I. NÁVRH PROJEKTU Název: Zvládneme našemu králi uvařit zdravé jídlo? Autoři: Alena Kuchařová, Veronika Veselková, Václav Pech, Tomáš Mlýnek Typ projektu: * podle organizace: vícepředmětový * podle navrhovatele: uměle připravený * podle účelu: konstruktivní * podle délky: krátkodobý * podle prostředí: školní * podle počtu zúčastněných: společný * podle informačních zdrojů: vázaný Smysl projektu: Žáci rozpoznají zdravé a nezdravé potraviny. Uvědomí si cestu od nápadu uvařit až po samotnou realizaci. Výstup: Zhotovení zdravého pokrmu – ovocný salát. Předpokládané cíle: kognitivní: Žák přiřadí jednotlivé potraviny do skupin – zdravé / nezdravé. Žák uvede příklady zdravých a nezdravých potravin. Žák navrhne způsob řešení, jak pomoct králi. Žák sestaví jídelníček pro krále. afektivní: Žák zdůvodní, proč je důležité jíst zdravě. psychomotorické: Žák nakoupí potřebné potraviny. Žák vyrobí slavnostní prostírání. Žák v rámci skupiny požádá kuchařský personál o potřebné nádobí. Žák v rámci skupiny připraví pro krále ovocný salát. sociální: Žák spolupracuje ve skupině v průběhu projektu. Žák vybere zástupce pro jednání s autoritou. Žák podpoří spolužáka při jednání s autoritou. Žák si zorganizuje dílčí práci ve skupině. Předpokládané činnosti: Třídění potravin. Výroba zdravého jídelníčku. Nákup vhodných potravin. Získání potřebného nádobí z místní kuchyně. Výroba prostírání. Výroba ovocného salátu. Zhodnocení vlastní práce – radost z toho, že pomohli králi („Už nemá břicho“). Organizace výuky: 1.hodina : společná motivace, skupinová práce – rozdělení potravin a tvorba jídelníčku 2. hodina : dokončení jídelníčku - prezentace králi, nákup potřebných potravin , sepsání žádosti o nádobí do kuchyně( forma hromadná) 3. hodina : přednesení žádosti v kuchyni (forma hromadná), tvorba prostírání (forma individuální), návštěva „královské zahrady“ (školní dvůr) – sušení prostírání 4. hodina : příprava ovocného salátu (forma hromadná), příprava slavnostního stolu(použití prostírání), společná hostina Předpokládané výukové metody: Metody slovní : - rozhovor, diskuze, vysvětlování, popis, dramatizace Metody názorně demonstrační : - předvádění předmětů Metody praktické : - výtvarné činnosti, nácvik pracovních dovedností Z hlediska fází výuky: - metody motivační a aplikační Předpokládané pomůcky: Žák donese : kostým kuchtíka, obrázky potravin, 1 kus ovoce, vodové barvy, lepidlo Učitel donese : kostým vrchního kuchtíka, kostým krále, papírové košíky a talíře, nastříhané prostěradlo, červená deka na trůn, houbičky, 4 výkresy A3, žetony (mince) Nádobí z kuchyně : mísa, malé lžičky, misky, krájecí podložky, tácy, 2 ostré nože, příborové nože, naběračka Způsob prezentace projektu: Prezentace vlastního výrobku (ovocného salátu) králi, společná ochutnávka. Způsob hodnocení: V průběhu projektu král hodnotí práci kuchtíků. Na závěr zhodnotí sami kuchtíci vlastní výrobek a jak se jim pracovalo. Kriteria hodnocení: Produkt : ovocný salát - chuť, zdravost, vzhled pokrmu Průběh : míra zapojení při práci, spolupráce, zábavnost projektu Průběh projektu : 1. hodina : - žáci jsou převlečeni do kostýmů, předem upravené rozmístění lavic (do písmene T) - do třídy vchází vrchní kuchtík a kontroluje ošacení a úklid pracoviště - do třídy vchází král – dramatizace : rozhovor s vrchním kuchtíkem o potížích pana krále, velké břicho, těžké nohy, špatně se mu chodí a potřebuje pomoc - diskuze vrch. kuchtíka s ostatními kuchtíky jak pomoct králi – kuchtíci navrhují řešení uvařit králi něco zdravého, například ovocný salát - vybraní kuchtíci sdělují návrh řešení králi - král si prozkouší své kuchtíky, zda poznají zdravé a nezdravé potraviny – rozdělí kuchtíky do 4 skupin a každé z nich přidělí 1 košík s obrázky potravin a 2 prázdné talíře - kuchtíci ve skupinách třídí obrázky na 2 talíře – zdravé / nezdravé, průběh činnosti kontroluje vrchní kuchtík - kontrola splněného úkolu u krále – kruh na koberci, každý kuchtík vybere ze zdravého talíře jednu potravinu, okomentuje - král pochválí kuchtíky, souhlasí s tím, aby mu uvařili a odchází na trůn - rozhovor kuchtíků s vrchním kuchtíkem : Co je potřeba pro to, abychom uvařili ? - kuchtíci sami přijdou na to, že jako první potřebují peníze: Kde je seženeme? U krále! – zvolí si zástupce a jdou za králem - před králem se pokloní a požádají ho o peníze na potřebné suroviny, král je ale odmítá, protože kuchtíci ještě neví, jaké potraviny budou kupovat - král zadá úkol – sestavit jídelníček - jednotlivé skupiny se domluví, kterou část jídelníčku budou sestavovat, na výběr mají snídani, oběd, svačinu, večeři - jídelníček se tvoří pomocí lepení obrázků potravin ze zdravých talířů 2. hodina : - zástupci skupin oznámí králi, že je jídelníček hotov - kontrola jídelníčku králem (během toho vrchní kuchtík chystá obchod – rozházení obrázků potravin po stole) - vydání peněz a nakupování, obsluhuje vrchní kuchtík, po chvíli si vybírá společníky pro obsluhu - kuchtíci donesou nakoupené potraviny panu králi, ten nařídí uložit je do spíže a vybere si, že chce, aby mu kuchtíci připravili ovocný salát - kuchtíci sami přijdou na to, že nemají v čem vařit - král je pošle, ať se jdou zeptat do kuchyně - společnými silami vytvoří písemný seznam, který ukáží vrchnímu kuchtíkovi 3. hodina : - přednesení žádosti v kuchyni, vydání nádobí a přenesení do třídy - audience u krále, že je vše nachystané na vaření - král má ještě jeden požadavek : přeje si slavnostně vyzdobený stůl - kuchtíci se radí s vrchním kuchtíkem, jak si představují slavnostní stůl – potřebujeme ubrus - jdou pro látku ke králi – král jim dá kousky látky na prostírání, místo ubrusu - úklid pracoviště, příprava na práci s barvou – podložka, tričko na VV, kelímek, houbička, vodové barvy - tvorba prostírání (samostatné práce) – nanášení barvy pomocí houbičky na látku, náhodné vzory, tvary,… - vycházka s králem do královské zahrady (školní dvůr), zde si kuchtíci dají sušit prostírání - úklid po VV 4. hodina: - král zkontroluje čistotu pracoviště a slavnostně předá vrchnímu kuchtíkovi opravdové ovoce na přípravu salátu (banány, pomeranče, mandarinky, jablka, hrušky, hroznové víno) - vrchní kuchtík rozdělí ovoce mezi kuchtíky (na každého kuchtíka jeden kus) - kuchtíci si na pracovní stůl nanosí potřebné nádobí, vrchní kuchtík dohlíží na práci s ostrými noži (3 děti pod jeho dohledem i pod dohledem krále a třídní učitelky) - každý kuchtík nasype rozkrájený kousek ovoce do společné velké mísy - vrchní kuchtík salát slavnostně zamíchá o odloží stranou - úklid pracoviště a příprava slavnostního stolu – kuchtíci si jdou pro prostírání - pozvání krále ke stolu a slavnostní předání ovocného salátu - král si sám pochutnává na salátu, vychvaluje ho, chce ho sníst celý sám. - král se zamyslí a rozhodne se rozdělit s ostatními - slavnostní společné hodování, hodnocení práce králem i kuchtíky - nakonec král vstane od stolu a už nemá břicho (vyndání polštáře pod lavici) Ověření výsledků projektu : - ověřování probíhá v průběhu projektu - tvorba jídelníčku – koláže, prostírání - práce s barvou, ovocný salát - krájení