Krizové případy při požáru Kateřina Bielaková, Aneta Dopitová, Eva Šustrová Popis projektu: ž Krátkodobý (5 hodin) ž Určený pro práci ve třídě a škole ž Optimální počet žáků: 15 Motivace 8.00-9.00 hod. • Poplach vyvolaný učitelem (spontánní chování žáků) • Nácvik správného jednání při poplachu a nácvik opuštění třídy • Seznámení s několika základními zásadami pro případ vzniku požáru • Rozdělení žáků do tří skupin • Plán školy (půdorys) – žáci ve skupinách zakreslí plán evakuace dle jejich mínění • Kontrola evakuační trasy tím, že ji projdou s učitelem – při chůzi žáci značí do plánu školy evakuační šipky a hasicí přístroje Zásady pro případ vyhlášení požárního poplachu ž Pokud vás zastihl požární poplach mimo třídu, rychle se tam vraťte. ž Pokud vás zastihl požární poplach ve vaší třídě, počkejte na svého učitele. ž Pokud víte, kde se nachází případný chybějící žák, řekněte to učiteli. ž Pokud se ztratíte, připojte se k jiné třídě. ž Pokud potkáte někoho, kdo se ztratil, tak na něho upozorněte svého učitele. ž Ze školy si nic neodnášejte, ani se nechoďte převlékat a přezouvat do šaten. ž Pokud máte ve své třídě tělesně nebo zdravotně postiženého kamaráda, nezapomeňte mu při opuštění školy pomáhat. ž Na určeném místě vyčkejte příjezdu hasičů. ž V žádném případě se pro nic nevracejte do hořící nebo ohrožené budovy školy a ani se nikam neschovávejte! Ukázka plánu školy žáci si nejdříve barevně vyznačí svoji třídu Hlavní část 9.10-10.40 hod. 1. Práce ve skupinách ž Skupiny dostanou za úkol namalovat tři obrázky (každá skupina jeden obrázek) : • Oválný rybník • Vozíčkáře (nebo křeslo pro invalidy) • Policejní pouta ž Z těchto obrázků nakonec vyvodíme pomůcky pro vyvození důležitých telefonních čísel 150, 155 a 158. Příklady obrázků pro zapamatování 2. Nácvik sociálních rolí Telefonát na linku 150 1. Dramatizace – telefonování, práce ve skupinách spontánně 2. Práce ve skupině – žáci mají za úkol seřadit rozstříhané lístečky se zásadami před a během telefonování na linku 150 3. Dramatizace-telefonování spontánně, někdo předvádí, ostatní říkají, co je dobře a na čem je nutné ještě zapracovat Osnova zásad telefonování: • Ujisti se, že jsi sám udělal všechno pro své bezpečí (zavřené a řádně utěsněné dveře, dostatečná vzdálenost od hořícího domu atd.)! • Před telefonování se snaž uklidnit, aby sis vzpomněl na správné telefonní číslo a rozmyslel si, co chceš do telefonu říci: Co se stalo? Kde se to stalo? Kdo a odkud volá? • Pokud jsi k telefonu utíkal daleko, před telefonováním se nejdříve několikrát zhluboka nadechni, aby ses uklidnil a vydýchal. • Vzpomeň si na to, že během telefonního hovoru bude nutné hovořit stručně, pomalu a srozumitelně. • Zjisti si také, jaké telefonní číslo má telefonní budka nebo mobilní telefon, ze kterého se chystáš volat. • Nezapomeň na to, že po ukončení hovoru bude nutno vyčkat tzv. zpětný telefonát, sloužící k ověření pravdivosti nahlášené události. Příprava besedy 11.10-11.40 hod. ž Žáci se budou připravovat na besedu s hasičem, který přijde poslední hodinu k nim do třídy. ž Během přípravy mohou žáci využívat internet a ostatní informační zdroje. ž Aby žáci měli přesnou představu o otázkách, které budou později klást, učitel s nimi udělá brainstorming či myšlenkovou mapu na tabuli. ž Nakonec všichni dohromady zformulují otázky, které všechny zajímají a chtějí znát odpovědi. Beseda s hasičem 11.45-12.30 hod. Použité webové stránky: ž www.hasik.cz ž www.hzscr.cz – zde jsou ke stažení metodické příručky pro učitele