Teorie a didaktika výchovy ke zdraví Lucie Chalánková Učitelství pro 1. stupeň ZŠ KS, 5. ročník 136054 I. NÁVRH PROJEKTU Název: Kdo se skrývá na zlověstném ostrově? Autoři: Lucie Chalánková 5. ročník KS PdF MU Brno Realizace: 2. a 3. ročník ZŠ a Mš Lhota u Vsetína Typ projektu: * podle organizace: více předmětový * podle navrhovatele: uměle připravený * podle účelu: směřující k získání dovedností * podle délky: krátkodobý * podle prostředí: školní * podle počtu zúčastněných: společný * podle informačních zdrojů: vázaný Smysl projektu: Děti se seznámí s návykovými látkami (cigarety, alkohol, drogy) a s jejich negativním dopadem na lidský organismus Výstup: Výstava makety zlověstného ostrova v prostorách školy. Předpokládané cíle: Kognitivní: žáci: - pojmenují jednotlivé návykové látky (cigarety, alkohol, drogy) - Uvede příklady následků při užívání návykových látek Afektivní: žáci: - Vysvětlí, proč jsou návykové látky životu nebezpečné Psychomotorické: žáci: - vyrobí maketu zlověstného ostrova Sociální: žáci: - spolupracují ve skupině v průběhu projektu Předpokládané činnosti: - příprava teoretického plánu projektu – třídění informací - výroba makety ostrova - sepsání stručné charakteristiky jednotlivých druhů návykových látek Organizace: Čtení, Vv 2 vyučovací hodiny – motivační čtení, návrh projektu, získávání informací, rozdělení do skupin, rozdělení úkolů. Vv – 3 vyučovací hodiny, zhotovování makety ostrova Čj-sloh 2 vyučovací hodiny – popis osoby (tabákoví bandité, alkoholín, drogera) Předpokládané výukové metody: - metody slovní – rozhovor, diskuze, vysvětlování - metody praktické – grafické a výtvarné činnosti - metody řešení problémů - didaktické hry Předpokládané pomůcky: - balicí papír, fixy, tuš, lepidlo, krabice, odpadový materiál(papír, plast, látka) barvy a štětce Způsob prezentace projektu: Prezentace skupinové práce (maketa ostrova). Ústní i písemná prezentace návykové látky a jejího škodlivého vlivu na lidský organismus pro 1. ročník. Způsob hodnocení: - Učitel hodnotí ve třídě – ústně a průběžně při práci a na závěr zhodnotí výstup a prezentaci dětí. - Žáci si sami také zhodnotí výstup a prezentaci pro spolužáky. - Žáci zhodnotí vlastní projekt a pocity z něj v jednoduchém, krátkém dotazníku. II. Realizace projektu 1. Průběh projektu Motivace: Čtení 1 vyučovací hodina: Žáci četli ukázku z knihy Filipova dobrodružství - J. Breuil. Zjistili jsme, že na ostrově se ukrývají tabákoví bandité-cigarety, alkoholín-alkohol a drogera-drogy. Žáci uváděli příhody ze svého okolí, kdy se setkali především s alkoholem a cigaretami. Navrhla jsem dětem, abychom zpracovali jednotlivá témata a prezentovali je v první třídě. Návrh děti zaujal. Žáci se sami rozdělili do tří skupin. Každá skupina si vybrala jednu věc (cigarety, alkohol, drogy) Prvouka 1 vyučovací hodina: Sbírali informace o jednotlivých látkách, viz pracovní listy. Encyklopedie, internet, učebnice. Český jazyk-sloh 2 vyučovací hodiny: Sestavování příběhu o jednotlivých návykových látkách. Didaktická hra: Jeden žák jde za dveře. Učitel napíše na tabuli slovo. Žáci si slovo zapamatují. Učitel ponechá pouze první a poslední písmena z daného slova. Počet zbývajících písmen nahraní pomlčkami. Přivolaný žák má za úkol uhodnout dané slovo. Žáci napovídají písmena tak, že říkají slova, která uprostřed obsahují písmeno patřící do daného slova. Pokud se žákovi nepodaří uhodnout písmeno, pomůže učitel jednoduchými slovy se třemi písmeny např. (Závislost) Rozhovor: Co je to závislost? Co je špatné na závislosti? Na čem nebo na kom můžeme být závislí? Didaktická hra: Jsem na opuštěném ostrově a mám tady….. Žáci doplňují větu, každý zopakuje začátek a přidá svou věc. Skupinová práce: Napsat co všechno na ostrově mám. Můžeme hrát i jako závod družstev. Český jazyk-sloh: Pokračování z minulé hodiny. Diskuze: Žáci mají za úkol vybrat nejdůležitější věc, bez které by se na pustém ostrově neobešli. Předpokládám, že vzniknou hádky, učíme se diskutovat a vyřešíme problém hlasováním, pokud se nedohodneme na jedné věci. Samostatná práce: Každý má za úkol vymyslet co nejvíce přídavných jmen k dané věci. Popsat ji, jaká může být. Výsledky kontrolujeme hlasitým čtením, žáci si dopisují přídavná jména, na která přišli ostatní. Skupinová práce: Jací mohou být cigaretoví bandité, alkoholín a drogera? Žáci ve skupinách vymýšlí jejich charakteristiku. V průběhu projektu žáci sami navrhli výtvarné zpracování zlověstného ostrova. Výtvarná výchova 3 vyučovací hodiny – Žáci se sami rozdělili do dvou skupin. Chlapci se oddělili od děvčat. Každá skupina víceméně samostatně pracovala na své maketě. Na základě motivačního čtení a práce s knihou se obě skupiny snažily podle vlastní fantazie ztvárnit tajuplný ostrov s jeho nebezpečnými obyvateli. Pomůcky: odpadový materiál (kartóny, ruličky z toaletního papíru, láhve, krabičky, drátek, látky,) barevný papír, temperové barvy, fixy, lepidlo, štětce, balicí papír Použité techniky: malba, koláž, muchláž, montáž, 2. Ověření výsledků projektu Písemná práce: Spoj čarou text s názvem návykové látky. Alkohol kouř vdechujeme do plic Cigarety pícháme injekční stříkačkou do těla, Čicháme, kouříme, polykáme prášky drogy pijeme Jedni nalévají do průdušek dehet, jiní Alkoholín natírají stěny a další se pustí do ničení plicních sklípků. Dokáže svou oběť rozesmát, ale Drogera po několika skleničkách dostane závrať a motá se. Ničí játra, mozek a nervy. Tabákoví bandité Je slabý, nemocný, bez přátel, krade. Napiš, co bys řekl někomu, kdo ti nabízí cigaretu: ___________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________ 3. Texty k projektu Breuil J. Filipova dobrodružství. ŽIVOT A ZDRAVÍ, Praha,1996. 2. část Drogy Mezi nejznámější drogy patří marihuana, heroin, hašiš, a kokain. Některé se užívají kouřením, čicháním nebo pícháním injekční stříkačkou. U heroinu může dojít při předávkování ke smrti. Při používání špinavých injekčních stříkaček může dojít k přenosu onemocnění žloutenkou nebo virem HIV. Člověk užívající heroin trpí zácpou, onemocnění žil. Často se vyskytují halucinace, ztráta paměti. Cigareta Cigareta je tabákový výrobek. Skládá se z cigaretového filtru, na jemno nařezaného tabáku a cigaretového papírku. Tabák je rostlina, která pochází z Ameriky. Alkohol Hlavní složku alkoholických nápojů tvoří látka, která se jmenuje ethanol. Další důležitou složkou je voda. A pak podle toho o jaký nápoj se jedná, se přidávají různé přísady jako je chmel do piva nebo bylinky do likérů. K nejznámějším a nejužívanějším druhům alkoholických nápojů patří pivo, víno a lihoviny. Cigarety Z čeho jsou vyrobeny: Jakým způsobem se užívají: Jak ohrožuje život člověka: Alkohol Z čeho je vyroben: Jakým způsobem se užívá: Příklady: Jak ohrožuje život člověka: Drogy Z čeho jsou vyrobeny: Jakým způsobem se užívají: Příklady: Jak ohrožují život člověka: