1 Pozorování Seminář k pedagogické diagnostice 19. října 2009 Definice pozorování Co je pozorování, jaký je jeho cíl a k čemu směřuje? Pozorování je proces systematického sledování a zaznamenávání projevů dítěte (žáka, učitele,...) s cílem rozhodnout o dalším optimálním postupu. Směřuje k odhalení podstatných souvislostí a vztahů. 2 Jaké druhy pozorování rozlišujeme? délka pozorování koho pozorujeme účast při pozorování počet pozorovaných osob zaměřenost pozorování zásahy do pozorování připravenost pozorování Proces pozorování stanovit cíl a předmět pozorování (proč, co, kdo) stanovit podmínky a délku pozorování (kde, kdy) zvolit způsob záznamu pozorování (jak) pozorování, záznam výsledků analýza získaných záznamů interpretace výsledků, formulace diagnózy, edukativních opatření, prognózy sebereflexe diagnostické činnosti (jak lépe) 3 Co můžeme pozorovat? projevy žáka, které jsou vidět, slyšet, můžeme je měřit sledujeme činnost žáka, jeho chování a to vše vyhodnocujeme viz pracovní list Žák jako předmět pozorování Techniky pozorování pedagogický deník pozorovací archy pozorovací systémy protokol záznam o žákovi rating (pozorovací škály) podrobněji v souboru pdf. Techniky pozorování 4 Kde se dozvím víc o pozorování? Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a IVP. Praha : Portál, 2001, s. 28­30. Tomanová, D. Úvod do pedagogické diagnostiky v MŠ. Olomouc : UP, 2006, s. 32­46. Spáčilová, H. Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc : UP, 2003, s. 33­38.