Didaktika geografie Modelová příprava na vyučovací hodinu Příprava na vyučovací hodinu Výuková praxe ¨ Formální úvod Vzdělávací oblast Průřezová témata Kompetence Stanovení VVC Pojmy opěrné Pojmy nové Dovednosti Vzdělávací oblasti - Člověk a příroda - Člověk a společnost Průřezová témata - Environmentální výchova - Osobnostní a sociální výchova Stanovení výchovně vzdělávacích cílů ¨ Cíle musí být jasně stanovené ve smyslu jejich měřitelnosti – evaluace ¨ Je třeba stanovit, co bude žák prostřednictvím učiva znát, umět ¨ Cílů může být i několik, např.: Tematický celek – socioekonomická geografie – geografie obyvatelstva a sídel Po probrání tématu struktura a dynamika obyvatelstva obyvatelstva žák umí: -popsat rozdíly v míře populačního růstu v rozvojových a rozvinutých zemích za použití pojmů jako přirozený přírůstek, hrubá míra porodnosti, hrubá míra úmrtnosti a kojenecká úmrtnost -používat věkové pyramidy k popisování struktury obyvatel v různých zemích (např. „mladá“ populace v Keni či v Mexiku, „starší“populace v Německu a Švédsku) -vysvětlit migrační proudy v průběhu času -používat mapy a obrázky z různých období k tomu, aby ilustroval změny způsobené migrací (např. Nové Dillí před a po rozdělení Indického subkontinentu ve 40. letech 20. století a masivní přesun hinduistů a muslimů; -vysvětlit, jak pohyb lidí může změnit charakter místa (např. vliv usazení Indů v Jižní Africe, usazení Alžířanů ve Francii, usídlení Vietnamců ve Spojených státech) Časová dotace: ¨ 45 minut ¨ 90 minut ¨ Scénář vyučovací hodiny úvod a motivace expozice učiva fixace učiva aplikace učiva závěr hodiny metody a formy ¨ Teoretická příprava na hodinu Úvod a motivace ¨ Nejčastěji používané studenty – Motivační rozhovor – frontální Doplňovačka na tabuli - frontální Sdělení tématu hodiny ¨ Další - vhodnější Zjišťování prekonceptů (kresba, pojmová mapa) Doplňovačka – křížovka – pro jednotlivce, dvojice Didaktická hra – tématicky zaměřená Příběh, písnička, dramatizace Didaktický test Expozice nového učiva ¨ Nejčastěji používané studenty Výklad Práce s učebnicí – hlasitá reprodukce textu ¨ Další - vhodnější Heuristický rozhovor Demonstrace Praktické činnosti - pozorování, pokus Řízené objevování Samostatné vyhledávání odpovědí na problémové otázky Práce s učebnicí – učebním textem – vyhledávání odpovědí na předem dané otázky. Fixace a aplikace nového učiva ¨ Nejčastěji používané studenty Rozhovor - frontální Práce s pracovním listem (sešitem) Zápis do sešitu ¨ Další - opomíjené Didaktická hra Problémové úlohy Tvorba plakátů, vlastní učebnice Práce s encyklopedií, internetem Křížovky, doplňovačky – pojmů či konkrétních předmětů Kvízy, vědomostní soutěže Závěr vyučovací hodiny ¨ Nejčastěji používané studenty Rozhovor (kontrolní – učitel – žák) Reflexe hodiny – líbila - nelíbila Zápis do sešitu Zadání Dú – práce v prac. sešitě, samostatný zápis ¨ Další - opomíjené Rozhovor – žákovské otázky na učivo Reflexe hodiny – co nového – zajímavého jsem se dnes dozvěděl Používané formy výuky Výukové formy podle sociální povahy ¨ Frontální – hromadná ¨ Skupinová ¨ Individualizovaná ¨ Individuální Vyzkoušej sám sebe z výukových forem ¨ Žáci pracovali skupinově a nyní sedí všichni na koberci a jednotlivé skupiny prezentují výsledky své práce. ¨ Žáci sedí v lavicích, na tabuli je tajenka, jednotlivci se hlásí a chodí doplňovat chybějící slova na tabuli. ¨ Jeden z žáků si doma připravil referát na dané téma a teď jej prezentuje ostatním. ¨ Žáci sedí v kruhu na židlích a hrají hru Ovocný koš. ¨ Žáci mají před sebou ve dvojicích váhy a dle pokynů učitele provádí (krok za krokem) měření hmotnosti daných předmětů). jedná se různé formy HROMADNÉ – FRONTÁLNÍ VÝUKY. Teoretická příprava na výuku Učebnice není zdroj informací pro učitele, ale pro žáka. -učitel by měl znát více, než je v učebnici. -pouze komplexní pochopení celku umožní učiteli vhodnou přípravu, výběr metod a forem k osvojení různých pojmů, dovedností a postojů. -dnešní učebnice obsahují řadu chyb – učitel by měl být profesionál schopný chyby rozpoznat a žáky na ně upozornit či se jich vyvarovat.