Repetitorium sociální geografie Geografie cestovního ruchu Pojem cestovní ruch * Podle WTO: činnost osoby, cestující ve volném čase na přechodnou dobu do místa mimo její trvalé bydliště, a to za jiným účelem, než je vykonávání výdělečné činnosti v navštíveném místě. * Cestovní ruch můžeme definovat jako specifickou formu mechanického pohybu obyvatelstva. * Cestovní ruch umožňuje uplatnit některé potřeby obyvatelstva – poznávání, změna prostředí, odpočinek, seberealizace, komunikace. Pojem geografie cestovního ruchu * = věda hraniční a syntetická (navazuje na poznatky z jiných přírodních, ekonomických i společenských věd). Zabývá se studiem obecných zákonitostí a faktickým rozmístěním cestovního ruchu. * Orientuje se na následující skupiny problémů: • Vyhodnocování faktorů a podmínek obecně i v konkrétních podmínkách. • Analýzu cestovního ruchu jako specifické formy migrace obyvatelstva. • Vliv cestovního ruchu na změny ve struktuře a rozmístění hospodářství. • Vyhodnocování oblastí pro různé formy cestovního ruchu. Ekonomický význam CR * Podíl na tvorbě HDP (celosvětový průměr 11%). * Vytváření nových pracovních a podnikatelských příležitostí (celosvětový podíl na zaměstnanosti je asi 10 %). * Investiční aktivity v oblasti (v ČR z celkového objemu investic vyvolal CR asi 10 %). * Následné účinky poptávky (přitažlivost místa vyvolává potřebu vybudování infrastruktury). Organizace činné v CR * Světová organizace cestovního ruchu (World Tourism Organization, WTO, sídlí v Madridu) * Mezinárodní turistické sdružení (AIT – Alliance Internacionale do Tourismu) * Mezinárodní federace mládežnických ubytoven (IYHF – Internacional Youth Hostel Federation) * Světové sdružení cestovních kanceláří (WATA – World Assosiationes of Travel Agensies) * Asociace hotelů a restaurací ČR (HOREKA) * Sdružení průvodců ČR Typologie cestovního ruchu * Formy CR – zkoumá motivy účasti lidí na CR. * Druhy CR – berou v úvahu způsob realizace CR. Formy CR • Rekreační • Kulturně-poznávací • Sportovně-turistický • Lázeňsko-léčebný • Přírodní (ekoturistika) • Venkovský (agroturistika, ekoagroturistika) • Vzdělávací • Kongresový • Specifické formy cestovního ruchu (například mototuristika, sociální turistika – speciální programy pro sociální slabší, v současnosti se rozvíjí ve Francii, návštěvy sportovních akcí, pobyty s vytvářením iluze – dobrodružství nebo historických období). Druhy CR * Podle místa realizace - domácí CR - zahraniční CR a) výjezdový – outgoing, pasivní b) tranzitní c) příjezdový – incoming, aktivní Druhy CR * Podle délky trvání - krátkodobý (do čtyř přenocování) - dlouhodobý (více než čtyři přenocování) * Podle rozložení během roku - celoroční - sezónní (letní, zimní) * Podle způsobu organizace - organizovaný - neorganizovaný Druhy CR * Podle příslušnosti účastníků ke skupině - individuální - skupinový * Podle způsobu financování - komerční (volný) - sociální (vázaný) Hodnocení CR Podle tří základních faktorů: • Velikost cestovního ruchu – udává se jako počet účastníků cestovního ruchu nebo jako počet přenocování nebo ve formě příjmů a výdajů. • Bilance cestovního ruchu – jako u zahraničního obchodu – pasivní (výdaje vyšší než příjmy, lze také vyjádřit podle počtu výjezdů z oblasti a naopak výjezdů z oblasti, v tomto případě převažují domácí turisté v zahraničí). Aktivní bilance je opakem pasivní. • Úroveň cestovního ruchu – dá se měřit počtem návštěvníků na jednoho obyvatele nebo podílem na tvorbě HDP. Lokalizační předpoklady - přírodní * Klima (podnebí), hydrologické poměry, reliéf, geologie, flora a fauna. * Uplatňují se zejména v plošně rozsáhlých areálech, mají stacionární, do jisté míry i konstantní charakter, čímž vytvářejí předpoklad pro regionalizaci cestovního ruchu. Lokalizační předpoklady – Kulturně-historické * Mají většinou charakter stálých objektů (hrady, zámky, divadla) nebo jednorázových akcí (festivaly, koncerty, náboženské slavnosti). * Mezi velmi významné představitele této skupiny patří památky (i přírodní) zařazené do kulturního (případně přírodního) světového dědictví lidstva a zapsané do seznamu UNESCO. * V seznamu světového dědictví UNESCO je po posledním zasedání World Heritage Committee 690 míst (529 kulturních, 138 přírodních a 23 kombinovaných lokalit). Selektivní předpoklady * Objektivní (např. vnitropolitická situace, ekonomické předpoklady, demografické skutečnosti, kvalita životního prostředí …). * Subjektivní (řada psychologických pohnutek, kterými je ovlivňováno rozhodování jednotlivce nebo skupiny obyvatel k účasti na cestovním ruchu a k výběru lokality pro cestovní ruch. Velkou roli zde hraje reklama, propagace, zkušenost, módnost apod.). Realizační předpoklady * Realizační faktory mají dominující postavení pro konečnou fázi uskutečňování cestovního ruchu. * Umožňují danou oblast dosáhnout (doprava) a využít (ubytovací a stravovací zařízení, případně zábavná a sportovní). Svojí kapacitou tvoří nabídkový strop pro využití lokalizačních podmínek. Cestovní ruch v ČR Rajonizace CR v ČR = zařazení regionů / rajony, oblasti / do čtyř kategorií podle vhodnosti pro CR. I. - mezinárodní význam (Praha, NP, UNESCO, ZČ lázně) II. - národní význam (Říp, hrady , zámky, lázně, CHKO …) III. - oblastní význam (Nechanice, Králův Dvůr, Svitavy …) IV. - lokální význam (kostely, chr.naleziště, městská muzea …) hodnotící faktory - přírodní podmínky (hory, lesy, vodní plochy…) - výsledky lidské činnosti (kult-hist., lázně, přehrady…) - vybavenost (ubyt., strav., lanovky, půjčovny,+služby) - dopravní předpoklady = realizační předpoklady - negativní faktory (ceny, kriminalita, hmyz, ŽP ) I. kategorie * Praha, Český Krumlov, Brno + další památky UNESCO * Národní parky - KRNAP - Šumava - Podyjí - České Švýcarsko * Lázně (ZČ, Teplice, Luhačovice, Libveda, Velichovky, Jánské Lázně apod.) * Jeseníky * Valašsko + Beskydy * UNESCO II. kategorie * Krušnohoří * Český ráj * Jihočeské rybníky * Křivoklátsko * Dolní Vltava * Jizerské hory * Posázaví * ČM vrchovina * Orlické hory * Moravská kras * Pošumaví * Horní Vltava * Střední Vltava * Č. Středohoří * Pálava * Bílé Karpaty III.kategorie * Lužické hory * Doksy a okolí * Podkrkonoší * Broumovsko * Mělnicko * Horní Střela * Stříbrsko * Český les * Kaplicko * Brdy * Táborsko * Železné hory * Povodí Orlice * Drahanská vrchovina * Chřiby * Slovácko * Chodsko * Frýdlantsko * Šluknov * Žďánický les * Ivančicko IV. kategorie = pouze atraktivity lokálního významu * Staroboleslavsko * Džbán * Boskovicko * Kounicko * Hrotovicko * aj. * Prolínání a nejednotnost v zařazení do III. a IV. kategorie. Památky UNESCO v ČR * 12 památek: • Brno • Český Krumlov • Holašovice • Kroměříž • Kutná Hora • Lednicko-valtický areál • Litomyšl • Olomouc • Praha • Telč • Třebíč • Žďár nad Sázavou Turistické oblasti ČR Turistické oblasti ČR Ubytovací infrastruktura Lázeňský cestovní ruch * Za účelem léčení, prevence či rehabilitace * Přírodní léčivé zdroje: 1. přírodní vody - a) minerální b) termální prameny 2. peloidy 3. humidity (slatiny, rašeliny) a bahna 4. vřídelní plyny a emanace 5. klima (moře, hory, jeskyně) Služby lázeňského CR * Zdravotně-léčebné (procedury) * Ubytovací (lázeňské hotely, domy, penziony…) * Stravovací (režimové, nerežimové, doplňková zařízení) * Kulturní, společenské a sportovní * Doplňkové (peněžní, obchodní, dopravní…) Významné evropské lázně * SRN – Baden-Baden, Ga-Pa, * Itálie – Ischia, Abano Terme, montecatini Terme * Francie – Aix-les-Bains, Amélie les Bains-Palaida, Dax, Lourdes, Vichy * Maďarsko – Budapešť, Harkány, Héviz, Tapolca * Rakousko – Bad Ischl, Baden bei Wien * Slovensko – Bardejov, Piešťany, Tatranská Lomnica, Trenčianské Teplice * Švýcarsko – Baden, Davos, Svatý Mořic Kongresový CR * Je součástí obchodního CR. * Neprovozuje se ve volném čase. * 60 % v měsících květen, červen, září, říjen, listopad. * Průměrně trvá 4 dny. * Nejvýznamnější města kongresového CR: Paříž, Brusel, Londýn, dále i Praha, Budapešť Specifické formy CR * CR dětí a mládeže * Seniorský CR * Venkovský CR (agroturismus, ekoturismus, ekoagroturismus) * Dobrodružný CR * Náboženská (poutní) turistika * Lovecký CR * Městský CR * Cykloturistika atd. Průvodcovské služby (v organizovaném CR) * „Role“ průvodce – prostředník, poskytuje informace, řeší mimořádné situace, společník, autorita, kontroluje, podnikatel * Typy průvodců: - vedoucí zájezdu (tour manager) - průvodce zájezdu (tour escort) - pendler - turistický průvodce (tourist guide) - specializovaný průvodce: 1. horský vůdce 2. horský průvodce 3. sportovní instruktor 4. odborný průvodce 5. animátor - pobytový delegát (local representative) - tlumočník-překladatel Postavení a činnost CK Klasifikace CK podle: * Postavení v distribučním procesu - touroperátor (cestovní kancelář) - prodejce, zprostředkovatel (cestovní agentura) * Zaměření nabízených zájezdů - všeobecné CK - specializované CK Rozdělení zájezdů: * Z hlediska geografického - domácí (po území ČR) - zahraniční - výjezdový (outgoing) - příjezdový (incoming) * Z hlediska časového - krátkodobé (do 4 dnů) - dlouhodobé (delší než 4 dny) * Z hlediska tematického zaměření - rekreační - kulturně-poznávací - sportovní a turistické - výstavy a veletrhy - zvláštní tematické - incentivní a kongresové - lázeňské - lovecké * Z hlediska použitého dopravního prostředku - autokarové - vlakové - letecké - vlastním dopravním prostředkem - lodní - ostatní druhy dopravy - kombinovaná přeprava * Z hlediska ročních období - letní - zimní - mimosezonní * Z hlediska způsobu jejich přípravy - standardní - forfaitový - na míru Informační zdroje * ČSÚ – ročenky * www.mmr.cz * www.czechtourism.cz * www.kudyznudy.cz * www.czech.cz