11 UČEBNICE ZEMĚPISU Petr Knecht, Tomáš Janko Struktura semináře 1. Teoretický úvod 2. Hodnocení a výběr učebnic 3. Užívání učebnic 4. Výzkum učebnic 22 Cílem semináře je vybavit studenty následujícími dovednostmi: a) teoreticky i prakticky zhodnotit kvalitu současných učebnic zeměpisu b) maximálně využít potenciál učebnic zejména pro výuku zeměpisu na základních i středních školách c) případě zájmu realizovat teoretické i empirické výzkumy učebnic v rámci diplomových i disertačních prací Teoretický úvod Co je učebnice? Jaké funkce má učebnice? Z jakých prvků je učebnice složena? Jaká kritéria by byla pro vás důležitá při výběru učebniceJaká kritéria by byla pro vás důležitá při výběru učebnice pro vaše žáky (kritéria didaktické kvality učebnice)? Své odpovědi porovnejte s odbornou literaturou. Jak se odlišují vaše odpovědi a teoretické poznatky expertů prezentované v odborné literatuře? 33 Hodnocení a výběr učebnic Liberalizace - v současnosti si na trhu s učebnicemi pro základní školu konkuruje 63 vydavatelství; učebnicemi zeměpisu pro ZŠ se zabývá 15 vydavatelství, která nabízí více než 100 učebnic Odlišnost učebnicOdlišnost učebnic Hodnocením učebnic se systematicky žádná instituce nezabývá, jediným regulátorem jsou schvalovací doložky MŠMT Důležitým vodítkem při výběru učebnic by měly být závěry pedagogického výzkumu 44 Hodnocení a výběr učebnic Celkový počet sociálně-geografických pojmů uváděných ve všech učebnicích v rámci zkoumaného tematického celku: 366 Užívání učebnic Podíl práce s učebnicí je ve výuce zeměpisu výrazně nižší, než se všeobecně předpokládá. Proč tomu tak je? Učitelé učebnici vnímají jako podporu své vlastní práce. Vycházejí zUčitelé učebnici vnímají jako podporu své vlastní práce. Vycházejí z ní během přípravy na výuku. Zkracují, vybírají základní učivo, zpřehledňují, shrnují atp. V konečném důsledku se s učebnicí ve výuce téměř nepracuje. Jaké to může mít následky? 66 Užívání učebnic Každá učebnice má potenciál být ve vyučovacích hodinách pravidelně užívána ­ i taková, která může být hodnocena jako didakticky méně kvalitní. Čtenářská gramotnost ­ prostř. práce s výkladovým textemČtenářská gramotnost ­ prostř. práce s výkladovým textem Vizuální gramotnost ­ prostř. práce s obrázky apod. Rozvoj myšlení a schopnosti učit se ­ prostř. otázek a úkolů, které se vztahují k výše uvedenému Učebnice není Bible a není jediným dostupným didaktickým prostředkem! 77 Teorie duálního kódování (Allan Paivio, 1971) verbální podnět nonverbální podnět smyslové receptory utváření reprezentací logogen imagen 88 verbální systém nonverbální systém verbální reakce nonverbální reakce referenční propojení logogen imagen struktura asociací struktura asociací Výzkum učebnic Zpracování vybraných témat v učebnicích (pedagogické, psychologické, oborové aj. perspektivy) Schvalování učebnic Užívání učebnic Hodnocení 99 Učebnice Historicko- srovnávací analýzy učebnic Teorie učebnic Strukturní prvky učebnic učebnicHodnocení učebnic Tvorba učebnic Soulad učebnic a ostatních forem kurikula Výzkum učebnic ­ metody a techniky Pozorování, rozhovor, dotazník, experiment, testování Měření obtížnosti textu (dle vzorce) Hodnocení didaktické vybavenosti učebnice - jedna z komplexnějších metod hodnocení učebnic, spočívá v souhrnném posouzení 36metod hodnocení učebnic, spočívá v souhrnném posouzení 36 komponent učebnic Obsahová analýza 1010 Srovnávací obsahová analýza učebnic zeměpisu 1) Srovnejte kapitoly týkající se ekonomické geografie 2) Liší se učebnice? Pokud se liší, v čem? Co mají společného? Čím vás zaujaly, čím ne? 3) Jsou obsahy prakticky využitelné v běžném životě?3) Jsou obsahy prakticky využitelné v běžném životě? Které ano, které ne? 4) Co je v učebnicích nadbytečné? Co postrádáte? 5) PŘIPRAVTE SI PREZENTACI VÝSLEDNÝCH ZJIŠTĚNÍ (10 min.) 1111 Zápočtová práce: Obsahová analýza otázek a úkolů v učebnicích ZE 1) Ve vybrané učebnici proveďte transkript všech otázek a úkolů týkajících se ekonomické geografie do připraveného souboru MS Excel. Nezapomeňte, že otázky a úkoly se nenachází pouze na konci každé kapitoly v učebnici, ale mohou se vyskytovat průběžně. 2) Přiřaďte jednotlivé úlohy k jednotlivým kategoriím dle přiloženého2) Přiřaďte jednotlivé úlohy k jednotlivým kategoriím dle přiloženého kategoriálního systému. 3) Výsledná zjištění okomentujte. 4) Transkript otázek (MSExcel) a jeho komentář (MSWord) zašlete v elektronické podobě na e-mailovou adresu knecht@ped.muni.cz 5) Po kontrole transkriptu, zejména přítomnosti všech otázek a úkolů uvedených v učebnici a správnosti kategorizace otázek bude obratem udělen zápočet nebo bude práce vrácena k doplnění. 1212 Děkujeme vám za pozornost 1313