MSBP_VC1 Výtvarné činnosti 1 (základy výtvarné kultury) domluva ohledně termínů animací Mgr. Pavla Novotná 20806@mail.muni.cz Konzultační hodiny: Poříčí 9, 4 patro, Kat. VV Úterý 14-15 hod, Středa 10.30-11.30hod Kabinet spol. s dr. Hanou Stadlerovou Podmínky k zápočtu (opakování, více v předchozím dokumentu) • V průběhu semestru absolvujete 2 výstavy dle zadání a 1 galerijní animaci (povinně) • • Vyberete si jednu z těchto akcí a vytvoříte subjektivní komentář ve formě eseje, úvahy: •1.Výstava – Realita je víc než fikce •2. Výstava – Dekadence now ! Joel Paul Witkin v Domě umění Brno (nebo Praha…) nebo jiná významná výstava výtvarného umění podzimní sezóny •3. Galerijní animace 1. • • •1. hodina 21.9. – úvod •2. hodina 5.10. – individuální návštěva výstavy Realita je víc než fikce •3. hodina 12.10. – společná hodina •4. hodina 19. 10. – praxe, hodina odpadá •5. hod 26.10. – společná hodina - reflexe výstavy a další téma individuální návštěva výstavy •6. hod 2.11. – domluva ohledně animací v listopadu • •7. hod 9.11. – individuální návštěva výstavy – hodina odpadá – nařízení děkana •8. hodina 16.11.- animace dle individuálních skupin •9. hodina 23.11. – animace dle individuálních skupin •10. hodina 30.11. – animace dle individuálních skupin • •11. hodina 7.12. společná hodina, odevzdávání seminárních prací •12. hodina 14.12. společná hodina, odevzdávání seminárních prací Galerijní animace •1. Pátek 12. listopadu 10-11.30 (již plně obsazeno, 18 přihlášených, již se nelze přihlašovat) •2. Čtvrtek 18. listopadu 10-11.30 (10 přihlášených, možnost ještě 8 míst) •3. Čtvrtek 18. listopadu 12-13.30 (10 přihlášených, možnost ještě 8 míst) •4. Čtvrtek 2.prosince – 12.30 až 15.30 (zatím neobsazeno, možnost až 18 míst) • Přihlašování (týká se těch, kteří se nezapsali k jednotlivým termínům animací na hodině 2.11.) •Ti z Vás, kteří jste nebyli v hodině 2.11. se máte možnost přihlásit na jeden z termínů galerijní animace. Absolvování animace je povinné a jeho účast bude kontrolována přímo mnou (účastním se každé animace také) • •Vybírat můžete už jen ze 3 termínů emailem: •2. Čtvrtek 18. listopadu 10-11.30 (10 přihlášených, možnost ještě 8 míst) •3. Čtvrtek 18. listopadu 12-13.30 (10 přihlášených, možnost ještě 8 míst) •4. Čtvrtek 2.prosince – 12.30 až 15.30 (zatím neobsazeno, možnost až 18 míst) •Piště na můj email, počet míst je u každého termínu omezen. • •Kdo dřív napíše – ten dřív mele a ten bude zařazen k tomu určitému termínu na animaci! •V určenou dobu sraz na nádvoří před vstupem do Galerie na Hradě Špilberku (buď u šaten nebo u pokladny). Vyzvedne Vás Mgr. Svátková nebo já. •Připravte si 35 Kč na osobu – je nutné zaplatit vstup do galerie • •Více na: http://www.spilberk.cz/index.php?pg=zobraz&co=vytvarne-na-hrade-vzdelavaci-programy-s-vytvarnym-zam erenim Galerijní animace – zprostředkování umění •Člověk si zapamatuje • •10% z toho co čte •20% z toho, co slyší •30% z toho, co vidí •50% z toho, co současně vidí a slyší •70% z toho, co sám říká • •90% z toho, co sám uskutečňuje • •Dlouhé výklady a poučující vysvětlování o umění jsou spíš na škodu •Soustředění dětí před obrazy je totiž nejsilnější ve chvílích, kdy dětem současně nabídnete i samu tvůrčí činnost. •Od 90tých let fungují galerijní animace i v ČR, v zahraniční mají dlouholetou tradici •Cílem = zpřístupnit malému divákovi moderní umění a zdůraznit důležitost umění pro člověka Co je to galerijní animace •Program pro děti, mládež či dospělé v galerii, muzeu, výstavní síni, ateliéru umělce apod. •Nejedná se o přednášky o umění – žádná teorie •Teorie se osvojuje přímo v praxi •Program je vždy přizpůsoben věku skupiny a probíhá formou speciálně připravených dílen •Dítě není výtvarník ani umělec – aktivity pro něj musí být hrou, prostředkem výzkumu a objevování sebe sama a okolního světa. • Galerijní animace •Upřednostňují prožitek před technickou dovedností •Zbavují dítě strachu z „kultu umění“ •Učí děti vnímat krásu všedních věcí, probouzet v nich radost z vlastní tvorby Galerijní animace •Nový typ programu k výstavám, který česká veřejnost poznala až zač. 90tých let 20. stol •Oživující činnosti, při nichž se cesta k nehybným exponátům na výstavě proměňuje v dobrodružnou a praktickou práci • •Návštěvníci pomocí různých materiálů či předmětů vytvářejí sami dílčí výtvarné etudy, které svým principem, technologií nebo obsahovým zaměřením navazují na sledované výtvarné dílo. •Galerijní animace •Muzeopedagogika •Galerijní pedagogika •Dětský ateliér