VÝCHOVA KE ZDRAVÍ Kateřina Šmídová KS, učitelství I. stupně ZŠ, 9. semestr Podzim 2009 Příprava na hodinu Téma: hlasová cvičení Cílem hodiny: práce s hlasem, rozvoj hlasových dovedností Teoretická část: Bez dechu není života ani řeči. Řeč je osobnost, osobnost je řeč. S hlasem a řečí se pravidelně pracuje na I. stupni. Myslím, že velmi často neodborně. Již pátým rokem navštěvuji hodiny Hlasových cvičení u paní profesorky Vostárkové, která se věnuje známým osobnostem našich médií. Mnoho let pracuje s hlasy moderátorů, zpěváků i dětí. Snaží se o nápravy hlasových problémů. Přednáší na vysokých školách, jak vhodně zacházet s hlasem svým i druhých. Je nutné si uvědomit, že mnoho pedagogů neví, jak má s dětským hlasem pracovat. V očekávaných výstupech I. stupně ZŠ jsou tyto činnosti často zmiňovány. Proto jsem se pokusila sestavit hodinu věnovanou správnému dýchání, vhodné přípravě dechu na řeč a zautomatizování dýchacích návyků. Nejdůležitější základ techniky řeči. Všechny hlásky se tvoří na výdechovém proudu. Vzácné výjimky na vdechovém proudu - mlasky. V češtině jedině v citoslovci údivu: Ts-Ts Při špatném zvládnutí dechové techniky vypadá mluvčí udýchaně, přerušuje řeč nesmyslnými nádechovými pauzami a mate tím posluchače. Druhy: a) brániční dýchání u necvičených osob v menší míře větší kapacita, větší prostor pohybu, hůře regulovatelné ovládání břišním svalstvem; málo nervů snižování bránice -> vyklenutí břicha méně nápadné, estetičtější kontrola rukou na břiše b) hrudní dýchání u necvičených osob běžné, u těhotných žen jediné ovládání mezižeberním svalstvem; hodně nervů - umožňuje jemnější pohyby a regulaci výdechového proudu rozšiřování hrudníku a pozvednutí ramen, může působit neesteticky zvláště při větší potřebě dechu - člověk "roste a zmenšuje se" spojeno s pohybem paží - hlavně v tělocviku menší kapacita napětí až křeč krčního svalstva - "uškrcený" hlas kontrola nádechu a výdechu na bocích c) smíšené dýchání hrudně-brániční dýchání využívá výhody obou čistých typů dýchání kapacita hlavně v brániční části jemná regulace výdechového proudu hrudníkem pozor na problémy hrudního dýchání Organizace hodiny: v komunitním kroužku na židlích nebo na koberci. Tato cvičení se mohou zařazovat jako uvolnění v hodinách, aby si děti odpočinuly. Nejdřív dětem vysvětlíme, jak je pro nás řeč a dýchání důležité. Následně jim ukážeme, kde jsou uloženy hlasivky a kde najdeme bránici. Vhodné jsou i pomůcky – obrázek nebo schéma. 1. Čichací cvičení – můžeme si pomoci, že děti budeme začarovávat do různých zvířátek a úloh, abychom ji trochu podivná cvičení přiblížili. „Pokuste se proměnit v mlsavé dítě a najednou cítíte úžasnou vůni a musíte se nadechnout nosem – dlouhé vdechnutí.“ 2. Připravíme si několik skleniček nebo pytlíčků s rozmanitými vůněmi. Například: bylinky nebo mýdlo. Vůně by měly být výrazné, ale ne příliš aromatické. Pozor na alergie! Děti poznávají, co v jaké vůně cítí ve skleničce nebo pytlíčku. Zase dáváme pozor, aby používali dlouhý nádech nosem. 3. Děti začarujeme v malá slepá štěňátka, která musí podle čichu najít svoji maminku. Krátké rychlé nádechy nosem. 4. Teď nám vlítlo peříčko do nosu a my ho musíme vyfrknout. Foukáme směrem z nosu ven, rychlými výdechy nosem. Tato cvičení můžeme obměnit například v leže na boku. Děti tyto aktivity moc baví. Hrou si pěstují správné dechové návyky. Další aktivita může být spojena s relaxací. 5. Děti se rozdělí do dvojic. Dostanou malý plyšový balónek, kterým se navzájem masírují. Na uvolnění můžeme pustit dětem relaxační hudbu. 6. Vhodná je i zpětná vazba. Děti dostanou obrázek s lidským tělem. Snaží se zakreslit po jednotlivých cvicích, kde cítily uvolnění. Je vhodné po každé aktivitě s dětmi mluvit, co cítily, zda je to uvolnilo. Použitá literatura:http://www.volny.cz/svoboda.jiri/komdov/dychani.htm