Výuka v MZM (Fauna Moravy, Biskupský dvůr) Program: STOPY ZIMNÍHO LESA – probíhá pouze v oddělení Savců a expozici Ptáků Věk: žáci II. nebo III. ročníku ZŠ Délka trvání: 90 min Cíl: q Žáci roztřídí savce v závislosti na jejich adaptaci v zimním období – aktivní, zimní spánek pravý, zimní spánek nepravý). q Žáci popíší život savců v zimním období. q Žáci navrhnou, jak by bylo možné savcům v zimním období pomáhat. 1) Úvod: Po přivítání se třída odebere do prvního patra do expozice savců. Žáci se posadí na předem připravené podložky do kruhu, uprostřed kterého je jeden předmět přikrytý šátkem. (studenti pomohou dětem napsat jmenovky a přilepit je na oblečení) Když se žáci zklidní, učitel se zeptá žáků: "Už jste byli někdy v tomto muzeu? Nebo v podobném muzeu? Jak se v muzeu chováme?" – domluví se se žáky na pravidlech chování. Odkryje šátek, pod kterým je skrytý polštářek a zeptá se žáků: "Co se dělá s polštářkem?" – spí se na něm. "Zvířata sice nemají polštářky jako my lidé, ale také spí. Některá jen v noci, jiná dokonce celou zimu. Znáte nějaká zvířata, která celou zimu prospí?" – žáci jmenují, učitel jejich návrhy nijak nekomentuje. "Tak my dneska zjistíme, kteří ze savců v zimě spí a které naopak můžeme potkat i v zimní přírodě." 2) Zimní spáči a ti druzí: Každý žák dostane jeden pracovní list, na kterém jsou vyobrazeni různí živočichové expozice.Žáci se rozejdou po expozici a hledají živočichy vyobrazené v pracovním listu. U vybraných živočichů expozice je připevněna informace – polštářek nebo přeškrtnutý obrázek. Podobným způsobem (přeškrtnutím) zaznamenají ve svém pracovním listu, zda vyobrazení živočichové patří nebo nepatří mezi zimní spáče. 3) Rozdělení do skupin, rozchod na stanoviště Žáci jsou svolání opět do kruhu. "Zimních spáčů není mezi všemi zvířaty zase tak moc. Kteří to jsou? (ježek, netopýr, plh, medvěd, jezevec) Mnoho savců v zimě vůbec nespí, ale některé z nich není snadné jet tak spatřit, protože se skrývají před zimou i nepřáteli. Vytvořte skupiny podle obrázku na vaší jmenovce a najděte si svou paní učitelku. Ta vás odvede na vaše první stanoviště." 4) Práce na stanovištích. (Žáci pracují na stanovišti 10 min, poté se přesunují dále. stanoviště jezevec stanoviště netopýr stanoviště ježek Postup STANOVIŠTĚ KOPÝTKA – kopytníci (srnec, jelen) STANOVIŠTĚ TLAPKY – šelmy (liška, kuna) STANOVIŠTĚ TLAPIČKY – hlodavci (myšice, veverka) STANOVIŠTĚ SKOKY – zající (králík divoký, zajíc) STANOVIŠTĚ MUŘÍ NOŽKA – hrabaví ( bažant, koroptev) pro početnější skupiny je možné přidat stanoviště č.6 STANOVIŠTĚ LUPA – stopaři (příběh na sněhu – práce s krabicí stop z rezekvítku) 5) Kontrola znalostí Po vystřídání práce na všech stanovištích se žáci opět sejdou s podložkami v kruhu na zemi. Uprostřed budou obrázky tří typů krmelců – pro zajíce, bažanty a vysokou. Každý z žáků dostane do ruky skleničku s možnou potravou pro lesní zvěř. Jejich úkolem je rozhodnout, zda a do kterého krmelce patří. Současně vysvětlí, který z živočichů by si tuto potravu vybral. (jeden ze studentů začne s první skleničkou jako vzor) 6) Závěr Poděkování a pochvala dětí za práci,