MASARYKOVA UNIVERZITA BRNO PEDAGOGICKÁ FAKULTA SEMINÁRNÍ PRÁCE Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2 Návrh projektu Čistá voda Učitelství pro 1.stupeň, KS, 9.semestr Uhrínová Ingrid šk. rok 2009 /2010 UČO: 173976 Návrh projektu: Čistá voda Třída: spojené ročníky 3., 4. a 5. Typ projektu: * Podle délky: krátkodobý s dlouhodobým přesahem * Podle prostředí: školní a mimoškolní * Podle počtu zúčastněných: společný, třídní * Podle organizace: vícepředmětový * Podle navrhovatele: připravený uměle * Podle informačních zdrojů: kombinace volného a vázaného * Směřující k získání dovedností Smysl projektu: Děti si uvědomí, že voda je pro náš život velmi důležitá. Voda, která vypadá čistě nemusí být vždy čistá. Naučí se používat více zdrojů informací. Výstup: Výroba mapy získaných informací, prezentace před veřejností Předpokládané cíle: kognitivní: vysvětlí odkud se bere voda – koloběh vody orientuje se v encyklopediích a na internetu roztřídí získané informace afektivní: uvědomí si jedinečnost naší přírody a nutnost ochrany této přírody psychomotorické: odeberou vzorky vody připraví si svoje pracovní pomůcky uklidí si své pracovní místo, včetně všech pomůcek, filtruje vzorky sociální: spolupráce ve skupině při komunikaci ve skupině respektují názor druhého a dokážou se dohodnout na jednom řešení Předpokládané činnosti: - motivace: řízený rozhovor na téma naše krajina, koloběh vody - vytvoření mapy pojmů: jaké potřebujeme informace a kde je získáme - vyhledávání a třídění informací - odběr vzorků - měření a vyhodnocení vzorků - shrnutí informací - vytvoření mapy získaných informací - prezentace výsledků - hodnocení projektu Organizace výuky: Individuální, skupinová, hromadná Práce ve třídě, knihovně, PC učebně, fyzikální laboratoři, v okolí školy Předpokládané výukové metody: - metody slovní: rozhovor, diskuze, přednáška, metody práce s textem v knize a na internetu - metody praktické: odebírání vzorků, práce se vzorky v laboratoři, výroba mapy získaných informací - metody řešení problémů Předpokládané pomůcky: Encyklopedie, počítače s připojením na internet, pracovní listy, vzorky vody, kádinky, sady k filtraci, balící papír Realizace projektu: 1. hodina: Motivace: řízený rozhovor na téma krajina kde žijeme, životní prostředí. Od pojmenování oblasti, přechod k typickým znakům této krajiny, pozastavení se u vodních ploch a zopakování koloběhu vody. Otázky: Kde se bere voda? Na co všechno vodu potřebujeme? Chtěli byste zjistit jaká voda je u nás? Kde můžeme získat užitečné informace k naší práci? (knihovna, internet, místní vodárna) Vytvořit mapu pojmů, co budeme zjišťovat a kde. (místní vodárna – prohlídka, informace o úpravě vody; internet a knihovna – informace o způsobu filtrace) 2. hodina: rozdělení dětí na dvě skupiny. 1.skupina do knihovny – jak filtrovat 2. skupina na internet – jak filtrovat - prodiskutování a shrnutí poznatků - čas na svačinu 3. hodina: návštěva místní vodárny s odborným výkladem o úpravě vody a spotřebě vody 4. a 5. hodina: rozdělení dětí do dvojic · sběr vzorků vody a to z požární nádrže na návsi, z potoka, z rybníka, z vodovodního kohoutku ve škole · práce v laboratoři: vysvětlení a předvedení filtrace · nachystání potřebných pomůcek pro děti · práce dětí: filtrace a zapisování do tabulek ( vizuální kontrola před filtrací – zabarvení, po filtraci – částečky zachycené na filtr. papíru) · úklid pracovního místa · vyhodnocení · vytvoření mapy získaných informací Prezentace výsledků: druhý den před vyučujícími a příležitostně před rodiči