Specifické poruchy učení Pitnerová, 25. 9. 2009 Definice: Poruchy učení jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruch, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání. Tyto poruchy jsou vlastní postiženému jedinci a předpokládají dysfunkci CNS. I když se porucha učení může vyskytnout souběžně s jinými formami postižení (smyslové vady, MR, sociální a emociální poruchy) nebo souběžně s jinými vlivy prostředí (např. kulturní zvláštnosti, nedostatečná nebo nevhodná výuka, psychogenní činitelé), není přímým následkem takových postižení nebo nepříznivých vlivů. Klasifikace SPU: Dyslexie ­ specifická porucha čtení Dysgrafie ­ specifická porucha psaní Dysortografie ­ specifická porucha pravopisu Dyskalkulie ­ specifická porucha matematických schopností Dysmúzie ­ specifická porucha kreslení Dyspinxie ­ specifická porucha postihující schopnost vnímání a reprodukce hudby Dyspraxie ­ specifická porucha obratnosti, schopnosti vykonávat složitější úkony Charakteristika: Různorodá skupina poruch, která se projevuje obtížemi při nabývání základních vzdělávacích dovedností ­ mluvení, čtení, psaní a počítání. Poruchy mají individuální charakter, mohou vznikat na podkladě dysfunkce CNS. Všechny příznaky SPU způsobují selhávání žáka ve školních výkonech a prolínají se do celého edukačního procesu znemožňují mu přiměřeně reagovat, porozumět pokynům, plnit běžné úkoly a instrukce učitele. Učitelská diagnostika je důležitým východiskem pro vyšetření v PPP. Učitel se zaměřuje * na výukové obtíže ve čtení, v psaní, v počítání, v soustředění, * na řeč, zrakové a sluchové vnímání, reprodukci rytmu, orientaci v prostoru, pravolevou orientaci, * práceschopnost, chování, vztah k vrstevníkům, postavení v kolektivu, vztah ke školní práci, zájmy, rodinu, zdravotní stav. Sledované oblasti: čtení, psaní, počítání, ostatní oblasti.