Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice Epistemologická východiska předškolního vzdělávání (vyučování) Přednáška 1 / září 2O1O H. Filová, Kat. primární pedagogiky PdF MU O čem je třeba uvažovat: —Jak si vlastně stojí dítě v naší (západní) kultuře —Jakými změnami v poslední době prošlo „pojetí dítěte“ —Jaké to mělo dopady na školní vzdělávání dětí —Jaký je dnes oficiální obraz dítěte —Co z toho pro nás vyplývá jako pro budoucí učitele (MŠ, 1. st. ZŠ) Pozice dítěte ve společnosti: všeobecné znepokojení (Helus 2OO4, s. 63) – důvody: —Přílišná medializovanost života dítěte (počítače, Tv, informace, nekontrolované zkušenosti, quasi-realita,…) – narušení pozornosti, citlivosti na zážitky, redukce řeči, agresivita a ztráta sebekontroly v chování, karikovaná představa dětství (dětství má mít svou vážnost, hloubku a důstojnost) —Konzumní dětství – spotřebitelský životní styl, reklama —Jedináčkovství —„Opečovávání „ X zanedbávání —Scholarizace dětství – škola = určující součást života dítěte (úspěšnost X neúspšnost, premiantství X traumatizace a stres) —Emociální přetíženost – nezpracované emoc. zážitky – zátěž, traumata, deprivace. Zdroje: kolize mezi rodiči; nedostatek citového „tepla“; problémy se školou; některé vých. styly (už tě nemám rád); zklamání v životních cílech, touhách. —Agresivita (brutalita) x viktimizace (dítě v pozici oběti) (násilí, manipulace, ubližování z nudy nebo zvědavosti; bezohlednost, brutalita šikana X deprivace, mentalita „oběti“) Objevování dítěte: každé dítě je cenná osobnost v každé fázi svého vývoje —Osobnostní pojetí dítěte – —- 3 charakteristiky (Helus 2004, s. 91): —1.Odkázanost – uspokojování potřeb dítěte (Maslow) – dospívání = vymaňování se z odkázanosti —2. Směřování — – k dospělosti — – k sebepojetí a autentičnosti — – k nezávislosti —3. Potenciality růstu a rozvoje (vnitřní možnosti) — Humanistická psychologie a pohled na dítě v situaci výchovy a vzdělání —Výchova jako pomoc jedinci při jeho rozvoji a růstu —Výchova a vzdělávání jako realizace vnitřních potencí —Akceptování dětských potřeb (Maslow) – pyramida —Nároky na učitele: —Pedagogické kompetence: vše ku prospěchu dítěte —(překonat rutinní prakticismus) a význam pedagogické reflexe a sebereflexe —Pedagogické ctnosti (4) – Křivohlavý : -pedagogická láska -ped. moudrost -ped.. odvaha -ped. důvěryhodnost Vychovávat = věřit v možnost zlepšení (Feuerstein in Laniado, 2004, s. 27) —5 postojů dobrého vychovatele: —Lidské bytosti se mohou měnit —Měnit se může i osoba, kterou vychovávám —Mohu změnit osobu, kterou vychovávám —Já sám/sama se mohu (a musím) měnit —Společnost může (a musí) být měněna jednotlivci, z nichž se skládá Literatura: —HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004. —LANIADO, N. Jak odmalička rozvíjet inteligenci dětí. Praha : Portál, 2004.