Prevence kouření Lenka Hesová Andrea Císařová —Cíle: prevence kouření — žáci si uvědomují nebezpečí kouření a aplikují své poznatky a přesvědčení v běžném životě — —Kompetence: k řešení problémů (výzkum) — sociální a personální (spolupráce) — občanské (rozhoduje se v zájmu ochrany a podpory zdraví) — —Průřez. témata: osobnostní a sociální výchova (napomáhá primární prevenci sociálně patologických jevů a škodlivých způsobů chování ) — výchova demokratického občana (umožňuje posuzovat a hodnotit společenské jevy, procesy, události a problémy z různých úhlů pohledu ) — enviromentální výchova (přispívá k utváření zdravého životního stylu) — — —Ročník: 4. -5. —Časová dotace: 5 vyučovacích hodin — — Rozhovor —Co škodí našemu zdraví? —Jak mohou někteří lidé škodit sami sobě a lidem v jejich okolí? — kouření Článek —Čtení článku o kouření —O tomto článku si popovídáme —Můžeme použít např. článek viz následující strana — —Rizika kouření — V tabákovém kouři bylo odhaleno přes šedesát látek s karcinogenními účinky. Tyto látky jsou obsaženy přímo v tabáku nebo vznikají během hoření. Vyskytují se převážně jako malé částečky a jsou to látky jak organického, tak anorganického původu. Samotný tabákový kouř je zařazen do seznamu karcinogenů třídy I A, tedy nejvyšší nebezpečnosti. —Aktivní kouření — Aktivní kouření má neblahý vliv na zdraví kuřáka. Významně se podílí na vzniku mnoha nemocí, nebo je dokonce přímo zapříčiňuje. Ovlivňuje také ještě nenarozený plod, ohrožuje děti i dospělé. —Rakovina — Mezi zhoubné nádory postihující kuřáky patří nejen ty plicní, ale i nádory v ústní dutině, nádory slinivky břišní, děložního čípku, ledvin a močového měchýře, střev a konečníku. —Srdečně - cévní systém — Kouření výrazně urychluje rozvoj aterosklerózy (kornatění tepen). Důsledkem jsou mozkové cévní příhody a srdeční infarkty. —Kůže — Kouření má vliv na drobné tepénky kůže, čímž podstatně urychluje zevní projevy jejího stárnutí. Důsledkem kouření se zhoršuje pružnost pleti, zmenšuje se přirozená schopnost optimální hydratace, tvoří se více vrásek, pleť povadne a je našedlá. —Těhotenství — Kouření má velmi negativní vliv na vyvíjející se plod v děloze. Kouří-li matka v době těhotenství, zvyšuje se tím pravděpodobnost potratu, nižší porodní hmotnosti dítěte, narození dítěte s vrozenými vývojovými vadami. Přesto je překvapivé, že v těhotenství přestává kouřit pouze asi 20 % žen. — — —Ohrožení dětí — Podle Charty dětských práv má každé dítě právo na čistý vzduch. Tabákový kouř je mimo jiné také jednou z příčin syndromu náhlého úmrtí kojenců (SIDS – z angl. sudden infant death syndrome). Pobyt v zakouřeném prostředí: — zvyšuje u dětí riziko zápalu plic a zánětů středního ucha — je příčinou asi desetiny dětských leukemií — zvyšuje u dětí riziko vzplanutí astmatu a astmatického záchvatu — vede ke snížení plicních funkcí dítěte. —Pasivní kouření — Jedná se o nedobrovolné kouření spojené s pobytem v uzavřeném, ale i otevřeném prostoru s kuřákem. Kouř vdechovaný při pasivním kouření pochází jednak z doutnajícího konce cigarety mezi dvěma potáhnutími a jednak je vydechován kuřákem. Na pasivní kouření zemře v ČR ročně až 2 000 lidí. — Inhalace tabákového kouře vede zejména: — k psychosomatickým poruchám — ke zhoršení chronických onemocnění — k urychlení civilizačních chorob, jako jsou nádory a srdečně-cévní onemocnění — k opoždění vývoje dítěte —http://www.odvykani-koureni.cz/jak-vznika-zavislost Slovní úloha —Kolik korun a) týdně, b) měsíčně, c) ročně stojí kuřáka cigarety, pokud vykouří jednu krabičku cigaret denně? Krabička cigaret, které si tento kuřák kupuje stojí 70 Kč. —Podle obrázků s cenou si žáci rozhodnou, co by si za ušetřené peníze mohl pořídit. Anketa —Žákům rozdáme lístečky, na nich bude napsáno: matka – otec, žáci zakroužkují anonymně, kdo z jejich rodičů kouří —Zjistíme kolik dětí má rodiče kuřáky —Můžeme rozvinout debatu, kde se dětí zeptáme, zda jim to vadí, názory, zážitky, kdy jim vadil kouř z cigaret apod. Scénka —Povíme dětem o zákazu kouření na zastávkách —Žáci po skupinkách sehrají scénku na zastávce hromadné dopravy (např. kuřák kouří na zastávce, jak reagovat…) — Výzkum —Otázka: Má se šanci nekuřák někde v našem městě najíst aniž by dýchal kouř z cigaret? —Žákům jsme zadali před týdnem úkol. Mají zjistit, která restaurační zařízení v jejich městě jsou kuřácká, nekuřácká, nesmí se kouřit přes oběd nebo mají oddělené zóny pro kuřáky a nekuřáky. —Žáky rozdělíme do dvojic, každá dvojice má týden na to zjistit, jak toto funguje v konkrétní jim přidělené restauraci (internet, email, telefonát, zprostředkovaně) —Každá dvojice provede výstup před třídou (řekne co zjistili, jak pátrali, jestli tyto informace bylo jednoduché získat, šli by do této restaurace rádi?) —Pak si společně vyhodnotíme výsledky Diskuse —Jak s kouřením bojovat? —Co dělat, aby se někdo kouřit odnaučil? — —(pomoc odborníka, žvýkačky, párátko, lízátko, zaměstnat se něčím, nenechat se ovlivnit…) Návštěva solné jeskyně —Řekneme si, že lidé mohou mít různé dýchací obtíže nejen vlivem kouření ale mohou mít i astma a různé alergie atd. —Řekneme si něco o solných jeskyních —S dětmi navštívíme solnou jeskyni —Tento projekt je plánován pro základní školu v Pelhřimově, v tomto městě se jedna solná jeskyně nachází http://www.solne-jeskyne.cz/pelhrimov/ — Další možné aktivity: —Básnička: ve zbylém čase můžeme se s dětmi naučit básničku (kterou si předem vymyslíme na tématiku prevence kouření) —Pracovní list: — např. na http://www.bezcigaret.cz/ke_stazeni — — —