Vyučovací metody v přírodopise Aktivizující metody Definice Ø Vyučovacími metodami ve výuce přírodopisu rozumíme práci učitele, která pří respektování vývoje poznávacích schopností, didaktických zásad a vytčeného výchovného a vzdělávacího cíle umožňuje žákům osvojovat si základy biologické vědy a získané vědomosti, dovednosti a návyky uplatňovat v praxi. Rozdělení metod: Ø1. Hlavní metody Ø2. Vedlejší metody Ø3. Pomocné metody Ø4. Metodické obraty Metody hlavní ØPozorování ØPokus Ø Ø Speciálním znakem výuky přírodopisu je, že hlavními vyučovacími metodami ve vyučovací hodině a zvláště v ostatních organizačních formách (vycházka, exkurze, laboratorní práce, biologické praktikum) jsou pozorování a pokus. Pozorování je metoda: Øpři níž žáci samostatně nebo pod vedením učitele studují přírodniny nebo přírodní jevy, aniž by zasahovali do jejich průběhu Økterá vede k soustavnosti samostatnosti a vytrvalosti Øpři které žáci zapojují většinu smyslů Økterá rozvíjí motoriku a vyjadřovací schopnosti Økterá může být zařazena do jakékoliv organizační formy výuky Ø Dílčí stupně pozorování Ø Psychologické 1.koncentrace determinace 2.smyslová kvalita 3.reflexe 4.motorika Ø Didaktické 1.problematika a její řešení 2.operace, popis 3.interpretace 4.praxe, ověřování, procvičení Postup při pozorování: Ø1. pozorování celkového vzhledu přírodniny Ø2. analýza základních částí Ø3. analýza detailů Ø4. syntéza Ø5. generalizace a označení pojmem Klasifikace pozorování: ØZ hlediska pozorovaných objektů ØZ hlediska zařazení do procesu výuky ØZ hlediska změn v průběhu vyučování ØZ hlediska cílů ØZ hlediska délky trvání Ø Ø Ø Pozorování z hlediska objektu: Øbezprostřední Øzprostředkované Ømorfologické a anatomické Øfyziologické Øekologické Øfenologické Z hlediska zařazení do výuky: Øvlastní Øpředběžné Ødodatečné Z hlediska změn v průběhu pozorování: Østatické Ødynamické Z hlediska cílů: Øzjišťující Øpopisné Øobjevné Ø Z hlediska doby trvání: Økrátkodobé Ødlouhodobé Pozorování v reálném prostředí Ø Výhody: Øvýuka je méně formální Øpropojení teorie a skutečnosti Øsledování vzájemných vlivů organismů Ø Nevýhody: Ønáročnost časová Ønáročnost na přípravu učitele Ønáročnost organizační Pozorování živých přírodnin v umělém prostředí: Ø Výhody: Ødlouhodobé pozorování Øzvýšení kvality i kvantity poznatků Ønácvik a rozvoj dovedností při manipulaci Ø Ø Nevýhody: Øčasová náročnost Ømožnost alergických reakcí Otestuj sám sebe: Øžáci pozorují dalekohledem vodní ptactvo Øžáci pozorují pod mikroskopem pučení kvasinek z předem připraveného kvásku Øžáci pozorují pod mikroskopem řasy z nedalekého rybníka Øžáci pozorují reakci žížali na podnět, kterým je vatová tyčinka namočená v octu Øžáci pozorují reakci kalcitu s HCl ØŽáci pozorují klíčivost rostli v různých podmínkách Ø Jaká kriteria má pozorování splňovat z hlediska žáka? Ø citové významnost Ø dynamika Ø novost Ø osobní významnosti Ø………….. Pokus je metoda: Øpozorování biologických jevů za uměle vytvořených podmínek Økterá studuje bezprostřední vztahy mezi biologickými jevy Økterá je opřena o teorii a spojena s praktickou činností žáka Øseznamuje žáky s metodami vědecké práce Ø Ø Ø Klasifikace pokusů: Øz hlediska obsahu Øz hlediska organizace Øz hlediska doby trvání Øz hlediska umístění a významu v poznávacím procesu žáků Z hlediska obsahu: Øinformující Øpotvrzující (argumentační, dokumentační) Ø ØDo jaké fáze hodiny je vhodné zařadit informující experiment? ØDo jaké fáze hodiny je vhodné zařadit potvrzující experiment? Ø Z hlediska organizace: Ødemonstrační Øfrontální (individuální, skupinové) ØJak provést demonstrační experiment? ØDo jaké fáze hodiny je vhodné zařadit demonstrační experiment? Ø Z hlediska doby trvání: Økrátkodobé ØDlouhodobé Ø ØJaké jsou výhody a nevýhody těcho experimentů? Při plánování pokusů je důležité: Øzajistit pokusný materiál….Jak? Ømísto pokusu……Kde? Ødélka provedení pokusu…. Jak ji určit? Øplán pokusu….. Je nutný? Øpříprava chemikálií, přístrojů a pomůcek…..bez ní se neobejdete Vedlejší metody ØRozhovor ØVýklad Ø Ø Rozhovor a výklad se dostávají ve výuce přírodopisu až na místo vedlejších metod. Pomocné metody Øpráce s odbornou a populárně naučnou literaturou, určovacím klíčem Øpráce s výukovým programem Øpráce s pracovním listem, sešitem Ø Ø Metodický obrat Øzpestření jedné metody metodou jinou Jak volit metody? Ømetody volte dle probíraného učiva Øvolte především aktivizující metody Ørespektujte požadavky modernizace výuky Øpři volbě metody se držte didaktických cílů výuky Øpři volbě jsou důležité psychologické faktory Ø Ø Děkuji za pozornost.