Mentálně postižení Základy speciální pedagogiky Psychopedie ►z řeckého psyché (duše) a paidea (výchova) ►Termín zaveden r. 1945 ►Zabývá se problematikou edukace, podpory a poskytování služeb osobám s mentálním postižením v jednotlivých fázích jejich života. ►Zabývá se osobami s MP, jiným dušev. postižením, PAS, kombinovanými vadami,… Osoby s mentálním postižením ►Početní převaha nad ostatními postiženími ►Průměrně 3-4 % v populaci (300 000 osob v ČR) ►Odhady v celosvětovém měřítku – 200 milionů osob (každých 20 sekund se narodí dítě s MP) ►Z hlediska stupňů – LMR (2,6 %), SMR (0,4%), TMR (0,3%) a HMR (0,2%) Etiologie MP ►prenatální příčiny (působící před porodem) ►perinatální příčiny (působící během porodu a krátce po něm) ►postnatální příčiny (působících v průběhu života) ► Terminologie ►Mentální postižení x mentální retardace ►Mentální retardace – z lat. mentis (mysl) a retardare (zdržet, zaostávat) §WHO v r. 1959 ►Mentální retardaci lze definovat jako vývojovou duševní poruchu se sníženou inteligencí demonstrující se především snížením kognitivních, řečových, pohybových a sociálních schopností s prenatální, perinatální a postnatální etiologií. 4 základní stupně MR ►Lehká MR – IQ 50 – 69 ►Středně těžká MR – IQ 35 – 49 ►Těžká MR – IQ 20 – 34 ►Hluboká MR – IQ 0 – 19 ► ►(hraniční pásmo MR 70 – 89 IQ) Charakteristika lehké MR ►Vliv dědičnosti – „familiární“ ►Nápadnější problémy až mezi 3. a 6. rokem ►Nejvýraznější problémy v období škol. docházky (konkrétní mechanické myšlení, slabší paměť, soc. vývoj zpomalen, emocionální labilita, impulzivnost, …) ►Vzdělávání – základní škola praktická ►Dospělost – schopni práce a udržování soc. vztahů Charakteristika středně těžké MR ►Organická etiologie ►Rozvoj řeči a myšlení je výrazně opožděn ►Častá epilepsie i PAS ►Vývoj JM a HM zpomalen ►Částečná samostatná sebeobsluha ►Vzdělávání – ZŠ speciální ►Dospělost – jednoduché pracovní zařazení Těžká MR ►Psychomotorický vývoj výrazně opožděn již v předškolním věku ►Časté somatické vady, minimální rozvoj komunikačních dovedností ►Potřeba celoživotní péče ►Vzdělávání – ZŠ speciální Hluboká MR ►Těžké omezení motoriky ►stereotypní automatické pohyby ►kombinace s postižením zraku a sluchu, neurologickými poruchami ►Nonverbální komunikace bez smyslu ►Sebepoškozování ►vzdělávání – ZŠ speciální, jiný způsob plnění povinné školní docházky Pseudooligofrenie ►Je nazývána termínem zdánlivá mentální retardace (sociálně podmíněná MR), protože se ve skutečnosti o mentální retardací nejedná. ► ►Je způsobena vlivem vnějšího prostředí, nikoliv poškozením centrální nervové soustavy (CNS). ►Dítěti se nedostává potřebné stimulace, je výchovně zanedbané, může trpět psychickou deprivací nebo pocházet ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Demence ►Bývá někdy nazývána získaná mentální retardace. ►Demence je proces zastavení, rozpadu normálního mentálního vývoje po 2. roce života. Demence bývá zapříčiněna pozdější poruchou, nemocí, úrazem mozku. ►Demence má v porovnání s MR většinou progredující charakter s tendencí postupného zhoršování a prohlubování symptomů. Downův syndrom ►Downův syndrom je vrozená chromozomální vada patřící mezi tzv. genomové poruchy. Jeho vznik je neovlivnitelný a nezavinitelný, je způsoben tzv. numerickou chromozomální aberací. ►tj. místo obvyklých 46 chromozómů (uspořádaných ve 23 párech) jich mají 47 (22 párů a jednu trojici – trisomie 21.chromozomu). Downův syndrom ►Obecně je základní diagnózou míň ovlivněná emocionální a sociální stránka dítěte, kognitivní (nejčastěji STMR), motorický vývoj a vývoj řeči jsou poznamenány mnohem více. ►Fyziognomické zvláštnosti – kulatý a oploštělý obličej, epikantická řasa (dojem „šikmých očí“), menší ústa a větší jazyk, ruce bývají široké s krátkými prsty, menší vzrůst,… Typy speciálních škol ►Mateřská škola speciální ►Základní škola praktická ►Základní škola speciální ►Odborné učiliště (2 a 3 roky) ►Praktická škola (1 rok a 2 roky) ►Střední odborné učiliště (pokud žák vyhoví požadavkům přijímacího řízení a jeho zdravotní způsobilost to dovoluje) ZŠ praktická (dříve zvláštní škola) ►Pro žáky v pásmu LMR, ale i žáky v pásmu podprůměru či v hraničním pásmu. ►Rozvoj a kultivace osobnosti žáků s MP, na poskytování vědomostí, dovedností a návyků, potřebných k uplatnění v praktickém životě. ►Je na 9 let, žáky získá stupeň základní vzdělání. ►Žáci se zde vzdělávají podle Vzdělávacího programu zvláštní školy (1997) ►Od 2007 podle RVP pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. §Důraz na klíčové kompetence pracovní, sociální a personální a komunikativní. ZŠ speciální (dříve pomocná škola) ►žáci v pásmu STMR, TMRP a HMR (tzv. rehabilitační třídy – vzdělávající se podle Rehabilitačního vzdělávacího programu pomocné školy) ►ZŠ speciální je na 10 let, žák získá základy vzdělání ►Vzdělávání podle Vzdělávacího programu pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy (1997). ►Od roku 2011 se bude vzdělávat podle RVP pro obor vzdělání základní škola speciální. §Náplň práce tvoří hlavně zvládnutí trivia a sebeobsluhy. ► ► Alternativní metody a formy práce ►V ZŠ speciální – výuka v blocích, individuálně ►Rehabilitační třídy – kombinovaná postižení (rozvoj osobnosti, hlavně uspokojování potřeb), vždy ještě jedna místnost k individuální práci, cvičení, relaxaci, odpočinku ► ► Sociální čtení ►poznávání, interpretace, přiměřené reagování na znaková znamení vyskytující se v nejbližším okolí, aniž by byly využívány čtecí dovednosti. ►Sociální čtení je součástí sociálního učení, využívá se k získávání poznatků o okolním světě, které jsou ihned využitelné / v oblasti nakupování, vaření, dopravy, časové orientace/. ►Má různé kategorie: §1. soubor obrázků a textů §2. piktogramy §3. slova s skupiny slov ►Např. kuchařka, nakupování Globální čtení ►Základem globální metody je postup od celku k jednotlivým částem. ►Na počátku výuky tak stojí slovo doplněné zobrazením konkrétního pojmu (obrázek) a teprve později je slovo analyzováno na písmena. ►Metoda dává dítěti právě tu možnost – číst okamžitě celé slovo a vnímat jeho konkrétní význam. Tím se odlišuje od postupu analyticko – syntetické metody, kde na počátku výuky jsou písmena a slabiky, které konkrétní význam nemají Globální čtení ►soubor obrázků z nejrůznějších oblastí, každý ve trojím vyhotovení §trvalá předloha §volný obrázek §k rozstřižení na dvě a více částí dle potřeby ►tvary písmen jednoduché hůlkové ►výuku začne ve chvíli, kdy má dítě určitou slovní zásobu, aby bylo schopno porozumět obrázkům a přiřadit je k reáliím ►učivo rozvrženo až do tří let ►možný přechod na analyticko-syntetickou metodu