Postavení dítěte s SPU v rodině a ve škole postoje učitelů, spolužáku, rodičů k dítěti s SPU, osobnost jedince s SPU Situace ve škole ■ Významným krokem ke kooperaci ve třídě je například kvalitní integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžné třídy a přesvědčení učitele, že i neúspěšné dítě může být v něčem vynikající a může dokonce ostatní něco důležitého naučit. Samozřejmě záleží především na učiteli, jak to zařídí. ■ Situace v rodině - postoje rodičů ■ Situace v rodině - postoje dětí ■ Situace ve škole - postoje učitelů ■ Situace ve škole - postoje spolužáků Emoční projevy žáka ■ Trpí pocitem úzkosti, pocity, že jeho vynaloženému pracovnímu úsilí neodpovídá jeho výsledek. ■ Je velmi citlivý na jakoukoliv kritiku. ■ Má problémy zvládat situace vyžadující vyšší míru frustrační tolerance. ■ Na zadané úkoly reaguje rezignací, aniž by začal pracovat. Podpora dětí se SPU: ■ Naslouchat pocitům dítěte. Úzkost, zlost a deprese jsou častými společníky dyslektiků. Nicméně jejich problémy s jazykem jim brání v tom, aby vyjadřovali své pocity. Proto jim dospělí musí pomoci, aby se naučili o svých pocitech mluvit. ■ Učitelé a rodiče musí odměňovat již snahu, nejen „výkon". Pro dyslektiky by měly být známky méně důležité než to, že udělali nějaký pokrok. ■ Pokud dojde ke konfrontaci nesprávného chování dítěte, nesmí dospělý dítě zcela odradit. Slova jako líný nebo nenapravitelný mohou vážně narušit sebepojetí dítěte. ■ Je velmi důležité pomoci studentům, aby si volili realistické cíle. Většina dyslektiků si dává perfekcionistické a nedosažitelné cíle. Pomůže-li učitel dítěti vybrat si dosažitelný cíl, může se tím narušit bludný kruh selhávání. ■ Osobnost jedince sSPU Školní zralost ■ je definována jako dosažení takového stupně vývoje, kdy je dítě schopno zúčastnit se vzdělávacího procesu. ■ Zralost: tělesná, kognitivní, emoční, sociální. ■ Orientační test školní zralosti (Kern - Jirásek). ■ Objevují se: ■ deficity v oblasti percepce (zrakové, sluchové); ■ motorické poruchy (koordinace očních pohybů, koordinace motoriky a kognitivních funkcí, manuální neobratnost a senzomotorická koordinace); ■ poruchy koordinace a integrace jednotlivých funkcí. Sociální a emocionální vývoj ■ Obtíže v sociálních vztazích: ■ fyzická nezralost (ve srovnání s vrstevníky); ■ neadekvátní chování v sociálních situacích; ■ potíže v orientaci v sociálním chování; ■ narušení komunikačních schopností - problém s vyjadřováním, při reakcích na dotazy; ■ obtíže v sociálním učení (nepoučí se z chyb); ■ trpí často pocity úzkosti, frustrace, múze být i hněv a agresivita —► snížení sebehodnocení; ■ obtíže se zapamatováním a uspořádáním pořadí; ■ časté deprese (Rayn, In: Kuchařská, 1997). Poruchy chování u žáků s SPU Primární Symptomatologie: ■ poruchy pozornosti, ■ infantilní chovaní, ■ zvýšená vzrušivost. Sekundární Symptomatologie,- důsledek prožívání neúspěchu, negativního hodnocení. Nápadné chování u žáků s SPU: ■ obranné a vyhýbavé mechanismy; ■ kompenzační chování; ■ agresivita a projevy nepřátelství; ■ úzkostné stažení se do sebe. ■ Vzniká tzv. začarovaný kruh poruch učení.