■ Vzdělávání žáků seSPU ■ Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). ■ Vyhláška MŠMT č. 72/2005 Sb. o poskytování služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. ■ Vyhláška MŠMT č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami se vzdělávají: ■ formou individuální integrace, ■ formou skupinové integrace, ■ ve škole samostatně zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami - základní škola pro žáky se specifickými poruchami učení), ■ kombinací. SPU - formy vzdělávání D individuální péče prováděná v rámci vyučování učitelem kmenové třídy, d individuální péče prováděná učitelem, který je absolventem speciálního kurzu, d třídy individuální péče při ZŠ, d cestující učitel, d speciální třídy pro děti s poruchami učení a chování, d speciální školy pro děti s poruchami učení (ZŠ pro žáky s SPU, ZŠ pro žáky se SPCH), d třídy při dětských psychiatrických léčebnách, d individuální a skupinová péče v PPP, SPC. Podmínky pro zařazení žáka do školského zařízení ■ doporučení a výsledky odborného pedagogického a speciálně pedagogického vyšetření, ■ souhlas ředitele školy, ■ souhlas zákonného zástupce žáka. Podmínky vzdělávání: ■ individuální péče, respektování pracovního tempa, časté opakování učiva, ■ individuální přístup pedagoga, ■ přihlédnutí k charakteru vady při klasifikaci a hodnocení, ■ použití metod nápravy SPU, ■ snížený počet žáků ve třídě, ■ pravidelný režim dne, ■ relaxace, ■ spolupráce s rodiči. Hodnocení a klasifikace ■ Vyhláška 48/2005 Sb. - možnost klasifikace, slovního hodnocení či jejich kombinace. ■ Slovní hodnocení - zhodnocení píle, přístupu, zdůvodnění, doporučení (jak zabránit neúspěchu). Hodnocení a klasifikace ■ vysvětlit ostatním rozdílný přístup ■ vycházet ze znalostí příznaků postižení ■ zvýraznit motivační složku hodnocení ■ nechat zažít pocit úspěchu!!! ■ hodnotit pouze jevy, které zvládl!! ■ upřednostňování slovního hodnocení ■ (nebo bodového) ■ výkony hodnotit spravedlivě ■ požadavky do IVP ■ individuální přístup ■ předem informovat o zkoušení ■ preference ústní formy ■ písemnou formu ověřit ústně ■ chválit za snahu ■ hodnocení jen toho, co žák stihl ■ hodnocení schopnosti praktického použití jazyka ■ tolerance slov, napsaných foneticky ■ neopravovat červenou barvou ■ následná práce s chybou ■ Reedukace SPU Reedukace (náprava) SPU ■ náročný, oVoi/froc/obýdiagnosticko-terapeutický proces; ■ cíl: odstranění nebo zmírnění potíží dítěte a zlepšení jeho psychického stavu; ■ musí odpovídat individualitě dítěte a typu poruchy; ■ vyžaduje značné úsilí ze strany dítěte, učitele, rodiny a dalších odborníků. Forma reedukace SPU ■ provádí ji speciální pedagog, učitel-absolvent speciálního kurzu, psycholog; ■ individuální nebo skupinová reedukace; ví i / ■ v v r g v a i g v a i ■ i ■ ■ i r i r r v ■ s/co/a (bezna trida, tnda individuálni pece, dys-kroužek, třída pro žáky s SPU); ■ PPP (dys-skupinky); ■ Dys-centrum. Zásady reedukace SPU Reedukace vychází z rozboru příčin, z diagnostiky odborného pracoviště. Reedukace navazuje na dosaženou úroveň dítěte bez ohledu na věk a na osnovy. Předpokladem úspěchu je dobrý začátek, soustavná motivace. Metody preferující multisenzoriální přístup. Reedukace je individuální proces. Reedukace vychází z pozitivních momentů ve vývoji dítěte. Reálné hodnocení výsledků reedukace, reálné sebehodnocení. Reedukace je zaměřena na celou osobnost dítěte. ■ Poradenství Pedagogicko-psychologická poradna (PPP) ■ poskytuje služby pedagogicko-psychologického a speciálně pedagogického poradenství a pedagogicko-psychologickou pomoc při výchově a vzdělávání žáků; ■ děti a mládež od 3 do 19 let (ukončení střední školy); ■ péči zajišťuje speciální pedagog, psycholog, sociální pracovnice; ■ hlavní náplní práce PPP je diagnostika, intervence, nápravná (reedukační) péče, terapie a prevence. Dys-centra ■ Dobrovolná, nezávislá a nezisková sdružení občanů a právnických osob, která se zaměřují na problematiku SPU a CH; ■ služby poskytují dětem se SPU, jejich rodičům, pedagogům i široké veřejnosti v odpoledních hodinách; ■ spolupracují s PPP, poskytují péči formou individuálních sezení, skupinové terapie a relaxačních cvičení. ■ Prevence SPU Prevence SPU ■ screening: metoda umožňující zachycení určitého jevu co nejsnadnějším a nejefektivnějším způsobem, a tím i hromadné provádění určitého šetření (Defektologický slovník, 2000); ■ vyhledáváme při něm cíleně u dětí předškolního věku některé projevy, které představují rizikové faktory vzhledem k možnému pozdějšímu rozvoji této poruchy; ■ cílem je vytipování „rizikových dětí z hlediska dyslexie" (nikoli stanovení diagnózy!) a vypracování individuálních rozvíjejících programů —> prevence. ■ používá se termín deficity dílčích funkcí = vyjadřují oslabení základních schopností, které pak vedou k obtížím v učení a chování ■ potíže v oblasti zaměření pozornosti, sluchové a zrakové diferenciace, paměti, posloupnosti, orientaci na sobě a v prostoru, v oblasti intermodálního kódování ■ různé programy: Edukativně stimulační skupiny, Metoda dobrého startu, Deficity dílčích funkcí....