Metoda: Pozorování http://www.gekonciknocni.wz.cz Pozorování můžeme dělit podle různých hledisek. a) z hlediska pozorovaných objektů – přímé, bezprostřední - zprostředkované b) z hlediska cílů - zjišťující pozorování – pozornost žáků je úzce zaměřena na zjišťování jednotlivých faktů (Má ulitu? Kolik má nohou?) - popisné pozorování – pozornost žáků je zaměřena na celek – pozorování velikosti, tvaru těla, končetin, pokryvu těla, … - výsledkem je celková charakteristika objektu - - objevné pozorování – vzájemné srovnávání různých objektů za účelem nalezení charakteristických rysů c) z hlediska délky trvání - krátkodobá pozorování – např. stavba těla, tvar těla, … - dlouhodobá pozorování – vývoj žáby, klíčení semen, … - fenologická pozorování – sledování základních životních projevů organismů v závislosti na vnějších faktorech (změnách počasí v průběhu roku) • Prohlédněte si ryby na obrázcích a porovnejte stavbu jejich těla. • Vyjmenujte části těla, které mají všechny tři ryby společné. • Vyjmenujte ty části těla, kterými se ryby od sebe liší. 4) Popište každou z ryb a pokud víte, řekněte její název. Pozorování probíhá ve čtyřech psychologických stupních 1) Koncentrace pozornosti na pozorovaný objekt - vytýčení problémů, postupů, pomůcek, pozorovacích technik. 2) Vlastní pozorování na základě informací o objektu získaných pokud možno pomocí co nejvíce smyslů, slovní nebo písemný popis. 3) Myšlenkové zpracování získaných poznatků, rozumový výklad jevů – srovnání, abstrakce, systemizace, generalizace. 4) Aplikace v praxi, ověření získaných poznatků, slovní vyjádření nebo písemný záznam s nákresem. POZOROVÁNÍ MIMO ŠKOLU – Muzea, galerie, skanzeny – ZOO, zooparky, farmy, biofarmy – Přírodovědecké stanice, ekologická vzdělávací centra – Hrady, zámky, historické památky – Krajina v okolí bydliště, biotopy v okolí bydliště – Chráněná území (NP, CHKO, …) – Obec, budovy a významná místa v obci – Výrobny, podniky, technická zařízení v obci Nejčastější formou, při které lze úspěšně uplatnit pozorování jsou vycházka, případně exkurze, ale také školní výlet nebo škola v přírodě. 1) Dobře se seznámit s prostředím, kde chce výuku realizovat. 2) Organizačně zajistit (příjezd, odjezd, informace pro rodiče,žáky …) 3) Příprava aktivit pro terén (pracovní listy, určovací klíče, atlasy, dalekohledy, … ) 4) Příprava žáků na terén – zopakování klíčových pojmů, nacvičení potřebných dovedností 5) Vlastní pozorování v terénu 6) Zhodnocení výsledků činnosti ve škole, jejich další využití v rámci výuky přírodovědných předmětů, ale i jiných - mezipředmětové využití tématu. O jaké pozorování se jedná? BEZPROSTŘEDNÍ x ZPROSTŘEDKOVANÉ v PŘIROZENÉM x UMĚLÉM prostředí • Pozorování kvetoucí jabloně na školní zahradě. • Pozorování noční oblohy promítané na kopuli planetária. • Pozorování filmu o vývoji obojživelníků v rybníce. • Pozorování klíčících semen na okně ve třídě. • Pozorování stavby těla rostliny na obrázku v učebnici. • Pozorování nerostů a jejich vlastností ve třídě. Aktivita na téma POZOROVÁNÍ by měla obsahovat: • Cíl pozorování: (téma, při kterém je pozorování využito, věk žáků) • Pomůcky: • Pokyny k vlastnímu pozorování: • Otázky na závěr pozorování: • Využití pozorování – zápis, nákres, doplnění, …