1. Galerijní pedagogika a zprostředkování umění nový studijní obor (navazující magisterské studium) katedra výtvarné výchovy Pedagogické fakulty MU, akreditace 2008 2. Alfréd Lichtwark: Übungen in der Betrachtung von Kunstwerken, Hamburg 1897 Připomenutím Alfréda Lichtwarka, ředitele obrazárny v Hamburku, se vracíme k okamžiku, kdy náš obor začíná. Lichtwark byl první, kdo systematicky přímo před originály prováděl uměleckou výchovu.Byl téměř vyšetřujícím detektivem a skupinám dívek kladl přesně promyšlené otázky, kterými je vedl k významu a kvalitám uměleckých děl. Připomeňme si, že jeho dávnými předchůdci byli jednak „cicerone“, osvícenští erudité v Itálii, kteří prováděli po památkách zaalpské šlechtice při jejich studijních cestách, ale dávno před nimi zakladatelé akademií, kteří o umění mluvili se svými žáky před vystavenými díly z minulosti. Lichtwarkova publikace byla neuvěřitelně rychle prodána a v rozmezí dalších deseti let vyšlo snad dvanáct vydání – ostatně český překlad je z roku 1915 pod dnes už archaicky znějícím názvem Výcvik v nazírání na díla umělecká. Jistou racionalitu analyzujícího rozboru uměleckých děl však Lichtwarkovi pokračovatelé začali obohacovat dalšími aspekty. 3. Tvořivost, komunikace, kooperace 4. Komunikace s uměním, poznávání sebe sama, poznávání kolektivu, aktivizace tvořivosti, cvičení vnímání Galerijní animace jsou založeny na aktivní tvořivé činnosti účastníků, která v dílčích aspektech navazuje na vystavená díla. Nejde tedy jen o výklad k obrazům, ale především o vlastní aktivitu, jejímž prostřednictvím se zintenzivňuje prožitek a vnímání uměleckého díla, ale současně se rozvíjejí další vazby, například tvůrčí vztahy mezi účastníky. 5. Pozice a úloha zprostředkovatele – animátor, lektor, galerijní (muzejní) pedagog, průvodce, „šerpa“, „číšník umění“ Umberto Eco: Interpretation and Overinterpretation. University of Cambridge, Velká Británie 1992 (Interpretácia a nadinterpretácia, Archa, Bratislava 1995) Intentio auctoris Intentio operis Intentio lectoris ??? Intentio animatoris ??? Kunstvermittlung, Mediation of Art, (Art Education), Museumspädagogik (K. Weschenfelder, W. Zacharias, V. Jůva) zdostupňování x zpřístupňování (zprostředkování) umění ( S. Szuman. J. Kroupa) 6. Teoretické a metodologické souvislosti galerijní pedagogiky •Interpretace–„specializované vnímání“(G.Dorfles),„realizování myšlenek autora“–E.Panofsky ; Jacob Burkchardt: Der Cicerone Lichtwark – Übungen in der Kunstbetrachtung von Kunstwerken, 1897, „nazírání“ – vnímání) Galerijní animace – interpretace výtvarného díla formou praktických etud, návaznost na francouzské hnutí Nové výchovy (GFEN) – zprostředkování informací, aktivizace vnímání, (sebe)reflexe a kreativity prostřednictvím zážitku (GFEN – triáda – zážitek-dialog-interpretace) (Centre G. Pompidou – 1977) Artefiletika- tvořivost+zkoumání (J. Slavík) (E. W. Eisner: Educating Artistic Vision – d Kultivace umělecké představivosti), 1972 Škola výtvarného myšlení(I. Zhoř), DBAE-Oborově založená výtv.pedagogika(E. W. Eisner) Pedagogika iniciace – duchovní a smyslová výtv.výchova(J. David) 10. Mies van der Rohe: Vila Tugendhat, Brno, 1928 (běžná prohlídka, lektorské oddělení Muzea města Brna) Architektem ve vile Tugendhat, animace pro žáky základní školy, Alice Stuchlíková, doktorandka KVv PdF MU, 2007 7. Příklady vyučovacích předmětů, které jsou věnovány problematice zprostředkování umění a galerijních animací Komunikace s výtvarným dílem I a II, Galerijní animace I a II, katedra Vv Pedagogické fakulty OU v Ostravě (D. Lasotová) Orbis Pictus, katedra Vv PdF UK v Praze (I. Špirk, M. Fulková) Galerijní animace, umělecké centrum, katedra Vv, UP v Olomouci (Martin Horáček) GAKAB - galerijní animace, katedra VV PdF Univerzity Hradec Králové (K. Galajdová) Galerijní animace, katedra Vv PdF Západočeské univerzity v Plzni (R. Podlipský) •Zprostředkování umění, katedra Vv PdF MU (R. Horáček) •Analýza a interpretace umění I.-II., Fakulta umění a designu UJEP v Ústí n.L.(Z.Sedláček) •Výtvarná interpretace kulturní památky, katedra Vv PdF Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (R. Chodura, Z. Hosman) •Zprostředkování výtvarné tvorby, Katedra výtvarné kultury PdF UJEP v Ústí n.L. (J.Géringová, J.Řezáč)