TaD TV - metody pozorování vyučovacích pokusů 1. Hospitační záznam (H) - didaktické hodnocení vyučovacího pokusu Pozorovatel sleduje učitele i žáky a zapisuje průběh vyučovací hodiny i výsledky pozorování do záznamového archu. Zaměřuje se na srozumitelnost pokynů vyučujícího, reakce dětí, uplatnění didaktických metod, forem, řídících stylů aj. V závěrečném hodnocení pozorovatel shrne poznatky, předloží náměty na zlepšení a vyvodí učivo pro následující hodinu. Příklad hospitačního záznamu: Čas Část hodiny - učivo Hodnocení činnosti Návrhy na zlepšení 8:00 8:01 8:02 Příchod do tělocvičny Volná chvilka Nástup - dvojřad atd. - spořádaně, ve dvojicích - všichni běhají po ploše - motivace s obrázkem, někteří nevidí, nedávají pozor - atd. - místo nástupu sednout do hloučku - atd. Celkové hodnocení hodiny, návrhy na zlepšení: uvést konkrétní náměty. 2. Chronometráž (CH) - hodnocení využití učebního času Pozorovatel sleduje jednoho zvoleného žáka. Na stopkách měří s přesností na 10 sekund: 1) aktivní cvičební čas (C), tj. dobu, kdy se žák záměrně pohybuje (plní pohybový úkol vč. přípravy nářadí aj.); 2) aktivní pedagogický čas (P), tj. dobu, kdy žák bez pohybu záměrně pozoruje výklad učitele nebo činnost spolužáka. Tyto časové hodnoty zapisuje do záznamového archu (sloupec C a P). Pozorovatel neměří čas, kdy se žák nepohybuje (např. se nezapojí do honičky, čeká na pořadí ve družstvu, nesleduje výklad učitele apod.) nebo kdy se pohybuje pouze spontánně (poskakuje při čekání v zástupu apod.). Tento čas se nazývá ztrátový (Z). Po skončení hodiny pozorovatel vypočítá procentuální hodnotu C a P (100 % = 2700 sek.; 1 % = 27 sek.). Hodnota Z se vypočte podle vzorce: Z = 100 - (C + P). Příklad záznamu chronometráže: Čas Část hodiny (orientačně) C P Z 8:00 8:01 8:02 8:03 Příchod do tělocvičny Volná chvilka Nástup Honička atd. 20 30 70 atd. 10 60 atd. neměřit Čas v sekundách 1500 800 Čas v % (= 1500/27; 800/27; 100-(55+30)=15) 55 % 30 % 15 % Celkové hodnocení hodiny z hlediska využití času, návrhy na zlepšení: uvést konkrétní náměty. 3) Měření změn tepové frekvence (TF) - hodnocení intenzity zatížení Pozorovatel sleduje jednoho vybraného žáka. V průběhu nebo bezprostředně po ukončení pohybového úkolu změří TF na krční tepně žáka (TF/10 sek.). Výsledky zaznamenává průběžně do připraveného archu a po skončení hodiny přepočte TF na minutové hodnoty. Podle naměřených hodnot posoudí průběh a intenzitu fyzického zatížení žáka. Příklad záznamu změn tepové frekvence: Čas Část hodiny (orientačně) Trvání činnosti TF/10 sek. TF/1 min. 8:00 8:01 8:02 8:03 8:30 8:40 Příchod do tělocvičny Volná chvilka Nástup Honička atd. překážková dráha závěr. část 1 min. 1 min. 70 sek. atd. 8 min. 5 min. 15 (neměřit) 20 atd. 25 15 90 120 atd. 150 90 Celkové hodnocení hodiny z hlediska intenzity zatížení, návrhy na zlepšení: uvést konkrétní náměty.