Rozvoj matematických představ 1. - Příklady Helena Durnová prosinec 2010 Přehled okruhů - RMP 1 (Převzato z materiálů pro dálkové studium) 1. Výrok. Negace vároku. Složené vároky (logické spojky: konjunkce, disjunkce, ostrá disjunkce, implikace, ekvivalence) 2. Výrokova forma. Vároková formule, pravdivostní ohodnocení várokovách formulí 3. Kvantifikovane vároky: obecná a existencní kvantifikator, negace kvantifikovaných výroku. 4. Množina. Podmnožina. Doplnek množiny. 5. Sjednocená dvou množin. Prunik, rozdál, symetricky rozdál dvou množin. VyůZití množinovych diagramu k rešem uloh. 6. Kartezsky soucin dvou množin. 7. Binární relace z množiny do množiny. Binarní relace na množine, Usporadaní množiny. Ekvivalence na množine a rozklad množiny. 8. Zobrazená z množiny do množiny. Typy zobrazená proste, vzajemne jednoznacne. 9. Prirozená císla: zavedení a zakladní vlastnosti. Operace s prirozenámi císly. Vytvárení pojmu prirozeneho císla. Prirozena císla a predskolaci. Literatura (základní) 1 Ružena Blažkova: Rozvoj matematických pojmů a predstav u dětí předškolního věku. http://is.muni.cz/elportal/?id=893208 1 Výroky Definice 1 Výrok je tvrzeni, o nemz mé smysl prohlásit, ze je pravdivé nebo ze pravdivé není. Negace vyrokuA: —A Konjunkce (A a zároven B): A A B Disjunkce (A nebo B): A V B Implikace (kdyz A, pak B): A == B Ekvivalence (A práve tehdy kdyz B): A ^ B Tautologie: vyrok, ktery je vzdy pravdivý Kontradikce: vyrok, ktery není nikdy pravidvý Příklad 2 Napište negace následujících výroků: 1. Neexistují neomylní učitele. [Existuje alespoň jeden neomylný učitel.] 2. Existují omýlní učitele. [Vsichni učitele jsou neomylní.] 3. Každí ucitel je omýlný. [Alespon jeden ucitel je neomýlní.] 4. Zadní ucitel není neomýlný. [Alesponň jeden uňcitel je neomýlnýí.] 5. Jen omýlní lide jsou ucitele. [Alesponň jeden neomýlnýí ňclovňek je uňcitelem.] 6. Zadní ucitel není omýlní. [Existuje alesponň jeden neomýlníý uňcitel.] 7. Jen ti lide, kterí jsou uciteli, mohou bít omýlní. [Existue alespoň jeden clovek, který není ucitelem a je omýlní.] 2 8. Nejen omylní lidé jsou učiteli. [Žádný neomylný človék není učitelem.] Příklad 3 Sestavte tabulku pravdivostních hodnot následujících složených výroků: (D) -(A == -B) == -(-B V -A) (E) -(A V—B) == —(A A B) (F) —(A V B) A (-A == B) (G) (A V B) A C (H) (A A C) V B (J) [(A V B) A C] == [(A A C V B)] (K) A == (B == -C) (L) -(B A C) (M) [A == (B == -C)] <=> [-(B A C)] (N) [(A = B) A B] = A (P) -(A V B) ^ (-A A-B) (Q) A = (-A = B) Řešení: A B C D E F G H J K L M N P Q 1 1 1 1 1 0 1 1 1 0 0 1 1 1 1 1 0 1 1 1 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 0 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 0 1 1 0 0 0 1 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 0 1 1 1 1 0 0 0 1 1 0 0 1 1 1 0 0 0 1 1 1 1 0 1 1 0 1 0 1 1 0 0 1 1 1 1 1 1 1 1 0 0 0 1 1 0 0 0 1 1 1 1 1 1 1 Příklad 4 Napište negace následujících výroků (s kvantifikátory): 1. Všechna zvířata mají ctýri nohý. [Alespoň jedno zvíře nema ctýri nohý.] 2. Existuje rýba, ktera mlůví. [Zadna rýba nemluví.] 3. Existuje nejmene 5 drůhů sladkovodních rýb. [Existují nejvíce 4 drůhý sladkovodních rýb.] 3 4. Aspoň jeden jehličnatý strom na zimu opadává. [Žádný jehličnatá strom na zimu neopadává.] 5. V Evrope rostou alespoň dva druhý borovič. [V Evrope roste nejvýše jeden druh borovice.] 6. Duha obsahuje vsečhný základní barvý. [Alespon jedna základní barva není obsažena v duze.] 7. Kazdou barvu lze namáčhat ze zakladmčh barev. [Alesponň jednu barvu nelze namáčhat ze záakladnáčh barev.] 4 Množiny a operace s nimi Definice 5 Soubor prvků nazýváme množinou. Množiny označujeme zpravidla velkými písmeny latinské abecedy. x je prvkem A: x E A; A je podmnoZinou B: A C B; A je podmnoZinou nebo je rovno B: A C B; Sjednocení dvou množin: A U B; Prunik dvou mnoZin: A n B; Rozdíl dvou mnoZin: A \ B; Doplněk mnoziny A vzhledem k množine M (platí A C M: A = M\ A); Kartézský součin dvou množin A, B: AxB (kartezský součin je mnozina usporadanych dvojic, v nichž první prvek je z mnoziny A a druhy prvek z mnoZziny B). Příklad 6 Ukažte, že platí následující tvrzení (pomocí Vennových diagramů) 1. A u (B n C) = (A u B) n (A u C) 2. A n (B u C) = (A n B) u (A n C) 3. A u B = A n B 4. A U B = A U B 5. A \ (B n C) = (A \ B) U (A \ C) 6. A n (B \ C) = (A \ C) n (B \ C) Príklad 7 Rožhodnete,která ž nasledujúcich množinových inkluží platí: 1. A \ (B \ C) C A \ (B U C) 2. A \ (B U C) C A \ (B \ C) [platí 1.] Príklad 8 Ukažte, že platí nasledující tvržení: * (A n B) U C = A n (B U C), pokud C C A * A \ (B \ C) = (A \ B) \ C 5 Relace a zobrazení Definice 9 Relačá na množině A nazýváme podmnožinu kartézského součinu A x A; tj. prvky relace jsou některé uspořádané dvojice prvků množiny A: R C A x A Vlastnosti relace Relace symetricka: pro Va, b E A platé: (a, b) E R <=>- (b, a) E R Relace reflexivné: pro Va E A platé: (a, a) E R Relace antisymetrické: pokud (a, b) E A A (b, a) E A), pak: a = b Relace tranzitivné: pro Va, b,c E A platé: (a, b) E R A (b, c) E R <=>-(a, c) E R Relaci, ktemje reflexivné, antisymetricka a tranzitivné nazývame usporadáná Tuto relaci lze zakreslit hasseovskám diagramem. Relaci, ktera je reflexivné, symetricka a tranzitivné nazývame ekviva-lenče. Ke kazde ekvivalenci pnslušé rozklad. Příklad 10 Relači na mnozine A = {1, 2, 3, 4, 5, 6} zadanou výčtem zapiste do tabulký a určete, zda je (a) reflexivná, (b) sýmetričkáa, (č) antisýmetričkáa, (d) tranzitivná, (e) uspoňraádáaná, (f) ekvivalenče. V pňrápadňe, ňze se jednáa o uspoňráadáaná, nakreslete hasseovskýá diagram zadanáe relače; v pn'pade, ze se jedna o ekvivalenči, najdete prislusný rozklad. R = {(1,1), (2, 2), (3, 3), (4,4), (5, 5), (6, 6)}; [reflexivná, sýmetričká, antisýmetrička, tranziivm, usporadám, ekvivalenče, rozklad: jednoprvkove mnoziný 1,2,3,4,5,6] 6 S = R U {(1,4), (2, 5), (3, 6), (4,1), (5, 2), (6, 3)}; [reflexivní, symetrická, tranziivní, ekvivalence, rozklad: dvouprvkové množiny 14, 25, 36] T = R U{(1, 2), (1, 3), (1, 4), (1, 5), (1, 6), (2, 4), (2,6), (3, 6)} [reflexivní, antisymetrická, tranziivní, usporádání ] P = R U{(1, 2), (1, 3), (1, 4), (1, 5), (1,6), (3, 2), (4, 2), (5, 2), (6, 2)} [reflexivní, antisymetrickí, tranziivní, usporadaní ] Q = R U{(1, 6), (2, 6), (3, 6), (4,6), (5, 6)} [reflexivní antisymetricka, tranziivní, usporadaní] Definice 11 Relace f C A x B se nazývá zobrazením, pokud je každému prvku množiny A přirazen nejvýše jeden prvek množiny B (tj. žádný prvek množiny A nelze zobrazit na dva rUzne prvky). Zobrazená se nazýva proste, pokud ma každý prvek množiny B práve jeden vzor; "na", pokud ma každy prvek množiny B alespon jeden vzor; vzajemne jednoznačne, pokud ma každý prvek množiny A prave jeden obraz a kazdýy prvek mnoziny B prýave jeden vzor. Příklad 12 Urcete, ktera z nasledujících zobrazení jsou vzíjemne jednoznacní; ktera jsou prosta; a ktera jsou 'na'. Nakreslete nazorní obrazek. A = {1, 2, 3, 4}, B = {1, 2, 3, 4, 5}, f = {(1,1), (2, 3), (3, 5), (4, 2)} [prostíe] A = {1, 2, 3}, B = {1, 2, 3,4}, f = {(1,1), (2, 3), (3,4)} [prostíe] A = {1, 2, 3, 4},B = {a, b, c, d}, f = {(1,d), (2,a), (3,c), (4, b)} [proste a na, tj. vzajemne jednoznacne] 7 Přirozená čísla a operace s nimi Definice 13 Binární operace + a • na množině přirozených čísel N jsou komutativní, tj. platí a + b = b + a, a • b = b • a; asociativní, tj. platí a • (b • c) = (a • b) • c; Dale platí, distributivní, zákon: a • (b + c) = a • b + a • c. Příklad 14 Sečtete nasledující čísla ve dvojkove soustavě 1. 10101 + 1011 [100000] 2. 10111 + 10101 [101100] 3. 11001 + 10001 [101010] 4. 11111 + 11111 [111110] Příklad 15 Zapište následující čísla vyjádředná římskými číslicemi v poziční desítkové soustave: 1. XLIII [43] 2. MCM [1900] 3. MDCCCLIV [1854] 4. MXMIX [1999] 5. MDCXVIII [1618] 8