Tvorba individuálního vzdělávacího plánu (IVP) Inkluze Stav, kdy se člověk s postižením rodí do společnosti, která akceptuje jeho odlišnost a odlišnost každého svého člena, kdy je tedy normální být jiný; takové dítě se rodí do společnosti, která se nad jeho stavem vůbec nepozastavuje Přístup usilující o jednotný školský systém vzdělávání všechny žáky dohromady, a to při zachování stejné úrovně kvality, ve vhodných věkových skupinách Vychází z principu, že všichni by měli patřit k jedné sociální, akademické a kulturní skupině a participovat na jejím životě. Inkluze se chápe jako integrace všech žáků do běžné školy a v důsledcích je spojena se zřeknutím se jakékoli formy etiketování žáků a s rozpuštěním speciálních zařízení a speciální pedagogiky Integrace Obecné pojetí - sjednocení či sjednocování (z latiny - znovu vytvoření celku) Sociologické pojetí - jde zpravidla o problém vztahu minorit a majorit (hendikepovaných s většinovou společností). Lze ji chápat jako spojování osob, skupin a podmínek. Pedagogické pojetí - v pedagogické praxi označuje společné vzdělávání žáků s postižením i bez něj Vztah integrace – segregace – inkluze DEE (Disability Equality in Education) Integrtation/Inclusion SEGREGACE INTEGRACE INKLUZE (klade důraz na) (klade důraz na) (klade důraz na) Službu postiženým Potřeby lidí s postižením Práva postižených lidí Labelling osob s postižením Snaha změnit osoby s postižením Snaha změnit školy/organizace/instituce „Speciální“/zvláštní přístup Běžný přístup Rovnost – každý přijímá podporu, kterou potřebuje k rozvoji a naplnění svého potenciálu Postižení je problém, který by měl být odstraněn (na specializovaném pracovišti) Postižení je problém, který by měl být napraven Každý je přínosný Služba je dostupná v segregovaném prostředí Přínos integrace pro jedince s postižením Přínos pro každého, každý je součástí společnosti Profesionálové/odborníci Profesionálové/odborníci Legislativní opatření, přátelé a podpora Kategorizace a vyčlenění Naučená bezmocnost Asertivita Konkurence mezi lidmi s postižením Odborné intervence/přístupy Transformace mezilidských vztahů Důraz na vstupní opatření Důraz na proces Důraz na výsledek; mít cíl Speciální obsah vzdělávání Upravený obsah vzdělávání Běžný vzdělávací obsah Integrace pro „některé“ není žádoucí Integrace může být realizována Inkluze musí být prosazena Opakem integrace je segregace - oddělení, odloučení postižených od intaktní populace Segregace ve vzdělávání – zařazování žáků do „speciálních“ škol Legislativní podmínky integrace Školský zákon 561/2004 Sb., §16 Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Vyhláška 73/2005 Sb. O vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných Integrace jako forma speciálního vzdělávání žáků se zdravotním postižením: Individuální integrace Skupinová integrace Žák se ZP se přednostně vzdělává formou individuální integrace v běžné škole, pokud to odpovídá jeho potřebám a možnostem a pokud to odpovídá podmínkám a možnostem školy Individuální vzdělávací plán IVP je pracovní materiál sloužící všem, kteří se podílejí na výchově a vzdělávání žáka. Je závazným dokumentem pro zajištění vzdělávacích potřeb žáka. Je součástí dokumentace žáka. Vzdělávání podle IVP musí být doporučeno školským poradenským zařízením. Vzniká na základě spolupráce mezi učitelem, pracovníkem poradenského zařízení, vedením školy a rodiči žáka (ve vyšším věku i žáka) Školní poradenské zařízení sleduje a dvakrát ročně vyhodnocuje plnění IVP. Bývá vypracován zpravidla pro individuálně integrovaného žáka, žáka s hlubokým mentálním postižením, méně často pro skupinově integrovaného žáka nebo pro žáka speciální školy Bývá vypracován před nástupem žáka do vzdělávacího zařízení, nejpozději 1 měsíc po nástupu nebo od zjištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka Může být doplňován a upravován dle potřeby a vývoje vzdělávání IVP vychází ze: ŠVP dané školy Závěrů pedagogicko-psychologického vyšetření školským poradenským zařízením Případně vyjádření odborného lékaře, zákonných zástupců žáka Za zpracování zodpovídá ředitel školy; rozhoduje o vypracování IVP na základě písemné žádosti zákonných zástupců žáka Obsah IVP Údaje o rozsahu, obsahu, průběhu a způsobu vzdělávání a poskytování speciálně pedagogické péče Cíle vzdělávání (vzdálené – příprava pro nástup povinné ŠD; dlouhodobé – Co by se měl naučit v daném školním roce, v pololetí?; krátkodobé ) Vychází ze ŠVP Měly by být formulovány konkrétně jako kontrolovatelné výstupy Časové a obsahové rozvržení učiva Volbu pedagogických postupů (aplikovat individuální přístup) Způsob zadávání a plnění úkolů, způsob hodnocení Vyjádření potřeby dalšího pedagogického pracovníka nebo další osoby podílející se na práci se žákem a její rozsah Asistent pedagog x osobní asistent Seznam kompenzačních, rehabilitačních a reedukačních pomůcek Jmenovité určení pedagogického pracovníka školského poradenského zařízení, se kterým bude škola na plnění IVP spolupracovat Předpokládanou potřebu navýšení finančních prostředků Závěry speciálně pedagogických vyšetření Zdroje: BAZALOVÁ, B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno: MU 2006. ISBN 80-210-3971-X VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003. ISBN 80-86633-07-1. Školský zákon 561/2004 Sb., §16 Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Vyhláška 73/2005 Sb. O vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2007. 9788073673260 JUCOVIČOVÁ, D a kol. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Portál, 2008.