Výuka v MZM (Fauna Moravy, Biskupský dvůr) Program: ZIMNÍ SPÁČI – probíhá pouze v oddělení Savců Věk: žáci I. nebo II. ročníku ZŠ Délka trvání: 90 min Cíl: q Žáci roztřídí savce v závislosti na jejich adaptaci v zimním období – aktivní, zimní spánek pravý, zimní spánek nepravý). q Žáci vysvětlí příčinu zimního spánku. 1) Úvod: Po přivítání se třída odebere do prvního patra do expozice savců. Žáci se posadí na předem připravené podložky do kruhu, uprostřed kterého je jeden předmět přikrytý šátkem. (studenti pomohou dětem napsat jmenovky a přilepit je na oblečení) Když se žáci zklidní, učitel se zeptá žáků: "Už jste byli někdy v tomto muzeu? Nebo v podobném muzeu? Jak se v muzeu chováme?" – domluví se se žáky na pravidlech chování. Odkryje šátek, pod kterým je skrytý polštářek a zeptá se žáků: "Co se dělá s polštářkem?" – spí se na něm. "Zvířata sice nemají polštářky jako my lidé, ale také spí. Některá jen v noci, jiná dokonce celou zimu. Znáte nějaká zvířata, která celou zimu prospí?" – žáci jmenují, učitel jejich návrhy nijak nekomentuje. "Tak my dneska zjistíme, jak je to s tím zimním spánkem správně." 2) Zimní spáči a ti druzí: Každý žák dostane jeden pracovní list, na kterém jsou vyobrazeni různí živočichové expozice.Žáci se rozejdou po expozici a hledají živočichy vyobrazené v pracovním listu. U vybraných živočichů expozice je připevněna informace – polštářek nebo přeškrtnutý obrázek. Podobným způsobem (přeškrtnutím) zaznamenají ve svém pracovním listu, zda vyobrazení živočichové patří nebo nepatří mezi zimní spáče. 3) Rozdělení do skupin, rozchod na stanoviště Žáci jsou svolání opět do kruhu. "Zimních spáčů není mezi všemi zvířaty zase tak moc. Kteří to jsou? (ježek, netopýr, plh, medvěd, jezevec) Každý z vás má u jednoho z těchto živočichů značku. Vezměte si každý jednu podložku a běžte najít svého označeného živočicha. Tam už na vás čekají paní učitelky, které vám řeknou, co dál. 4) Práce na stanovištích. (Žáci pracují na stanovišti 10 min, poté se přesunují dále. stanoviště jezevec stanoviště netopýr stanoviště ježek Postup STANOVIŠTĚ JEŽEK STANOVIŠTĚ NETOPÝR STANOVIŠTĚ JEZEVEC STANOVIŠTĚ MEDVĚD STANOVIŠTĚ PLCH 5) Kontrola znalostí Po vystřídání práce na všech stanovištích se žáci opět sejdou s podložkami v kruhu na zemi. Každý z žáků si vytáhne jednu kartičku s obrázkem živočicha, který byl součástí výuky nebo kartičku s otazníkem. Žáci v kruhu ukazují ostatním svůj obrázek a komentují, zda tento živočich spí zimním spánkem pravým nebo nepravým. případně je v zimě aktivní. Žáci, kteří mají otazník dostanou otázku od učitele, na kterou musí odpovědět..(jeden ze studentů začne kartičkou s obrázkem živočicha a druhý s kartičkou s otázkou jako vzor) 6) Závěr Poděkování a pochvala dětí za práci,