DOTAZNÍK Využití aktivizačních metod ve výuce cizího jazyka Dobrý den, jmenuji se Lea Káňová a jsem studentkou Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, obor Lektorství německého jazyka. Chtěla bych Vás (učitele německého, popřípadě jiného cizího jazyka) poprosit o vyplnění následujícího dotazníku pro účely mé bakalářské práce zaměřené na téma : Efektivní využití aktivizačních metod v hodině německého jazyka a jejich působení na žáka. Dotazník je anonymní. Otázky mají až na pár výjimek uzavřenou formu. Některé odpovědi je vhodné stručně a jasně odůvodnit. Pokud máte čas a chuť, byla bych i velmi vděčna za Vaše názory, podněty, popřípadě informace spojené s touto problematikou.Pokud máte na rozepisování málo místa, použijte, prosím, volný papír. Předem moc děkuji za Váš čas věnovaný tomuto dotazníku. Pro bližší osvětlení tématu přikládám následující definici : ,, Aktivizující metody jsou postupy, které vedou výuku tak, aby se výchovně vzdělávacích cílů dosahovalo na základě vlastní učební práce žáků, přičemž důraz se klade na myšlení a řešení problémů“ ( Janovcová, Průcha, Koudela in Maňák, 2003) 1. Zařazujete do výuky aktivizační metody ? a) ano b) ne 2. Jak často je zařazujete ? a) každou vyučovací hodinu b) jen na začátku týdne c) jen na konci týdne d) výjimečně 3. Zařazujete do výuky některé z následujících aktivizačních metod ? Které nejčastěji a proč ? Přiřaďte, prosím k metodám, které využíváte čísla (1- 7) podle toho, jak často je zařazujete ( 1 – nejčastěji…) - problémové vyučování - hry - soutěžní aktivity - dramatizace - diskusní metody - situační metody - skupinové práce - jiné ( jaké? ) 4. Z jakého důvodu využíváte tyto aktivizační metody ? a) pro zaujmutí dětí b) odreagování c) za účelem rozvíjení různých kompetencí d) za účelem upevňování vtahů ve třídě mezi dětmi e) jiné důvody : 5. Ve které fázi výuky přicházíte s aktivizačními metodami ? Pokud je to možné, pokuste se stručně, výstižně a krátce vyjádřit proč. a) vstupní motivační fáze na začátku hodiny b) ve fázi procvičování uprostřed hodiny c) ve fázi upevňování znalostí d) ve fázi aplikační ke konci hodiny e) ve všech fázích vyučovací hodiny 6. Jaké konkrétní metody zařazujete za jakým účelem ? ( např..metoda diskusní k rozšíření slovní zásoby a komunikačních schopností, podpora zdravého třídního klimatu….) 7. Používáte osvědčené a známé aktivizační metody ( hry, dramatizace, soutěže atd.) nebo vymýšlíte nové ? a) jen známé a osvědčené b) vymýšlím vlastní způsoby aktivizace žáků c) používám známé a osvědčené, ale vymýšlím i vlastní 8. Dokázal/a byste vyjádřit, jak reagují žáci na aktivizační metody, se kterými přicházíte? 9. Je nějaký rozdíl v chování žáků před, v průběhu a po využití aktivizačních metod ? a) ano (stručně napište jaký) : b) ne 10. Do jaké míry ovlivňují tyto metody schopnosti a dovednosti žáků ? a) neovlivňují b) nejsem si toho vědom/a c) ve velké míře a rychle – rychlé naučení hned během nebo po využití metody , málo chyb d) v malé míře – výsledek se dostaví po delší době (několik vyučovacích hodin) e) jiné : 11. Mění se nějak s využitím těchto metod názory, postoje, pohled žáků na svět, okolí či témata, která s nimi probíráte ? a) ano b) ne c) nedovedu posoudit d) jen u některých aktivizačních metod ( u jakých?) : 12. Máte nějaké negativní zkušenosti z výuky s aktivizačními metodami ? a) ano (jaké?) b) ne 13. Jsou některé aktivizační metody pro procvičování určitých dovedností ve spojení s určitými probíranými tématy ( např rodina, zdraví, záliby, svět kolem…) nevhodné ? a) ano (pokud možno stručně a výstižně vyjádřete proč) b) ne c) nevím 14. Následující otázka je dobrovolná – záleží na Vaši chuti a čase. Jak postupujete při přípravě aktivizačních metod ? Na co se zaměřujete ? Děkuji za Váš čas Lea Káňová