MSBP_VC1 Výtvarné činnosti 1 (základy výtvarné kultury) upřesnění podmínek k zápočtu a výtah z přednášek Mgr. Pavla Novotná Konzultační hodiny: Poříčí 9, 4 patro, Kat. VV Středa 10.30-11.30, Kabinet spol. s Hanou Stadlerovou Podmínky k zápočtu • V průběhu semestru absolvujete dvě výstavy dle zadání a jednu galerijní animaci • • Vyberete si jednu z těchto akcí a vytvoříte subjektivní komentář ve formě eseje, úvahy. • • •1. hodina 21.9. – úvod •2. hodina 5.10. – individuální návštěva výstavy Realita je víc než fikce •3. hodina 12.10. – společná hodina •4. hodina 19. 10. – praxe, hodina odpadá •5. hod 26.10. – společná hodina - reflexe výstavy a další téma individuální návštěva výstavy, domluva ohledně další výstavy, domluva ohledně animací v listopadu •6. hod 2.11. – individuální návštěva výstavy •7. hod 9.11. - společná reflexe výstavy •8. hodina 16.11.- animace dle individuálních skupin •9. hodina 23.11. – animace dle individuálních skupin •10. hodina 30.11. – animace dle individuálních skupin •11. hodina 7.12. společná hodina, odevzdávání seminárních prací •12. hodina 14.12. společná hodina, odevzdávání seminárních prací •Seminární práci je možné odevzdat na předposlední hodině (velmi doporučuji – možnost oprav, výsledek v poslední hodině) •Nebo na poslední hodině (doporučuji – výsledek do 16.1. 2011) • •Práce odevzdané v prvním týdnu zkouškového (3.1. až 7.1.) budou vyhodnoceny opět v ISu nejpozději 31.1. •Nejzazší termín pro odevzdání konečné práce (nikoliv pro konzultaci opravované práce) je termín 31.1. Termín vyhodnocení 15.2. •Pokud budete odevzdávat v lednu – velmi doporučuji termín od 3.1. do 7.1., neboť pak ještě máte možnost oprav. •PRÁCE ODEVZDANÉ OD 7.1. DO 31.1. MUSÍ BÝT JIŽ V KONEČNÉ PODOBĚ, NELZE JE OPRAVOVAT • Co je to esej? •Esej (řeckého původu, latinsky exagium – vážení, francouzsky essai – pokus, zkouška) •= úvaha na určité téma, spočívající v přemýšlení o faktech a jejich hodnocení. Autor eseje posuzuje problém v širším kontextu, komentuje současná řešení a naznačuje nová, často klade otázky a společně se čtenářem na ně hledá odpověď. Esej je tedy jakýsi dialog autora se sebou samým i se čtenářem. Je často psána živým, obrazným jazykem. Esej se vyznačuje vybroušenou jazykovou formou, pregnantním vyjadřováním, působí kultivovaně, duchaplně. • •Příznačná je pro esej je záměrná a programová subjektivita podání — měly by být znát pisatelovy postoje a jeho zaujetí, autorova osobnost by měla vystupovat do popředí. Tato skutečnost činí z esejistiky protiklad vážné vědy. • •Esej také může analyzovat, rozlišovat, hodnotit a posuzovat. Může obsahovat kritiku. To však také vyžaduje, aby se kritik s kritizovanou věcí do hloubky seznámil, aby ji dokázal porovnat s jinými a dokázal přiměřeně rozlišit její dobré a špatné, slabé a silné stránky. Zápočet nebude udělen pokud nesplníte následující body týkající se formální či obsahové úpravy: •práce musí obsahovat titulní stranu (jméno, příjmení, učo, ročník, datum vypracování apod.) •práce nesmí být v euroobalech či jiných deskách, přijímám práce pouze scvaknuté „koníkem“ či kancelářskými sponkami bez igelitových folií či obalů. Nelze elektronicky. •práce musí mít náležitosti výše uvedených slohových útvarů •práce nesmí obsahovat více než 3 pravopisné chyby •práce neuspěje, pokud v práci nebudete reflektovat problematiku probíranou na přednáškách, nebudete konfrontovat odborné zdroje se svými myšlenkami. •pokud nebudete uvádět vlastní myšlenky •pokud nepůjdete více do hloubky DOPORUČENÝ DÁREK pod stromeček • • • •Ernst Hans Gombrich: Příběh umění Realita je víc než fikce Dům pánů z Kunštátu • •14. října 2010 v 17 hod Domě pánů z Kunštátu •Komentovaná výstava •s kurátorkou výstavy M. Nešlehovou Realita je víc než fikce Dům pánů z Kunštátu •Metoda asambláže má stejně hluboké historické kořeny jako koláž. Vychází z lidské přirozenosti stmelovat, sbírat, hromadit a propojovat k sobě různé předměty a materiály. • •Jako tvůrčí princip, užitý ve smyslu nekonvenčního malířského nebo sochařského vyjádření, vstoupila asambláž do umělecké tvorby až přičiněním avantgard počátku 20. století. • •Vedle děl, v nichž si nálezy zachovávaly autenticitu a stavěly na přímosti a výrazové kapacitě reality, nacházíme ironicky, humorně i eroticky zacílené přístupy, manýristicky koncipované práce uplatňující „arcimboldovský“ princip, dále díla sledující fiktivní příběhy, ale i taková, jež prostřednictvím nálezů vynášejí na povrch archetypální zdroje nevědomí a zabývají se existenciální a ontologickou problematikou; objevují se asambláže pracující s nálezem ve smyslu znaku, dále díla akcentující rytmus a skladebnost konfigurací, jakož i práce, pro něž byla určující hra a výtvarnost myšlenkového konceptu. Giuseppe Arcimboldo (* asi 1527, 1593, Miláno) •1562-1587 na dvoře císaře Rudolfa II. •Portrétista •Kupoval a posuzoval umělecké díla císařské sbírky •Hydraulické stroje •Jak zaznamenávat hudbu pomocí barev C:\Documents and Settings\Pavla Novotná\Dokumenty\Obrázky\451px-Arcimboldo_Vegetables_upsidedown.jpg C:\Documents and Settings\Pavla Novotná\Dokumenty\Obrázky\451px-Arcimboldo_Vegetables.jpg •Podobizna skládající se z malovaných zvířat, květin, ovoce komponovaná do podoby lidské hlavy. • • http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a5/Giuseppe_Arcimboldo_-_Spring%2C_1573.jpg C:\Documents and Settings\Pavla Novotná\Dokumenty\Obrázky\salad.jpg C:\Documents and Settings\Pavla Novotná\Dokumenty\Obrázky\viewer1_arcimboldo.jpg • C:\Documents and Settings\Pavla Novotná\Dokumenty\Obrázky\SalvadorDaliMetamorphosisOf.jpg • C:\Documents and Settings\Pavla Novotná\Dokumenty\Obrázky\Disappearing_Bust_of_Voltaire,_1941,_Salvador_Dali.jpg C:\Documents and Settings\Pavla Novotná\Dokumenty\Obrázky\mr870face-of-mae-west-1935-posters1.jpg •http://video.google.com/videoplay?docid=-288023216970768712# •