První pomoc Zpracovali: Lenka Ďaďanová Veronika Kantoráková Pavla Havlíková Martina Jedličková Organizační forma: individuální, hromadná, skupinová Metody: diskuze, práce s pracovním listem, nácvik, práce s interaktivním programem, didaktická hra Pomůcky: pracovní listy, vybavená lékárnička, model, počítač (interaktivní tabule), telefon Vybavení lékárničky Žáci dostanou pracovním list, na kterém v prvním úkolu: a) kroužkují předměty červeně, které jsou v lékárničce nutné b) kroužkují předměty zeleně, které jsou v lékárničce doporučené c) škrtají předměty, které do lékárničky nepatří 1. Co by měla obsahovat každá lékárnička? To, co je nutné, zakroužkuj červeně. To, co je doporučené, zakroužkuj zeleně. To, co tam nepatří, přeškrtni. Učitelka ukáže dětem lékárničku a vytahuje z ní věci, které musí v lékárničce být. Společně si tak kontrolují pracovní list. Povídají si, k čemu slouží a jak se používají. 2. V druhé části pracovního listu žáci napíší, k čemu slouží určité věci a léky z lékárničky. Napiš, k čemu slouží: § trojcípý šátek-__________________________________________________________ § škrticí obinadlo-_________________________________________________________ § resuscitační rouška-_____________________________________________________ § Paralen-_______________________________________________________________ § Ibalgin-________________________________________________________________ § Mucosolvan-___________________________________________________________ § Jodisol- _______________________________________________________________ § ochranné rukavice-______________________________________________________ 3. Ve třetí části pracovního listu žáci přiřazují druhy lékárniček k osobám, kterým patří. Telefonní čísla Diskuse n Ptáme se dětí, jestli zažili někdy závažný úraz, nebo někdo z jejich blízkých. n Děti úraz nakreslí a necháme je obrázek popsat. n Kam můžeme zavolat v případě nebezpečí? n ( Tísňová volání: 112 jednotné evropské číslo tísňového volání , 150 Hasičský záchranný sbor ČR, 155 Zdravotnická záchranná služba, 158 Policie ČR. ) n Podle čeho si můžeme zapamatovat důležitá čísla? (8– pouta, 5 – vozíček, 0 – kapka vody) Telefon n Na pergamen papíru, případně přímo na zem nakreslíme telefonní přístroj a vyplníme číselník jako na skutečném telefonu. Úkolem žáka je snožmo přeskakovat z čísla na číslo podle toho, který údaj (policie, záchranná služba, hasiči) právě vedoucí skupiny čte (pokud je žák méně obratný, ponecháme způsob přeskakování pouze na něm). Okolo telefonu je natažené švihadlo, pokud žák správně odpoví, může za odměnu přejít (přeběhnout) po celé telefonní šňůře. Žáci pracují ve skupinkách. Tísňová volání n Pokud voláte některé z tísňových čísel, dispečer se Vám ohlásí: "TÍSŇOVÉ VOLÁNÍ" a uvede název složky, podle čísla, které jste volali (HASIČI, ZÁCHRANNÁ SLUŽBA, POLICIE). n Záchranná služba má v celé ČR jednotné číslo 155, které se vytáčí z jakéhokoliv telefonu veřejné telefonní sítě (včetně mobilních sítí) bez předvolby a volání je bezplatné. n Dispečerce Záchranné služby musíte sdělit: - KAM má pomoc přijet: obec, ulice, číslo domu - KE KOMU - KOLIK JE ZRANĚNÝCH - ÚDAJ O NEMOCI, NEBO ÚRAZU Na zdravotníky n Na kartičky z tvrdého papíru si učitel připraví popis různých poranění (např. vymknutý kotník, zlomená ruka, řezná rána,…). Vybereme si jednoho žáka, který si vylosuje kartičku a s dětským telefonem nám předvede jak by zavolal záchrannou službu. Učitel představuje dispečera. Namaluj plakát n Děti dostanou ve skupinách papír A3, vylosují si kartičku s popsaným poraněním a na plakát poranění namalují, napíší správné číslo tísňového volání a nejdůležitější informace. 1. pomoc – modelové situace Průběh hodiny: • Společně s dětmi se posadíme do kruhu a přečteme si pravidla pro poskytování 1. Pomoci. Děti se pokusí vysvětlit všechna pravidla – jak jim rozumí. • Poté se dětí zeptám, co si představují pod pojmem 1. pomoc? Následující aktivita bude zaměřena na pomoc při běžných situacích, které mohou děti potkat- chci aby děti viděli, že první pomoc není pouze o resuscitaci a umělém dýchání. • Děti se rozdělí do skupin, ve kterých vytvářely plakáty s tísňovými linkami 1.pomoci. V těchto skupinách poté budou řešit modelové situace 1. pomoci. • Děti si naposledy zopakují, co si zapamatovaly – do každé skupinky dostanou test s 5 otázkami a úkolem. Pravidla poskytování 1.pomoci Ø Setkáš-li se s nějakou akutní příhodou, používej zdravého rozumu, uvědom si hranice vlastních možností a nepokoušej se udělat více než na co stačíš. Ø Při poskytování 1. pomoci dbej na svou bezpečnost, zejména: * Při dopravní nehodě * Při záchraně tonoucího * Při úrazu elektrickým proudem * Při otravě (únikem nebezpečných látek) * Při požáru apod. Ø Jednej rozhodně, rychle a účelně. Nauč se správně přivolat pomoc Modelové situace 1.pomoci * Kamarád se začne dusit * Mdloby * Pokousání psem * Bodnutí včelou, vosou * Astmatický záchvat * Opakování –tísňové linky * Děti dostanou kartičky se situacemi a jejich řešením * Skupinky předvedou scénku – společně se potom bavíme o tom, co se stalo, jak vyřešily děti situaci, stalo někomu něco podobného? Apod. * Skupinky, které dostanou situace – mdloby a astmatický záchvat – dostanou ještě kartičky se situací a jejím řešením pomoci linky tísňového volání TEST 1. Co uděláš, píchne-li vosa člověka do pusy? • Ihned budeš místo chladit a přivoláš pomoc na lince 156 • Ihned podáš teplý čaj a přivoláš pomoc • Ihned budeš místo chladit a přivoláš pomoc na lince 155. • Ihned budeš hledat, která vosa to byla 2. Co uděláš, dojde-li k pokousání zvířetem? • Kousanec přikryješ sterilním krytím a vyhledáš odbornou pomoc • Vezmeš si prášek na bolest a půjdeš si ránu omýt do řeky • Ihned začneš zvíře honit • Kousanec přikryješ kusem látky a půjdeš si lehnout 3. Kdy zavoláš na linku 112 ? • Potřebuješ zjistit, kdy jede autobus • Potřebuješ- li dobít kredit • Budeš- li chtít objednat pizzu • Nevíš, na jakou tísňovou linku máš přesně zavolat a potřebuješ pomoc 4. Jak pomůžeš, když se bude někdo dusit? • Pokusíš se odstranit příčinu dušení a zajistit přívod čerstvého vzduchu • Budeš s postiženým běhat, aby to rozdýchal • Neuděláš nic, on či ona se z toho dostanou sami • Položíš jej na záda a přikryješ ho dekou 5. Co uděláš při astmatickém záchvatu? • V případě možnosti podáš pacientovi potřebné léky pro astmatiky, otevřeš okna a zajistíš studeného vzduchu a ihned přivoláš pomoc • Ihned podáš pacientovi teplý čaj a zavoláš pomoc • Ihned zavoláš známému • Ihned pacienta položíš na záda a zavřeš okna V závěru hodiny děti vyplní ve skupinách test s otázkami, které se týkají modelových situací, které děti předváděli Spoj správné telefonní číslo a symbol (policie, záchranné služby a hasičů) Kardiopulmonální resuscitace Seznámení s kardiopuplmonální resuscitací n Pomocí interaktivního programu na http://www.zachranny-kruh.cz/1_pomoc/interaktivni_prirucka_1_pomoci.html A to pomocí počítače s internetem (stačí jeden pro třídu) nebo ještě lépe pomocí interaktivní tabule. Na tomto webu se děti s bernardýnem seznámí se základy první pomoci při zástavě dechu a krevního oběhu. (Program však nabízí seznámení se všemi částmi PP) Ověřování životních funkcí n Zopakujeme si co jsme slyšeli n Ve dvojicích si děti vyzkouší jak zjistíme, jestli člověk dýchá, jestli má tep, změříme si tep Resuscitace Resuscitace na modelu n Pokud je ve škole (nebo v jiné instituci) k zapůjčení model na resuscitaci, je to výborná možnost , aby si žáci vyzkoušeli opravdové dýchání z úst do úst n Pokud tento model k dispozici není, je možné jej vyrobit z vycpaného svetru (trička ) a místo hlavy dát krabici s otvorem (do které ještě můžeme dát resuscitační roušku) dobré je na krabici vymodelovat i nos (např. z kuličky papíru) Model si mohou děti vyrobit samy. Zkouška přenesení zraněného kamaráda n Dva žáci se pokusí přenést třetího pomocí pojených rukou (žáci udělají skupinky po třech) Konec