Repetitorium sociální geografie Geografie služeb Základní specifika * Mladší vědecká disciplína – rozvoj počátkem 30. let 20. století – prostorové vazby v rozvoji služeb. * Behaviorální přístup – chování spotřebitelů při výběru cílových míst, ve kterých se služby spotřebovávají. * Služby „neprodukují žádnou hodnotu“ – (A. Smith, 1776). * V současné době vysoký podíl na národním hospodářství (např. Řecko – přes 80%). * Důsledek rozvoje dopravy a spojů v 1. pol. 20. století. Základní specifika Rostoucí podíl služeb je dán změnami: • Demografické – prodlužování délky života, populační růst, urbanizace a rozvoj měst. • Společenské – růst příjmu domácností, vysoký počet pracujících žen, rozvoj nových služeb). • Ekonomické – zvýšení životní úrovně, rozvoj technologií. • Politicko-správní – postupující privatizace, hospodářská integrace apod. Terciarizace * Intenzivní rozvoj služeb v národním hospodářství. Ekonomické důsledky: * HDP – ve většině vyspělých zemí 60 – 70%. * Zaměstnanost – počet nově vytvářených pracovních míst např. v cestovním ruchu. * Mezinárodní obchod – zvyšování obchodu se službami. Klasifikace služeb * Výstupy sektoru služeb – nehmotné výrobky - > nemohou být skladovány, distribuovány nebo vlastněny – nelze je fyzicky uchopit. • Služby veřejné • Služby obyvatelstvu Rozdělení (Cimler 1998): • služby věcné – souvisejí s hmotnými statky. • služby osobní – slouží člověku. Klasifikace služeb Rozdělení (Johnston a kol. 2000): • Spotřební/spotřebitelské – orientace na koncového zákazníka (geo obchodu, cestovního ruchu). • Tržní – výrobní služby, dopravní a komunikační služby. • Výrobní – potřeby firem a podniků (banky, marketingové agentury apod.). • Veřejné – (veřejná správa, policie, politické strany apod.). Klasifikace služeb v EU * Klasifikace ekonomických činností, kterou používá EU od roku 1970 * NACE – Nomenclature des Activités dans les Communautés Européennes) od 1.1.2008 nahradil v ČR systém OKEČ – CZ NACE Principy uspořádání služeb v prostoru Struktura služeb: • Základní • Vyšší • Nejvyšší * Teorie centrálních míst (Christaller 1933). Teorie centrálních míst * Rovnoměrně rozmístěná populace * Centrální místa poskytují zboží, služby a administrativní funkce jejich zázemí * Spotřebitelé minimalizují svoji cestovní vzdálenost * Poskytovatelé služeb se snaží pokrýt co nejširší možnou oblast trhu * Všichni spotřebitelé mají stejný příjem a stejné požadavky na služby * Čím častěji obyvatelé dané zboží (může se jednat i o služby) potřebují, tím je centrum jeho poskytování lokalizováno blíže či dále. IT služby Ø Informační a komunikační technologie (dále jen ICT) a systémy (osobní počítač, elektronická pošta, mobilní telefon, internet a další počítačově propojené sítě, webové stránky, elektronické obchodování, systém elektronické výměny dat a další firemní procesy související s elektronickým přenosem dat pomocí informačních a komunikačních technologií). IT služby v EU * Největší trh se vzdělaným obyvatelstvem. * Vysoká úroveň infrastruktury a služeb ICT. * 65 % lidí využívá internet. * 1,5 mobilního čísla na obyvatele. * 13 světových širokopásmových linek. * Velký počet nových, rychle rostoucích firem. * Nárůst slučování a akvizicí firem. Internet * Základní komunikační nástroj 20. století. * Většina ekonomických aktivit se přesouvá do elektronického prostoru = „smrt vzdálenosti“ či „smrt měst“. Na Internet jsou ekonomické aktivity vázané ve 4 úrovních služeb: • poskytovatelé infrastruktury – telekomunikační společnosti, provideři, provozovatelé základních datových dálnic; • poskytovatelé aplikací – vývojáři software, transakčních aplikací, apod.; • internetoví zprostředkovatelé (internet intermediaries) – aktivity vydělávající na poplatcích, doménách, internetové reklamě; • internetová komerce – společnosti provozující internetový obchod. Logistika * Vědní disciplína - ...organizace plánování, řízení a výkon toků zboží vývojem a nákupem počínaje, výrobou a distribucí podle objednávky finálního zákazníka konče tak, aby byly splněny všechny požadavky trhu při minimálních nákladech a minimálních kapitálových výdajích... * Nejrychleji se rozvíjející obor s vysokou perspektivou. Just–in-time * Just-in-time výroba se vyznačuje výrazným omezením skladovaných součástí. Předpoklady existence: • geografická koncentrace – rychlá doprava vyžaduje časově krátkou a nekomplikovanou dopravu v rámci výrobního cyklu; • nulové defekty - musí být zajištěno dodržování kvalitativních standardů; • síť subdodavatelů – počet dodavatelů může být relativně nízký, ovšem vázaný dlouhodobými kontrakty; • sdílený výzkum – řetězec vyžaduje přenos know-how a výzkumnou spolupráci mezi dodavateli a finálními zpracovateli; • stabilizovaná pracovní síla – je nutné zabránit jakýmkoli výpadkům v důsledku nedostatku pracovní síly či např. stávek. Logistika zahrnuje: * Skladování * Manipulaci * Přepravní balení * Dopravu * Řízení zásob * Poradenství * … Logistické služby * Celní služby * Kurýrní doprava * Spedice * Logistické poradenství Bankovnictví a peněžnictví * Instituce, která poskytuje finanční služby. * Základní činností je shromažďování dočasně volných peněžních prostředků, které formou úvěru dává k dispozici a nastavováním úroku zhodnocuje. * Umožňuje pohyb peněz v ekonomice. * Zprostředkovává využití dočasně volných zdrojů. * Provozování je regulováno státem (v ČR ČNB a MF ČR). Druhy bank * Centrální banka – obvykle 1 v daném státě. * Banky pro občany (spořitelny). * Banky pro firmy (investiční banky). * Další specializované banky (exportní banky – ČEB, rozvojové banky – ČMZRB, hypoteční a úvěrové banky). Služby bank * Zprostředkování bezhotovostního platebního styku. * Směnárenská činnost šeky a homebanking. * Devizové operace. * Bezpečnostní schránky a ukládání cenností. * Vydávání cenných papírů. * Burzovní obchody. * Poradenské a zprostředkovatelské služby. * Aktivní – poskytování půjček (úvěry). * Pasivní – vedení účtů a vydávání platebních karet. Bankovní systém ČR * Od roku 1990 je v ČR dvouúrovňový bankovní systém: * a) Centrální banka - Česká národní banka (ČNB) – nepodnikatelský subjekt, státní instituce, sídlo v Praze, nejvyšším řídícím orgánem je bankovní rada ČNB. * b) Komerční, obchodní banky - subjekty podnikající za účelem dosažení zisku, podléhají bankovnímu dohledu ČNB. Největší banky ČR * K 31. 12. 2007 tvořilo bankovní sektor České republiky celkem 37 bank a poboček zahraničních bank. * Bankovní služby v tuzemsku poskytovalo klientům k 31. 12. 2007 celkem 23 bank (4 velké, 5 středních, 8 malých bank a 6 stavebních spořitelen) a 14 poboček zahraničních bank. Elektronické bankovnictví Pojišťovnictví * 34 tuzemských pojišťoven, 17 poboček pojišťoven z EU a jedna pobočka pojišťovny ze státu mimo EU/EHP. Veřejná správa * Poskytování správních činností souvisejících s poskytováním veřejných služeb a se správou na ústřední i místní úrovni. Veřejná správa zahrnuje: • činnost (vydávání správních aktů), • souhrn institucí, které tuto činnost přímo či zprostředkovaně vykonávají. Veřejná správa - činnosti * Moc zákonodárná (legislativní) - činnost směřující k tvorbě zákonů , a to včetně ústavních * Moc výkonná (exekutivní) - obvykle spojována s činností vlády, avšak ve skutečnosti ji přímo realizují odvětvově uspořádaná ministerstva a jiné správní orgány * Moc soudní - aplikuje právo při hodnocení věcí a návazně vydává závazná a státem vynutitelná rozhodnutí. Veřejná správa - instituce * Ministerstva * Ostatní ústřední orgány státní správy * Územní orgány státní správy * Veřejné ozbrojené i neozbrojené sbory (Policie, Hasičský záchranný sbor) * Obce (veřejnou správu vykonávají jak formou na ně přenesené státní správy, tak realizací samostatné působnosti) * Další instituce ( profesní komory, vysoké školy, nadace atd.). E-government * Elektronická veřejná správa * Obíhání dat elektronickou formou Formy e-governmentu v ČR: * Czech point * E-pusa * E-dokument * E-Identita * Registr obyvatel * Registr osob (všech osob s právní subjektivitou) * Registr územní identifikace, adres a nemovitostí * Registr práv a povinností (uchovává informace o právech a povinnostech osob a obyvatel) Projekt Czech point * Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál. * Motto: „Obíhají data, nikoli občan“. * Cílem projektu je vytvořit garantovanou službu pro komunikaci se státem prostřednictvím jednoho universálního místa, kde bude možné získat a ověřit data z veřejných i neveřejných informačních systémů, úředně ověřit dokumenty a listiny, převést písemné dokumenty do elektronické podoby a naopak, získat informace o průběhu správních řízení ve vztahu k občanovi a podat podání pro zahájení řízení správních orgánů. * Postupné spuštění od března 2007. Další specializované služby * Reklamní služby * Auditorské služby * Poradenské služby (právnické, finanční) * Personální služby * Sociální a zdravotní služby * Vzdělávací služby * Cestovní ruch * Maloobchod * Obchodní služby * Kulturní a relaxační služby * atd… Informační zdroje * ČSÚ – ročenky * www.cnb.cz * www.mvcr.cz * www.mfcr.cz * www.egovernment.cz