Seminář k Pedagogické diagnostice, 5. října 2009 nauka o rozpoznávání nemocí posloupnost činností vedoucí k diagnóze činnost, která zjišťuje údaje o žákovi a vede k vyslovení diagnózy přináší objektivní poznatky o zkoumaném jevu žák v pedagogické situaci výchovná skupina (školní třída) výchovná instituce, učitelé, vychovatelé vlastní pedagogická činnost učitele (autodiagnostika) komplexní proces jeho cílem je poznávání, posuzování a hodnocení vzdělávacího procesu a jeho aktérů zaměřuje se na složku obsahovou, procesuální, emocionálně-sociální úroveň žáků, úroveň psychických funkcí, anamnestické údaje o dítěti a rodině zjišťuje stav rozvoje žáka součástí je klasifikace a hodnocení a. stanovení diagnózy b. vyhodnocení a interpretace diagnostických údajů c. plánování a organizování diagnostikování (kdy, koho, jak, jak často,...) d. pedagogická intervence, opatření, zásah e. diagnostická hypotéza f. sběr a zpracování diagnostických údajů (práce v terénu, jádro procesu) g. vyslovení prognózy Pokuste se seřadit fáze diagnostického procesu. 1. plánování a organizování diagnostikování (kdy, koho, jak, jak často,...) (c) 2. diagnostická hypotéza (e) 3. sběr a zpracování diagnostických údajů (práce v terénu, jádro procesu) (f) 4. vyhodnocení a interpretace diagnostických údajů (b) 5. stanovení diagnózy (a) 6. pedagogická intervence (d) 7. vyslovení prognózy (g) Řešení 1. Plánování a organizování diagnostikování 2. Sběr a zpracování diagnostických údajů (dat) 3. Vyhodnocení a interpretace diag. údajů 4. Stanovení diagnózy (nález, zjištění stavu) 5. Pedagogické opatření, zásah, intervence Osnova plnění úkolů závěrečné práce Charakterizujte jednotlivé systémy, napište co nejvíce faktorů. Možné řešení Napište co nejvíce oblastí, které by učitel měl u žáka primární školy diagnostikovat. Možné řešení neformální x formální diagnostikování edumetrická x kazuistická diagnostika dílčí x komplexní diagnostika normativní x kriteriální x diferenciální x individualizovaná diagnostika Dítě není ve škole úspěšné. Proč? Dítě má opakovat ročník, rodiče nesouhlasí, brání se. Co může být příčinou? Jak může k poznání dítěte přispět názor vedoucího zájmového kroužku? Při tvorbě odpovědi vezměte v úvahu vše, co jsme v semináři probrali. Pokuste se navrhnout komplexní řešení situace (včetně možností diagnostiky). Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a IVP. Praha : Portál, 2001. Spáčilová, H. Pedagogická diagnostika v primární škole I. Olomouc : UP, 2003. Kolláriková, Z.; Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001. Mojžíšek, L. Teoretické otázky pedagogické diagnostiky. Praha : Academia, 1987.