Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí Dítě ve vrstevnické skupině Dítě do nástupu do MŠ tráví čas v rodině (ojedinělý typ sociální skupiny s vysokou mírou intimity a vysokým formativním účinkem) Vrstevnická skupina (třída v MŠ) se stává vedle rodiny nejvýznamnější částí sociálního prostředí Od individuálních rituálů, návyků, normám ke společným Vrstevnické vztahy v předškolním věku Mají svou důležitost – postupné uvolňování od rodiny Symetrické vztahy s kamarády Poskytují méně jistoty než vztahy s dospělými Předškolák si vybírá kamaráda, který mu je podobný, má stejné zájmy, potřeby Vrstevníci se stávají partnerem ve hře Rozvíjí se prosociální chování Dítě je schopné empatie Přirozená je mezi dětmi soutěživost Změny dané novým sociálním prostředím Vrůstání do skupinových vztahů dítě inspiruje a stimuluje k novým činnostem v aktivitách ostatních dětí chování ostatních členů skupiny ve vzájemných vztazích členů skupiny Objevuje smysl skupinových hodnot a norem Projevy školní maladjustovanosti Nepřiměřené napětí, úzkost (projevy psychické astenie) – zvýšená nejistota, úzkost, obavy, vnitřní napětí Nepřiměřené (citové) reakce vůči okolí – vůči sobě, dětem i učitelům Zjišťování vztahů ve skupině dětí - strukturované pozorování Metoda nejčastěji používaná k analýze interakce ve skupině Slouží k zachycení určitých dějů ve skupině nebo projevů lidí při společné činnosti Před zahájením je třeba přesně stanovit cíl pozorování Postupovat systematicky a promyšleně Podklady zahájení strukturovaného pozorování Prosté pozorování „vytipují“ se kategorie pozorování Následuje systematické pozorování a zaznamenávání frekvence vytipovaných projevů Situační pozorování Pozorování je navozeno situací Mělo by se realizovat v různých situacích, v nichž se dítě projevuje Vede k poznání příčin a spouštěcích podnětů reakcí dítěte Kategorizace sociálních projevů Asociální projevy – vyhýbá se kontaktům Antisociální projevy – poškozuje, ničí ostatní Pasivně sociální – konformní projevy Aktivně sociální – aktivně se zapojuje, je kreativní, spolupracuje, sám iniciuje spolupráci Strukturovaný/polostrukturovaný rozhovor Je třeba podrobně si připravit průběh rozhovoru: Promyslet otvírací otázky – navázání kontaku Tematicky seskupit otázky podle obsahu a zacílení Promyslet způsob záznamu rozhovoru Promyslet způsob vedení rozhovoru Připravit si ukončení rozhovoru Pravidla účinné komunikace Zaujaté naslouchání Parafrázování Vyjadřování emotivního podtextu rozhovoru Rozvíjení a prohlubování rozhovoru Poskytnutí zpětné vazby – sdělování vlastních prožitků z rozhovoru Situační navození komunikace Využití techniky hraní rolí Situace „šetření“ je při hře pro dítě přirozenější, přitažlivější Předem připravit stimulující situace (vychází z věku a zájmu dětí) pro motivační zahájení rozhovoru Interakční hry Plní diagnostickou i formativní funkci Využívá hru, prvky dramatické výchovy, modelové navození situace Probíhá v interakci s dalšími dětmi Modelová situace by měla: Respektovat individuální možnosti dítěte, jeho vnitřní situaci, vývojové osobnostní zvláštnosti Předpoklady úspěšné realizace interakčních her Důkladná znalost vlastních sociálních dovedností Schopnost sebereflexe v oblasti působení na děti Výborná znalost specifik sociálního vývoje předškolního věku Poznat a respektovat konkrétní skupinu dětí, se kterou pracuje Navození „psychologicky bezpečné“ atmosféry Důkladná obsahová příprava učitele Použitá literatura: Řezáč, J.: Sociální psychologie. Brno: Paido 2002 Matějček, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dětí. Praha: Grada Publishing, a.s. Langmeier, J., & Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing. Koťátková, S. (2005). Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha:Grada. Fontana, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. Nakonečný, M. (1999). Sociální psychologie. Praha: Academia. Svoboda, M. (ed.), Krejčířová, D. & Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, s.r.o..