Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Teorie a didaktika výchovy ke zdraví (projekt) Vypracovala: Simona Buchtová Učitelství pro I. stupeň ZŠ 173684, KS Návrh projektu Název: Povolání – Kdo se stará o naše bezpečí? Určeno pro: 3. ročník - I. stupeň ZŠ Typ projektu: * podle organizace: vícepředmětový * podle navrhovatele: uměle připravený * podle účelu: směřující k získání dovedností * podle délky: střednědobý * podle počtu zúčastněných: skupinový * podle informačních zdrojů: volný Smysl projektu: Děti získají představu o náplni některých specifických povolání – policistů, záchranářů a hasičů. Kdo má v náplni práce pomáhat nám a chránit nás? Výstup: Po získání veškerých důležitých informací si děti samostatně v rámci výuky zpracují prezentaci v PowerPointu a své práce prezentují před mladšími i staršími spolužáky. Samy si vyzkouší simulované situace a vypracují úkoly v připraveném pracovním listu. Předpokládané cíle: kognitivní * charakterizují některé druhy povolání * uvědomují si jejich důležitost afektivní * zhodnotí zajímavost a náročnost toho kterého povolání psychomotorické * zaznamenají si údaje o povolání * na počítači vypracují prezentaci * teoretické poznatky si ověří v praktických ukázkách sociální * komunikují s lidmi o jejich povolání * prezentují své práce Předpokládané činnosti: * motivační příběhy (o dětech) * diskuse nad příběhy * povolání v ilustracích * simulace různých situací * nastolení situace * rozdělení do skupin * úkoly Organizace výuky: Frontální, skupinová, individuální Předpokládané výukové metody: * metody slovní – diskuse, prezentace * metody názorně demonstrační – motivační příběhy, obrázky, ukázky činností * metody praktické – vytvoření prezentace, praktické vyzkoušení si jednotlivých povolání * metody řešení problémů Předpokládané pomůcky: Obrázkové básničky – H. Jelínková, ilustrace povolání, nahrávky motivačních příběhů o dětech, PC, pracovní listy Způsob hodnocení: * učitelem v průběhu projektu i v závěru * sebereflexe žáků * společné hodnocení Kriteria hodnocení: · zapojení se do diskusí a aktivit · získání informací · napsání konceptu · vytvoření prezentace a její uvedení před spolužáky Realizace projektu Průběh projektu: 1. Motivace – shlédnutí situací, při nichž hrozí dětem reálné nebezpečí – požár, úraz, setkání s cizím člověkem. 2. Diskuse – Jak na vás příběhy zapůsobily? Chovali byste se stejně nebo jinak? Jaké povolání vykonávají lidé, kteří dětem pomáhali? – ukázka ilustrací 3. Nastolení situace - Co je náplní těchto povolání?(Co víme a co dokážeme zjistit?) 4. Rozdělení do skupin – po čtyřech: Z různých zdrojů (časopisy, noviny, internet, osobní kontakt) získávají informace a tvoří z nich koncept pro další potřebu. 5. Prezentace - Vytvoří si prezentaci a připraví si pro své spolužáky kontrolní otázky. 6. Simulace situací - Po domluvě s vedením hasičského sboru, policie a záchranné služby (či dobrovolníků z Červeného kříže) z nedalekého města – zážitkové odpoledne – „Dnes jsem někomu pomohl, někoho jsem zachránil“ + hašení „požáru“ - Děti si vyzkouší, jak nejrychleji a nejlépe uhasit oheň. + ošetření úrazu – Dokážu pomoci svému kamarádovi, příbuznému i naprosto neznámému člověku, kterým se stal úraz? + Jak se bránit cizímu člověku, který obtěžuje mne nebo mého kamaráda ? - Vše pod dozorem odborníků a pedagogů! 7. Poděkování – básně o povolání z knihy „Obrázkové básničky“ Ověření výsledků projektu: 1. pracovní list – Co jsem věděl a co vím teď 2. ilustrace – tématické práce (zážitky, postřehy)