Lenka Kubějová, Sandra Krejčová, NŠ 5, podzim 2009 Integrovaná tematická výuka POHYB Časová dotace: 4 vyučovací hodiny Ročník:4. 1. Čj - Slohová část - rozdělení dětí do 4 skupin - molekuly - losování témat- V divadle – správné chování - V divadle – nesprávné chování - V obchodě – správné chování - V obchodě – nesprávné chování - scénky musí být reálné, děti můžou využít nábytku ve třídě jako rekvizit, všichni se musí zapojit do scénky - předvedení scének - rozhovor – co se líbilo, nelíbilo, kdo by co udělal jinak -Mluvnická část - pravopis – učitel čte text,a když v něm děti slyší přídavné jméno, tak vyskočí a když slyší příslovce, tak si dřepnou - děti stojí v řadě - učitel čte jednotlivá slova nebo slovní spojení, kde děti určují tvrdé a měkké i - děti postupně odpovídají a kdo odpoví dobře, tak postoupí o krok vpřed – kdo je na konci nejdále, vyhrává 2. Ma – měření -pomůcky – krejčovské metry, prac. listy, psací potřeby - rozdělení do skupinek – děti si vylosují papírek s údajem o délce a musí najít ostatní členy patřící do stejné skupiny- po převedení jednotek na cm musí mít stejný údaj- mohou si radit - např.: 2m 30dm 5cm; 1m 40dm 50mm; 4m 20dm 5cm; 5m 10dm 50mm - měření – děti dostanou pracovní listy, kde budou mít za úkol vyplnit údaje o sobě - viz příloha - rozhovor o měření (reflexe) 3. Hv – pohybovky - Rytmika – hra na tělo - Hlava, ramena, kolena, palce - mazurka – Měla babka čtyři jabka – dvojice - valčík- Houfem ovečky – v kruhu - Andělé (viz Moravec) ...Když se ráno probouzím... 4. TV – co je to pohyb? - psychomotorické hry – Na piráty- děti se rozdělí do dvou skupin a navzájem si berou perly (uzávěry od PET lahví), pravidla – viz psychomotorika -padák - hry s míči na padáku - podbíhání, přebíhání, vlnění - rozhovor na koberci - co je to pohyb? - K čemu ho potřebujeme? Je důležitý? - rozbor dle textu Víš, že... * pravidelný pohyb přináší všem lidem důležitý tělesný, duševní a sociální prospěch? * pohyb je součástí zdravého životního stylu? * pohyb pro zdraví by měl trvat nejméně 1 hodinu denně a že lze sčítat pohyb nejméně po 10 minutových časových úsecích? * se k tomu započítává i cesta do školy a ze školy pěšky? * je lepší chodit do schodů pěšky a nepoužívat výtah? * čas strávený sezením (u počítače, televize) po ukončení vyučování by neměl být delší než 2 hodiny za den? * sedavý způsob života a nedostatek pohybu ohrožuje zdraví? * málo pohybu znamená problémy nebo dokonce nemoc nejen ve stáří, ale už i u dětí? * málo pohybu přispívá silně k rozvoji nadváhy a obezity, v České republice se už více než 20tisíc dětí léčí pro obezitu? * problémy s nadváhou a obezitou má každé šesté dítě nadváhu nebo je obézní? * nadváha a obezita může zůstat osmi dětem z deseti i v dospělosti? * je lepší cvičit než držet nesmyslnou redukční dietu? * pravidelný pohyb snižuje možnost úrazu, protože trénink pohybu člověka posiluje a rozvíjí pohybovou koordinaci? * úrazy jsou příčinou úmrtí dětí na prvním místě a že každý rok je ošetřeno přibližně každé šesté dítě? * pravidelný pohyb s kamarády nebo s rodinou posiluje dobré a kamarádské vztahy? * při pohybu se v těle tvoří tak zvané endorfiny, které mimo jiné zlepšují náladu a zvyšují pocity uspokojení? * ke zdravému životu patří také nekuřáctví, správná výživa, neužívání drog ani alkoholu?