Téma vyuč.jednotky Výukové cíle Didak.analýza učiva POJMOVÁ Didak.analýzy učiva OPERAČNÍ Výukové strategie Metodické poznámky Žáci umějí vysvětlit jak se chránit před vznikem úrazů. Co je příčinou úrazů. Jsou schopni v rámci svých schopností poskytnout nebo přivolat pomoc. Důležité pojmy: - první pomoc - kázeň - důležitá telefonní čísla Společné shlédnutí videopořadu o prevenci a příčinnách úrazů ve škole i mimo školu Dramatizace zadaných úkolů. Hra na rychlou záchrannou službu. Společná činnost Předvedení situací a následné rozebrání všech dětí co bylo správné a nebo, kde daná skupina udělala chybu, která by mohla vést k úrazu. - skupinová práce - řízený rozhovor, - frontální výuka. Práce ve skupinách – vyzkoušení ošetření různých úrazů. Videokazeta s tématikou prevence proti úrazům. Dostatečné množství obvazových a dalších lékařských materiálů(šátek, dlahy apod.) Téma vyuč.jednotky Výukové cíle Didak.analýza učiva POJMOVÁ Didak.analýzy učiva OPERAČNÍ Výukové strategie Metodické poznámky Zdravá výživa a zdravý životní styl Žáci umí pojmenovat zdravé a nezdravé potraviny Jsou schopni sestavit zdravý a nezdravý jídelníček Vědí jak předcházet obezitě a dalším civilizačním chorobám Důležité pojmy: Zdravé potraviny -ovoce - zelenina - mléčné výrobky celozrnné pečivo Nezdravé potraviny - tuky - fast foody Civilizační choroby: - obezita - bulimie - anorexie Společné shlédnutí videopořadu o zdravé výživě a zdravém životním stylu Výroba zeleninových a ovocných salátů Vytváření informačních panelů a nástěnek Společná činnost Práce ve skupinách – Žáci z donesených potravin sami vyrábějí různé saláty ukončení společnou ochutnávkou, popřípadě rozdávání receptů Práce ve skupině nebo ve dvojicích – vytvoření souhrnných informací o zdravém životním stylu Následná prezentace ve vestibulu školy nebo ve třídě Videokazeta s tématikou zdravého životního stylu Výstřižky z novin, časopisů, různých letáků, informace z televize, internetu apod. Téma vyuč.jednotky Výukové cíle Didak.analýza učiva POJMOVÁ Didak.analýzy učiva OPERAČNÍ Výukové strategie Metodické poznámky Sportovní aktivity Žáci se umí zapojit do sportovních soutěží Mají radost z pohybu. Nenásilnou formou vyvíjejí jakoukoli pohybovou aktivitu. Důležité pojmy: - sport - fyzická odolnost - duševní hygiena - rozdělení sportů Test fyzické zdatnosti žáků. Znalost sportů a sportovních aktivit. Turnaje ve vybíjené a ve fotbale. Společná činnost v rámci třídy. Frontální výuka, řízený rozhovor. V rámci celého I. stupně základní školy. Vhodné sportovní oblečení a obuv. Název projektu: 7. duben Den zdraví Cíl projektu: Zdraví by mělo být pro každého to nejcennější, co má. Je jednou z nejdůležitějších hodnot, která však není trvalá, ale je nutno o ni neustále pečovat a chránit ji. Cílová skupina žáků: I. stupeň ZŠ zaměření a aktivity dle věku, schopností a dovedností žáků I. stupeň – motivační videopořady zdravý jídelníček – tvorba plakátků zdravých a nezdravých jídel příprava ovocných a zeleninových salátů sportovní aktivity, vycházka do okolí Osnova, časový plán projektu: 7. duben (nebo nejbližší vhodný termín dle rozvrhu a možností) 1) přípravná fáze – konkretizace úkolů a aktivit – vedení školy, třídní učitelé organizace, organizační zajištění, zadání úkolů 2) práce tříd – příprava materiálů dle pokynů třídního učitele, vyhledávání, zpracování, podklady 2 týdny 3) příprava stanovišť – 7. duben před zahájením každá třída jedno stanoviště (třída, jídelna ZŠ....) 4) vlastní průběh – jednotlivé třídy se spolu s třídním učitelem postupně vystřídají u všech stanovišť a plní zadané úkoly 5) sportovní aktivity – dle počasí a organizačních možností (míčové hry, turnaje, soutěže, závody, test fyzické zdatnosti...) 6) závěr, zhodnocení akce – třídy s třídními učiteli Pomůcky, prostorové a materiální vybavení: textové a obrazové materiály, video, odborná literatura zapůjčené materiály Zdravotního ústavu Pardubice cvičná kuchyně, tělocvična, sportovní areál, sportovní vybavení další pomůcky a materiál dle vybraných úkolů Rozvíjené kompetence: kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální, občanské a pracovní Klíčová slova: zdraví, zdravý životní styl Světová zdravotnická organizace, Světový den zdraví civilizační choroby, obezita, anorexie, bulimie kouření, drogy Hodnocení projektu: zpětná vazba od žáků, klady, zápory náměty na případné upravení, doplnění nebo změnu zpětná vazba vedení školy od učitelů celkové zhodnocení Dne zdraví prezentace výsledků – informační panel na chodbě školy Seminární práce Teorie a didaktika výchovy ke zdraví Projekt: Den zdraví Vypracovala: Simona Lásková 5.ročník – 9.semestr Učitelství pro 1.st. ZŠ