Mateřská škola Brno, Šrámkova 14, příspěvková organizace Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání od 1.9.2010 do 31.8.2013 „DOMOV – TO NEJCENNĚJŠÍ, CO MÁME“ Téma školního vzdělávacího programu: „KDE JE ÚSMĚV, TAM JE ŠTĚSTÍ“ č.j. 172 / 2010 Projednáno na pedagogické radě dne: 19.7.2010 Datum vydání: 1.9.2010 Razítko a podpis ředitelky MŠ: ………………………………………….. Obsah 1. Identifikační údaje o mateřské škole ……………………………………………… 3 (zaměření MŠ, název programu) 2. Obecná charakteristika školy ……………………………………………………… 4 (historie školy) 3. Podmínky vzdělávání ………………………………………………………………. 5 (výchozí stav a průběžná aktualizace podmínek) 4. Organizace vzdělávání ……………………………………………………………... 8 5. Charakteristika vzdělávacího programu …………………………………………. 9 (naše představa, název, cíl a zaměření programu, rozdělení na tematické celky) 6. Vzdělávací obsah ………………………………………………………………….. 11 (vzdělávací nabídka uspořádaná do ucelených tematických celků, jejich názvy a stručná charakteristika, klíčové kompetence, očekávané výstupy, dílčí vzdělávací cíle, zásady práce se ŠVP a TVP, zásady k vzájemnému soužití a k dění v MŠ ) 7. Evaluační systém ………………………………………………………………….. 38 (vlastní hodnocení školy a evaluace MŠ) Přílohy: - strana 40 – 50 Ø Pískání pro radost Ø Dávej bacha, aneb bezpečný start do života Ø Ze školky do světa Ø Cvičíme pro zdraví Ø Modrá babička Ø Kreslíme a malujeme Ø Angličtina Ø Kdo se v Čechách narodí, jistě dobře pochodí Ø Chci být slušným člověkem Ø Sledování hygienických návyků Ø Roční plán Ø Ø Ø I. Identifikační údaje o mateřské škole Název školy: Mateřská škola Brno, Šrámkova 14, příspěvková organizace Adresa školy: Šrámkova 14/432, 638 00 Brno Telefon MŠ: 548 520 775 Email MŠ: ms.sramkova@gmail.com Telefon ŠJ: 548 527 342 IČO: 709 94 196 Email ŠJ: sramkovams@seznam.cz www MŠ: www.msbrno.cz Zřizovatel: Statutární město Brno, městská část Brno-sever, Bratislavská 70, 601 47 Brno Ředitelka: Hana Brezovská Zaměření MŠ: Na české základy, tradice a kulturu našeho národa Na lásku k přírodě, životnímu prostředí a ohleduplnost k sobě samému i k druhým Název programu: „DOMOV – TO NEJCENNĚJŠÍ, CO MÁME“ Zpracovatelé ŠVP PV: Hana Brezovská, Zdeňka Pokorná a kolektiv pedagogických pracovnic MŠ II. Obecná charakteristika školy Charakteristika školy Mateřská škola se nachází na okraji panelové zástavby sídliště Lesná v blízkosti lesa a Čertovy rokle, v pěkné, klidné a čisté lokalitě, v dosahu městské hromadné dopravy. Kolem mateřské školy nevede žádná silnice. Mateřská škola má tři smíšené třídy s celodenním provozem. Každou třídu navštěvuje maximálně 25 dětí zpravidla ve věku od 3 – 6 let. O tento počet dětí se stará 6 pedagogických pracovnice, 2 provozní pracovnice a 4 pracovnice ŠJ. Každá třída má svůj vlastní vchod do šatny a umývárnu se záchodky. Ve třídách jsou stolky a židličky ve třech velikostech, které odpovídají výšce dětí. Každá třída má své hračky a učební pomůcky, které jsou pravidelně doplňovány a obměňovány a svůj klavír. Součástí třídy je vyvýšená lehárna, kterou rovněž využíváme pro hry a jiné činnosti dětí. Mateřskou školu obklopuje velká zahrada, na níž jsou dvě pískoviště, zahradní domeček, který je využíván k úschově hraček, koloběžek a ostatního sportovního náčiní. Od roku 2004 probíhá její postupná rekonstrukce a obnova. Historie školy Mateřská škola Brno, Šrámkova 14, příspěvková organizace zahájila svůj provoz 15. října 1965. Vzhledem k tomu, že je to budova účelová, byla od prvopočátku v jedné části mateřská škola a ve druhé části jesle. Po zrušení jeslí byla zřízena v této části budovy SMŠ a SZŠ pro žáky s vadami řeči, která ukončila svůj provoz v červenci roku 2005. V současné době zde sídlí soukromá mateřská škola. Součástí budovy je školní jídelna, kde se vaří pro všechny děti. Kapacita je 200 jídel. Po přechodu do právní subjektivity 1.1.2003 se mateřská škola a školní jídelna sloučily v jeden právní subjekt. III. Podmínky vzdělávání 1.Věcné podmínky: - účelová budova - umístění MŠ v krásném prostředí – příroda kolem MŠ - přímý vstup na zahradu z MŠ - všechna 3 pískoviště jsou zakrytá - na zahradě MŠ je nový domeček na hračky - část betonové plochy na zahradě MŠ byla odstraněna, zatravněna a byly zasazeny třemi stromy - vytvoření hracích koutků na lehárně pro nespící děti - lehátka jsou vyměněna – zdravotně nezávadná, lehká, estetická - hračky, pomůcky a materiály jsou průběžně doplňovány - děti si mohou hračky samostatně brát - dětské stoly a židličky jsou ve 3 velikostech - děti se samy svými výtvory podílejí na výzdobě interiéru budovy - rodiče mají možnost shlédnout dětské práce - ŠJ je postupně vybavována dle hygienických norem - úklid MŠ a ŠJ je prováděn v pravidelných intervalech - teplota místností je pravidelně kontrolována, lze regulovat - kohoutky u dětských umyvadel jsou vyměněné za pákové, mísící baterie jsou nové - vnější výzdoba MŠ je pravidelně obměňována - nedostatek prostoru pro vytvoření stálých koutků - vybavení zahrady zastaralé, které postupně doplňujeme a obnovujeme - betonová plocha na zahradě – postupně odstraníme - celková vybavenost MŠ zastaralá včetně tělocvičného nářadí a náčiní – obnovujeme 2. Životospráva - zavedený pitný režim ve třídách i při pobytu venku – dostatek tekutin - děti nejsou násilně nuceny do jídla - strava je vyvážená dle předpisu - vhodné intervaly mezi jednotlivými jídly jsou dodržovány - rodiče mohou své děti přivádět dle svých možností - děti mají dostatek volného pohybu na školní zahradě i v interiéru MŠ - děti jsou každodenně dostatečně dlouho venku – kromě špatného počasí (silný mráz, déšť a vítr) - děti nejsou nuceny ke spánku na lůžku - dětem s nižší potřebou spánku jsou nabízeny knížky, popř. hračky ke klidným činnostem - pedagogové poskytují dětem přirozený vzor a chovají se podle zásad zdravého životního stylu 3. Psychosociální podmínky - smíšené třídy - děti i dospělí se cítí v prostředí mateřské školy dobře, jistě a bezpečně - nově příchozí dítě má možnost postupně se adaptovat na nové prostředí i situaci - pedagogové respektují potřeby dětí, reagují na ně a napomáhají v jejich uspokojování a děti nejsou neúměrně zatěžovány - všechny děti mají rovnocenné postavení a žádné z nich není zvýhodňováno ani znevýhodňováno, jakékoliv projevy nerovností, podceňování a zesměšňování dětí jsou nepřípustné - děti mají dostatek volnosti a osobní svobody - dětem se dostává jasných a srozumitelných pokynů, třída je pro ně kamarádským společenstvím (vyžadují „svoji“ třídu), v němž jsou zpravidla rády - vedení dětí pedagogy je podporující, sympatizující, přímé, vstřícné, empatické - vzdělávací nabídka odpovídá mentalitě předškolního dítěte - pedagog na výkony dítěte přiměřeně reaguje pozitivním oceněním - ve vztazích mezi dospělými i dětmi se projevuje tolerance, ohleduplnost, zdvořilost, solidarita a vzájemná pomoc - mezi většinou dospělých se projevuje vzájemná důvěra - pedagog nenásilně ovlivňuje děti prosociálním směrem – preventivní program 4. Organizace - denní řád je dostatečně pružný - pedagogové se plně věnují dětem a jejich vzdělávání - děti nacházejí potřebné zázemí, klid a bezpečí - rodičům je pro jejich děti nabízený individuálně přizpůsobený adaptační režim - ve většině případů je poměr spontánních a řízených činností vyvážen - děti mají dostatek času a prostoru pro spontánní hru a mohou ji dokončit - veškeré aktivity jsou organizovány tak, aby děti mohly pracovat svým tempem - učitelky vytváří podmínky pro individuální, skupinové i frontální činnosti, děti mají možnost účastnit se činností v různě velkých skupinách - dítě se nemusí, pokud nechce, účastnit společných činností - plánování činností vychází z potřeb a zájmů dětí, vyhovuje individuálním vzdělávacím potřebám a možnostem dětí - pomůcky jsou připravovány včas - stanovené počty dětí ve třídě nejsou překračovány - spojování tříd je vždy při krátkodobé PN a ŘD – jednodenní či krátké zástupy nejsou k dispozici 5. Řízení mateřské školy - povinnosti, pravomoci a úkoly všech pracovníků jsou jasně vymezeny - informační systém uvnitř MŠ je zaveden, navenek je zajištěn nástěnkami v jednotlivých šatnách, hlavní nástěnkou v hale MŠ a webovými stránkami - při vedení zaměstnanců se ředitelka snaží vytvářet ovzduší vzájemné důvěry a tolerance, zapojuje spolupracovníky do řízení mateřské školy, ponechává jim dostatek pravomocí a respektuje jejich názor, podporuje a motivuje spoluúčast všech členů týmu na rozhodování o zásadních otázkách školního programu - ředitelka školy vyhodnocuje práci všech zaměstnanců, pozitivně je motivuje a podporuje jejich vzájemnou spolupráci - plánování pedagogické práce a chodu MŠ je funkční a opírá se o předchozí analýzu - ředitelka vypracovává školní vzdělávací program ve spolupráci s učitelkami - spolupráce se zřizovatelem a orgány státní správy a samosprávy je dostačující - spolupracujeme s odborníky PPP, Logo centrum a ZUŠ - spolupracujeme s Domovem důchodců Kociánka 6. Personální a pedagogické zajištění - všechny učitelky mají předepsanou kvalifikaci - kvalifikovaný personál i v kuchyni - ředitelka podporuje profesionalizaci pracovního týmu, včetně sebe - služby pedagogů jsou organizovány takovým způsobem, aby byla vždy a při všech činnostech zajištěna dětem optimální pg péče - pg pracovnice se chovají a jednají profesionálním způsobem - spolupracujeme s odborníky PPP, logopedii zajišťuje Logo centrum - úvazky učitelů jsou závislé na počtu dětí v MŠ 7. Spoluúčast rodičů - vstřícnost, důvěra rodičů k zaměstnancům, ochota spolupracovat - učitelky sledují konkrétní potřeby jednotlivých dětí, rodin, snaží se jim porozumět a vyhovět - možnost vstupu do tříd, zejména v adaptační době dítěte – využívání této možnosti - rodiče mají možnost podílet se na dění v MŠ, účastnit se programů a vstupovat do her dětí a jsou pravidelně informováni o všem, co se v MŠ děje - velká aktivita rodičů jako sponzorů - učitelky informují rodiče o prospívání jejich dítěte a domlouvají se s nimi o společném postupu při jeho výchově a vzdělávání - učitelé chrání soukromí rodiny, zachovávají diskrétnost a jednají s nimi ohleduplně - naše mateřská škola podporuje rodinnou výchovu a pomáhá rodičům v péči o dítě a nabízí rodičům poradenský servis IV. Organizace vzdělávání Předškolní vzdělávání se organizuje pro děti zpravidla od tří do šesti let. Děti jsou do MŠ přijímány na základě žádosti k přijetí dítěte, kterou podají v MŠ v době zápisu do MŠ. Termín, místo a dobu zápisu stanoví ředitelka MŠ po dohodě se zřizovatelem. Do MŠ jsou děti přijímány na základě kriterií vydaných ředitelkou školy (viz. směrnice „Kriteria pro přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání v MŠ“). Třídy jsou smíšené, což znamená, že každou třídu navštěvují děti ve věku od tří do šesti let, při odkladu školní docházky do sedmi let. Do jednotlivých tříd jsou děti zařazovány dle přání rodičů (sourozenci, kamarádi,…) Při výběru dětí do třídy se však také přihlíží k věku – (vyváženost dle věku) a k pohlaví – (vyváženost dle pohlaví). Třídy jsou naplňovány do počtu maximálně dvaceti pěti dětí. Názvy tříd: 1. oddělení Sluníčka paní učitelka Táňa a Petra 2. oddělení Motýlci paní učitelka Stáňa a Hanka 3. oddělení Kuřátka paní učitelka Zdeňka a Renata Provoz MŠ je od 6,30 do 16,30. Provoz jednotlivých tříd je podrobně rozepsán v Ročním plánu školy pod názvem „Náš den v MŠ“. Metody a formy vzdělávání: V mateřské škole se snažíme užívat takové metody vzdělávání, které podporují dětskou zvídavost, jsou založeny na přímých zážitcích dítěte a podněcují v nich radost z učení. Preferujeme tyto metody práce s dětmi: prožitkové učení, povzbuzení, příklad, pochvalu, komunitní a diskusní kruh, tvořivou dramatiku, experiment, zkoumání, psychomotorická cvičení, kooperativní a námětové hry, práce s knihou. Nejčastější formou vzdělávání je spontánní hra, řízená aktivita a individuální a relaxační činnost. Ve vyvážené míře užíváme individuálních, skupinových a frontálních činností, do kterých se děti zapojují dle svých zájmů a nálad. Za nejdůležitější prostředky výchovy považujeme: vhodně zvolený program pro děti, dobrovolnost, kladné vzory a pedagogický optimismus. V. Charakteristika vzdělávacího programu Školní vzdělávací program Mateřské školy Brno, Šrámkova 14, příspěvková organizace vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a opírá se o prvky Kurikula podpory zdraví v MŠ. Název našeho programu: „DOMOV – TO NEJCENNĚJŠÍ, CO MÁME“ Domov – zejména bezpečný a láskyplný – považujeme za to základní a nejdůležitější. Jenom díky takovému domovu může vyrůst z dítěte „krásný“ člověk. Za domov považujeme nejenom rodinu, naši školku, ale i naši zemi. Proto jsme si tento název zvolily a od něj se odvíjí pojmenování hlavního tématu ŠVP „Kde je úsměv, tam je štěstí“. Štěstí pro nás je, když se děti smějí. Naše motto: „ Příroda nikdy nevytvořila dvě lidské bytosti, dvě rostliny nebo dva kamínky naprosto stejné. Mějme vždy na zřeteli význam této různorodosti.“ ( Barbara Walker ) Vize: Chceme Ø vytvořit bezpečné a podnětné prostředí, aby děti chodily do školky rády a cítily se spokojeně Ø vychovat z dětí plnohodnotného jedince chovajícího se podle demokratických zásad Ø chceme, aby z našich dětí vyrostl slušný člověk, zdravý na duši i na těle Zaměření programu: Zaměření programu vychází ze zaměření naší mateřské školy na české základy, tradice a kulturu našeho národa, opírá se zejména o estetiku, lásku k přírodě, životní prostředí a etiku – ohleduplnost k sobě samému i k druhým. Využívá polohy MŠ, která je umístěna v blízkosti Čertovy rokle a prostřednictvím maňáska čertíka vede děti k lásce k domovu. Domov je klubíčko života. Života dítěte, člověka, národa a všeho kolem nás. Cílem programu je: Vést děti k lásce k domovu, k ostatním i k sobě samému a rozvíjet každé dítě po stránce fyzické, psychické i sociální tak, aby na konci předškolního období bylo jedinečnou a relativně samostatnou osobností, schopnou zvládat takové nároky života, které jsou na něj kladeny a zároveň i ty, které ho v budoucnu očekávají. Dále: Ø Naučit děti česky vidět, cítit a myslet Ø Vytvořit v naší školce rodinné prostředí, kde se děti cítí dobře, umí se radovat a smát Ø Rozvíjet u dětí představivost a fantazii Ø Všestranně rozvíjet děti v prostředí jim blízkém, plném pohody a porozumění Ø Doplňovat rodinnou výchovu a společně usilovat o šťastné a spokojené prožití dětství Ø Prostřednictvím čertíka budovat mravní základy Ø Formou dětské hry připravovat děti na další vzdělávání Ø Využívat přirozené touhy dítěte poznávat, tvořit a učit se nové věci k rozvoji osobnosti Školní vzdělávací program má hlavní téma s názvem „Kde je úsměv, tam je štěstí“. Hlavní téma je rozděleno do pěti tematických celků: 1. Tematický celek POZNÁVÁM SÁM SEBE 2. Tematický celek NECHCI BÝT SÁM MEZI LIDMI 3. Tematický celek PUTUJEME PŘÍRODOU A OBJEVUJEME SVĚT 4. Tematický celek JAK TO BYLO DŘÍVE A JAK JE TO NYNÍ 5. Tematický celek KDO SE V ČECHÁCH NARODÍ, JISTĚ DOBŘE POCHODÍ Každý tematický celek obsahuje tematické části, které jsou předlohou k vytváření třídních vzdělávacích programů. VI. Vzdělávací obsah Rámcové cíle předškolního vzdělávání 1. Rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání 2. Osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost 3. Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí Rámcové cíle se promítají do pěti vzdělávacích oblastí: 1. Dítě a tělo 2. Dítě a jeho psychika 3. Dítě a ten druhý 4. Dítě a společnost 5. Dítě a svět V souladu s těmito cíly jsme vytvořily náš Školní vzdělávací program pro předškolní výchovu (dále jen ŠVP PV). Klíčové kompetence podle RVP PV: 1. Kompetence k učení 2. Kompetence k řešení problémů 3. Kompetence komunikativní 4. Kompetence sociální a personální 5. Kompetence činnostní a občanské Vzdělávací část našeho ŠVP PV tvoří: 1. Hlavní téma s názvem: „Kde je úsměv, tam je štěstí“ Je to hlavní myšlenka nás všech. Máme na paměti, že úsměv je pro dítě velice důležitý, s úsměvem se nám lépe žije, úsměvu není nikdy dost. 2. Tématické celky dané ŠVP PV: a) „Poznávám sám sebe“ b) „Nechci být sám mezi lidmi“ c) „Putujeme přírodou a objevujeme svět“ d) „Jak to bylo dříve a jak je to nyní“ e) „Kdo se v Čechách narodí, jistě dobře pochodí“ Obsah tematických celků: a) Poznávám sám sebe: Adaptace na nové a neznámé prostředí. Uvědomění si sám sebe. Sebeobsluha a samostatnost. Zdravý životní styl. Prevence. b) Nechci být sám mezi lidmi: Všeobecný rozhled. Příprava dítěte na život. c) Putujeme přírodou a poznáváme svět: Pečujeme o životní prostředí. Rozlišujeme živou a neživou přírodu. Vnímáme a objevujeme svět ve všech jeho podobách - pokusy. d) Jak to bylo dříve a jak je to nyní: Udržování tradic naší školky. Vytváření povědomí o kultuře a umění našeho národa. Pohádka. Rozvoj tvořivosti, fantazie a představivosti. e) Kdo se v Čechách narodí, jistě dobře pochodí: Láska k domovu. Vztahy mezi lidmi - etika. Naučit se žít ve společenství ostatních lidí. Seznamování s prostředím, ve kterém dítě žije. Seznamování dětí s tradicemi našeho města a země. Mít povědomí o neustálých proměnách, vývoji a technice. 3. Tematické části: Každý celek obsahuje několik tematických částí, které si učitelky vybírají dle potřeby (určitá část školního roku, roční období, svátky …) a pracují s ní po dobu, která je ke splnění části nutná. Doba práce s částí není stanovená, záleží to na individuálních potřebách dětí v každé třídě. Bude-li třeba, budeme tematické části doplňovat, upravovat, popřípadě měnit – směrodatné jsou pro nás potřeby a zájmy dětí, návrhy rodičů, naše poznatky apod. Tematické části jsou rozpracovány do TVP a vychází z nabídky ŠVP. Nabídka je doporučená, ne však závazná. Nabídka ŠVP pro tvorbu tematických částí v TVP: a) Poznávám sám sebe: Ach, ach, ach, to není jen tak. Jaký jsem a jaký budu. Nechci se ničeho bát. b) Nechci být sám mezi lidmi: Máma, táta a já. Co děláme celý den. Těším se do školy. Ten dělá to a ten zas ono. c) Putujeme přírodou a poznáváme svět: Podzimní, zimní, jarní a letní putování. Máme rádi zvířata, ptáky, hmyz a ryby. Pečujeme o „Modrou babičku“. d) Jak to bylo dříve a jak je to nyní: Jak se lidé baví. Mikuláš, aneb čerti nikdy nespí. Vánoce, aneb škola andělská. Na Tři krále, aneb najdi svou šťastnou hvězdu. Masopust, aneb co si o tom myslíte? Velikonoce, aneb smrtka ven, vejce sem. Pohádka se povídá, písnička se zpívá. Dříve, než nám klesnou víčka. e) Kdo se v Čechách narodí, jistě dobře pochodí: Všude dobře, doma nejlépe. Školka u Čertovy rokle, aneb jen rrračte vstoupit a nerrračte se bát. Za našich babiček … Součástí tematických částí jsou obsaženy všechny dílčí vzdělávací cíle a klíčové kompetence podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. „DOMOV – TO NEJCENNĚJŠÍ, CO MÁME“ Hlavní téma ŠVP PV: „Kde je úsměv, tam je štěstí“ 1. Tematický celek POZNÁVÁM SÁM SEBE 2. Tematický celek NECHCI BÝT SÁM MEZI LIDMI Tematické části: Tematické části: - Ach, ach, ach, to není jen tak (adaptace, seznámení s prostředím školy, začlenění do třídy, tvoříme si pravidla, pocit sounáležitosti, rozvíjení pozitivních citů k sobě i okolí a schopnosti ovlivňovat vlastní situaci, mezi kamarády překonávám sám sebe, skončily prázdniny) - Jaký jsem a jaký budu (jak přicházím na svět, poznávám své city, sebeobsluha, zdraví a nemoc – zdravý životní styl) - Nechci se ničeho bát (prevence bezpečnost) - - Máma, táta a já (rodina) - Co děláme celý den (ráno, poledne, večer. ., den a noc, péče o hračky – „Kdo si hraje, nezlobí“) - Těším se do školy (povídáme si, posloucháme a učíme se naslouchat, příprava na ZŠ, barvy, tvary, velikosti, množství, prostorová orientace, materiál, čas, zvuky …) - Ten dělá to a ten zas ono (řemesla), díváme se z okna (město, vesnice), čím pojedeme dnes (doprava), přijede cirkus … - „DOMOV – TO NEJCENNĚJŠÍ, CO MÁME“ Hlavní téma ŠVP PV: „Kde je úsměv, tam je štěstí“ 3. Tematický celek PUTUJEME PŘÍRODOU A OBJEVUJEME SVĚT 4. Tematický celek JAK TO BYLO DŘÍVE A JAK JE TO NYNÍ Tematické části: Tematické části: - Podzimní putování (vlivy přírody na člověka, změny počasí, oblékání, změny v přírodě, živá a neživá příroda, pokusy, ovoce, zelenina, barvy …) - Zimní putování (vlivy přírody na člověka, změny počasí, oblékání, změny v přírodě, živá a neživá příroda, pokusy, zimní sporty, bezpečnost) - Jarní putování (vlivy přírody na člověka, změny počasí, oblékání, změny v přírodě, živá a neživá příroda, pokusy, otevírání studánek, rostliny, mláďata …) - Letní putování (vlivy přírody na člověka, změny počasí, oblékání, změny v přírodě, živá a neživá příroda, pokusy, letní sporty, les, louka a pole, prázdniny - bezpečnost) - Máme rádi zvířata, ptáky, hmyz, ryby - Pečujeme o „Modrou babičku“ (ekologie, prevence, odpad, pomáháme přírodě – aby byla zdravá) - - Jak se lidé baví (oslavy narozenin, slavnosti, Den matek, MDD, zázraky se dějí – radosti a splněná přání, hudební nástroje, pouť, hody, aneb zahradní slavnost …) - Mikuláš, aneb čerti nikdy nespí - Vánoce, aneb škola andělská - Na Tři krále, aneb najdi svou šťastnou hvězdu - Masopust, aneb co si o tom myslíte? - Velikonoce, aneb smrtka ven, vejce sem - Pohádka se povídá, písnička se zpívá (pohádka veršovaná i zpívaná …) - Dříve, než nám klesnou víčka (večerníček) - „DOMOV – TO NEJCENNĚJŠÍ, CO MÁME“ Hlavní téma ŠVP PV: „Kde je úsměv, tam je štěstí“ 5. Tematický celek KDO SE V ČECHÁCH NARODÍ, JISTĚ DOBŘE POCHODÍ 6. Tematický celek Tematické části: Tematické části: - Všude dobře, doma nejlépe - Jenom pověz, proč jsi tady (cesty a cestičky, kam nás vedou, jiný kraj-jiný mrav, můj domov, rasa) - Školka u Čertovy rokle, aneb jen rrračte vstoupit a nerrračte se bát („Kdyby čert na koze jezdil“, říká se… přísloví, rčení) - Za našich babiček …(vývoj, technika a neustálé proměny) „DOMOV – TO NEJCENNĚJŠÍ, CO MÁME“ Hlavní téma ŠVP PV: „Kde je úsměv, tam je štěstí“ 1. Tematický celek POZNÁVÁM SÁM SEBE Klíčové kompetence: K učení: - klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo K řešení problémů: - rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit - chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit - nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu Komunikativní: - v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou Sociální a personální: - dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost - napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí - při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně; nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout - chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou; dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování Činnostní a občanské: - dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky - odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem - chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá - spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat „DOMOV – TO NEJCENNĚJŠÍ, CO MÁME“ Hlavní téma ŠVP PV: „Kde je úsměv, tam je štěstí“ 1. Tematický celek POZNÁVÁM SÁM SEBE Očekávané výstupy 1. Dítě a jeho tělo 1. Zachovávat správné držení těla. 2. Zvládnout sebeobsluhu, uplatňovat základní kulturně hygienické a zdravotně preventivní návyky (starat se o osobní hygienu, přijímat stravu a tekutinu, umět stolovat, postarat se o sebe a své osobní věci, oblékat se, svlékat, obouvat apod.). 3. Pojmenovat části těla, některé orgány (včetně pohlavních), znát jejich funkce, mít povědomí o těle a jeho vývoji, (o narození, růstu těla a jeho proměnách), znát základní pojmy užívané ve spojení se zdravím, s pohybem a sportem. 4. Rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí, chovat se tak, aby v situacích pro dítě běžných a jemu známých neohrožovalo zdraví, bezpečí a pohodu svou ani druhých. 5. Mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí a o tom, kde v případě potřeby hledat pomoc (kam se obrátit, koho přivolat, jakým způsobem apod.). 2. Dítě a jeho psychika 2.1. Jazyk a řeč 1. Pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno. 2. Učit se nová slova a aktivně je používat (ptát se na slova, kterým nerozumí). 2.2. Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost a fantazie 1. Přemýšlet, vést jednoduché úvahy a to, o čem přemýšlí a uvažuje, také vyjádřit. 2. Postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí. 3. Nalézat nová řešení nebo alternativní k běžným. 2.3. Sebepojetí, city, vůle 1. Odloučit se na určitou dobu od rodičů a blízkých, být aktivní i bez jejich opory. 2. Uvědomovat si svou samostatnost, zaujímat vlastní názory a postoje a vyjadřovat je. 3. Ve známých a opakujících se situacích a v situacích, kterým rozumí, ovládat svoje city a přizpůsobovat jim své chování. 4. Vyjádřit souhlas i nesouhlas, říci „ne“ v situacích, které to vyžadují (v ohrožujících, nebezpečných či neznámých situacích), odmítnout se podílet na nedovolených či zakázaných činnostech apod. 5. Odhadovat, na co stačí a co zvládne, postupně si uvědomovat své nedostatky, přiznávat si chybu. 6. Uvědomovat si příjemné a nepříjemné citové prožitky (lásku, soucítění, radost, spokojenost i strach, smutek, odmítání), rozlišovat citové projevy v důvěrném (rodinném) a cizím prostředí. 3. Dítě a ten druhý 1. Navazovat kontakty s dospělým, kterému je svěřeno do péče, překonat stud, komunikovat s ním vhodným způsobem, respektovat ho. 2. Dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla vzájemného soužití a chování doma, v mateřské škole, na veřejnosti, dodržovat herní pravidla. 3. Vnímat, co si druhý přeje, či potřebuje, vycházet mu vstříc (chovat se citlivě a ohleduplně k slabšímu či postiženému dítěti, mít ohled na druhého a soucítit s ním, nabídnout mu pomoc apod.). 4. Bránit se projevům násilí jiného dítěte, ubližování, ponižování apod. 5. Chovat se obezřetně při setkání s neznámými dětmi, staršími i dospělými jedinci, v případě potřeby požádat druhého o pomoc (pro sebe i pro jiné dítě). 4. Dítě a společnost 1. Uplatňovat základní společenské návyky ve styku s dospělými i s dětmi (zdravit známé děti i dospělé, rozloučit se, poprosit, poděkovat, vzít si slovo až když druhý domluví, požádat o pomoc, vyslechnout sdělení, uposlechnout pokyn apod.). 2. Začlenit se do třídy a zařadit se mezi své vrstevníky, respektovat jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti a dovednosti. 3. Adaptovat se na život ve škole, aktivně zvládat požadavky plynoucí z prostředí školy i jeho běžných proměn (vnímat základní pravidla, jednání ve skupině, podílet se na nich a řídit se jimi, podřídit se rozhodnutí skupiny, přizpůsobit se společnému programu, spolupracovat, přijímat autoritu) a spoluvytvářet v tomto společenství prostředí pohody. 4. Utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách, co je v souladu s nimi a co proti nim a ve vývojově odpovídajících situacích se podle této představy chovat (doma, v mateřské škole i na veřejnosti). 5. Uvědomovat si, že ne všichni lidé respektují pravidla chování, že se mohou chovat neočekávaně, proti pravidlům, a tím ohrožovat pohodu i bezpečí druhých; odmítat společensky nežádoucí chování (např. lež, nespravedlnost, ubližování, lhostejnost či agresivitu), chránit se před ním a v rámci svých možností se bránit jeho důsledkům (vyhýbat se komunikaci s lidmi, kteří se takto chovají). 5. Dítě a svět 1. Orientovat se bezpečně ve známém prostředí i v životě tohoto prostředí (doma, v budově mateřské školy, v blízkém okolí). 2. Uvědomovat si nebezpečí, se kterým se může ve svém okolí setkat, a mít povědomí o tom, jak se prakticky chránit (vědět, jak se nebezpečí vyhnout, kam se v případě potřeby obrátit pro pomoc). „DOMOV – TO NEJCENNĚJŠÍ, CO MÁME“ Hlavní téma ŠVP PV: „Kde je úsměv, tam je štěstí“ 1. Tematický celek POZNÁVÁM SÁM SEBE Dílčí vzdělávací cíle 1. Dítě a jeho tělo 1. Uvědomění si vlastního těla. 2. Osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě. 3. Osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí 4. Vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu. 2. Dítě a jeho psychika 2.1. Jazyk a řeč 1. Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování). 2.2. Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost a fantazie 1. Vytváření základů pro práci s informacemi. 2.3. Sebepojetí, city, vůle 1. Poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů dítěte ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry, osobní spokojenosti). 2. Získání relativní citové samostatnosti. 3. Získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci. 3. Dítě a ten druhý 1. Seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému. 2. Osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem. 3. Ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými. 4. Dítě a společnost 1. Rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte, rozvoj schopnosti projevovat se autenticky, chovat se autonomně, prosociálně a aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny. 2. Poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí, porozumění základním projevům neverbální komunikace obvyklým v tomto prostředí. 5. Dítě a svět 1. Rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám. „DOMOV – TO NEJCENNĚJŠÍ, CO MÁME“ Hlavní téma ŠVP PV: „Kde je úsměv, tam je štěstí“ 2. Tematický celek NECHCI BÝT SÁM MEZI LIDMI Klíčové kompetence: K učení: - získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení - odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých - pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí K řešení problémů: - při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích - zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti Komunikativní: - ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog - domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci - ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní Sociální a personální: - ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy - spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim Činnostní a občanské: - svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat - má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých „DOMOV – TO NEJCENNĚJŠÍ, CO MÁME“ Hlavní téma ŠVP PV: „Kde je úsměv, tam je štěstí“ 2. Tematický celek NECHCI BÝT SÁM MEZI LIDMI Očekávané výstupy 1. Dítě a jeho tělo 1. Ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem. 2. Ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku (zacházet s předměty denní potřeby, s drobnými pomůckami, s nástroji, náčiním a materiálem, zacházet s grafickým a výtvarným materiálem, např. s tužkami, barvami, nůžkami, papírem, modelovací hmotou, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji apod.). 2. Dítě a jeho psychika 2.1. Jazyk a řeč 1. Správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči. 2. Formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony, slovně reagovat. 3. Sluchově rozlišovat začáteční a koncové slabiky a hlásky ve slovech. 4. Sledovat očima zleva doprava. 5. Poznat některá písmena a číslice, popř. slova.. 6. Poznat napsané své jméno. 7. Utvořit jednoduchý rým. 8. Vést rozhovor (naslouchat druhým, vyčkat, až druhý dokončí myšlenku, sledovat řečníka i obsah, ptát se). 9. Rozlišovat některé obrazné symboly (piktogramy, orientační a dopravní značky, označení nebezpečí apod.) a porozumět jejich významu a jejich komunikativní funkci. 2.2. Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost a fantazie 1. Záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost. 2. Poznat a pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno. 3. Zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité (odhalovat podstatné znaky, vlastnosti předmětů, nacházet společné znaky, podobu a rozdíl, charakteristické rysy předmětů či jevů a vzájemné souvislosti mezi nimi). 4. Chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat (porovnávat, uspořádávat a třídit soubory předmětů podle určitého pravidla, orientovat se v elementárním počtu cca do šesti, chápat číselnou řadu v rozsahu první desítky, poznat více, stejně, méně, první, poslední apod.). 5. Chápat prostorové pojmy (vpravo, vlevo, dole, nahoře, uprostřed, za, pod, nad, u, vedle, mezi apod.), elementární časové pojmy (teď, dnes, včera, zítra, ráno, večer, jaro, léto, podzim, zima, rok), orientovat se v prostoru i v rovině, částečně se orientovat v čase. 2.3. Sebepojetí, city, vůle 1. Rozhodovat o svých činnostech. 2. Prožívat radost ze zvládnutého a poznaného. 3. Vyvinout volní úsilí, soustředit se na činnost a její dokončení. 4. Přijímat pozitivní ocenění i svůj případný neúspěch a vyrovnat se s ním, učit se hodnotit svoje osobní pokroky. 5. Zorganizovat hru. 3. Dítě a ten druhý 3. Uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému, přiznávat stejná práva druhým a respektovat je. 4. Odmítnout komunikaci, která je mu nepříjemná. 4. Dítě a společnost 1. Pochopit, že každý má ve společenství (v rodině, ve třídě, v herní skupině) svou roli, podle které je třeba se chovat. 2. Chovat se zdvořile, přistupovat k druhým lidem, k dospělým i k dětem, bez předsudků s úctou k jejich osobě, vážit si jejich práce a úsilí. 3. Dodržovat pravidla her a jiných činností, jednat spravedlivě, hrát fair. 5. Dítě a svět 1. Zvládat běžné činnosti a požadavky na dítě kladené i jednoduché praktické situace, které se doma a v mateřské škole opakují, chovat se přiměřeně a bezpečně doma i na veřejnosti, na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře apod. 2. Porozumět, že změny jsou přirozené a samozřejmé (všechno kolem se mění, vyvíjí, pohybuje a proměňuje, a že s těmito změnami je třeba v životě počítat), přizpůsobovat se běžně proměnlivým okolnostem doma i v mateřské škole. „DOMOV – TO NEJCENNĚJŠÍ, CO MÁME“ Hlavní téma ŠVP PV: „Kde je úsměv, tam je štěstí“ 2. Tematický celek NECHCI BÝT SÁM MEZI LIDMI Dílčí vzdělávací cíle 1. Dítě a jeho tělo 1. Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí. 2. Osvojení si věku přiměřených praktických dovedností. 3. Uvědomění si vlastního těla. 2. Dítě a jeho psychika 2.1Jazyk a řeč 1. Osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické). 2.2.Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost a fantazie 1. Vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení. 2. Vytváření základů pro práci s informacemi. 3. Osvojení si elementárních poznatků o znakových systémech a jejich funkci (abeceda, čísla). 2.3. Sebepojetí, city, vůle 1. Rozvoj schopnosti sebeovládání. 3. Dítě a ten druhý 1. Posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (v rodině, v mateřské škole, v dětské herní skupině apod.). 2. Vytváření prosociálních postojů (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti apod.). 4. Dítě a společnost 3. Vytvoření povědomí o mezilidských a morálních hodnotách. 4. Rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí, (spolupracovat, spolupodílet se), přináležet k tomuto společenství (ke třídě, k rodině, k ostatním dětem), vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané. 5. Dítě a svět 1. Rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách. 2. Vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách. „DOMOV – TO NEJCENNĚJŠÍ, CO MÁME“ Hlavní téma ŠVP PV: „Kde je úsměv, tam je štěstí“ 3. Tematický celek PUTUJEME PŘÍRODOU A OBJEVUJEME SVĚT Klíčové kompetence: K učení: - soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů K řešení problémů: - problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost Komunikativní: - průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím Sociální a personální: - uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky Činnostní a občanské: - chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky - ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit - dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské) „DOMOV – TO NEJCENNĚJŠÍ, CO MÁME“ Hlavní téma ŠVP PV: „Kde je úsměv, tam je štěstí“ 3. Tematický celek PUTUJEME PŘÍRODOU A OBJEVUJEME SVĚT Očekávané výstupy 1. Dítě a jeho tělo 10. Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů (sluchově rozlišovat zvuky a tóny, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky, rozlišovat vůně, chutě, vnímat hmatem …) 11. Zvládat jednoduchou obsluhu a pracovní úkony (postarat se o hračky, pomůcky, uklidit po sobě, udržovat pořádek, zvládat jednoduché úklidové práce, práce na zahradě apod.) 12. Zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí (zvládat překážky, házet a chytat míč, užívat různé náčiní, pohybovat se ve skupině dětí, pohybovat se na sněhu, ledu, ve vodě, v písku). 2. Dítě a jeho psychika a. Jazyk a řeč 1. Popsat situaci (skutečnou, podle obrázku). b. Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost a fantazie 1. Vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si (nového, změněného, chybějícího). 2. Řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně, předkládat „nápady“. 2.3. Sebepojetí, city, vůle 1. Být citlivé ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i k věcem. 2. Uvědomovat si své možnosti i limity (své silné i slabé stránky). 3. Dítě a ten druhý 1. Uplatňovat své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého (obhajovat svůj postoj nebo názor, respektovat jiný postoj či názor), přijímat a uzavírat kompromisy, a řešit konflikt dohodou. 2. Spolupracovat s ostatními. 4. Dítě a společnost 1. Vyjednávat s dětmi i dospělými ve svém okolí, domluvit se na společném řešení (v jednoduchých situacích samostatně, jinak s pomocí). 2. Zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik (kreslit, používat barvy, modelovat, konstruovat, tvořit z papíru, tvořit a vyrábět z různých jiných materiálů, z přírodnin aj.). 5. Dítě a svět 1. Mít povědomí o významu životního prostředí (přírody i společnosti) pro člověka, uvědomovat si, že způsobem, jakým se dítě i ostatní v jeho okolí chovají, ovlivňují vlastní zdraví i životní prostředí. 2. Vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý - jak svět přírody, tak i svět lidí (mít elementární povědomí o existenci různých národů a kultur, různých zemích, o planetě Zemi, vesmíru apod.). 3. Rozlišovat aktivity, které mohou zdraví okolního prostředí podporovat a které je mohou poškozovat, všímat si nepořádků a škod, upozornit na ně. 4. Pomáhat pečovat o okolní životní prostředí (dbát o pořádek a čistotu, nakládat vhodným způsobem s odpady, starat se o rostliny, spoluvytvářet pohodu prostředí, chránit přírodu v okolí, živé tvory apod.). „DOMOV – TO NEJCENNĚJŠÍ, CO MÁME“ Hlavní téma ŠVP PV: „Kde je úsměv, tam je štěstí“ 3. Tematický celek PUTUJEME PŘÍRODOU A OBJEVUJEME SVĚT Dílčí vzdělávací cíle 1. Dítě a jeho tělo 1. Rozvoj a užívání všech smyslů. 2. Osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí. 2. Dítě a jeho psychika 2.1. Jazyk a řeč 2. Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování). 2.2. Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost a fantazie 4. Posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.) 5. Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným, rozvoj a kultivace představivosti a fantazie. 2.3. Sebepojetí, city, vůle 1. Rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání. 2. Rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit. 3. Dítě a ten druhý 1. Rozvoj kooperativních dovedností. 4. Dítě a společnost 1. Vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů ke kultuře a umění, rozvoj dovedností umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat. 2. Rozvoj společenského i estetického vkusu. 5. Dítě a svět 1. Pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit. 3. Vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí. 4. Osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí při spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí a k ochraně dítěte před jeho nebezpečnými vlivy. 5. Rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách. „DOMOV – TO NEJCENNĚJŠÍ, CO MÁME“ Hlavní téma ŠVP PV: „Kde je úsměv, tam je štěstí“ 4. Tematický celek JAK TO BYLO DŘÍVE A JAK JE TO NYNÍ Klíčové kompetence: K učení: - učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům K řešení problémů: - řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého Komunikativní: - dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.) - dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.) Sociální a personální: - samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej Činnostní a občanské: - zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené aktuálnímu dění „DOMOV – TO NEJCENNĚJŠÍ, CO MÁME“ Hlavní téma ŠVP PV: „Kde je úsměv, tam je štěstí“ 4. Tematický celek JAK TO BYLO DŘÍVE A JAK JE TO NYNÍ Očekávané výstupy 1. Dítě a jeho tělo 1. Koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla, sladit pohyb s rytmem a hudbou. 2. Vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu. 2. Dítě a jeho psychika 2.1. Jazyk a řeč 1. Naučit se zpaměti krátké texty (reprodukovat říkanky, písničky, pohádky, zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu apod.). 2. Sledovat a vyprávět příběh, pohádku. 3. Chápat slovní vtip a humor. 4. Domluvit se slovy i gesty, improvizovat. 5. Projevovat zájem o knížky, soustředěně poslouchat četbu, hudbu, sledovat divadlo, film, užívat telefon. 6. Porozumět slyšenému (zachytit hlavní myšlenku příběhu, sledovat děj a zopakovat jej ve správných větách). 2.2. Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost a fantazie 1. Naučit se nazpamět krátké texty, úmyslně si zapamatovat a vybavit. 2. Vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim. 2.3. Sebepojetí, city, vůle 1. Zachytit a vyjádřit své prožitky (slovně, výtvarně, pomocí hudby, hudebně pohybovou či dramatickou improvizací apod.). 2. Prožívat a dětským způsobem projevovat, co cítí (soucit, radost, náklonnost), snažit se ovládat své afektivní chování (odložit splnění svých osobních přání, zklidnit se, tlumit vztek, zlost, agresivitu apod.). 3. Dítě a ten druhý 1. Přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem, navazovat a udržovat dětská přátelství. 2. Porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad. 4. Dítě a společnost 1. Vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností, zvládat základní hudební dovednosti vokální i instrumentální (zazpívat píseň, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji, sledovat a rozlišovat rytmus). 2. Porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých. 5. Dítě a svět 1. Osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí, které jsou dítěti blízké, pro ně smysluplné a přínosné, zajímavé a jemu pochopitelné a využitelné pro další učení a životní praxi. „DOMOV – TO NEJCENNĚJŠÍ, CO MÁME“ Hlavní téma ŠVP PV: „Kde je úsměv, tam je štěstí“ 4. Tematický celek JAK TO BYLO DŘÍVE A JAK JE TO NYNÍ Dílčí vzdělávací cíle 1. Dítě a jeho tělo 4. Osvojení si věku přiměřených praktických dovedností. 5. Rozvoj fyzické a psychické zdatnosti. 2. Dítě a jeho psychika 2.1. Jazyk a řeč 13. Rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu. 14. Osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické). 15. Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování). 2.2. Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost a fantazie 1. Rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření). 2. Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným, rozvoj a kultivace představivosti a fantazie. 2.3. Sebepojetí, city, vůle 1. Rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit. 3. Dítě a ten druhý 1. Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních. 4. Dítě a společnost 1. Seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije. 2. Vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností. 5. Dítě a svět 1. Vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách. „DOMOV – TO NEJCENNĚJŠÍ, CO MÁME“ Hlavní téma ŠVP PV: „Kde je úsměv, tam je štěstí“ 5. Tematický celek KDO SE V ČECHÁCH NARODÍ, JISTĚ DOBŘE POCHODÍ Klíčové kompetence: K učení: - má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije K řešení problémů: - všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem Komunikativní: - ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit; má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku Sociální a personální: - je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem Činnostní a občanské: - má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat - uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat; chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu „DOMOV – TO NEJCENNĚJŠÍ, CO MÁME“ Hlavní téma ŠVP PV: „Kde je úsměv, tam je štěstí“ 5. Tematický celek KDO SE V ČECHÁCH NARODÍ, JISTĚ DOBŘE POCHODÍ Očekávané výstupy 1. Dítě a jeho tělo 3. Zacházet s běžnými předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami, drobnými nástroji, sportovním náčiním a nářadím, výtvarnými pomůckami a materiály, jednoduchými hudebními nástroji, běžnými pracovními pomůckami. 2. Dítě a jeho psychika 2.1. Jazyk a řeč 7. Vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách. 8. Poznat a vymyslet jednoduchá synonyma, homonyma a antonyma. 2.2. Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost a fantazie 3. Vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušenosti k učení. 2.3. Sebepojetí, city, vůle 3. Těšit se z hezkých a příjemných zážitků, z přírodních i kulturních krás i setkávání se s uměním. 3. Dítě a ten druhý 3. Chápat, že všichni lidé (děti) mají stejnou hodnotu, přesto, že je každý jiný (jinak vypadá, jinak se chová, něco jiného umí či neumí apod.), že osobní, resp. osobnostní odlišnosti jsou přirozené. 4. Respektovat potřeby jiného dítěte, dělit se s ním o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělit si úkol s jiným dítětem apod. 4. Dítě a společnost 3. Chovat se a jednat na základě vlastních pohnutek a zároveň s ohledem na druhé. 4. Zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby, s knížkami, s penězi apod. 5. Vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, sledovat se zájmem literární, dramatické či hudební představení a hodnotit svoje zážitky (říci, co bylo zajímavé, co je zaujalo). 5. Dítě a svět 2. Všímat si změn a dění v nejbližším okolí. 3. Mít povědomí o širším společenském, věcném, kulturním i technickém prostředí i jeho dění v rozsahu praktických zkušeností a dostupných praktických ukázek v okolí dítěte. „DOMOV – TO NEJCENNĚJŠÍ, CO MÁME“ Hlavní téma ŠVP PV: „Kde je úsměv, tam je štěstí“ 5. Tematický celek KDO SE V ČECHÁCH NARODÍ, JISTĚ DOBŘE POCHODÍ Dílčí vzdělávací cíle 1. Dítě a jeho tělo 6. Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí. 2. Dítě a jeho psychika 2.1. Jazyk a řeč 16. Rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu. 17. Osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické). 2.2. Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost a fantazie 3. Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným, rozvoj a kultivace představivosti a fantazie. 4. Osvojení si elementárních poznatků o znakových systémech a jejich funkci (abeceda, čísla). 2.3. Sebepojetí, city, vůle 2. Rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat. 3. Dítě a ten druhý 2. Vytváření prosociálních postojů (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti apod.). 4. Dítě a společnost 3. Rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí, (spolupracovat, spolupodílet se), přináležet k tomuto společenství (ke třídě, k rodině, k ostatním dětem), vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané. 4. Vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů ke kultuře a umění, rozvoj dovedností umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat. 5. Vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností. 5. Dítě a svět 2. Seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu. 3. Poznávání jiných kultur. V rámci tematických celků jsou činnosti, které se pravidelně opakují. 1. Hygiena, sebeobsluha - dodržovat pravidla při postupu v osobní hygieně - čištění zubů - postarat o sebe i o druhé podle svých sil - snižovat závislost dítěte na dospělém viz. příloha TVP – „Sledování hygienických návyků“ 2. Relaxační cvičení Provádíme jej v rámci tzv. tělovýchovných chvilek v průběhu dne. Děti se učí provádět jednoduché cviky a vědomě uvolnit svalové napětí. Důležitou součástí je i nácvik a procvičování hlubokého břišního dýchání, které rovněž snižuje svalové napětí a tím ovlivňuje psychické a fyzické zdraví dítěte. Správné dýchání je vhodnou prevencí onemocnění dýchacích cest, má velký význam pro děti astmatické, neklidné, či děti s koktavostí. Dle zájmu rodičů hrají děti v kroužku na sopránovou zobcovou flétnu 1x týdně. 3. Komunitní kruh Komunitní kruh má svá pravidla. Podle potřeby si i několikrát v týdnu povídáme. Vytvoříme kruh, posadíme se na zem, děti si vyberou předmět (kamínek, skleněné srdíčko, mušličku …), který určuje, kdo bude hovořit – tzn., kdo má kamínek v ruce hovoří, ostatní mlčky poslouchají. Děti si tak cvičí komunikaci, učí se záměrně poslouchat, srozumitelně vyjádřit své myšlenky, pocity … Děti, které povídat nechtějí, pouze poslouchají a do komunikace se nezapojují. 4. Diskusní kruh Na rozdíl od komunitního kruhu je diskusní kruh vzájemná komunikace mezi všemi zúčastněnými (řešení problémů a konfliktních situací). 5. Tvorba pravidel Děti si společně s učitelkami stanovují pravidla soužití ve třídě a pokud je dodržují, mohou spontánně užívat celý prostor třídy i veškeré vybavení. 6. Spontánní hra Spontánní hra je potřebou a hlavní činností dítěte v předškolním věku. Učitelka pomáhá navodit situaci, ze které se hra následně rozvine a dále se jí účastní pouze, přejí-li si to děti, jinak jí využívá k pozorování dětí a jejich individuálních pokroků. Děti si pro hru mohou hračky brát samy a jsou vedeny k tomu, aby je po ukončení hry vracely na místo. Pokud během hry vytvoří stavbu, mohou si ji nechat na do druhého dne a ve hře pokračovat. Učitelky se snaží pro spontánní hru vytvořit prostorové i materiální podmínky. 7. Četba pohádek, básniček …při poledním odpočinku Pohádky čteme dětem na pokračování dle jejich výběru, dle ročního období … nebo i z jimi přinesených knih pravidelně denně. 8. Oslava narozenin Narozeniny dětí sledujeme a ten den slavíme. Celý den patří oslavenci, má právo sedět na „narozeninové“ malované židličce u stolečku s maketou dortu. Při oslavě mu děti vyslovují různá přání, zazpívají písničku dle jeho výběru a přeje-li si, dostane „hobla“. Rozdáváme pohoštění, které většinou přinese dítě, které oslavuje. Máme vypracované tyto projekty (viz. příloha ŠVP), které jsou rozpracovány podrobněji v TVP. Ø Modrá babička Aktivní kontakt s prostředím. Získávání praktických zkušeností. Prožitkové učení. Sebereflexe a sebepoznání. Třídění odpadu. Sounáležitost se světem. Ø Pískání pro radost Správný nádech, výdech a prodloužený výdech. Dýchání do bříška. Hra na flétnu zábavnou formou s nejstaršími dětmi. Ø Cvičíme pro zdraví Správné držení těla. Cviky na posílení celého těla. Cviky proti ploché noze. Vytvořit základ pro zdravý způsob života. Ø Dávej bacha, aneb bezpečný start do života Ochrana bezpečnosti a zdraví dítěte. Jak si hrát a nezranit se. Prevence sociálně patologických jevů. Vytváření zdravého životního stylu. Bezpečnost v dopravě. Respektování pravidel. Ø Ze školky do světa Příprava dětí na život a vstup do ZŠ. Soustředit se a dokončit započatou práci. Ø Kreslíme a malujeme Rozvoj estetického cítění a fantazie. Psychomotorické dovednosti. Tvůrčí přístup k práci. Ø Ø Při tvorbě činností v rámci ŠVP a TVP je kladen velký důraz na bezpečnost a ochranu zdraví dětí. Při všech činnostech ve škole i mimo ni jsou stanovena pravidla, jimiž se všichni účastníci řídí. Nenásilnou a věku přiměřenou formou jsou děti seznamovány se zásadami bezpečného chování a s možnými riziky. Jak budeme pracovat se ŠVP a TVP - zásady: 1. Při tvorbě TVP vychází učitelky ze ŠVP, ve kterém jsou obsaženy všechny klíčové kompetence k jednotlivým tematickým celkům. 2. V jednotlivých TVP si učitelky k dílčím vzdělávacím cílům přiřadí očekávané výstupy pro lepší orientaci při hodnocení cílů. 3. Obsah vzdělávání v jednotlivých třídách si zpracovávají učitelky samy a zodpovídá za něj třídní učitelka. 4. Učitelky společně v TVP plánují kompetence, cíle a činnosti dětí, které zpracovávají a zaznamenávají do plánovacích archů a po ukončení tématu jej hodnotí. 5. Učitelka vždy vychází z potřeb a přání dětí a respektuje jejich individualitu. 6. Činnosti vybírat tak, aby poměr spontánních a řízených činností byl vyvážený. 7. Činnosti vybírat tak, aby poměr klidných a rušných činností byl vyvážený. 8. Dostatečně naplňuje rámcové a specifické vzdělávací cíle dané ŠVP. 9. Obsah vzdělávací práce je v souladu se současnými poznatky a chápáním světa. 10. Plánované činnosti poskytují dětem dostatek prostoru pro uplatnění představivosti a rozvoje fantazie. 11. Využívá moderní formy a metody práce. 12. Využívá výchovně-vzdělávací prostředky přiměřené věku. 13. Nabízí dostatečný výběr pohybových aktivit. Zásady k vzájemnému soužití a k dění v MŠ (děti i dospělí): 1. Chovají se podle zásad zdravého životního stylu. 2. Oslovujeme se všichni křestními jmény. 3. Mluvíme spolu otevřeně a upřímně. 4. Dokážeme se vzájemně ocenit a pochválit. 5. Pěstujeme mezi sebou důvěru, úctu, toleranci, ohleduplnost, zdvořilost, vzájemnou pomoc a spolehlivost. 6. Vytváříme prostředí klidu a bezpečí. 7. Nepřehlížíme nežádoucí projevy a zásadně odmítáme: agresivitu, vandalismus a šikanu. 8. Všichni zaměstnanci se vyhýbají nevhodným negativním komentářům. 9. Nikdy nezůstane učitelka s dětmi sama v MŠ. 10. Poslední odcházející ze třídy uzavře okna a dveře. 11. Učitelka dává jasné a srozumitelné pokyny. 12. Podporujeme děti v samostatnosti a plně se jim věnujeme a vzděláváme je. 13. Nenutíme děti k jídlu, dokrmujeme na přání. 14. Nenutíme děti ke spánku. 15. Pitný režim – na třídách je k dispozici v průběhu celého dne. Děti se obsluhují samy, pouze při příliš plné konvici, nalévá učitelka. 16. Nepodporujeme nezdravou soutěživost – vyhrávají všichni. 17. S převlékáním v šatnách, pomáhají s dětmi provozní pracovnice. 18. Jsme každodenně dostatečně dlouho venku. 19. Má-li učitelka více, než 15 dětí, nejde s nimi sama mimo budovu školy. 20. Na koloběžkách a tříkolkách budou děti jezdit na určeném místě. 21. Dospělí se snaží ve vztazích s rodiči o oboustrannou důvěru a otevřenost. 22. Na akcích pořádaných MŠ se podílí všechny učitelky a dle potřeby i ostatní zaměstnanci. 23. Při akcích pořádaných MŠ ve spolupráci s rodiči, si za svoje děti plně zodpovídají rodiče sami. VII. Evaluační systém Vlastní hodnocení školy Vlastní hodnocení školy probíhá písemnou formou. Co hodnotíme Kdy Kdo Poznámky Školní vzdělávací program (soulad ŠVP a RVP PV) 1x za tři roky (počínaje rokem 2012) všechny učitelky dotazník Podmínky předškolního vzdělávání Vztahy ve škole (Dotazník pro rodiče, Dotazník pro učitelky) Výsledky vzdělávání 1x za tři roky (počínaje rokem 2012) všechny učitelky dotazníky Kvalita řízení školy, personální práce a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků 1x za tři roky (počínaje rokem 2012) všechny učitelky Evaluace MŠ Písemná evaluace Co hodnotíme Kdy Kdo Poznámky Záznamy o dětech dle potřeby všechny učitelky Diagnostika dětí (součástí je kresba dítěte s datem a vstupní dotazník vyplněný rodiči ) průběžně všechny učitelky Třídní vzdělávací program, sebehodnocení Tematické části – hodnotící list 1x ročně po ukončení tematické části všechny učitelky Hodnocení třídy jako celku 2x ročně - únor - červen třídní učitelka ve spolupráci s učitelkou na třídě Záznamy o dětech: Systematická práce obou učitelek. Diagnostika dětí: Učitelka zná silné stránky dítěte a ví, v čem mu má pomoci. Třídní vzdělávací program: Plánování, spontaneita, komunikativnost, objevnost, aktivita a tvořivost, konkrétnost, celostnost, sebehodnocení, prožitkové učení. Tematické části: Co dítě umí, co se mu podařilo/nepodařilo, závěry. Hodnocení třídy jako celku: Složení a charakteristika třídy, metody a formy práce, výsledky dětí odcházejících do ZŠ. Ústní evaluace Roční plán – evaluace ročního plánu se provádí na pedagogických a provozních poradách průběžně a plán je dle potřeby doplňován a aktualizován. Evaluaci provádí všechny pracovnice MŠ a týká se těchto otázek: * Splnily jsme všechny plánované aktivity? * Proběhly aktivity tak, jak byly plánované? * Které aktivity proběhly úspěšně a proč? * Co fungovalo a proč? * Dosáhly jsme vytyčených cílů? * Vedla práce k neočekávaným výsledkům? * Co jsme se při tom naučily? * Jaká budoucnost čeká naši práci? Závěr: K jednotlivým oblastem, které jsou předmětem hodnocení či evaluace, máme vytvořeny hodnotící listy, manuály, popř. kriteria. Nedílnou součástí evaluačního systému je kontrolní a hospitační činnost, která je uložena v Ročním plánu a u ředitelky MŠ. Písemné záznamy, event. další doklady vypovídající o dítěti a pokrocích v jeho rozvoji a učení, jsou považovány za důvěrné a jsou přístupné pouze pedagogům v MŠ, popř. jejich rodičům. PÍSKÁNÍ PRO RADOST Cílem vzdělávací nabídky je: - naučit děti správný nádech a výdech - dýchání do bříška - prodloužený výdech - zmírnit stále více narůstající počet respiračních chorob. Správné dýchání učíme všechny děti, na flétnu hrajeme zábavnou formou pouze s nejstaršími dětmi, které jsou již schopny nástroj správně držet (viz. „CVIČÍME PRO ZDRAVÍ“). Při hře na flétnu se děti seznámí: - s hudebním nástrojem / zobcová sopránová flétna / - se správným postojem při hře - s jejím správným držením a nasazením do úst - se správným nasazením tónu - s rytmizací - s pohádkou „ O hudebním domečku “ - s notami H, A, G, - dle pokročilosti C, D, E - dle pokročilosti s písničkami o dvou, třech … tónech - a s tím, jak o nástroj pečovat Všechny učitelky čerpají z poznatků, které získaly na seminářích o hře na flétnu, z publikace Václava Žilky „ Veselé pískání, zdravé dýchání“ a z další dostupné literatury. S každým novým tónem či písničkou se děti seznámí prostřednictvím pohádky, zábavné hry, říkadel … Všechny děti jsou povzbuzovány a hodnoceny kladně. Na závěr školního roku děti vystoupí se hrou na flétnu v rámci besídky pro rodiče. Příloha: Tato vzdělávací nabídka je podrobně rozpracována v TVP. DÁVEJ BACHA ANEB BEZPEČNÝ START DO ŽIVOTA Cílem vzdělávací nabídky je: - vytvořit základy prosociálního chování - osvojovat si poznatky a dovednosti důležitých k podpoře zdraví, bezpečí a osobní pohody - záměrně řídit své chování a ovlivňovat vlastní situaci - chránit soukromí a bezpečí ve vztahu k druhým - dodržovat pravidla společenského soužití - přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí a jeho změnám - nalézat řešení, odhadovat na co stačí, co nezvládne a kde potřebuje pomoc Chceme u dětí dosáhnout samostatnosti v rozhodování, věřit sami v sebe, rozlišovat, co prospívá jejich zdraví a co mu škodí, naučit přiznat chybu, respektovat pravidla, bránit se násilí, ubližování a ponižování, upevnit sebedůvěru, sebejistotu, dokázat volit z více alternativ a nést za svou volbu odpovědnost a důsledky. Děti připravujeme na to, že život není jenom pohádka, ale že se mohou setkat i s některými problémy, před kterými nemohou zavírat oči. Chceme, aby děti pravdivěji poznávaly svět, který je obklopuje a který na ně čeká. Připravujeme je na to, aby byly schopny snáze čelit nejrůznějším nástrahám, úskalím a rizikům, která život přináší a která ohrožují jejich zdraví. Např. šikana, kouření, drogy, alkohol, týrání aj. nežádoucí patologické jevy. Chceme, aby děti z naší školky odcházely jako samostatní a sebejistí jedinci připravení na život. Příloha: Tato vzdělávací nabídka je podrobně rozpracována v TVP. ZE ŠKOLKY DO SVĚTA Cílem vzdělávací nabídky je: - celkový psychický a fyzický rozvoj - rozvoj jednotlivých schopností, které předchází čtení, psaní a počítání - rozvoj myšlení, řeči a soustředění - vytváření základů pro práci s informacemi - ovládání emočních a volních procesů - získané zkušenosti uplatnit v praktických situacích a dalším učení - dokončit započatou práci - umět se prosadit i podřídit v kolektivních činnostech - spolupodílet se a respektovat společná rozhodnutí - sociální zrání - mít povědomí o životě Výchovnou práci podřizujeme zájmu, potřebám a individuálním zvláštnostem dětí, zajišťujeme fyzický, psychický a sociální rozvoj citové a sociální oblasti. Činnosti této nabídky vychází z poznatků získaných na seminářích PPP – edukativně stimulační skupiny a jeho další součástí jsou grafomotorická cvičení podrobněji zpracovaná v „KRESLÍME A MALUJEME“. Chceme dosáhnout toho, aby u dětí odcházejících do ZŠ převládal pocit, že už mohou jít do školy a ne, že musí. Zaměřujeme se zejména na tyto základní oblasti: - tělesnou zdatnost a obratnost - rozumové schopnosti a komunikativnost - sociální přizpůsobivost „Není zdaleka důležité, co dítě umí, ale jak se cítí a co prožívá. Dítě musí cítit lásku, bezpečí, jistotu, potřebuje být okolím akceptováno a přijímáno.“ Příloha: Tato vzdělávací nabídka je podrobně rozpracována v TVP. CVIČÍME PRO ZDRAVÍ Cílem vzdělávací nabídky je: - rozvoj pohybových schopností - zdokonalování dovedností v oblasti hrubé motoriky, které podporuje funkci vnitřních orgánů a tím i růst a vývoj dětského organismu - osvojení si věku přiměřených praktických dovedností - uvědomění si vlastního těla - zvyšování se celkové odolnosti organismu - vytváření základu pro zdravý způsob života - ovládat dechové svalstvo a sladit pohyb s hudbou (viz. „PÍSKÁNÍ PRO RADOST“) - vědomé napodobování pohybu Cvičení zaměřená na rozvoj hrubé motoriky vedou k celkové harmonizaci dítěte, jsou nedílnou součástí tohoto projektu a souvisí s „KRESLÍME A MALUJEME“. Pohybový projev umožňuje dítěti uspokojovat vnitřní potřeby, poznávat i ověřovat vlastní možnosti. V pohybu dítě realizuje své schopnosti, nalézá jednu z možností komunikace, zdroj uspokojení a vnitřního pocitu radosti. V průběhu cvičení se zaměřujeme na: -správné držení celého těla -správné dýchání (do bříška) -relaxaci -prvky jógy V pohybových činnostech je procvičováno: -lezení -chůze -běh -skok -házení a chytání Při cvičení pro zdraví dbáme na vyvětranou místnost, dostatek prostoru, vhodné oblečení dětí a přiměřené nářadí a náčiní. Náměty pro rozvoj pohybových dovedností dětí jsou čerpány z publikace „Cvičíme s malými dětmi“ a z poznatky p. učitelek získaných na seminářích TV. Na závěr školního roku se děti zúčastní sportovního dne, kde všichni sportovci vyhrávají. Příloha: Tato vzdělávací nabídka je podrobně rozpracována v TVP. MODRÁ BABIČKA Cílem vzdělávací nabídky je: - uvědomit si, že i přes daleko menší kontakt s přírodou je nutné se o ni zajímat a chránit ji - učit se vnímat, že příroda je krásná, potřebujeme ji k životu a jsme její součástí - získávat k přírodě kladný vztah, mít úctu ke všemu živému - pěstovat v dětech základy osobní odpovědnosti za stav prostředí, ve kterém žijí - vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem - osvojení si dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí - spoluvytvářet zdravé a bezpečné prostředí Vedeme děti k tomu, aby dokázaly vnímat přírodu všemi smysly, měly vztah k rostlinám, zvířatům a také k neživé přírodě. Zaměřujeme se na to, aby děti nejen o přírodě přemýšlely, ale také jí dokázaly naslouchat. Vedeme děti k empatii a soucitu s přírodou a lidmi a dbáme, aby výběr her a činností úzce souvisel se zdravým životním stylem. Toto vše plníme prostřednictvím her, prožitkového učení, diskusních kruhů a experimentů. Desatero Modré babičky: Ø Šetři vodou, zbytečně ji neznečišťuj Ø Šetři energií (elektrickou, tepelnou …) Ø Zdravě se stravuj Ø Konzumuj střídmě (pouze to, co potřebuješ, ať jde o potraviny či jiné věci denní potřeby) Ø Neznečišťuj ovzduší Ø Uč se třídit odpad Ø Používej raději ty dopravní prostředky, které neničí životní prostředí (tramvaj, vlak, kolo) Ø K přírodě se chovej ohleduplně (nenič, neubližuj, pozoruj) Ø Dbej o své zdraví (cvič, buď na čerstvém vzduchu, otužuj se …) Ø Buďte na sebe i své okolí hodní, citliví a chápaví Příloha: Tato vzdělávací nabídka je podrobně rozpracována v TVP. KRESLÍME A MALUJEME Cílem vzdělávací nabídky je: - rozvoj fantazie a představivosti - rozvoj dovednosti práce s tradičním i netradičním materiálem - rozvoj psychomotorické dovednosti - rozvoj soustředěnosti - rozvoj schopnosti dekorativního vyjádření - rozvoj citlivosti pro výtvarné vidění a posuzování všech jevů kolem nás - učit se tvůrčí spolupráci ve skupině - podporovat čistotu výtvarného provedení - dosáhnout pocitu uspokojení z vlastní výtvarné činnosti - vést děti k dokončení započaté práce Tyto cíle budeme naplňovat prostřednictvím různých výtvarných technik, nabídkou zajímavých materiálů a pozorováním života kolem nás (prožívání přírody). Výtvarný projev je pro děti předškolního věku stejně důležitý a samozřejmý jako hra nebo řeč. Naší snahou je prostřednictvím výtvarných činností zachovat u dětí jejich přirozenost. Estetická stránka života je pro děti velice důležitá, protože díky ní u nich dochází k rozvoji vkusu a smyslu pro krásno. Součástí „KRESLÍME A MALUJEME“ je grafomotorika. V souvislosti s rozvojem motoriky u dětí se zaměřujeme stejnou měrou na rozvoj motoriky jemné i hrubé. Cvičení orientovaná na rozvoj hrubé motoriky jsou do projektu zařazena jen okrajově, přestože jsou pro vývoj dítěte neméně důležitá. Jejich zařazením však dosáhneme komplexnosti rozvoje. Cílem cvičení hrubé motoriky je souznění mozkových hemisfér, tělesné obratnosti, posílení svalového aparátu a následnému rozvoji jemné motoriky a grafomotoriky. Tímto se zabýváme v „CVIČÍME PRO ZDRAVÍ“. Cílem cvičení jemné motoriky je: - rozvoj pohybové dovednosti ruky - rozvoj postřehu, pozornosti, představivosti - rozvoj sluchového rozlišování - rozvoj schopnosti zapamatování si - rozvoj logického uvažování a myšlení - rozvoj srovnávání, porovnávání, řazení, prostorové a časové vztahy (matematické pojmy) Tyto cíle naplňujeme různými smyslovými hrami, grafomotorickými listy a malovanými říkadly. Příloha: Tato vzdělávací nabídka je podrobně rozpracována v TVP. ANGLIČTINA Cílem vzdělávací nabídky je: - rozvoj řeči, myšlení a poslechu – reprodukčních schopností - podílet se na kolektivních činnostech - rozvoj dalšího učení - orientovat se v multikulturním prostředí - poznat cizí jazyk – angličtinu – jako jednu z možností komunikace Vzdělávací nabídka obsahuje: Různá témata, např. Jaro, Léto, Podzim, Zima, Doprava, Barvy, Věci kolem nás, Zvířata aj. Výuka angličtiny probíhá zpravidla 1x týdně 15 – 20 minut formou her, říkadel, písniček získaných na seminářích AJ např. Sylvy Dolákové. Mimo jiné pracujeme i s anglickým Pexesem a knihou autorů Novákových „Angličtinka“ . Děti jsou povzbuzovány a odměňovány potleskem a obrázky. V závěru školního roku jsou děti schopny v anglickém jazyce pozdravit, poděkovat, představit se, přednést krátkou básničku, zazpívat písničku a zahrát oblíbenou hru. Příloha: Tato vzdělávací nabídka je podrobně rozpracována v TVP. KDO SE V ČECHÁCH NARODÍ, JISTĚ DOBŘE POCHODÍ Cílem vzdělávací nabídky je: - naučit dítě mít rádo svoje město i zemi - vnímat a přijímat základní hodnoty života - vytvářet pozitivní vztah ke kultuře a umění a umět se z něho těšit - seznámit děti s místem a prostředím, ve kterém žije - vytvářet pozitivní vztah k prostředím, ve kterém žije - vnímat česká literární, dramatická, výtvarná a hudební díla Tyto cíle budou naplňovány: Ø prostřednictvím knih Pověsti Brna, Příběhy dráčka Diva, Kdyby čert na koze jezdil a dále prostřednictvím knih např. pana Čarka, Sládka, Erbena, Lady, paní Němcové, propagačních materiálů rodného města, kraje, hlavního města a České republiky Ø prožíváním všech tradic školky (Mikuláš, vánoce, Masopust, velikonoce, oslavy narozenin, čertovy dílničky, táborák, pečení perníčků, Kouzelné nocování … ) Ø připomínáním tradic města (Brněnský drak, Stará radnice, Brněnské kolo, zazděný radní, Zelný trh, hrad Špilberk …) Ø vycházkami do nejbližšího okolí a návštěvami radnice, muzea, knihovny… Ø přednáškami Ø pozorováním map, globusu (pokus o nakreslení vlastní mapy, vymýšlením a tvořením vlajky třídy, nakreslením české vlajky, poslechem české hymny, seznamováním se státními symboly…) Uvědomujeme si, že žijeme ve velmi krásné zemi a že stojí za to, vést děti k lásce k ní a poznávat ji ve všech jejích podobách a souvislostech. Chceme, aby si děti dokázaly všímat krás kolem sebe, aby je těšilo, že žijí v naší zemi a považovaly za štěstí, když jsou doma. Příloha: Tato vzdělávací nabídka je podrobně rozpracována v TVP. CHCI BÝT SLUŠNÝM ČLOVĚKEM Cílem vzdělávací nabídky je: - umět podat pomocnou ruku nám, svým rodičům nebo někomu jinému, kdo bude pomoc potřebovat - umět upřednostnit zájem druhého před zájmem vlastním - naučit se být uctivým - naučit se porozumět pocitům druhých Tyto cíle budou naplňovány: Ø uspokojováním základních lidských potřeb (fyziologických, bezpečí a jistoty, lásky a sounáležitosti, úcty a uznání, seberealizace) Ø tvorbou a dodržováním pravidel Ø rovným přístupem ke všem dětem Ø příkladným vzorem – „V jakém prostředí děti vyrůstají, takové jsou“ Ø prosociálními činnostmi, kooperativními hrami a modelovými situacemi Ø prožitkovým učením Ø pohádkami Uvědomujeme si, že je to běh na dlouhou trať, který vyžaduje jistou dávku odvahy, trpělivosti, opravdovosti a především důvěry ve schopnosti a možnosti dětí a vůli k pozitivnímu posunu každého z nich. Chceme vychovat z dětí plnohodnotného jedince chovajícího se podle demokratických zásad. Chceme, aby z našich dětí vyrostl slušný člověk, zdravý na duši i na těle. Příloha: Tato vzdělávací nabídka je podrobně rozpracována v TVP. Sledování hygienických návyků WC: - dodržování oddělených záchodů – děvčata – chlapci - použití WC – chlapci – zvedat prkénko - děvčata – použití toal. papíru i po malé straně - po použití WC – úprava oděvu - spláchnutí po stolici Umývárna: - před umytím vhrnutí rukávů - užití mýdla, odložení mýdla na určené místo - dokonalé opláchnutí vodou - otřepání rukou nad umyvadlem - utření rukou do svého ručníku na své značce - umytí rukou při každém znečištění - umytí rukou před každým jídlem - při česání použít pouze svůj hřeben Čištění zubů: - přiměřené dávkování zubní pasty na zubní kartáček - dodržování správného postupu při čištění zubů - řádné vymytí kartáčku a kelímku po jejich použití - uložení na určené místo Šatna: Při činnostech v šatně sledujeme: - ukládání oděvu a obuvi na určené místo - příprava vhodného oblečení dle ročních období - upevňování návyků sebeobsluhy, samostatnost - rozvoj jemné motoriky (zapínání , zavazování …) - správný postup při oblékání, svlékání - upravenost oděvu - vzájemná pomoc a ohleduplnost - individuální přístup v přiměřenosti oblékání (dle ročních období, zvýšená potivost) - v zimním období sušení mokrého oděvu a obuvi na určeném místě - sledování pokroků a úspěchů při sebeobsluze - rozlišování pravé a levé strany Třída: - stolování - samostatné a kulturní stolování - sebeobsluha při pitném režimu - Dále sledujeme: - dodržování základních hygienických návyků - užívání kapesníku - sebeobsluhu a samostatnost - ohleduplnost a toleranci - rozvoj jemné motoriky - čistotu okolí - bezpečnost - postarat se o sebe i o druhé podle svých sil - postupně snižovat závislost na dospělém ROČNÍ PLÁN Roční plán je přílohou ŠVP a obsahuje: Ø řády školy Ø plány spolupráce Ø náš den v MŠ pro jednotlivá oddělení Ø akce na škole Ø plán ozdravných opatření Ø kriteria pro přijímání dětí do MŠ Ø stanovení úplaty Ø organizační strukturu MŠ Ø pracovní doby personálu Ø jmenování pedagogické rady Ø plán prohlubování vzdělávání pedagogické praxe -