ROZBOR HLÁSKOVÝ 1. Klasifikujte hlásky ve slovech: krásně, předtím, když, stromy. Souhlásky podle místa tvoření, artikulujícího orgánu, způsobu tvoření, sluchového dojmu a podle znělosti. Samohlásky jako přední, střední, zadní, vysoké, středové, nízké; nezaokrouhlené, zaokrouhlené; krátké, dlouhé. 2. Určete druh střídání samohlásek a souhlásek a směr střídání. Práce – prací, krok – krůček, koule – kulatý, kus – kousek, víra – věřit, vlas – vlásek, dub – doubek, rýt – rytec, létat – letadlo, had – hadí, chodit – chodec, mírný – mírně, nosit – nošení, ovce – ovčí, utěšit – útěcha, ruka – ručka, trpký - trpce 3. Přepište foneticky: Hanka se opalovala na louce plné lučních květin a četla u toho knihu o třech mušketýrech. Můj hoch dovede krásně zpívat a tančit tango. Jeho vyprávění mě zahřálo u srdce. S úlekem se ohlédla po troubícím autě, které předtím přehlédla. ROZBOR LEXIKÁLNÍ 1. Rozhodněte, zda podtržená slova jsou gramatické tvary jednoho vyjmenovaného slova, nebo slova příbuzná. A. Sysli jsou veverkovití hlodavci, nejblíže příbuzní čipmunkům a burundukům. Jsou to zemní zvířata štíhlého protáhlého těla, často jsou pestře zbarvení, bud světle kropenatí, nebo podélně pruhovaní. V Evropě a v Asii žije sysel obecný, typický hlodavec polí a kulturních stepí. Stepi východní Evropy jsou obývány syslem perličkovým. V severní Americe žijí kromě syslů rodu citellus i rody další. B. Netopýr je jediný savec, který aktivně létá. Netopýří křídla tvoří tenká kožovitá blána, napjatá mezi prodlouženými prsty předních končetin a upínající se vzadu až na netopýrovy nohy a ocas. Netopýři jsou většinou společenští živočichové, kteří žijí v početných koloniích. V letních koloniích se zpravidla drží samice netopýra odděleně od samců a pečují o malé netopýrky. C. Kobylky jsou obvykle zelené. Některé kladou vajíčka do půdy, jiné je ukládají do listů či lodyhy nebo je kladou v řadách na povrch rostlin. Kobylka zelená je největším evropským druhem kobylek. Hlasité kobylčiny zvuky často upoutají naši pozornost. D. Včela medonosná je jedním z mála druhů hmyzu, které byly domestikovány. Dává člověku med a opyluje květy ovocných stromů a keřů, zeleniny, polních plodin i jiných rostlin. Ty druhy vos, které sbírají pyl, nemají na nohách pylové košíčky jako včely. (Z knihy Od agamy po žraloka. Praha: Artia – Albatros, 1974. Upraveno.) 2. V řadách slov a), b), c) najděte a přiřaďte k sobě gramatické tvary jednoho slova. a) koččina, kočičí, kočička, kočičích, kočičky, kočka, kočky, koččině, pes, pejsek, psi, psí, psímu, psovi, slepice, slípka, slípky, slepičky, slepici, zvěř, zvíře, zvířata, zvěřinec, zvířecí, zvířectvo, zvěře, zvěřince, zvířectva b) drobný, droboučký, drobounký, drobní, malí, malá, malé, malý, malého, maličký, maličcí, maličkost, maličkosti, velikost, velcí, veliký, větší, nevelký, veliké, velikostí, nevelcí c) dojdeme, dojít, odejdi, odejdu, odejít, odcházejte, odcházet, odcházím, předejít, přecházejte, přecházet, přecházíme, přejdeme, přejdeš, přejít, příchod, sejdeme, sejít, vycházet, vycházíme, vyjdi, vyjít, vzejde, vzejít, vzešel 3. a) Přiřaďte k sobě hláskové varianty jednoho slova. učinit, křidýlko, činit, křidélko, bidélko, slaboučký, čin, přičinit, činiti, učiniti, déšť b) Přiřaďte k sobě slovotvorné varianty jednoho slova. účinek, raději, slabounko, kytice, strniště, malinko, účin, kytka, slaboučko, maličko, strnisko, radši 4. Podtrhněte spojení slov, která považujete za frazeologismy. Bílá kočka, bílá mlha, bílá vrána, černá vrána, lovit v kalných vodách, lže, jako když tiskne, držet se nad vodou, držet se zábradlí, modrá krev, modrá obloha, nosit dříví do lesa, jablko sváru, červené jablko, krokodýlí slzy, tvrdý oříšek, vlašský ořech, chytat lelky, chytat ryby 5. Rozlište podstatná jména motivovaná a nemotivovaná. Arcilotr, brdo, dušička, exministr, hruška, jehličí, košík, křoví, náramek, pakůň, park, podhoubí, říční, spaní, tráva, úsudek, zábradlí. podstatná jména motivovaná podstatná jména nemotivovaná 6. Rozlište slova motivovaná a nemotivovaná. Budík, čárový, čtvercový, deštník, dřevěný, jablko, kostel, kruh, kruhový, nasycený, nést, noha, okno, opěrný, otec, papírek, pero, ptačí, savec, smrk, spánek, stromek, stůl, topivo, voda, vozidlo, židle. ROZBOR SLOVOTVORNÝ Odvozování podstatných jmen 1. U podstatných jmen ve skupinách A – N určete: a) základové slovo a jeho slovnědruhovou příslušnost; b) slovotvorné kategorie (např. název prostředku, vlastností). A. běžec, brusič, dělník, holič, kazatel, kovář, kreslíř, ladič, léčitel, letec, malíř, mluvčí, nosič, oráč, pekař, pracovník, průvodce, průvodčí, rozhodčí, rytec, řidič, soudce, spisovatel, strůjce, škůdce, vedoucí,vlastník, vykonavatel, zaměstnavatel, zástupce, závodník B. brousek, bruska, cedník, čidlo, čistička, kousátko, kráječ, letadlo, měchačka, mluvidlo/mluvidla, mluvítko, nosič, nosník,otvírač, otvírák, palivo, plavidlo, razidlo, razítko, řezačka, sluchadlo, sluchátko, stavidlo, střelivo, stupačka, šetřič (obrazovky), šidítko, šlapadlo, šroubovák, tesák, tlačítko, topivo, umyvadlo, utěrka, vrtačka, vrták, zvedák C. doplatek, odkrojek, odlitek, odřezek, odštěpek, přeplatek, přípitek, rozsudek, splašky, výpotek, výrobek, zámotek D. cvičení, dražba, kácení, krytí, léčba, pití, prodej, psaní, spánek, srážka, stavba, střelba, vánek, vázání, výdej E. lov, běh, sběh, sten, závan, závěs, přívěs, přípoj, úděl, průřez, zářez, výřez, střih, žeň, opěra, záclona F. - balírna, cvičiště, čistírna, palírna, parkoviště, plovárna, přípravna, slévárna, střelnice, studovna, tiskárna, - bažantnice, cihelna, cukrářství, holubník, knihařství, kotelna, lékárna, lnářství, moštárna, obilnářství, papírna, pekařství, prádelna, rybník, strojovna G. celník, cihlář, cukrovarník, domkář, domovník, dráhař, instrumentář, klíčník, knihař, koulař, kůžkař, lékárník, lesník, nástrojář, oštěpař, plantážník, pokladník, rybář, rybníkář, silničář, soustružník, továrník, vodník, výhybkář, zahrádkář, zásobník, železničář H. Boskovičan, Brňan, Hradečan, Plzeňan, Pražan, Tepličan, Třebíčan, Ústečan CH. drobek, křidélko/křidýlko, kvítek, lavička, schodek, stupátko, světélko/světýlko, štěrchátko, travička, vlásek I. barmanka, běžkyně, kartářka, knížka, lékařka, prodavačka, ředitelka, soudkyně, střihačka, věštkyně J. bradáč, chlupáč, nosáč,okáč, ucháč, vlasáč, vousáč K. nosatec, střapatec, ušatec, vlasatec, vousatec, zubatec L. bělouš, dlouhán, chudák, mladík, slepec, stařec, velikán, zelenáč M. hornatina, mokřina, nížina, pahorkatina,plošina, pustina, rovina, sušina, vysočina N. bledost, čerň, červeň, hořkost, mládí, mladost, modř, sladkost, stáří, trpkost, tvrdost, zeleň, zloba, žluť 2. Odlište deminutiva od jiných slovotvorných kategorií (např. od názvů prostředků, přechýlených názvů apod.) čistička, hrneček, papírek, sběračka, stromek, šlapátko, utěrka, vrtáček, vrtačka, výrobek, zlomek, zoubek 3. Proveďte slovotvornou analýzu následujících slov: Kouzelník, strýček, okýnko, polička, pasáček, kostelík, venkovan, jablíčko, kravička, stromek Odvozování přídavných jmen 1. Odlište přídavná jména individuálně přivlastňovací od přídavných jmen druhově přivlastňovacích. Dětský, kočičí, koňský, krtkův, psí, ptáčkův, ředitelský, sloní, tygrův, učitelův, matčin 2. a) Určete základové slovo odvozených přídavných jmen. balicí, bradatý, budoucí, čekací (lhůta), čekající, hnací, Jarčin, jsoucí, kočiččin, křovinatý, kulatý, lesní, ležící, listnatý, minulý, napsavší, nasycený, nepokrytý, nížinatý, odlehlý, odloučený, odstoupivší, odvykací, okenní, osamělý, pařížský, pasoucí, pečovatelský, Petrův, polabský, prací, pražský, proutěný, přinesený, purpurové, rohový, růžový, skotský, spatřivší, televizní, uspávací, váhavý, vápenatý, vejčitý, vodní, vypitý, ztvrdlý, železný b) Roztřiďte přídavná jména z cvičení 3 a) do slovotvorných kategorií: Přídavná jména tvořená od podstatných jmen: přivlastňovací podle původu (z čeho jsou vyrobeny) vztahová podle nápadného znaku zeměpisná podle podobnosti (jakého jsou tvaru, barvy) Přídavná jména tvořená od slovesných tvarů od přechodníku přítomného/ od příčestí trpného od přechodníku minulého od od infinitivu od příčestí minulého Odvozování sloves 1. a) U sloves určete základové slovo a slovotvorný základ. b) Určete hláskové alternace, ke kterým při odvozování sloves došlo. c) Určete slovotvorné formanty/přípony sloves. běhávat, bílit, blednout, bojovat, cukrovat, čárkovat, černit, červenat, čistit, děsit, filmovat, chladit, jezdit, kolkovat, kolovat, kralovat, kroužkovat, létávat, množit, mrazit, nosívat, papírovat, razítkovat, slábnout, sloužit, solit, soudcovat, spávat, stanovat, stárnout, stávkovat, šroubovat, uspávat, vařívat, vládnout, vozit, vracet Rozbor lexikální a slovotvorný Vašim dopisem ze dne … jste požádal o povolení kratší pracovní doby. Posoudili jsme důvody, které jste ve své žádosti uvedl, a naše provozní možnosti a sdělujeme Vám, že s požadovaným zkrácením týdenní pracovní doby souhlasíme. Bude provedeno tak, jak jste ve své žádosti ze dne … uvedl. Bližší dispozice Vám sdělí Váš bezprostřední vedoucí, který Vám též sdělí, jak bude kratší pracovní doba evidována. Pokud by se provozní podmínky změnily a my bychom byli nuceni tento souhlas odvolat, včas Vás o tom vyrozumíme. 1. Vyhledejte v textu slova přejatá a objasněte jejich význam. 2. Vyhledejte slovesa a utřiďte je podle jejich slovotvorné stavby. 3. Vyhledejte jména dějová a určete, jak jsou utvořena. 4. Vysvětlete po stránce slovotvorné přídavné jméno týdenní. 5. Naznačte morfémovou a slovotvornou stavbu slova bezprostřední.