PŘEDMĚT PSYCHOLOGIE A JEHO VÝVOJ Počátky moderní psychologie Psychofyzika a asocianismus o Asocianismus — 17. a 18. stol. rozkládání psychického dění na prvky; David Hartley, David Hume o Gustav Theodor Fechner - Základy psycho fyziky (1860f (Weber-Fechnerův zákon) Éra experimentů o o o 19. stol psychologie samostatnou disciplínou Wilhelm Wundt(1879) - první psychologická laboratoř Herrmann Ebbinghaus —křivka zapomínání Počátky štěpení psychologie na mnoho směrů/škol PŘEDMĚT PSYCHOLOGIE A JEHO VÝVOJ Moderní psychologie Kolem roku 1920 školy nahrazeny zásadními směry: o Behaviorismus o Gestalt psychologie („celostní", „tvarová") Era kognice a osobnosti Psychoanalýza Moderní psychologické prístupy postmoderni psychologie o vědění je vždy limitované naší pozicí ve světě, našimi zájmy a hodnotami — historický kontext, pozice v sociální struktuře o vědění vytváří „pravdu" o jedinci či skupině, je spojeno s mocí o vědění má vždy specifické dopady (vrozenost vs. výchova) o „psychické procesy" nejsou oddělitelné od „procesů sociálních" o cílem bádání je: porozumění lidskému jednání — zkoumáním významů/interpretací Některé směry postmoderni psychologie o Sociální konstrukcionismus Diskurzivní analýza Foucaultovská diskurzivní analýza Diskurzivní psychologie Pottera a Edwardse Kritická psychologie Feministická psychologie Narativní psychologie o o o 0 o Éra „obratu k jazyku" Postaveni psychologie v systému věd System psychologických disciplin 1. základní (teoretické) - popis a vysvětlení obecných psychologických jevů, jejich třídění, vzájemné vztahy mezi nimi 2. speciální - zaměřené na konkrétní obory lidské činnosti 3. užité (aplikované) - zejména aplikace obecné psychologie REFLEXOLOGIE o Ivan Petrovič Pavlov (18491936) o senzomotorické reakce na určité podněty — mohou být už vrozené nepodmíněné reflexy o nebo je lze vytvořit opakováním činnosti podmíněné reflexy o Reflexní oblouk - od podráždění k pohybu Behaviorismus o John Broadus WATSON (1878-1958) o S-R psychologie o odmítání introspekce; metodou: pozorování a experiment o 1913 „Psychologie z hlediska behavioristiky" o „Dejte mi na výchovu tucet zdravých dětí a já vám zaručím, že z každého z nich vychovám specialistu, jakého náhodně zvolím ..." o trest x odměna — posilování, vyhasínání, generalizace, diferenciace o učení = schopnost reagovat na podnět v důsledku předchozích zkušeností Neobehaviorismus o S-O-R o Edward Chace TOLMAN (1886-1959) • kognitivní mapa (vliv zkušeností) • latentní učení o Burrhus Frederic SKINNER (1904-1990) experiment operantní podmiňování (pozitivní x negativní posílení reakcí na podnět) Gestaltistická psychologie o Max WERTHEIMER (1880-1943) o Kurt KOFFKA o Wolfgang KÖHLER o obecné zákonitosti vnímání (skládání vjemů z podnětů) o zkoumání uzpůsobení percepčního aparátu člověka o „Celek je více než součet částí" Celek je víc než jen součet částí J K ů x X x X JI t _ l X \ Lltllťx T X X X X. x* Humanistická psychologie o vznikla jako protipól redukce lidského na „společného se zvířaty" (dnes sociobiologické teorie), o behaviorismus považují za dehumanizující o základní lidská realita je kultura, subjektivně vnímaná o osobnost je „stávající se", proměnlivá o hledání smyslu života, usilování o seberealizaci, růst o člověk je dobrý, k destrukci vede až frustrace potřeb o Maslow, Rogers — Abraham Harold MASLOW (19G8 -1970) Carl Ransom ROGERS (1902 - 1987) o Sebeaktualizace — tendence uchovat a rozvíjet vlastní existenci o Organismus — psychofyzický podklad prožívání, subjektivní realita —JÁ zaujímá postoj k prožitkům a subjektivní realitě o Kongruence — soulad mezi prožíváním a jeho hodnocením o Sebepojetí - vztah k sobě samému Psychodynamické směry Sigmund Freud - klasická psychoanalytická teorie Carl G. Jung - analytická psychologie Alfred Adler - individuální psychologie Psychodynamické směry Sigmund Freud (1856-1939) o Psychoanalýza: teorie i metoda o Strukturální model psychiky • Superego(nadjá)-ideály, normy (nevědomé zákazy) • Id(ono)-biologické pudy, emoce • Já(ego)-regulující instance duševního života, vědomé myšlenky o libido se dostává do konfliktu se společenskými, mravními, náboženskými normami a vědomé já je musí ovládnout a vytěsnit zpět do nevědomí o Konflikt—vytěsnění—neuróza; nevědomý k.—sny, přeřeknutí, chybné úkony o Obranné mechanismy Psychodynamické směry Carl Gustav JUNG (1875-1961) o analytická psychologie o kolektivní nevědomí = kolektivní duševní obsahy - nepatří individuu, ale celému lidskému společenství či lidské rase obecně archetypy — základy symboliky, transkulturálně sdílené zkušenosti lidstva, projevují se v mýtech, fantaziích a snech — skládají se v kolektivní nevědomí o o vývoj není rozhodnut v dětství * socializace => 35-40 let => individuace Psychodynamické směry Alfred ADLER (1870-1937) o individuální psychologie (holistický přístup) o komplex méněcennosti (zážitek nedostatečnosti vede ke kompenzaci v jiné oblasti) o životní plán, styl — jak se jedinec zařazuje do společnosti Kognitivní psychologie o od 50. a 60. let v USA (revoluce ve vědách o člověku) o zkoumá mentální procesy o sledované chování interpretováno z hlediska duševních procesů o Psychika/mysl = systém zpracování informací — analogie s PC (třídění, porovnávání, kombinace s uloženými info, další třídění) o Jazyk = systém organizace zkušeností v paměti o Jean William Fritz PIAGET (1896-1980) teorie kognitivního vývoje senzomotorické ( od * do 18-24 měs.) predoperační (18-24 měs. - 7 let) konkrétních operací (7 — 12 let) formálních operací (od 12 let výše) adaptace • akomodace • asimilace 0 George Armitage MILLER (1920 -) o „chunks" = smysluplné informační jednotky kapacita krátkodobé paměti - Millerovo magické číslo 7± 2 chunks o Kognitivně-behavioralni směr Albert BANDURA (1925 -) o teorie sociálního učení a) Napodobením b) Sociálním zpevňováním c) Identifikací self-efficecy - sebeúčinnost, vnímaná vlastní zdatnost o