batolecí období * 1 - 3 roky * 1 - 2 roky mladší batole * 2 - 3 roky starší batole základní charakteristika * dochází k výraznému rozvoji * stává se samostatnějším aktivním subjektem vědomý si své vlastní existence a svých možností * charakteristickým znakem je osamostatňování a uvolňování různých vazeb spojené s expanzí do širšího světa období emancipace * období autonomie * základní potřeby * spánek a bdění - to se prodlužuje * spánek denně 2-3 hodiny, v noci 12 hodin * bdění 6 hodin strava * 13-15 měsíc začíná samo pít z hrnku * kolem 1 roku začíná jíst rukou * 16-18 měsíc začíná samo jíst hygiena * od 19 - 21 měsíců začíná ovládat svěrače - hlásí samo potřebu * starší batole 2-3 roky - má vše "volní" pod kontrolou * končí pomočování v noci - tolerance do 6 let * vytváří si hygienické návyky - čištění zubů, mytí rukou citový vývoj * mladší batole - sebeuvědomování * starší batole - 14 měsíců - období vzdoru * starší batolata jsou důvěřivější (půjdou i s cizím člověkem) u mladších batolat paralelní hra - staví si svoje stavby u starších batolat trojkontakt - spolupracují, pomáhají si pro obě skupiny platí velká potřeba dostatečné míry lásky a bezpečí rodině (nosí si vlastní hračky, potřebuje cítit známou vůni...) rozvoj poznávacích procesů * zrak * ve 2 roce dominantní vnímání - rozlišování tvarů (poznává vlastní obraz v zrcadle) * mladší - orientují se prostoru - předměty vnímají jako celek * starší - vnímají detaily (např. knoflíky) vnímání tvarů a barev * starší je schopno rozlišit barvy na základě podobnosti (červené jako jahoda, zelené jako tráva) * mladší barvy nerozlišuje základní tvary * mladší rozlišuje kostku, kouli, jehlan * starší rozlišuje krychli, kvádr, válec, kouli, jehlan orientace v prostoru * mladší se orientuje dobře v uzavřeném prostoru kde to zná (doma) - venku ne * starší se orientuje i ve vnějším světě dle záchytných bodů, naučené trasy apod... orientace v čase * starší se orientuje v čase - ráno - večer, roční doby * nejasné jsou termíny - za hodinu, za chvíli - chápe po obědě po večeři apod. pozornost * mladší - začínají se vytvářet základy úmyslné pozornosti (začne se na něco soustředit) - délka pozornosti když je něco zaujme je 19 minut * kolem 1 roku je délka pozornosti kolem 10 minut * průměrně je délka pozornosti celé batolecí období 20 minut myšlení * u mladších batolat probíhá nahlas, přemýšlí co zrovna dělá (myšlenka ve slovech) * u starších batolat se objevuje egocentrické myšlení - myslí na sebe - já něco chci (já budu stavět sněhuláka...) řeč * kolem 12 měsíců - tvorba slov, užívá 2-3 slova * okolo 14 měsíců - umí plnit příkazy (dej auto, kde je haf ...) * okolo 18 měsíců se objevuje dětský slovník - poslouchá hovor dospělých - rozumí, vnímá * od 20 měsíce tvoří věty (mami dej, mami ham, ...) - rozumí nešlapej do vody (šlápne) * kolem 2-3 roku užívá řeč jako dorozumívací prostředek, mluví ve větách, užívá monolog i dialog představivost a fantazie * od 14 měsíců objevuje ve hře slovo jako - chápe že jako je jen jako * u starších batolat se objevuje personifikace - dávání lidských vlastností neživým věcem * pochopení reality až okolo 13 let motorika * jemná * mladší batole v 18 měsících dokáže na sebe postavit 3 kostky * ve 2 letech mají až 6 kostek * mají potřebu čmárat - radost z pohybu - široká stopa hrubá - základ chůze - na konci mladšího batolecího věku dochází ke koordinaci pohybu (levá ruka, pravá noha) kolem 20 měsíce nosí předměty u starších batolat je chůze jistá když dítě získá jistotu v chůzi po rovině, má snahu chodit do schodů běh u mladších batolat je spojen s rychlou chůzí u starších batolat se objeví u běhu fáze letu seskoky - nepružné - dopadají s pevnými nohami - 20 cm