Environmentální vzdělávávání CHEMIE 2008 Úvod – vymezení pojmů: životní prostředí , energetika * Životním prostředím člověka rozumíme všechno, s čím člověk (jedinec, společenská skupina nebo celé lidstvo) je nebo může být v relativně bezprostředním vzájemném vztahu n * Životní prostředí je tedy historický, vývojem podmíněný celek, zahrnující části, či složky přírodní, umělé i sociální, propojené vzájemnými vztahy n * Kvality životního prostředí můžeme hodnotit z různých hledisek: ekologických, hygienických, estetických, etických, technických a sociálně politických n * Jestliže bereme v úvahu vzájemné vztahy mezi složkami prostředí a sledujeme i hodnotíme prostředí z mnoha různých stránek v jejich vzájemných souvislostech, mluvíme o komplexním přístupu k životnímu prostředí člověka n * Současné problémy vztahu člověka a jeho životního prostředí jsou logickým důsledkem dosavadního nerovnoměrného vývoje lidské populace a jeho přístupu k využívání a ovlivňování přírody n * Velmi podstatně ovlivňuje člověk své životní prostředí (především jeho přírodní složky) různými výrobními a nevýrobními činnostmi n * Energetika * Energetika je vědní obor a úsek praktické činnosti zabývající se těžbou (získáváním), dopravou a využitím všech druhů a forem energie. Energetika je jedním ze základních pilířů rozvoje ekonomiky moderní společnosti * Spotřeba energie na celém světě prudce vzrůstá a závisí především na zvětšení počtu obyvatel na Zemi a na jejich životní úrovni * Od začátku minulého století do roku 1980 vzrostla spotřeba energie více jak dvacetinásobně a podle odborníků se do konce 20. století ještě ztrojnásobila * Přitom je ze světového energetického vývoje vidět posun v čerpání zdrojů od dřeva přes uhlí až po současný vysoký podíl ropy a zemního plynu n * Dodnes známé zásoby ropy a zemního plynu však mohou při vysokém tempu stačit pouze na několik desetiletí n * Celá světová energetika se proto do budoucna bude orientovat jiným směrem, tj. vedle těžby uhlí na využití vodní energie a především jaderné energetiky n * Využity budou i netradiční energetické zdroje jako solární energie, větrná energie aj Energetické zdroje * HNĚDÉ UHLÍ * V České republice se palivoenergetická základna stále ještě opírá o tuhá paliva, především o uhlí n * Hnědé uhlí, které zůstane ve 20. století ještě důležitou složkou české palivoenergetické bilance, se využívá zejména v tepelných elektrárnách na výrobu elektrické energie a tepla n * Též se využívá na lokálních topeništích n * V současné době se však jeho využívání stalo velkým ekologickým problémem n * Při spalování hnědého uhlí, které obsahuje velké množství síry a popele, uniká část popele do ovzduší ve formě popílku a většina síry se spálí na oxid siřičitý, doprovázený vždy malým množstvím oxidu sírového n * Oxid siřičitý v kombinaci s popílkem a s atmosférickou vodní parou se mění na kyselinu siřičitou a postupně na sírovou n * Obě kyseliny působí nepříznivě na zdraví obyvatelstva, rostlinstvo a živočichy * n * Vědci po léta ukazují prstem na oxid siřičitý jako na hlavního viníka znečištění ovzduší, který působí kyselý déšť. V roce 1985 prohlásil Drew Lewis, prezidentský vyslanec USA na kanadskoamerických jednáních o kyselém dešťi: "Říkat, že sloučeniny síry nepůsobí kyselý děšť, je jako říkat, že kouření nepůsobí rakovinu plic." Zdá se, že ve styku s vodní párou vytváří oxid siřičitý kyselinu sírovou a ta buď může způsobit kyselost deště, nebo se hromadit v kapkách oblacích, a tak zalévá horské lesy smrtící vláhou * Když padá kyselý déšť, a ještě hůř, když taje kyselý sníh, působí to na půdu vespod. Švédští vědci, kteří zopakovali průzkum z roku 1927, shledali, že v hloubce 70 centimetrů se kyselost lesní půdy zvýšila desetinásobně. Tato chemická změna silně ovlivňuje schopnost rostliny čerpat životně důležité nerosty jako vápník a hořčík * Jak to vše postihuje člověka ?. Ten trpí, když jezera a řeky, které se hemžívaly životem, začínají být kyselé a bez života. Norští vědci navíc při svých výzkumech docházejí k závěru, že zvýšená kyselost vody v jezerech i v půdě rozpouští hliník. Vědci zaznamenali "jasný vztah mezi vyšší úmrtností a růstem koncentrací hliníku" ve vodě. Možné vztahy mezi hliníkem, Alzheimerovou chorobou a jinými nemocemi stáří stále vyvolávají znepokojení nPo létech, kdy byl tesaný kamenný obličej na londýnské katedrále vystaven živlům, podobá se spíše pouhé posmrtné masce. Horší než škody napáchané časem jsou korozivní účinky znečištěného ovzduší. Staré budovy po celém světě od radnice v americkém Schenectady po slavné stavby v Benátkách trpí sžíravou erozí kyselého deště, který je omývá. Římské památky se podle zpráv při doteku drolí. Soudí se, že řecký Parthenon utrpěl za uplynulých třicet let větší škody než za předešlé dva tisíce. Takové škody často vznikají spolupůsobením vlivů prostředí včetně teploty, větru a vlhkosti a také baktérií žijících na zdech stavby. Když takto trpí neživé předměty, jaký musí být účinek na živé tvory ? * ROPA * V současné době je nejpoužívanějším energetickým zdrojem ropa n * Její význam se však stále více přesouvá do oblasti surovinové základny petrochemického průmyslu n * V budoucnu by se měly spalovat pouze topné oleje, které se již nedají při zpracování ropy efektivně používat n * Je třeba si také uvědomit, že těžké topné oleje obsahují rovněž velké procento síry, a proto má jejich spalování na životní prostředí stejný vliv jako spalování hnědého uhlí n * Jejich odsiřování je sice technologicky vyřešeno, (hydrogenací se síra převede na sulfan), ale podstatně zvyšuje cenu olejů n n * ZEMNÍ PLYN n * Je to nejušlechtilejší palivo, vhodné i pro náročné technologické procesy, pro vytápění domácností, ale také významná surovina pro chemický průmysl n * Zemní plyn se upravuje přímo při těžbě, kde se z něho odstraňují doprovodné látky, které by vadily při jeho dopravě plynovodem Účinky znečištění * Od poloviny 19. století lidé spalují stále větší množství uhlí, zemního plynu a ropy, a tak se hladina oxidu uhličitého v ovzduší značně zvýšila * Množství tohoto stopového plynu v atmosféře bylo tehdy asi 285 ppm * Stále větší využívání fosilních paliv však mělo za následek, že množství oxidu uhličitého dosáhlo 350 ppm * V atmosféře je tedy zvýšené množství tohoto plynu, který zadržuje teplo. Jaké to má následky ? * Ať už je příčina jakákoli, osmdesátá léta byla nejteplejším desetiletím od poloviny 19.století, kdy se naměřené hodnoty začaly zaznamenávat. Jihoafrický časopis The Star: uvádí: " tento trend pokračoval až do tohoto desetiletí a podle záznamů byl rok 1990 nejteplejším rokem. Rok 1991 byl třetím a rok 1992 ... desátým nejteplejším rokem za 140 let, kdy se teploty zaznamenávají". Příčinou slabého poklesu teplot v uplynulých dvou letech prý může být prach, který se v roce 1991 dostal do atmosféry po výbuchu sopky Pinatubo * Vedou se vášnivé diskuse o tom, co zvyšování teploty způsobí v budoucnu. Jedním z následků je to, že se ještě více zkomplikoval již tak dost obtížný úkol předpovídaní počasí. New Scientist poznamenává, že špatné předpovědi počasí "budou pravděpodobně častější, protože kvůli celosvětovému oteplování dochází ke změnám klimatu * * Významné je, že v roce 1990, což byl podle záznamů nejteplejší rok, v nebývalém rozsahu ustoupilo velké množství arktické ledové návrše. Následkem toho stoupá hladina oceánů. * V roce 1992 jeden africký list uvedl: "Odborníci na počasí říkají, že značný vzrůst plovoucích ledovců, které jsou z Antarktidy unášeny směrem k severu a ohrožují lodi v jižním Atlantiku, je způsoben celosvětovým oteplováním". Podle časopisu Earth z ledna 1993 je postupné zvyšovaní hladiny moře u pobřeží jižní Kalifornie částečně zaviněno oteplováním vody * * Žel, lidé stále vypouštějí do ovzduší závratné množství toxických plynů. Kniha The Earth Report 3 říká: "Ve zprávě, kterou v roce 1989 vydal Úřad pro ochranu životního prostředí, se odhaduje, že ve Spojených státech se do vzduchu každoročně vypouští 900 000 tun toxických chemikálií. Toto číslo se odhaduje za příliš malé, protože v něm nejsou zahrnuty výfukové plyny motorových vozidel n * Kyselými dešti jsou dokonce postiženy i lesy v Jižní Africe, v transvaalském Highveldu. "První příznaky poškození kyselými dešti se nyní objevují ve východním Transvaalu, kde se zdravá, temně zelená barva borového jehličí, mění v nezdravou, skvrnitě béžovou," uvádí James Clarke ve své knize Back to Earth n * * Průmyslové země exportují své znečištění do sousedních zemí komíny, jež se tyčí vysoko do nebe. Je třeba připomenout, že i u nás v ČR emise oxidu siřičitého a dalších látek nezůstávají jen na území našeho státu, ale jsou zčásti dálkově přenášeny podle povětrnostních podmínek (směru i intenzity větru) i na území sousedních států. Naopak emise ze zdrojů v jiných státech jsou z větší či menší části přenášeny i do ČR n Jaderná energie a její využití * Při řešení palivoenergetického systému v příštích desetiletích budou mít rozhodující úlohu jaderná energie a jaderné elektrárny n * Jaderné palivo má v porovnání s fosilními palivy řádově větší měrný energetický obsah n * Potenciální energie 1 kg uranu se rovná 3 miliónům kg uhlí s výhřevností 29,3 MJ/kg n * Vysoký energetický obsah jaderného paliva podstatně snižuje objem těžby i dopravy, které jsou v případě uhlí i ropy velkým problémem a znečištěním životního prostředí n * Jaderná energetika je řešením, které je pro životní prostředí ( přes určité negativní vlivy) přijatelnější než běžné elektrárny na fosilní palivo n * Rozvojem jaderné energetiky se podstatně zmenší množství škodlivých emisí n * Přesto je ale třeba poukázat na problémy z hlediska životního prostředí, které souvisejí s využíváním jaderné energie Radioaktivní znečišťování * Radioaktivní látky, které znečišťují ovzduší, půdu a sladké i slané vody, pocházejí ze 3 zdrojů: n * 1. Atomové výbuchy ØU těch, které probíhají v atmosféře, se po vzniku dobře známého atomového hřibu uvolňuje velké množství plynů a pevných radioaktivních látek, které mohou být odneseny větrem do velkých dálek a znečistit velké rozlohy n * 2. zdroj jsou vody používané v jaderných elektrárnách především k chlazení jaderných reaktorů. ØVoda se může stát radioaktivní a znečistit řeky, do nichž se vypouští n * Třetím zdrojem je radioaktivní odpad ØV závodech, které vyrábějí, přeměňují nebo používají radioaktivní látky, se hromadí množství odpadu, jenž musí být odstraněn ØTyto silně radioaktivní látky se ukládají do speciálních, velkými náklady pořízených rezervoárů, jež však brzy nedostačují ØTy se někdy ukládají do opuštěných chodeb dolů ØNěkteré země to však řeší jinak. Odpad ukládají do vzduchotěsných, radioaktivní záření nepropouštějících nádob ØTy se pak zabudovávají do betonu a potom spouštějí do nejhlubších mořských příkopů n n Ø"Atomoví hrobaři" tvrdí, že je to nejlepší způsob, jak se zbavit radioaktivního odpadu n ØNádrže jsou pevné, jisté před jakýmkoli poškozením a i kdyby se některá nešťastnou náhodou roztrhla, hloubka příkopů jakoby odříznutých od světa živých bytostí by člověka uchránila před jakýmkoli nebezpečím n ØTo je ovšem jen částečně pravda ØŽivotnost nádrží je zřetelně nižší než životnost jejich obsahu ØJód 129 má poločas rozpadu 20 miliónů let, cesium 135 3 milióny a zirkónium D3 1 milión let ØTyto látky tvoří víc než jednu desetinu produktů štěpení těžkých prvků zejména uranu 235 a plutonia 239 ØMůžeme se tedy oprávněně tázat, zda jsou nádoby, ať jakkoli pevné, schopné odolávat po milión let mořské vodě n ØOceánografové objevili v poslední době nesmírně pomalé mořské proudy, které pohybují vodou v mořských hlubinách n ØNěkteří se dokonce domnívají, že voda mezi hlubinami a povrchem cirkuluje n ØOrganismy, jak víme, jsou schopné přenášet látky v potravních řetězcích n ØNebezpečné radioaktivní částečky se tedy mohou dostat na povrch, z něhož je člověk, jak se domníval, definitivně odstranil Environmentální výchova jako průřezové téma * Člověk a jeho svět Øposkytuje průřezové téma ucelený elementární pohled na okolní přírodu i prostředí n ØUčí pozorovat, citlivě vnímat a hodnotit důsledky jednání lidí, přispívá k osvojování si základních dovedností a návyků aktivního odpovědného přístupu k prostředí v každodenním životě n ØV maximální míře využívá přímých kontaktů žáků okolním prostředím a propojuje rozvíjení myšlení s výrazným ovlivňováním emocionální stránky osobnosti jedince Ø * Člověk a příroda n Øzdůrazňuje pochopení objektivní platnosti základních přírodních zákonitostí, dynamických souvislostí od nejméně složitých ekosystémů až po biosféru jako celek, postavení člověka v přírodě a komplexní funkce ekosystémů ve vztahu k lidské společnosti, tj. pro zachování podmínek života, pro získávání obnovitelných zdrojů surovin a energie i pro mimoprodukční hodnoty (inspiraci, odpočinek) n ØKlade základy systémového přístupu zvýrazňujícího vazby mezi prvky systémů, jejich hierarchické uspořádání a vztahy k okolí * Člověk a společnost n Øtéma odkrývá souvislosti mezi ekologickými, technicko-ekonomickými a sociálními jevy s důrazem na význam preventivní obezřetnosti v jednání a další principy udržitelnosti rozvoje Ø * Člověk a zdraví n Øtéma se dotýká problematiky vlivů prostředí na vlastní zdraví i na zdraví ostatních lidí n ØV souvislosti s problémy současného světa vede k poznání důležitosti péče o přírodu při organizaci masových sportovních akcí Ø * Informační a komunikační technologie n Øumožňuje průřezové téma aktivně využívat výpočetní techniku (internet) při zjišťování aktuálních informací o stavu prostředí, rozlišovat závažnost ekologických problémů a poznávat jejich propojenost ØKomunikační technologie podněcují zájem o způsoby řešení ekologických problémů možností navazovat kontakty v této oblasti a vyměňovat si informace v rámci kraje, republiky i EU a světa * Umění a kultura n Øposkytuje Environmentální výchově mnoho příležitostí pro zamýšlení se nad vztahy člověka a prostředí, k uvědomování si přírodního i sociálního prostředí jako zdroje inspirace pro vytváření kulturních a uměleckých hodnot a přispívá k vnímání estetických kvalit prostředí n * Člověk a svět práce n Øse realizuje prostřednictvím konkrétních pracovních aktivit ve prospěch životního prostředí n ØUmožňuje poznávat význam a role různých profesí ve vztahu k životnímu prostředí Polutanty, struktura, toxicita, prevence * Zdroje intoxikací v konkrétním prostoru ª produkt socioekonomických aktivit * Paracelsus – iatrochemik (lékař) ª vše je jedovaté, záleží pouze na množství a koncentraci látky * Aktuální klasifikace látek: ØZvláště nebezpečné jedy – HCN, KCN, Dioxiny ØJEDY – sloučeniny těžkých kovů ØLátky zdraví škodlivé – kyseliny a zásady, ostatní látky * Odpady - aktuální civilizační problém * Rozdělení komunálního odpadu: a)Speciální toxický odpad – Tyto odpady mají velmi nebezpečné vlastnosti, proto se nesmí vyhazovat do popelnice. Jsou to např.: léky, zářivky, výbojky, akumulátory, galvanické články (baterie), ledničky - mrazničky, barvy, lepidla, oleje a nádoby jimi znečištěné atd b) b) * * Nebezpečné odpady bychom měli odnášet pouze na sběrný dvůr nebezpečných odpadů * Léky nevyužívané nebo s prošlou lhůtou spotřeby lze odevzdat v lékárnách * Sběr některých nebezpečných odpadů je bezplatný, anebo je uveden v ceníku sběrny * Sběrny jsou většinou v obchodech, které toto zboží prodávají b)Využitelný odpad - tyto odpady je možné dále zpracovat, např.: papír a lepenka, sklo, plasty (PET lahve, folie, kelímky), kovy (plechovky, hliník), kompostovatelný kuchyňský odpad atd c)Průmyslové odpady – (látky organické + anorganické, např. fosforečnany, oxid siřičitý, oxidy dusíku, těžké kovy, kyanidy, odpady na bázi plastů, lepidel, barviv, ředidel, pracích prášků c) d)Zemědělské odpady – sírany, dusičnany, dusitany, chloridy (hnojiva), odpady na bázi amoniaku (pH), bioodpad ØZemědělství dlouhodobě snižuje biodiverzitu odstraňováním přirozených stanovišť, pesticidy, hnojením a dalším znečišťováním životního prostředí n ØZemědělství významně kontaminuje životní prostředí agrochemikáliemi a zapříčiňuje erozní procesy, ohrožující u vodní eroze 32% výměry a u větrné eroze 11% výměry zemědělské půdy n ØTéměř polovina celkové výměry orné půdy je degradována zrychlenou vodní erozí s následujícími škodami zanášením vodních toků a nádrží, poškozováním cest a technických objektů, degradací ekosystémů a snižováním funkčního potenciálu krajiny n n ØVarovným se jeví značný deficit organické hmoty v půdě na úrovni 50% v průměru ČR, což má následky nejen v nižší půdní úrodnosti, ale též ve znečišťování vod ØU většiny půd je výrazný deficit vápníku a hořčíku a stále více se projevuje okyselování půdy üPouze v ekologicky nevhodných velkochovech zvířat, které byly vybudovány bez jakékoliv vazby na půdu, se pohlíží na exkrementy zvířat jako na odpad, který by měl být zcela nebo z části zlikvidován. S ohledem na nutnost zabezpečování pozitivní bilance organických látek a humusu v půdě je žádoucí veškeré organické zbytky vracet do půdy přímo nebo zpracované na statkový hnůj nebo kompost. Nevyužívaná sláma (jako stelivo, krmivo nebo palivo) by měla být použita jako organické hnojivo zaoráváním nejlépe s kejdou * n üMezi zemědělské odpady s nebezpečnými vlastnostmi (infekce) patří uhynulá zvířata, odpad vajec (skořápek a embryí) z líhní drůbeže. S těmito odpady se nakládá podle předpisů o veterinární asanaci üZpracovávají se v asanačních závodech tzv. kafilériích v tlakově tepelných destruktorech üDestrukce probíhá po dobu 30 minut a při tlaku cca 2 atm. Tlak a teplota se zabezpečuje vyvíječem páry üSpolu s uhynulými zvířaty je možno zpracovávat jateční odpady, kuchyňské odpady, kosti, peří apod üSterilní destruovaný materiál se drtí a vznikají různé další produkty použitelné do krmných směsí nebo jako hnojivo (masové, péřové, masokostní, kostní moučky üKafilerní tuk se většinou spaluje v elektrárnách üChlévská mrva je čerstvá směs tuhých výkalů, moče, steliva a zbytků krmiv. üHnůj je organické hnojivo vyráběné z chlévské mrvy na hnojišti. üMočůvka je moč hospodářských zvířat zředěná technologickou vodou. üHnojůvka je tekutý podíl uvolňující se ze skladované chlévské mrvy. üKejda je směs pevných výkalů, moče a technologické vody. üKompostovaná chlévská mrva je organické hnojivo vyrobené ze směsi mrvy a zeminy v poměru 10:1 kompostováním n Chemie potravin * Potraviny ª zdroj energie, jedna z podmínek zdravého životního stylu, podmínka biologické existence života n nStabilizátory a aditiva * Barviva ØAzobarviva jsou potencionálně škodlivá n ØU nás byla azobarviva v potravinářské výrobě zakázána pro jejich kancerogenitu n ØŽluté barvivo Tartrazin (E 120) byl v roce 1992 zakázán v některých evropských státech (Německo, Rakousko, Skandinávie, Švýcarsko n ØTartrazin může ohrožovat osoby alergické na aspirin (acylpyrin) n n ØDalší azobarviva jsou Amaranth (E 123) a Erythrosin (E 127). Amaranth je v USA zakázán, jinak je povolen jen k barvení lihovin a aperitivů n ØK azobarvivům ještě patří Azorubin (E 122) k barvení nápojů, pudinků a cukrovinek a červeň 2G (E 128), jejíž vysoké dávky mohou vyvolat rakovinu ledvin (tato látka je povolena pouze k barvení mas) n ØErythrosin údajně může vyvolat rakovinu štítné žlázy n ØNávrat původně zakázaných azobarviv v potravinářství umožňuje směrnice EU pro používání barviv n Ø n ØZe strany konzumentů existuje jediné opatření: odmítat potraviny či nápoje barvené syntetickými barvivy a dávat přednost neškodným barvivům přírodního původu, třebaže by byla vyrobena synteticky n ØNeškodné přírodní barvivo je zelený chlorofyl (E 140), příp. obohacený o měď (E 141), vyráběný extrakcí z kopřiv. Barví se jím některé likéry, dezerty, nápoje a cukrovinky n ØBílé barvivo titandioxid (E 171) je sice neškodné, jeho výroba však poškozuje životní prostředí Ø * Konzervační látky ØMnohé z nich patří do skupiny potenciálně rizikové ØK neškodným látkám se řadí kyselina sorbinová (E 200) a její sloučeniny (soli) se sodíkem, draslíkem a vápníkem (E 201, E 202, E 203) ØAditiva od E 210 až E 219 mohou vyvolávat alergie, další - až po E 228 - se mohou vedle alergie podílet také na vzniku migrény ØPostupně se upouští od používání kyseliny benzoové jako konzervační látky (E 210) a upřednostňuje se účinnější a bezpečnější způsob konzervace - vakuové balení. ØOxid siřičitý (E 220) působí současně jako antioxidant, má negativní vliv na obsah vitamínu B1 v potravinách a stejný účinek mají i jeho sloučeniny E 221 až 228 n ØNisin (E 234) je v humánní medicíně používán jako antibiotikum a jemu blízká látka natamycin (E 235), je jako antibiotikum používána i ve veterinární medicíně - pro tyto vlastnosti má použití v potravinářství k ošetření sýrů a mnohých uzenářských výrobků n ØK ošetření povrchu citrusových plodů slouží, bifenyl (E 230), přesto, že se jedná o fungicid (!) n ØTento fungicid poškozuje u pokusných zvířat ledviny a vyvolává rakovinu močového měchýře n ØDusitan a dusičnan sodný (E 250, E 251), příp. i dusičnan draselný (E 252) se používají v technologii uzenářských výrobků: z nich vzniklý oxid dusnatý dodává masu stálou červenou barvu, která se udrží i po tepelném zpracování n Ø ØKromě toho mají tyto látky výrazné baktericidní (bakterie usmrcující) vlastnosti a mimo jiné ničí i Clostridium botulinum, a tak zabraňují otravě botulinotoxinem (tzv. botulismus) n * Okyselující prostředky ØKyselina octová (E 260) a její sloučeniny acetáty draslíku, sodíku, vápníku (E 261, E 262, E 263) a kyselina mléčná (E 270) nejsou škodlivé a současně působí jako konzervační látky n ØKyselina propionová (E 280) patří již mezi látky škodlivější. Má taktéž konzervační vlastnosti - zabraňuje plesnivění chleba a balených pekařských výrobků. Koncem osmdesátých let bylo její použití zakázáno v Německu, Rakousku a Švýcarsku, stejně tak i jejích sloučenin (solí) se sodíkem, vápníkem a draslíkem (E 281, E 282, E 283) n ØV současné době je však v zemích EU povolena * * Antioxidancia ØJedná se o látky s protiokysličujícími vlastnostmi n ØPočínaje E 300 k E 309 jsou z hlediska zdravotního nezávadné, při jejich nadužívání ovšem hrozí tvorba močových kaménků n ØJako antioxidancia se používá kyselina askorbová - vitamín C (E 300) a její sloučeniny se sodíkem, vápníkem (E 301, E 302) a sloučeniny s estery mastných kyselin askorbylpalmitát a askorbylstearát (E 304) a konečně i vitamín E - tokoferol (E 306) přírodního původu a tokoferoly syntetické alfa-, gama- a delta- (E 307, E 308, E 309) n ØTokoferol je přímou složkou tuků. Působí v organismu jako antioxidant, syntetické tokoferoly jsou k potravinám přidávány, aby došlo k omezení pozvolného žluknutí tuků Ø ØPropylgallát (E 310), octylgallát (E 311) mohou vyvolávat alergie, eventuálně i migrénu, stejně jako butylhydroxyanisol- BHA (E 320) a butylhydroxytoluol- BHT, které se přidávají do žvýkaček, výrobků z brambor a fritovacích olejů n ØČasto používané aditivum - kyselina ortofosforečná (E 338) a fosfáty - mají navíc okyselující, stabilizační a emulgační vlastnosti. Vyšší dávky údajně vedou k omezení příjmu vápníku, hořčíku a železa organismem n ØExistuje vážné podezření, že se podílejí na vzniku "syndromu hyperaktivity dětí" (Zappelhilippův syndrom). V nápojích typu Cola je obsaženo E 338 jako okyselující aditivum. Fosfáty se přidávají do mastných a rybích výrobků z brambor a vajec n n ØUmělý antioxidant E 385, kyselina ethylendiamintetraoctová (EDTA), může vyvolávat alergie n ØV potravinách je toto aditivum škodlivé pro malé děti, vyšší uplatnění má jako přísada do pracích prášků, kde působí jako stabilizátor n ØV medicíně je tato látka používána při otravě těžkými kovy * Emulgátory ØLátky ze skupiny polysorbátů (E 432 až 436) jsou z hlediska zdravotního nezávadné u některých jedinců však vyvolávají alergické reakce n ØPektin (E 440a) je látka přírodní bez rizika n ØAmoniumfosfatid (E 442) působí také jako stabilizátor n ØDifosfát (E 450), trifosfát (E 451) a polyfosfát (E 452) jsou jak emulgátory, tak stabilizátory kyselosti a mohou nepříznivě ovlivnit metabolismus minerálních látek v kostech n ØFosfáty, podobně jako kyselina ortofosforečná, se údajně také podílejí na vzniku "syndromu hyperaktivity dětí" n Ø Ø ØCelulóza přírodního původu (E 460) a z ní umělým zásahem vyrobené varianty (E 461 až 466) jsou považovány za neškodné, stejně jako estery kyseliny octové (E 472a), kyseliny mléčné (E 472b) a kyseliny citronové (E 472c), látky používané k ošetření mouky n ØSorbitan a jeho sloučeniny (E 491 až 495), emulgátory a současně i stabilizátory, jsou údajně méně škodlivé. U některých jedinců působí jako alergeny - u pokusných zvířat došlo k poškození některých orgánů (např. močového měchýře) a k průjmům n ØAditiva uvedená v seznamu od E 500 do 585 většinou nejsou škodlivá. Natriumkarbonát - soda (E 500) je kypřící prášek do pečiva, přidává se také do čokolády a kakaa jako stabilizátor barvy a taktéž do tavených sýrů. Vysoké dávky zvyšují kyselost žaludečních šťáv Ø n ØChlorid ciničitý (E 512) lze v omezeném množství přidávat jako antioxidant do konzerv n ØPotraviny obsahující aditivum hliník a jeho sloučeniny (E 520 až 523) nejsou vhodné pro osoby trpící nemocemi ledvin, u hliníku (aluminium) navíc existuje možnost, že se podílí na vzniku Alzheimerovy choroby n ØAntiaglomerační činidla, zabraňující "hrudkovatění", spékání sypkých látek - pro kuchyňskou sůl natrium-, kalium- a calcium-ferokyanid (E 535, E 536, E 538), obsahují prudce jedovatý kyanovodík, ovšem ve zcela bezrizikovém množství n ØE 536 (kaliumferokyanid) způsobil u pokusných zvířat poškození ledvin. Kyselina glukonová - glukonát (E 574) - regulátor kyselosti a stabilizátor - ve vyšších dávkách působí projímavě. Jako aditivum bývá obsažena v limonádách a některých cukrovinkách * Aditiva zvýrazňující či zesilující chuťové vlastnosti ØKyselina glutamová (E 620) a její sloučeniny (soli) se sodíkem, draslíkem, vápníkem, amoniakem a hořčíkem (E 621 až 625) patří mezi aditiva riziková Ø ØTyto látky se podílejí na vzniku migrény. Jsou přidávány do výrobků z masa a ryb, do polévek, omáček, polévkového koření a kostek, dezertů, cukrovinek i do nápojů Ø ØKyselina guanylová (E 626), kyselina inosinová - inositát (E 630) a jejich chemické sloučeniny zesilují účinek glutamátů n ØGlutamáty (E 621 až 625) vyvolávají u pokusných zvířat změny na játrech a mozku n ØVčelí vosk (E 901) - bílý a žlutý není aditivum, používá se toliko k povrchové úpravě některých výrobků, obvykle sýrů. Je neškodný, po použití se nevstřebává n * Sladidla ØNáhražky přirozených sladidel jsou převážně vyráběny uměle (umělá sladidla) n ØAspartam (E 951) - vyrábí se z fenylalaninu (jedna z aminokyselin) a z kyseliny asparagové. Rovněž této látce je přisuzován podíl na vzniku migrény a alergických reakcí, není vhodná pro nemocné fenylketonurií (vrozená porucha metabolismu aminokyselin) n ØAspartam je přidáván do nápojů, žvýkaček, mléčných výrobků n ØCyklamát (E 952) je běžně používané sladidlo pro diabetiky. Snesitelná dávka činí 11 mg/kg/den. U pokusných zvířat údajně vyvolává rakovinu močového měchýře a snižuje plodnost n ØTaktéž sacharin (E 954) vyvolává u pokusných zvířat rakovinu močového měchýře. Umělá sladidla jsou obvykle prostá kalorií - nápoje a sirupy jimi slazené jsou prezentovány jako LIGHT n * Zdravotní rizika plynoucí z aditiv v potravinářských výrobcích většinou nespočívají v bezprostředním toxickém či škodlivém působení cizorodých látek (xenobiotik). Jejich škodlivé projevy se mohou u lidí dostavit až po delší době nepřetržitého užívání, například až po desetiletích. Chemické zatěžování organismu stálými dávkami těchto látek vede k jejich kumulativnímu účinku n Je libo páreček? * Obyčejné párky, receptura na 100 kg výsledného produktu: n 15 kg SEPARÁT (kostní moučka) 15 kg SÁDLA 26 kg KŮŽOVÁ EMULZE 10 kg A-GEL (chemie) 6 kg ŠKROB 22 kg LED (strouhanky pro spojení směsi, později zvodnatí) 2 kg SŮL 2 kg SÓJA 1 kg EMULGÁTOR 1 kg KOŘENÍ + BARVIVO