INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD III Vzdělávání pro udržitelný život, rozvoj a zdraví ve 21. století IVZ a vědy o životě ve studijním programu Učitelství pro 1. st. ZŠ: hledání a chápání souvislostí života prostřednictvím klíčových témat a slov BIOLOGIE Přednáška č. 2 - 3 Žádný biologický druh není v přírodě sám (pojmy: klasifikace organismů - vliv na člověka, nebezpečí v přírodě pro člověka a využívání přírody člověkem. Viry, bakterie, houby, rostliny, živočichové) Ing. Helena Jedličková, Ph.D. PŘIROZENÝ SYSTÉM ŽIVÉ PŘÍRODY NADŘÍŠE: Nebuněční (Subcelulata) př. Viry, priony NADŘÍŠE: Prvojaderní (Prokaryota) ŘÍŠE Praorganismy (Archea ) př. Archeobakterie ŘÍŠE Prvobuněční (Protocelulata) př. Bakterie NADŘÍŠE: Jaderní (Eukaryota) ŘÍŠE ROSTLINY (PLANTAE) podříše Nižší rostliny (Protobionta) podříše Vyšší rostliny (Carmobionta) ŘÍŠE HOUBY (FUNGI) ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ (ANIMALIA) podříše Prvoci (Protozoa) podříše Mnohobuněční (Polycytozoa, Metazoa) ČLOVĚK (Homo sapiens) NADŘÍŠE: Nebuněční (Subcelulata): Virycharakteristika, význam Viry: nebuněčné částice, viditelné pouze v elektronovém mikroskopu = submikroskopické, reprodukce v závislosti na hostitelské buňce ! virion (DNA nebo RNA v bílkovinném plášti) nemá vlastnosti živých organismů a jako virus „ožívá“ v neprospěch hostitelské buňky: MOLEKULÁRNÍ VNITRBUNĚČNÝ PARAZIT Virová infekce buňky má tyto podoby: - virus pouze přetrvává - pomnožuje se – neškodí = latentní infekce - začleňuje se do genomu buňky = transformace buňky (změna vlastností, nejčastěji nádorová) - virus je buňkou pomnožován, buňka se rozpadne = lyze buňky, viriony infikují další buňky = lytický cyklus reprodukce viru---lavina---vznik nekrotického ložiska=virová infekční choroba - v krevním oběhu nebo v nervech = nekrotická ložiska v různých orgánech a nervových centrech Specifický virus potřebuje specifickou strukturu buněčné stěny = receptor. Přenos se děje - vzduchem (kapénková infekce, prachem), - hmyzem, - potravinami a vodou, kontaktem (kůže, krev..) Vzniká viróza u jednotlivce (inkubační doba pár hodin—desítky let), epidemie v oblasti, pandemie -světadíl Viry živočišné (DNA i RNA) – VIRY ČLOVĚKA viry rostlinné (většinou RNA) - parazité rostlin i živočichů, viry hub, viry bakterií = bakteriofágy = fágy NEJČASTĚJŠÍ VIROVÁ ONEMOCNĚNÍ ČLOVĚKA: Chřipka, rýma, spalničky, příušnice, zarděnky, neštovice, infekční žloutenka, klíšťová encefalitida, dětská obrna, opar a pásový opar, AIDS NEJČASTĚJŠÍ VIROVÁ ONEMOCNĚNÍ ŽIVOČICHŮ: slintavka, kulhavka,vzteklina, myxomatóza, drůbeží mor NEJČASTĚJŠÍ VIROVÁ ONEMOCNĚNÍ rostlin: mozaikovost listů brambor, rajčat, šárka… Ochrana proti nákazám , epidemiím: PREVENCE: - zvyšování imunity přirozené i získané (očkování) - prevence infekce (čistota prostředí i jednotlivce, strava a voda, -- -) - pohyb - otužilost organismu! Nadříše prvojaderní : ŘÍŠE Prvobuněční Bakterie – prokariotická buňka : nukleotid (bakteriální chromozom – DNA) - kruhová dvoušroubovice volně v plazmě bez jaderného obalu, nejsou mitochondrie a plastidy (tylakoidy plní fotosyntetickou funkci), slizovité obaly VÝZNAM V PŘÍRODĚ (včetně významu pro člověka): nepostradatelné pro fungování ekosystémů - koloběh látek v přírodě (dostudovat!) A, rozkladači = dekompozitoři: - nitrifikační bakterie - koloběh dusíku - denitrifikační - -“- - hlízkovité - -“- :symbioza s rostlinami z čeledi bobovitých r. = zelené hnojení - kvasné a hnilobné (viz. IVZ II – využití = biotechnologie) - mléčného a octového kvašení (viz. IVZ II – využití = biotechnologie) B, producenti - fotosyntetizující - koloběh kyslíku, uhlíku a vodíku - NEBEZPEČÍ V PŘÍRODĚ PRO ČLOVĚKA = choroboplodné: stafylokoky – zánět plic, hnisavé rány,… streptokoky – spála, angína…. salmonely – tyfus, salmonelózy,… vibria – cholera… spirochety – pohlavní nemoci syffilis,… pasteurely – mor… mykobakterie – tuberkulóza…. Nadříše prvojaderní : ŘÍŠE Prvobuněční Sinice Sinice (Cyanobacteria, ale také Cyanophyta či Cyanoprokaryota) je kmen nebo oddělení (záleží, zda se jedná o bakteriologické či botanické pojetí) bakterií. Vyznačují se schopností fotosyntézy, při níž vzniká kyslík (tzv. oxygenní typ). Český název této skupiny pochází ze slova sinný, tedy modrý VÝZNAM V PŘÍRODĚ (včetně významu pro člověka): 1, Sinice jsou významnými fixátory vzdušného dusíku v celosvětovém měřítku 2, produkují široké spektrum jedů, souhrnně tzv. cyanotoxinů. Způsobují kožní alergie, zánět spojivek, bronchitidu, u dobytka napájeného znečištěnou vodou i otravu. Nebezpečné koncentrace dosahují sinicové jedy především v době, kdy je ve vodě rozvinutý tzv. „vodní květ“.[ přemnožené sinice) 3, Sinice vstupují často do symbiotických svazků s jinými organismy, a to zejména do mutualistických (oboustranně prospěšných) vztahů, kde sinice zpravidla hraje roli fotobionta NADŘÍŠE: Jaderní (Eukaryota) ŘÍŠE HOUBY (FUNGI) 1 (Známo asi 100 000 druhů) úvod do MYKOLOGIE nezelené organismy, destruenti – rozkladači, heterotrofní (aerobní dýchání nebo kvašení), stěny buněk tvořeny chitinem (nikoliv celulózou), zásobní látka glykogen (nikoliv škrob). VÝZNAM HUB V PŘÍRODĚ 1, Nepostradatelní pro koloběh látek v přírodě !! ROZKLÁDAJÍ ORGANICKÝ MATERIÁL!! protože organické látky = zdroj energie pro svůj život získávají: a, HOUBY SAPROFYTICKÉ = z mrtvých těl (př. houby dřevokazné) b, HOUBY PARAZITICKÉ = z živých organismů - specializace: rostlin: PADLÍ, RZI, SNĚTI, nemoci se nazývají jinak než jejich původci ! např, kadeřavost broskvoní živočichů: 2, SYMBIÓZA S ROSTLINAMI = a,MYKORRHIZA: STOPKOVÝTRUSNÉ HOUBY + LESNÍ DŘEVINY HOLUBINKY, HŘIBY, LIŠKY, MUCHOMURKY, RYZCE.. aj. (kozák březový, křemenáč osikový) = b, ENDOMYKORRHIZA = HOUBA ŽIJE UVNITŘ KOŘENOVÝCH BUNĚK ROSTLIN:např ORCHIDEJE 3, SYMBIÓZA S ŘASAMI A SINICEMI = PODVOJNÉ ORGANISMY = LIŠEJNÍKY = ( lichenizované houby) = podhoubí + řasa nebo sinice = ukazatelé čistoty ovzduší ŘÍŠE : HOUBY (FUNGI) 2 NÁZVOSLOVÍ: A, mykologická (morfologická, anatomická): I, hlenky (nevytváří podhoubí, shlukují se, oranžové až hnědé), parazitické př. nádorovky II, (chytridiomycety, oomycety) –saprofyti a původci nebezpečných chorob rostlin-až 10 let!! III, Houby vlastní: a, endomycety (př.kvasinky pivní, vinné, př. rod Candida = nemoci kůže, sněti, rzi) podhoubí + plodnice mají : b, houby vřeckovýtrusné ( př.štětičkovec=Penicillium, padlí, smrž, lanýž, námel…) c, stopkovýtrusné = rozlišování: 1, podhoubí + masitá nebo dřevnatá plodnice př. kuřátka, dřevomorka, troudnatec kopytovitý-buk, hlíva ústřičná-parazit listnáčů. 2, podhoubí +třeň + klobouk (póry,lupeny, ostny) +rouško. př. rod: hřib, kozák, křemenáč, klouzek, ryzec, holubinka aj. Mládé: plachetka, závoj, dospělé: pochva, prsten, strupy: př. rod: muchomůrka, bedla, parazitická václavka aj. VÝZNAM HUB pro ČLOVĚKA: B. Uživatelská: houby prudce jedovaté (N), jedovaté nebo podezřelé (+) nejedlé, jedlé (léčivé účinky, výtečné) Nebezpečné jsou HOUBOVÉ JEDY = MYKOTOXINY (nelze nijak z kontaminovaných látek odstranit!!!) ŘÍŠE: HOUBY (FUNGI) 3 Stavba těla: • jednobuněčné (př. kvasinky) • mnohobuněčná stélka: - podhoubí (mycélium tvořené vlákny hyfy) - vegetativní fáze - rozmnožovací orgány dimorfizmus = mnohobuněčná vláknitá stélka se mění v určité době na jednobuněčnou Rozmnožování: (kritérium pro mykologické třídění hub) - nepohlavní : dělení, pučení – kvasinky výtrusy = spory na nebo ve výtrusnicích - pohlavní (1x za rok): splývání hyf vhodného párovacího typu PAMATUJ: Kuchyňská hodnota jedlých hub závisí na zdravotním stavu houby a spotřebitele! Označení „jedlá houba“ se vztahuje na plodnice tepelně zpracované, pokud není uvedeno jinak ! Jezte pouze houby které bezpečně poznáte jako jedlé nebo navštivte houbařskou poradnu! Otrava houbami - brzo po požití hub se dostavuje : - gastrointestinální syndrom: nevolnost, průjem, bolest hlavy, často zvracení - nervové jedy: pocení, slinění, poruchy vědomí, bušení srdce, dušení, záškuby, delirium - Halucinogenní látky (lysohlávky, kropenatce) Při příznacích otrvy vyhledejte záchranou službu a zbytky houbového jídla (zvratky, kousky hub ve stolici) vezměte sebou na identifikaci!! KLÍČOVÁ SLOVA: Tématický okruh: Žádný biologický druh není v přírodě sám klasifikace organismů – taxonomie: zařazení modelových organismů do taxonomických skupin, včetně základní charakteristiky stavby těla v rozsahu říší:viry, bakterie, houby klasifikace organismů dle vlivu na člověka - nebezpečí v přírodě pro člověka a využívání přírody člověkem:viry, bakterie, houby klasifikace organismů dle vlivu na přírodu viry, bakterie, houby - absolvent by měl znát gnozeologický základ tak, aby obsah nejen chápal, ale i na modelových příkladech pro 1. st. jej uměl vysvětlit žákům KONEC l DĚKUJI ZA POZORNOST, l PŘEJI PŘÍJEMNÝ DEN Helena Jedličková