Úloha pedagogicko-psychologické poradny při práci s nadanými dětmi Školské předpisy: n ŠKOLSKÝ ZÁKON č. 561/2004 Sb. § 17, § 18 n Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních n Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných Jaké požadavky poradna obvykle řeší: n Ze strany rodiny: – Dítě se ve škole nudí – Dítě má vztahové problémy v třídním kolektivu – Dítě má výukové obtíže – Předčasný nástup do školy – Přezkoumání schopností Jaké požadavky poradna obvykle řeší: n Ze strany školy: – Výchovné obtíže – Výukové obtíže Práce poradny: n Komplexní diagnostika dítěte n Vypracování doporučení pro školu a podkladů k IVP n Následná další spolupráce se školou n Individuální péče o klienta Diagnostický proces: n Psychologická diagnostika: – Anamnestické údaje – Kognitivní schopnosti (Terman-Merrill, WISC-III, W-J, SON-R, IST, Kaufmanova baterie, Raven) – Tvořivost (Urbanův test, Torranceho test) – Osobnostní charakteristiky – Zájmy Diagnostický proces: n Speciálně-pedagogická diagnostika: – Sluchová, zraková percepce – Lateralita – Prostorová orientace – Úroveň čtení – Úroveň písemného projevu – Matematické schopnosti Spolupráce se školou: n Zpráva z vyšetření (oblast, rozsah a typ nadání, osobnostní vlastnosti, zájmy) n Podklady k IVP n Pravidelné konzultace a metodická pomoc n Další služby (metodická pomoc pro preidentifikaci nadání - dotazníky, pořádání poradenských dnů, pravidelné schůzky s výchovnými poradci) Individuální péče o klienty: n Pravidelné kontroly n Metodická pomoc n Terapie n Profesní orientace Dosavadní zkušenosti se spoluprací se školami: n Školy nemají zájem o tuto problematiku n Nejsou o tematice nadání dostatečně informovány n Nemají ujasněný přístup k nadaným n Mají problém s identifikací n Nemají kvalifikované pedagogy DĚKUJI ZA POZORNOST