Krizové případy při požáru Kateřina Bielaková, Aneta Dopitová, Eva Šustrová ________________________________________________________________ METODICKÝ POPIS ČINNOSTÍ: Věk žáků: 8-10 Počet žáků: 15 Místo: třída Pomůcky: zvuková nahrávka poplachu, přehrávač, kartičky 15 ks ( 5 RYBNÍK, 5 POUTA, 5 VOZÍČKÁŘ), plán školy- kopie do každé skupiny, rozstříhané kartičky Zásady telefonátu na linku 150- v každé skupině 1 série, papíry A4, tempery, 3 karty s čísly 150, 158, 155- vytvořené a přichystané učitelem, projektor, Zásady pro případ vyhlášení požárního poplachu- sepsané učitelem pro použití projektoru, internet, literatura, výstřižky z novin Čas: 8:00- 9:00 Popis: Motivace - Děti se sejdou ve škole jako každý jiný den, nachystají si učebnice, srovnají lavice, postaví se na zvonění k lavici a pozdraví se s učitelem. Posadí se a hodina začíná standardně, děti netuší náplň dnešního vyučování. - Najednou se ozve poplach, který vyvolá učitel a děti nesmí vědět, že se jedná o simulaci (nahrávka poplachu z internetu, nahraná na CD, DVD,…záleží na možnostech školy), učitel sleduje spontánní chování žáků. Po určité chvíli děti uklidní, že se nejedná o skutečný poplach. - Přesun na koberec, kde dětem učitel klade otázky: Co to bylo za zvuk? Proč se temto zvuk ozýval? Kdy se ozývá tento zvuk? Jak se máme chovat? Co máme brát s sebou, atd.? Otázkami navede učitel žáky k zásadám, jak se chovat při případu vzniku požáru. Na projektoru děti uvidí zásady, které si společně přečtou, případně vysvětlí. Pokud vás zastihl požární poplach mimo třídu, rychle se tam vraťte. Pokud vás zastihl požární poplach ve vaší třídě, počkejte na svého učitele. Pokud víte, kde se nachází případný chybějící žák, řekněte to učiteli. Pokud se ztratíte, připojte se k jiné třídě. Pokud potkáte někoho, kdo se ztratil, tak na něho upozorněte svého učitele. Ze školy si nic neodnášejte, ani se nechoďte převlékat a přezouvat do šaten. Pokud máte ve své třídě tělesně nebo zdravotně postiženého kamaráda, nezapomeňte mu při opuštění školy pomáhat. Na určeném místě vyčkejte příjezdu hasičů. V žádném případě se pro nic nevracejte do hořící nebo ohrožené budovy školy a ani se nikam neschovávejte! Zhodnotí, jak se chovaly, co bylo dobře a co špatně, nyní podle zásad, které už znají, si zkusí situaci znovu simulovat. - Rozdělení žáků do skupin: na zemi leží kartičky, popisem dolů. Každé dítě si vezme 1 kartu, mlčky se rozdělí do skupin (podle karty, kterou drží) a sesednou se ve skupině na místo, kde mají dostatek prostoru a je jim příjemné. Vznikly 3 skupiny- rybník, pouta, vozíčkář. - Každá skupina dostane kopii plánu školy, společně s učitelem najdou v plánku třídu, kterou si barevně zaznačí. Nyní pracuje každá skupina samostatně, zakreslí plán evakuace dle jejich mínění. Skupina prezentuje svou trasu, odůvodní ji.Učitel ukáže pravou evakuační trasu školy, děti samy přijdou na důvody, proč je zaznačená tímto způsobem.Učitel pomáhá otázkami: Je lepší dlouhá nebo krátká trasa? … Kontrola evakuační trasy probíhá tak, že děti společně s učitelem projdou skutečnou trasu po škole, skupina si během trasy značí do svého plánu evakuační šipky a hasicí přístroje. Čas: 9:00- 9:10 Popis: Přestávka Čas: 9:10- 10:40 Popis: Hlavní část - Každá skupina ( rozdělení z předchozí hodiny) si nachystá dvě lavice, na které si dá ubrus určený k výtvarným činnostem, temperové barvy, štětce a vodu. Úkolem je výtvarně vyjádřit název skupiny. - Práci skupiny prezentují, popíší obrázek a společně s učitelem vyvodí: Nula vypadá jako rybník, proto si číslo na hasiče zapamatujeme podle rybníku, kde čerpají vodu k hašení požáru. Pouta připomínají 8, policisté nosí pouta pro případ zločinu. Vozík pro invalidy připomíná 5 a vozík využívají záchranáři. Tak si děti nenásilnou formou vyvodí telefonní čísla, která se po zbytek dne vyvěsí na tabuli, aby byla dětem stále na očích. - Dramatizace spontánního volání na linku 150, děti ve skupině vymyslí situaci, která se nyní udála, dramatizací předvedou, jak budou volat na linku 150. Každá skupina poté dostane rozstříhané kartičky s popisem postupu při telefonování. → Ujisti se, že jsi sám udělal všechno pro své bezpečí (zavřené a řádně utěsněné dveře, dostatečná vzdálenost od hořícího domu atd.)! →Před telefonování se snaž uklidnit, aby sis vzpomněl na správné telefonní číslo a rozmyslel si, co chceš do telefonu říci: Co se stalo? Kde se to stalo? Kdo a odkud volá? → Pokud jsi k telefonu utíkal daleko, před telefonováním se nejdříve několikrát zhluboka nadechni, aby ses uklidnil a vydýchal. → Vzpomeň si na to, že během telefonního hovoru bude nutné hovořit stručně, pomalu a srozumitelně. → Zjisti si také, jaké telefonní číslo má telefonní budka nebo mobilní telefon, ze kterého se chystáš volat. → Nezapomeň na to, že po ukončení hovoru bude nutno vyčkat tzv. zpětný telefonát, sloužící k ověření pravdivosti nahlášené události. Úkolem je seřadit je do správného pořadí, společná kontrola s učitelem, který vysvětlí dotazy a odůvodní postup. Nyní opět každá skupina situaci dramaticky vyjádří, nicméně podle osnovy - Co se stalo? Kde se to stalo? Kdo a odkud volá. Ostatní zhodnotí, co je dobře a na čem je potřeba zapracovat. Čas : 10:40- 11:10 Popis: Přestávka Čas: 11:10- 11:40 Popis: Příprava besedy - Nejprve děti využijí internet, výstřižky novin a literaturu popisující činnost hasičů. Poté se sejdou na koberci a na tabuli zapisují myšlenkovou mapu s otázkami, které je zajímají na práci hasičů, co se chtějí dovědět. Nakonec všichni dohromady zformulují otázky, které všechny zajímají a chtějí na ně znát odpovědi. Čas: 11:40- 12:30 Popis: Závěr- Beseda s hasičem