KABARET CHAT NOIR … a co bylo před ním a pak… montmartre-1 • •kabaret •z pikardštiny ve 13. století •camberete – zdrobnělina slova cambre = místnost, komora •místo, kde bylo možné se levně najíst a napít… Gravure Originale (Tirage D'époque) Représentant L'intérieur Du Cabaret "Le Lapin Blanc", Rue Aux Fèves À Paris Avant Sa Démolition (Taverne Qui Remontait Au Premier Temps De La Monarchie ... - Gravures Podle policejních nařízení: •● zákaz nalévání alkoholu místním občanům •● montmartreské kabarety nesměly mít zadní východ •● povětrné ženy do nich • neměly přístup •● většinou musely zavírat • už v 19 hodin jpg_guinguettes-3d25f Inženýr a pedagog Le Play; O nápravě mravů v Evropě (1864): • •„Vliv kabaretů na mravní a materiální blaho dělnického a zemědělského obyvatelstva je zhoubný. Ničí klid v domácnostech, podrývá autoritu otců a znemožňuje spořivost. Dospělého muže zbavuje chuti do práce a brání mu v plnění povinností hlavy rodiny.“ … tradice již od středověku •zvláštní forma kabaretu: •krčmy, vinárny a hospody, kde se pravidelně scházeli básníci a umělci a vtiskli jim osobitý ráz •„café littéraire“ X • •Pomme de pin •Borová šiška •François Villon a •François Rabelais • 7039d9db3c9f44136563dcbf3801d6f9 ImageShack, share photos, pictures, free image hosting, free video hosting, image hosting, video hosting, photo image hosting site, video hosting site François Rabelais en quelques dates •kabaret le Mauron blanc •U Drchničky •Jean Racine • 120%20Mouron%20des%20oiseaux%20ou%20Stellaire2 220px-Jean_racine • •Pierre de Ronsard •Le sabot •U Dřeváku • Afficher l'image en taille réelle 114912 Hosté pařížských kabaretů v 19. století… •se pravidelně scházeli, •pili, veselili se, zpívali, recitovali verše •a často zakládali stolové nebo literární společnosti; •Jedna z prvních: Společnost žroutů (Société des goinfres) v 17. století •sdružovala básníky, dramatiky a umělce z kabaretu la Fosse-aux-lions (U lví jámy) • lions [Paris: Cabaret du Ciel] Cabaret Madame Arthur à Montmartre 25%20cabaret%20du%20pere%20Lathuile%20en%201814 Sdružení básníků, kteří… •u sklenky recitují a •svým nevázaným veselím dávají najevo svůj nesouhlas s oficiální morálkou a akademickým uměním •→ na konci 19. století •→ zrod literárního a uměleckého kabaretu v dnešním smyslu slova Doba Ludvíka XIV. a Ludvíka XV. • LouisXIV. Louis_XV%3B_Buste … kabaret v té době •neznamenal zdaleka to, co dnes, tedy podnik, ve kterém se •zpívá, tančí, recituje, předvádějí scénky a v němž se host - !!! – •může také najíst a napít Vianden-08 cartes-postales-photos-La-Taverne-Pousset-PARIS-75000-10581-20080320-p7p8v0g9w1j5l7a7v4g0 taverne v té době vznikají… •společnosti umělců, jejichž střediskem bývá obvykle některá z krčma ve studentské Latinské čtvrti a2a2c6c113655edd0f1e1ea6c4dc63d4 POL_75005_Les%20restos%20du%20Quartier%20Latin Quartier_Latin_cascade Nejproslulejší byly společnosti zvané caveaux = sklípky •nejstarší se scházela od roku 1731 v zadní místnosti drogisty Galleta , pozdější v kabaretu v ulici de Buci rue-buci-paris rue-buci •2x měsíčně se členové spolku sešli, bohatě povečeřeli, zazpívali si a spořádaně se rozešli do svých domovů •další sklípky, další činnost •le Caveau moderne (Moderní sklípek) •1806-1815 a 1825-1826 •ulice Montorgueil v hospodě U Cancalské skály (Le Rocher de Cancal) • 2829458257_03b7f13827 9035_150786985698_63586995698_2606168_5053232_n avšak… •sklípek byl uzavřenou společností •stát se jeho členem bylo velmi nesnadné •přísná disciplína •písničky o vínu •převládla zkostnatělá konzervativní atmosféra … a tak vznikly gogettes •1817 •místo, kde se jí a pije •kde vládne dobrá nálada •kde je přístup umožněn všem •kde se scházeli především lidoví písničkáři •od roku 1817 jejich počet rychle rostl •v roce 1845 jich v Paříži bylo kolem 480 •Velká popularita •avšak •časem se změnily v obyčejné nálevny piva a špatného vína •umělecká hodnota programů upadala •→ nové formy zábavních podniků •→ tančírny •→ nejslavnější: • • guinguette7 • bal20au20moulin20de20la20galette • le-moulin-de-la-galette-1904 m-Toulouse_Lautrec____Danseurs_Moulin_de_la_galette • Moulin%20de%20la%20galette%20101 Van-Gogh-Vincent-Le-Moulin-de-la-Galette galette cafés-concerts → caf´conc´ •kavárny s malým pódiem •zpěváci s vlastními texty •bez speciální dramaturgie •důležitá politická role před r. 1789 •po revoluci – centra opozice → •Napoleon je zrušil •obnovily se až po roce 1830 •doba jejich největší slávy: 1852-1870 •pařížský šanson •nejznámější: le Casino Français •Francouzské kasino si poměrně dlouho udrželo dobrou uměleckou úroveň •x ve většině případů se zpěváci podbízeli vulgárními písněmi •koncem století – music-hally: •les Folies-Bergères •le Casino de Paris •le Moulin rouge • casino_de_paris_vintage_french_cabaret_ad_speckcase-p176964110661175070vu1z1_400 lhonneur-vieux-charlemagne-L-1 • affiche-cheret-montmartre folies gallerie-1141979874033-172 MoulinRouge 0299807001196522250 moulin_rouge1911 • Sans-titre-1 lautrec_la_troupe_de_mlle_eglantine_ Henri-de-Toulouse-Lautrec-au-Moulin-Rouge-la-clownesse-Cha-U-Keo tn_13-moulin_rouge_414 550673 moulin%20rouge V 60. a 70. letech 19. století •se literáti a umělci znovu začali scházet v kavárnách v Latinské čtvrti nebo i v soukromých bytech •vytvářeli uzavřené skupinky, společnosti a kluby V bytě Niny de Villars… •Zola, Daudet, Mallarmé, Leconte de Lisle, Bloy, Berbey d´Aurevilly, •Charles Cros → monolog •Villiers de l´Isle-Adam → „minidrama“ •Jistý muž se vrací domu ve stavu naprostého rozčílení. Vyzbrojen nožem skáče z fiakru, vchází do domu, vybíhá po schodech a vyráží dveře. Na loži jiný muž se s ženou oddává rozkoším lásky. Příchozí bleskurychle noří čepel nože do ležících těl a obě je probodne s výkřikem: „Padouši!“ Poté nešťastníky obrací tváří k sobě, zděšeně na ně pohlédne a řekne: „Oh! Oh!“ Spletl se v poschodí. Koncem roku 1871… •se začali scházet básničtí přátelé Paula Verlaina a Arthura Rimbauda •Zutisté •literární parodie na soudobou patetickou poezii •literární hříčky • 41574_12375650427_3904_n CHARLES-CROS 220px-Germain_Nouveau_1896 Zutistické album •Rimbaud a zutisté •Zutistické album objevené až v roce 1936 •asi 20 Rimbaudových textů rimbaud albumzutique Les Vilains Bonhommes (Oškliví strejcové) •Verlaine •kavárny v Latinské čtvrti •bohatá večeře, písničky, recitace •víno •výpravy za hranice Latinské čtvrti •Verlaine a verše v argotu verl0 •projevy nekonformního protestu proti všemu, co svazovalo uměleckou i osobní svobodu • •Klub hydropatů → přímý předchůdce Chat noir •Emile Goudeau = zakladatel Klubu hydropatů • • • Emile Goudeau (1849-1906) •narodil se v Périgeux •přísná výchova •dobré vzdělání •novinář, dobrovolník ve francouzsko-pruské válce, krátce učitel na gymnáziu v Bordeaux, úředník na Ministerstvu financí v Paříži •- večer organizoval večírky •uskutečnění svého snu: založit novou literární společnost, která by přispěla kulturnímu životu „levého břehu“ (Latinská čtvrť) •první poschodí kavárny La Rive Gauche na ulici Cujas •pátek 11. října 1878 – přišlo přes 70 lidí • velký úspěch •Klub hydropatů •předseda: Emil Goudeau • 1484_1_g •další večer – 150 lidí •ženy měly z počátku vstup zakázán •„Monsieur Sarah Bernhardt •v roce 1880 první spory •v roce 1882 klub zaniká a Goudeau s několika příznivci odchází na Montrmartre • emile_goudeau Emile_Goudeau •Po 6. večeru bylo třeba najít nové prostory → •ulice Jussieu, sál pro 500 lidí •zvláštní skupina Fumistů •fumiste = mluvka, vtipálek, recesista • časopis Hydropate •Emile Goudeau •první číslo: 22. ledna 1879 •financován bohatým studentem a neúspěšným literátem Paulem Vivienem •důležitá role Alphonse Allaise •během doku 1879 – 24 čísel •od 9. čísla – název Tout Paris • cohl-hydropathe i55093_Hydropathes • L%27Hydropathe_n%C2%B04 achille-melandri-hydropathe-L-2 Význam Klubu hydropatů •na počátku nového literárního a uměleckého žánru •nová tradice autorských poetických večerů, kdy básně, písně a monology přednášeli většinou sami autoři •program byl stanoven rámcově •důležitá byla improvizace a spolupráce publika •první kabaret recitujících básníků • Charles Cros: Píseň hydropatů •Hydropati, ať zní do dálek •náš sbor k poctě vín a kořalek! •Víno je nápoj červenavý, •bílé je lepší po ránu, •pět, patnáct loků do chřtánu, •hrome! a celý svět nás baví! •Když piješ moc, tak všechno vře, •červené večer, zrána bílé •(po vodě je nám nedobře!) •za slunné, tak i lunné chvíle! •… • cros1 3760126090565 Charles Cros (1842-1888) •profesor chemie •vynálezce; mj. objevil princip fonografu před Edisonem, barevnou fotografii, umělou výrobu drahokamů •humorista, autor písně, která zněla na každém zasedání Klubu hydropatů •monology •přednášel je sám, nebo je svěřoval slavnému komikovi Ernestu Coquelinovi •Ubožák •Ten muž měl hlad… a v kapse tři sous. •Obrovský hlas… a jenom tři sous. •Vpravo pekařství a z něho se line opojná vůně teplého chleba. •A muž tam nejde… Proč asi? •To proto, že nepřekonatelnou chuť provází jiná… řekněme touha, neméně naléhavá, třebaže povahy zcela opačné. •Vlevo drobný podnik méně libý než pekařství, avšak v jistých případech stejně užitečný. •Muž dlouho váhá. •Nakonec druhá… touha vítězí a muž se horečnatým výrazem ve tváři ubírá vlevo. •Vstupuje, platí tři sous velmi škaredé a značně špinavé dámě a ta mu ukazuje na volnou místnůstku. Muž se v ní uzamyká a … •Marná námaha! •Nic! Nic!! Nic!!! •Muž opouští místnůstku, prochází podnikem té velmi škaredé a značně špinavé dámy a zlomeným krokem míjí pekařův krám, z něhož se line opojná vůně teplého chleba. • •Klub hydropatů navazuje na tradici galského vtipu a humoru a současně stojí na počátku nového literárního a uměleckého žánru – •- tradice poetických večerů, při nichž básně, písně a monology přednášeli většinou sami autoři SLÁVA MONTMARTRU Paris_Montmartre_Place_du_Tertre_dsc07247 pic_montmartre 030-Butte_Montmartre_1 180025_montmartre_reverbere_au_bastingage Van%20Gogh%20Montmartre brassai-les-escaliers-de-montmartre-paris-9985026 paris_bute_montmartre_escaliers RueMontmartre-1 paris_montmartre Latinská čtvrť… •byla po staletí uměleckým středem Paříže, a tedy i Francie •studenti a bohémové •Villon •spisovatelé •tradice francouzské písně •literární kluby, spolky •x měšťáci a byrokracie • a2a2c6c113655edd0f1e1ea6c4dc63d4 … novým centrem se stává Montmartre •Mons Mercurii •nebo Mons Martis •nebo Mons Martyrum •do roku 1880 samostatná obec mimo brány Paříže •kláštery, útulky, vojenské tábory, nedělní vycházky •+ místo zločinu a prostituce • cartes-postales-photos-Vieux-Montmartre-Rue-St-Rustique-PARIS-75018-75-75118029-maxi • • • 11%20colline%20de%20Montmartre%20au%20XVIIe%20s • cartes-postales-photos-Vieux-Montmartre--La-Butte-en-1820-PARIS-75001-7969-20080114-2v6t7i1q2n4x1k2 o9v9s • 17 dimension-culturelle-musee-montmartre-L-1 •zahrady, vinice, větrné mlýny •104 m nad hladinou Seiny •rok 1878 •obchodník s obrazy Laplace zřídil na avenue Trudaine kavárnu La Grande Pinte (Velký máz) •umělci •rok 1881 •Emil Goudeau a Rodolphe Salis •(1852-1897) • rodolphe-salis • •obchodní cestující jedné galanterie v Tours •Malířství x •zakládal bizarní umělecké skupiny, organizoval večírky, diskuse, výzkumné výpravy po pařížských krčmách •byt na boulevardu Rochechouart 84 220px-Salis_Rodolphe • • Le_chat_noir_carte_postale Le_Chat_Noir • BoulevardRochechouart • 20071021225606_22-oct-07-img_5146-edit •název ??? •Zlatý lev •Roh hojnosti •Korunovaný vůl •Cínový hrnec •Černá kočka •Poeova povídka??? •černá kočka na lucerně při jedné z nočních procházek??? •černá kočka v opuštěném poštovním úřadě??? chat-noir-3000 chat-noir •černá kočka Adolpha Willetta •obrázky T.A. Steinlena • • steinlen-theophile-alexandre-poster-advertising-an-exhibition-of-the-collection-du-chat-noir-cabare t-at-the-hotel-drouot-paris 33684013 •hlavní místnost 4 x 3,5 metru •kumbál zvaný „Francouzská akademie“ – 40 lidí •Victor Hugo, Emile Zola, Paul Verlaine, Villiers de l´Isle-Adam •vybavení + relikvie: •lebka Ludvíka XIII z mladých let •zahájení, písničky, protichůdné umělecké teorie •Goudeau a Salis •„Zatracený Salis, hodí do sebe pětašedesát piv jedno za druhým, a já musím s ostudou přestat u pětačtyřicátého!“ 00081410 Hned prvního večera bylo vysloveno základní heslo kabaretu Chat noir: •„Tato hospoda nikdy nebude vydána napospas šosákovi. •Budeme zesměšňovat politické události, otevírat lidstvu oči, ukazovat mu jeho hloupost, odsoudíme škarohlída špatné náladě, zpátečníkovi ukážeme slunné stránky života, hypochondrovi strhneme pokryteckou masku, a abychom získali materiál pro tato literární povyražení, budeme slídit a pátrat na všech stranách tak, jak to dělají v noci kočky na střechách.“ •původně jen páteční večery pro uzavřenou společnost •další skupiny •další dny → každý den •po několika týdnech existence získal Salis povolení pořídit si do podniku klavír •Claude Debussy •úspěch kabaretu •„stěhování národů“ z Latinské čtvrti na Montmartre •Salis získal další místnost ve vedlejším domě •Salisovo „odměňování“ •velká jména francouzské literatury od romantismu po symbolismus • 778260534 Caisse_de_greve_2 •večery obvykle zahajoval Goudeau, pozdějí Salis •→ osobitý útvar plný ironie, sarkasmu a útoků na adresu publika = „kázání urozeného kabaretiéra“ •následující program: •verše, písně, monology, aforismy, výsměšné poznámky •Jules Jouy •zpíval, zakládal humoristické časopisy, autor sarkastických až cynických monologů •politické popěvky, písně pro děti, o životě chudáků a prostitutek •velký úspěch, ale žil neustále v bídě •„Nejíst, to není tak zlé, ještě horší je nemít v zimě kde spát; to je strašné.“ • JULESJOUY Jouy+Chansonniers+Montmartre • medium_jules_jouy_05_sepia.jpg JOUY_Jules JOUY_Jules_1855-1897_Chansonnier • jouy_chansons_de_bataille 26475 •Aristide Bruant •jednou z hvězd Chat noir •vlastní kabaret •Maurice Mac-Nab •úředník na prefektuře •křehké zdraví •komické písně přednášené s vážnou tváří CD-bruant-02 macnab1 časopis Chat noir •Salis •14. ledna 1882 •redakce v kabaretu •4 stránky •zpočátku zdarma •první číslo: 1000 výtisků •na konci prvního ročníku: 12 000 •po roce 1896 až 20 000 •podtitul Orgán montmartreských zájmů •vycházel „nepravidelně každou sobotu“ •od 35 čísla za 15 centimů •autoři nedostávali žádný honorář •pravidelné rubriky •rubrika literární, politická, zprávy z kabaretu, nejúspěšnější písně a monology •Jouy publikoval své drsné povídky a vymyšlené dopisy čtenářů a inzeráty • chat+noir+006 • chat+noir+004 Alphonse Allais •spolupráce s kabaretem do roku 1896 •syn lékárníka, sám lékárnický učeň, pak student farmacie •vzdal se akademické dráhy a dal se na cestu literární • allais Alphonse Allais: Inzeráty •Na prodej: Hezká Američanka, velice zánovní. Stejná kapota zepředu i zezadu. •Na prodej: Velmi hezký pejsek. Jeho majitelka, slečna X ho již nepotřebuje, neboť se vdává. Alphonse Allais: aforismy, postřehy •Nemohu vám říci svůj věk. Neustále se mění. •Shakespeare nikdy neexistoval. Všechny jeho hry napsal neznámý člověk, který se náhodou jmenoval Shakespeare. •Vaše venkovské nádražíčko je roztomilé: být v Paříži, strašně by se na něm vydělalo. •jeden z největších humoristů francouzské literatury •povídky, romány, divadelní hry, aforismy, anekdoty, vymyšlené dopisy atd. •vymýšlel podivné vynálezy: •jak přeměnit Eiffelovu věž na pramen železité minerálky •jak využít Golfského proudu např. k uvaření vajíček natvrdo •objevil antifiltr na znečišťování vody… •AA využíval svých rozsáhlých přírodovědeckých znalostí •psal úvodní články k většině čísel •vedl různé kampaně, např.: •aby zeťové měli zákonné právo jakkoliv a kdykoliv se zbavit svých tchýní •hlásal že žádná žena nemůže být dobrou manželkou, nemá-li aspoň tři milence •požadoval, aby kolem Chat noir byl zřízen park s mohutnými stromy, na něž by si básničtí návštěvníci mohli odkládat loutny •Alphonse Allais zaručoval vysokou literární úroveň časopisu, •Willette a Steinlen jeho výtvarnou úroveň • •V roce 1885 se Salis začal ohlížet po nových prostorách •dne 10. června 1885 – velkolepé stěhování do dvouposchoďového domu na ul. Laval č. 12 (dnes ulice Victor Massé) •průvod o půlnoci •pochodně •v čele muž ve stejnokroji švýcarské gardy s halapartnou •praporečník s korouhví kabaretu •dechová kapela •Salis v úboru prefekta •číšníci v zeleném šatu akademiků •vozy s kuchyňským a jiným harampádím • • ChatNoirrueVictorMasse • 384 •nakonec šli básníci, zpěváci, malíři, hudebníci, aj. •všichni zpívali Bruantův pochod „Hledám štěstí v Chat noir“ • Robida_Chatnoir •vrátný oděný jako švýcarský gardista vítal každého hosta 3 údery halapartnou •číšníci v úborech členů Francouzské akademie •sál v přízemí = „strážnice“ + sál Françoise Villona •„monumentální schodiště“ •redakce časopisu v prvním poschodí a bar kapitána Capa (hudební produkce a jídelna) •ve 2. poschodí – velký sál pro 140 lidí, pódium •relikvie, např. číše, z níž pil Voltaire, tři holenní kosti z Villonova dětství, jinošství a dospělosti •program obdobný jako dříve •od r. 1892 Yvette Guilbertová • •šansoniér Gabriel Montoya (1888-1914), který ve dne studoval lékařství a večer zpíval v kabaretu • Yvette Guilbert (1865 - 1944) montoya_02 Gabriel Montoya: Tvoje oči •Tvoje oči, širé světy, •oči štíhlé jako meč •rozplamení verše, věty, slova, řeč •a já zpívám, písně žiji, •už se druží s rýmem rým, •snad tě jejich melodií okouzlím. •Popíši pak něžně, tiše •hedvábí tvých zřítelnic, •jež mě povznášejí výše, štěstí vstříc. •Popíši i kruté boje: •pohled, který přemáhá •hlubinu, kde slábne moje odvaha. … •Léon Fourneau •student práv, •obavy rodičů •Xanrof •básník Paříže a jejich prostých lidí •o uličkách Montmartru a Montparnassu • 765337820 •Vincent Hyspa •student práv a… •básník, písničkář, improvizátor, imitátor s anglickým humorem •Salis ho angažoval za 2 franky denně a 1 večeři týdně • HYSPA • hyspa00 Vznik stínového divadla •Necelý rok po otevření druhého Chat noir •loutkové divadlo a náhoda – loutky vystřižené z papíru •figurky k písním, které si připravil Henri Rivière: arch průsvitného papíru osvětlený zezadu plynovou lampou •drobné stínové výjevy •samostatné představení •libreto: Caran d´Ach •Epopej – historie slávy a pádu Napoleona •rozdělení rolí •premiéra v prosinci 1888 • •zpočátku se hrálo jen ve středu, později i v sobotu a nakonec každý den •za 10 let – 40 premiér •nakonec se představení stala společenskou záležitostí a premiéra v Chat noir mívala stejnou váhu jako premiéra v Comédie-Française • caran_dache11 chatnoir • ombres+chinoises • hotel_paris_absinthe_cabaret-le-chat-noir-cheminee 3538701183_5a4cb8a9a6 3774001809_b0de38202e_z chat+noir+bar •stínové divadlo zkomercionalizovalo Chat noir, představení stála až 20 franků •účinkující začali být placeni •od roku 1892 Salis organizuje zájezdy stínového divadla po světě •V lednu 1897 se vydal na nové turné, přestože byl vážně nemocen •zemřel v Argens 19. března 1897 •R. Salis o sobě: „Bůh stvořil svět, Napoleon založil Čestnou legii a já jsem vytvořil Montmartre.“ •po jeho smrti Chat noir upadá, koncem roku 1897 se rozpadne •zánik časopisu o 2 roky později píše tečku za historií nejslavnějšího kabaretu Montmartru, Paříže a celé Francie • RodolpheSalisparLeandre Následovníci Chat noir •kabarety na Montmartru •v roce 1885 se vrací z exilu v Nové Kaledonii bývalý plukovník Pařížské komuny Maxime Lisbonne •la Taverne du Bagne (Galejní hospoda) na rohu bld. Clichy a rue des Martyrs • Maxime--LISBONNE-1-2 Félix Hilaire Buhot : Une scène nocturne avec le boulevard Montmartre, la taverne du Bagne et la Ménagerie Pezon au fond • Félix Hilaire Buhot, Une scène nocturne avec le boulevard Montmartre, la taverne du Bagne et la Ménagerie Pezon au fond •Lisbonne se neúnavně staral o zábavu •hosté vpouštěni po skupinkách •číšníci jako vězeňští dozorci •nakonec L. odkoupil bývalé café-concert le Divan japonais •výstup zvaný Yveta jde spát • shapeimage_3 Le Mirliton (Píšťalka) a Aristide Bruant (1851-1925) •neradostné mládí •živořil •Jules Jouy ho přivedl do Chat noir •získávání hostů •vlastní časopis •sbírky svých básní •vytvořil žánr předměstské písně • pignouf-vintageposter-mirliton Yvette Guilbertová o Bruantovi: •„Byl vždy oblečen do černého sametu, nosil vestu s kovovými knoflíky, široké kalhoty zasunuté do holínek, rudou košili a na krku ohromnou rudou šálu. Hlavu nesl hrdě vztyčenou… byl krásný, protože to byl také dobrý člověk.“ • Lautrec_Ambassadeurs_Aristide_Bruant Soumrak Montmartru •kabarety se otevřely vkusu bohatých a zahraničních návštěvníků, připravovaly výpravné revue •music-hally •nepodávaly se v nich jídla a nápoje •program byl pevně stanoven •taneční, akrobatická, žonglérská, klaunská čísla, •často početný orchestr •Casino de Paris (od 1890) •Olympia (1893) •Moulin rouge (1903) Casino de Paris • 20090113_181238_casino-de-paris Casino_de_Paris_poster_-_Jules_Ch%C3%A9ret Olympia • olympia robert_olympia Moulin rouge • moulin_rouge_party_entertainment%5B1%5D Fradet%20Moulin%20ROuge •Pokud majitelé nechtěli, aby se jejich podnik proměnil v caf´conc´nebo v music-hall, museli hledat nové zdroje jinde. •Jeden z nejslavnějších předválečných kabaretů v Paříži byl • Le Lapin Agile (Čiperný králík) •měl být znovu místem setkání umělců a posluchačů •od roku 1860 hospoda zvaná le Cabaret des Assassins (U Vrahů) •štít: vrah, který zavraždil svou ženu a 5 dětí •majitel Sals pořádal páteční písničkové večery • •roku 1880 Sals požádal malíře André Gilla, aby mu namaloval mírumilovnější štít •Le lapin à Gill • 150px-Lapinagile •roku 1886 si kabaret pronajala bývalá kankánová tanečnice Adéla Decerfová, známá jako matka Adéla •Bruant kabaret v roce 1903 koupil, aby ho uchránil před zbořením a svěřil ho Frédériku Gérardovi, zvanému Frédé • Fr%25C3%25A9d%25C3%25A9_et_Boronali •nový majitel přivedl na Montmartre svou ženu Bertu, dceru Margot, osla Lolo, kozu, havrana, bílé myši •maloval, hrál na kytaru, zpíval •starostlivost a dobrota paní Berty • OXHOLRP5 2moqng8 • 20858332 Některé osobnosti z le Lapin Agile •Francis Carco •lyrické a nostalgické písně a verše •parodie na současné některé hvězdy •ve vlastních textech byl zpěvákem Montmartru • • 2me2gbuc •Max Jacob •(1876-1944) •spoluzakladatel uměleckého kubismu •napůl humorné přednášky o morálce •improvizované povídky •pseudovědecká pojednání (např. o postavení služek v Mexiku) •verše a písně • • max_jacob •Jules Dépaquit •(1869-1924) •karikaturista •nenápadný •vymýšlel způsoby, jak někoho napálit a zadarmo se napít •zato musel pořád opakovat své „vrcholné dílo“: nejdelší 12slabičný alexandrín na světě •pocházel z nikdy nenapsané tragédie o králi, který odešel na křížovou výpravu. Po návratu našel svou ženu v objetí jistého Gontrana. Procházel se po scéně, potahoval se za vous a říkal: •„Tiens! Tiens! Tiens! Tiens! Tiens! Tiens! Tiens! Tiens! Tiens! Tiens! Tiens! Tiens!“ (No tohle! No tohle!...) • •Zola chce svést Akademii depaquit_jules_lerire1 mi •Frédé a jeho přátelé se někdy vydávali na cestu do Saint-Cyr-sur-Morin •zpívali, diskutovali, recitovali, •sestřelovali ovoce ze stromů, házeli uzenáče do řeky, koupali se bez plavek, jezdili na kolech bez cyklistických triček a kalhot • morin1 1 Le Lapin agile •byl důstojným pokračovatelem Le Chat noir •kabaretní večery, setkávání básníků, hudebníků a malířů •i po skončení první světové války Quatz´arts (Kabaret čtyř umění) •ples stejného názvu v roce 1892 v sále Elysée-Montmartre •další ples stejného názvu v Moulin rouge – skandál •aféry využil roku 1893 François Trombert: pronajal na bld. de Clichy živořící kabaret, dal opravit a vyzdobit kavárnu v neogotickém stylu a pojmenoval svůj podnik Quatz´arts • medium_boul_de_clichy_quat_zarts_clair_09_SEPIA • 999361919df6df484db633c55068e5fd •program v duchu Chat noir •nedělní matiné byla věnována lidové písni •Iniciativa pro pořádání hlučných slavností nazvaných podle románu Emila Goudeaua Vzteklá kráva •Les Vachalcades •1896 – výbor pro pořádání slavností vzteklé krávy •čestným předsedou – malíř Puvis de Chavannes 20101006_185919 Pierre Puvis de Chavannes •Výbor se obrátil na celý Montmartre s prosbou o finanční příspěvky, které měly být rozděleny mezi chudé a začínající umělce •x finanční výnos •20. června 1913 – další slavnost vzteklé krávy •„Sbohem, Montmartre“ •v Moulin de la Galette Yvette Guilbertová •(1867-1944) •nevystupovala v kabaretech pravidelně •Chat noir, le Lapin Agile •vliv na vývoj fr. šansonu •dětství: v prostředí cirkusu a koncertních kaváren • 4b597fe9e7021fc2a2897d24031f6ed7 •Po otcově smrti musely s matkou tvrdě vydělávat na živobytí: šití, vyšívání •modistka, prodavačka květin, šila kožené ozdoby •ve 20 letech – těžká nemoc •všechny své síly po uzdravení věnovala hudbě a písni • 2009%20LG%20Ausstellung%20ToulouseLautrec%20Yvette%20Guilbert%20Albi_c_Mus%E9e%20Toulouse-Lautrec,% 20Albi,%20France •„Když jsem se učila nějaké písni, pokoušela jsem se vždycky ji také hrát.“ •bohatá mimika, gestikulace, prudké dynamické přechody, střídání zpívaných a mluvených pasáží, dramatické pomlky •posměch kvůli zevnějšku •Stylizovala se do postavy vytvořené Toulouse-Lautrekem: •rusovlasá dáma s dlouhými černými rukavicemi, v zelených sametových šatech Yvette Guilbert • Toulouse-lautrec_yvette_guilbert zoom_6 Yvette-Guilbert-I Lautrec_Yvette_Guilbert •v roce 1899 zpěvačka znovu těžce onemocněla a na několik let se musela vzdát koncertní činnosti. •Začala studovat starou literaturu a lidovou píseň a stala se jejich zasvěcenou znalkyní. •Písně staré Francie •1906 •texty od středověku až po současnost, písně milostné, taneční i historické La-goulue-et-deux-femmes • mmt0005v.jpg (11176 octets) mmt0037v.jpg (7930 octets) mmt0001v.jpg (11164 octets) mmt0006v.jpg (9647 octets) • musee-de-montmartre-paris •podle •přednášek pana profesora Jaroslava Fryčera •BALVÍN, Josef, FRYČER, Jaroslav, LAMAČ, Miroslav, POKORNÝ, Jindřich, Kniha o kabaretu. Mladá fronta, Praha 1988. •FISCHER, Jan O., Smích a písně Montmartru, Klub přátel poezie, Praha, 1982. Miroslava Novotná Katedra francouzského jazyka a literatury Pedagogická fakulta MU jean%20Pierre%20SAhuc%20%20le_cabaret_du_lapin_agile_nov_02 Geoffroy%20Fletcher%20lapin%20agile cabaret_lapin_agile_montmartre_t au-lapin-agile-le-doyen-des-cabarets-de-montmartre-7684563 72ba85f3704ffd3e958b78fba5d7f809_large Steinlein-chatnoir cabaret_du_chat_noir_card-p137157420431829172cim6_400 1354-3 steinlen-theophile-alexandre-poster-advertising-an-exhibition-of-the-collection-du-chat-noir-cabare t-at-the-hotel-drouot-paris-1060249 mn1-noir