PRVNÍ POMOC Vypracovaly: Hana Veselá, Jitka Švestková, Martina Zivčáková Časová dotace: 5 hodin Ročník: 5. • hodina „První pomoc“ § Krátký motivační příběh § „Včera mi vyprávěla jedna holčička, co se jí stalo. Šla ze školy jako obvykle, když kolem projel cyklista bez helmy. Vjel na silnici do díry , vyboural se a zůstal ležet na silnici. Holčička byla velmi vyděšená, protože mu tekla z hlavy krev a ona vůbec nevěděla co má dělat. Naštěstí kolem zrovna projíždělo auto, které zastavilo a lidé v něm dali cyklistovi tzv. první pomoc a poté zavolali doktora.“ § „ Tak mě děti napadlo, jestli byste věděly jak zareagovat, kdyby se toto stalo vám?“ § Myšlenková mapa § učitel nakreslí na tabuli slovo PRVNÍ POMOC a děti chodí doplňovat pomocí metody myšlenkové mapy výrazy, které tento pojem podle nich vysvětlují a doplňují. § Vlastní zkušenosti dětí § děti sedí s učitelem na koberci a společně si vypráví o zkušenostech, jaké zkušenosti s první pomocí mají (zda měli někdy nějaký úraz, byly svědky poskytnutí pomoci, samy někomu pomohly, atd.) § poté učitel stručně vysvětlí náplň celého dne (lékárnička, jak pomoci, jak zavolat pomoc) § Vyvození telefonní čísel 150, 155, 158 § na tabuli je nakreslený obrázek hořícího domu, vedle něj jsou magnetem připevněné cedulky „policie“, „záchranka“, „hasiči“,“155“, „158“ a „150“ § úkolem dětí je seřadit logicky kartičky podle toho, které složky záchranného systému jsou na místě potřeba nejdříve a k nim přiřadit telefonní čísla § z toho si mohou vyvodit pomůcku pro zapamatování – nejdříve přijedou hasiči dům uhasit (nejnižší číslo 150), poté je třeba ošetřit zraněné (155) a až na závěr vše vyšetřuje policie (nejvyšší číslo158) § Rozdělení do skupin § každé z dětí si vylosuje lístečkem, na kterém je jedno ze tří čísel 150, 155, 158 § učitel zakryje na tabuli správně seřazené cedulky názvů s čísly a ověří si, zda si děti čísla zapamatovaly § úkolem dětí je jít si stoupnout do správného stanoviště (policie, hasič, záchranka), které předem učitel vymezí § nyní se z dětí stávají hasiči, policisti nebo lékaři a v těchto skupinkách budou pracovat . 2. hodina „obvazy“ § Úvod § učitel ukáže dětem lékárničku a děti hádají co vše je uvnitř § poté s nimi učitel probere obsah a vysvětluje dětem na co jaká věc slouží § na závěr se zastaví u obvazů (učitel ukáže dětem druhy obvazů, děti si na ně mohou sáhnout, zkusit jejich pružnost). § nůžky a zavírací špendlík § 3 kusy obvazů § náplast § rychloobvaz § náplast s polštářkem § trojcípý šátek § gáza hydrofilní skládaná § pryžové škrtidlo § borová voda 2% 100 ml pro výplach očí a oční kapky § injekční stříkačka sterilní 10 - 20 ml k výplachům § dezinfekční roztok § obinadlo elastické § resuscitační rouška § léky § Práce na stanovištích § každá skupinka je přidělena na stanoviště, kde děti najdou napsaný příběh se zadáním úkolu a také potřebné informace s postupy ke správnému splnění úkolu § děti pracují samostatně, zvolí si svého „figuranta“ a vyberou z nabídky obvazů ten správný, který se k ošetření hodí, učitel prochází mezi skupinkami a kontroluje je § Stanoviště HASIČI § příběh: Tomáš hrál před domem fotbal, zakopl a udeřil se o lavičku do hlavy. Nyní má na hlavě ránu, která krvácí. Tomáše je třeba ošetřit a patřičně obvázat. § § děti mají k dispozici na výběr z různých druhů obvazů, postup ke správnému obvázání hlavy a ošetření rány § Stanoviště POLICIE § příběh: Vendulka se jela na projet na kole, nezvládla ale prudkou zatáčku a spadla do strouhy. Nyní ji velmi bolí pravá paže, vypadá to na zlomenou ruku. Je třeba ruku zafixovat vhodným obvazem a také použít šátkový závěs k ulevení ruky od bolesti. § . § děti si vyberou správný druh obvazu a podle návodu, který mají k dispozici ruku zavážou a umístí na šátek § Stanoviště DOKTOŘI § příběh: Ondra si krájel na svačinu chleba, když mu sklouzla ruka a on se říznul do ruky. Jedná se tepenné krvácení. Které je třeba zastavit užitím vhodného obvazu. § § děti mají za úkol vybrat vhodný typ obvazu a po nastudování co je to vlastně tepenné krvácení ruku správně zavázat § Závěr § každá skupinka předstoupí před tabuli, přečtou ostatním jejich příběh a ukáží jakým způsobem zraněného ošetřili, jaký obvaz použili a proč 3. hodina „resuscitace“ § Úvod § povídání na koberci § učitel vysvětluje, v jakých situacích se nám může zastavit srdce a jakým způsobem to poznáme § děti si ve dvojičkách i sami na sobě zkusí nahmatat tep § Resuscitace § učitel seznámí děti s pojmem resuscitace a vysvětlí jim za jakých podmínek ji můžeme provádět § následně předvádí na figuríně § děti si ve dvojicích zkouší na figuríně masáž srdce § Shrnutí § na závěr učitel vše shrne pomocí otázek, které pokládá dětem (kdy můžeme resuscitovat, jakým způsobem, jaký je poměr vdechů a masáže srdce u dospělého a u miminka, jak provádíme dýchání z úst do úst, ..) 4. hodina + 5.hodina „simulace první pomoci“ § Úvod § učitel si povídá s dětmi o tom, jak postupovat v případě, že jsme svědky situaci, kdy je někdo zraněný a potřebuje první pomoc (poskytnutí první pomoci, zavolat RZP) § Zásady volání RZP § děti dostanou do skupinek papír a mají cca 5 minut na popřemýšlení a sepsání nejdůležitějších bodů, které by neměli v hovoru chybět (představení se, uvedení přesné adresy nebo přesného popisu místa, popsání co se stalo, popsání stavu pacienta) § poté přečtou všechny skupinky co napsali , vyberou to nejlepší a shrnutí napíší na plakát,který poté můžou vystavit ve třídě § Práce ve skupinkách § každá skupinka si nyní vylosuje příběh konkrétní situace § děti mají za úkol scénku zahrát (rozdělí si role) od samotného úrazu přes první pomoc a zavolání záchranky včetně samotného rozhovoru s operátorem § scénky děti na závěr předvedou ostatním a ti poté hodnotí, zda by něco udělali jinak, vysvětlí se nejasnosti Scénky § Sedíte u táboráku, hrajete si s ohněm a při tom jednomu z vašich kamarádů začne hořet rukáv.Jak ho uhasíte, když nemáte po ruce vodu? I přes brzké uhašení má kamarád na ruce popáleniny. Co dál? § Je velké horko a dusno a tři kamarádky jdou po ulici. V tom jedna z nich najednou omdlí. Co uděláte? § Dva sourozenci jsou na prázdninách u dědečka. Pomáhají mu venku na zahradě,dědeček řeže dřevo. Najednou uslyšíte jak dědeček naříká-škaredě se říznul do ruky, rána hodně krvácí. Jak se zachováte? Závěr § hra – děti jsou ve skupinkách (policie, hasiči, záchranka) – nosí se na rukou „stolička“ § na závěr se děti znovu podívají na myšlenkovou mapu,kterou vytvořili na začátku projektu § určitě v ní najdou mnoho nedostatků a nejasností,proto jim dá učitel veliký plakát,kde vytvoří mapu znovu-neměly by chybět pojmy obvaz,druhy obvazů, telefonní čísla RZP, druhy úrazů, zásady telefonování RZP § téma první pomoci mohou děti zpracovávat i v dalších předmětech (v ČJ napsání slohové práce, ve výtvarné výchově vyrobit plakát a umístit ho ve třídě, atd)