Základy speciální pedagogiky Možnosti vzdělávání 1.Individuální péče prováděná v rámci vyučování učitelem kmenové třídy. 2.Individuální péče prováděná učitelem, který je absolventem speciálního kurzu (ve třídě, dys-kroužek) 3.Třídy individuální péče při ZŠ (Hodiny ČJ zaměřené na reedukaci - v průběhu vyučování). 4.„Cestující učitel“ (reedukační péče v průběhu vyučování a po něm). 5.Speciální (specializované) třídy pro děti s PU, PCH. 6.ZŠ pro žáky s SPU, PCH. 7.Dětské psychiatrické léčebny. 8.Individuální a skupinová péče (PPP, SPC, Dys-centra). Hodnocení žáků s SPU ž= zjišťování a posuzování úrovně v určitém období žZaměřeno na celou osobnost, kladné rysy, žŠirší slovní hodnocení, ž!vycházet ze znalosti postižení! žMotivující - snaha, sebemenší úspěch, žHodnotíme zvládnuté jevy, v M celý postup, žSpravedlivé, využití ke zpětné vazbě, žVysvětlit ostatním žákům rozdílný přístup k hodnocení. Definice reedukace: žDlouhodobý diagnosticko-terapeutický proces, jehož cílem je odstranění nebo zmírnění obtíží dítěte a zlepšení jeho celkového psychického stavu. žSpolečně s rehabilitací a kompenzací je základní speciálně pedagogickou metodou. žDoslova znamená převýchovu, ale význam je jiný. Znamená utváření, výchovu psychických funkcí, popřípadě dovedností nutných ke zvládnutí dovedností složitějších. Nejde o nápravu, ale o utváření nových návyků. V zahraničí ji odpovídá pojem intervence. ž Zásady reedukace: žDG obtíží (u jednotlivého případu). žReedukace navazuje na dosaženou úroveň dítěte bez ohledu na věk a učební osnovy. žPředpokladem úspěchu je dobrý začátek (zažít úspěch již na 1. hodině), soustavná motivace. žMultisenzoriální přístup. žReálné hodnocení výsledků reedukace, sebehodnocení. žReedukace je zaměřena na celou osobnost dítěte. ž Zásady reedukace: žPři nápravě postupovat po malých krocích, žPravidelnost – denní cvičení, žVhodná náročnost, žZažít úspěch již na 1. hodině v poradně žVhodné podmínky, aby cvičení provádělo s porozuměním, žAktivní a uvědomělá práce, cvičit dokud není zautomatizovaná žVyužíváme nejrůznější metody a techniky. ž Oblasti reedukace: žReedukace funkcí, které společně podmiňují poruchu. ž žUtváření dovedností správně číst, psát a počítat. ž žPůsobení na psychiku jedince s cílem naučit jej s poruchou žít, utváření adekvátního konceptu sebe samého. Chyby při reedukaci: žNadávání, vyčítání, poukazování na to, že starší sourozenec byl lepší ð pocity méněcennosti. žDenní únavné psaní diktátů. žDenní čtení náročných textů. žNesprávné postupy při učení – učení se zpaměti. žStálé podivování se nad tím, co dítě neumí. žNerespektování specifických potíží souvisejících s poruchou. žOdepírání chválení „aby nezpychl“. Příklady pomůcek pro reedukaci: •modelování písmen, písmena z papíru, textilu, drátů, plastelíny, •pracovní listy (pro rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky), •bzučák, zvonek, žárovka, stavebnice s krátkými a dlouhými prvky, měkké, tvrdé kostky, karty s krátkými a dlouhými samohláskami, sykavkami, tvrdým a měkkým i, y, •doplňovačky s obrázky, obrázky se slovy, písmena, ze kterých se tvoří slova, •analýza, syntéza slov, nesmyslná slova, hranice slov v písmu, •přehledy mluvnice, pomůcky pro správnou artikulaci, dokreslování obrázků, •puzzle, doplňování částí do celku, řazení prvků, rozlišování více-méně, •manipulace s názornými předměty, číselné řady, karty s čísly, hravé slovní úlohy, číselné osy s obrázky, •pomůcky pro rozpoznání dnů v týdnu, měsíců v roce, ročních období, času, Příklady pomůcek pro reedukaci: •dějové obrázky, časová posloupnost, pomůcky pro prostorovou orientaci, pravolevou orientaci, •papírové peníze, mince, •pomůcky pro rozvoj sluchového vnímání (paměťové hry, analýza-syntéza slov), poznávání předmětů dle zvuku, určování délky, intenzity a kvality zvuku, rýmování, rozlišování nesmyslných či podobných slov, slabik, •určování počtu slov ve větě, pořadí slov, tvoření vět ze slov, •pomůcky pro rozvoj zrakového vnímání (najdi 10 rozdílů, rozlišování barvy a tvaru) podtrhávání, vybarvování písmen, dokreslování písmen, číslic, dopisování slov, skládání slov z nepravidelných částí, rozlišování figura-pozadí, •čtecí okénko, •umísťování postav do domečku, čtvrtka rozdělena na 4 části, pomůcky pro výuku cizího jazyka žáků se SPU. Podpůrná opatření ve škole: ždítě posadit před sebe, nebo vedle klidného dítěte, žlépe posadit dítě doprostřed, než na kraj, žnovou látku vysvětlovat krátce a srozumitelně, žujišťovat se, že dítě látku pochopilo, ždomluvit se na úkolech – kolik úkolů, jaké známkování, počet chyb, termíny splnění, nechat dítě zažít úspěch, žvyhnout se únavě, rychlému tempu, žnechat dítě odpovědět na otázku, žnevysvětlovat těžkou látku po náročné činnosti, žv počátku plnění úkolu dítěti pomoci, žtolerovat pomalé tempo, nestresovat, chválit před třídou, žbýt informovaný o problematice SPU, žvytvoření různorodých pomůcek. Reedukace dyslexie žReedukace dyslexie vychází z analyticko-syntetické metody čtení. žZačíná rozvojem perpepčně-motorických funkcí, řeči a dalších dovedností souvisejících se čtením. Reedukace dyslexie žZákladní techniky reedukace dyslexie: 1.Metoda obtahování. 2.Metoda Fernaldové. 3.Metoda postřehování. 4.Čtení se záložkou (okénkem). 5.Čtení v duetu. 6.Metoda vyhledávání chyb. 7.Metoda dublového čtení. 8.Nácvik dlouhých a krátkých samohlásek. 9.Metoda globálního čtení. ž Reedukace dyslexie 1.Metoda obtahování: •vhodná pro počáteční stádium reedukace u těžkých případů dyslexie i dysgrafie. •Žák si vymyslí slovo, které by sám nenapsal ani nepřečetl, napíšeme je velkými písmeny na list papíru. Žák slovo obtahuje prstem a každé písmeno vysloví, což opakujeme tak dlouho, dokud slovo nezvládne pohybově. Pak předlohu zakryjeme a pokračujeme se zavřenýma očima, pak žák píše načisto. Reedukace dyslexie 2.Metoda Fernaldové: •metoda je vhodná pro děti s dobrou strategií ve čtení, ale jejichž čtení je pomalé. Je vhodná i pro dospělé, •dítěti určíme text asi o 10 řádcích, dítě musí text jen letmo přelétnout zrakem a podtrhat si nesnadná slova, stejný krok udělá i po druhé (podtrhne si stejná slova nebo i jiná), až skončí přečte si podtržená slova, až po této přípravě čte dítě daný text, •z letmého čtení dítě text už trošku zná, nemusí se bát obtížných slov a čte s větší sebedůvěrou. Reedukace dyslexie 4.Čtení se záložkou (okénkem): •metoda velmi rozšířená a účinná zejména u mladších dětí, •záložky musí odpovídat velkosti písma, záložkou pohybuje ten, kdo s dítětem pracuje, ne dítě samo, rychlost pohybu záložky musí být přizpůsobena rychlosti čtení žáka, náročný proces, při kterém nesmíme zapomenout na relaxaci, •účelem je cvičit správné pohyby oka po řádku a odstraňovat tak dvojí čtení, •okénko využíváme dvojím způsobem: •text postupně odkrýváme, ukazujeme začátek slova, pak celé slovo (zabraňujeme hádání), •text postupně zakrýváme – dítě má před sebou nejprve celý řádek, který okénkem postupně zakrýváme (tlačíme dítě dopředu), zvyšuje rychlost a plynulost čtení. cteci okenko.jpg Reedukace dyslexie 5.Čtení v duetu: •čteme společně s dítětem neprocvičený text, a sice tak, že rychlost přizpůsobujeme možnostem dítěte, •čteme výrazně, zřetelně, se správnou intonací, •dítě vyrovnává své tempo s naším a snaží se přizpůsobit, •své špatné čtení při tomto způsobu nácviku neslyší a snadněji se vzdává svých špatných čtenářských návyků. • 6.Metoda vyhledávání chyb: •čteme text a žák sleduje naše čtení, dopouštíme se ve čtení těch chyb, které se vyskytují ve čtení žáka, úkolem žáka je opravovat naše chyby, •dítěti můžeme předložit chybně napsaný text k opravě. dysgrafie.jpg Reedukace dysgrafie ØROZVOJ HRUBÉ MOTORIKY: ž •Procvičení paží, uvolnění pletence ramenního, svalů ruky, trupu a krku. •Pohyby paží – mávání, kroužení, upažení, vzpažení, kroužení předloktím (klubíčko), •Pohyby dlaní – vpřed, vzad, vpravo, vlevo, kroužení, tlačení dlaní proti sobě a uvolňování, zavírání a otevírání dlaně, údery dlaní a pěstí o podložku, •Správný sed při psaní, Reedukace dysgrafie ØROZVOJ JEMNÉ MOTORIKY: ž žCvičení: modelování, modelování písmen, vytrhávání z papíru, skládání papíru, vytrhávání písmen, navlékání korálků, omalovánky. žPohyby prstů – dotýkání prstů obou rukou (i bez zrakové kontroly), dotýkání palce s ostatními prsty, oddalování a přibližování prstů (nůžky), mávání prstů, kroužení, hra na klavír, žSestavy z dlaní – dotyk špičkami prstů o sebe, dotyk palců a ukazováku, hnízdo z dlaní, žCvičení pohybové paměti – opakování cviků po učiteli, krátké sestavy cviků, nápodoba cviků zpaměti Reedukace dysgrafie ØDRŽENÍ PSACÍHO NÁČINÍ: ž žRuka se zlehka dotýká malíčkem papíru, psací náčiní dítě drží ve 3 prstech. Nutné cvičit od předškolního věku. žTrojhranný program – tužky, pastelky, násadky, které mají 3 plochy pro uchopení 3-mi prsty. žDrápovité držení – špatný způsob držení psacího náčiní, který je těžko odučitelný. ž Reedukace dysgrafie ØUVOLŇOVACÍ (PRŮPRAVNÉ) CVIKY: žProvádíme nejprve na svislé ploše, poté na šikmé a nakonec na vodorovné ploše. Používáme křídy, voskovky, úhel, tužky s měkkou tuhou, náčiní, které zanechává snadno stopu. Plochu postupně zmenšujeme. Podporujeme říkadly, písničkami, hudbou, slovním doprovodem. žUvolňovací cviky pro psaní písmen – provádíme vždy několikrát, cílem není přesné obtahování ani napodobování, ale plynulost a rytmus pohybu. Cviky provádíme před každým psaním, i ve vyšších ročnících. ž Reedukace dysgrafie žMETODIKY ROZVOJE GRAFOMOTORIKY A PSANÍ: ØMetoda dobrého startu. Ø ØMetodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní – SVOBODOVÁ . Ø ØGrafomotorika pro děti předškolního věku – LOOSEOVÁ, PIEKERTOVÁ, DIENEROVÁ. Ø ØTréninkový program HEYROVSKÉ. Reedukace dysgrafie ØZákladní kroky zvládnutí psaní: •možnost psát přes řádek a využít jej k opravě chyb, •pokud dítě udělá chybu, škrtnout mu celé slovo a nechat jej napsat slovo znovu, ne jen jednotlivá písmena, •smysluplný opis – nejdříve číst slovo nahlas po slabikách, poté napsat slovo zpaměti a hlasitě předříkávat, později potichu po slabikách předříkávat, napsaný text přečíst a porovnat s originálem, •trénovat hledání chyb – pokud dítě při čtení textu chybu přehlédne, nejprve mu ukážeme celý řádek, kde by se mohla chyba nacházet, pokud ji nenajde, pak konkrétní slovo, •pracovní listy, •využití fólií při výkladu učiva, fólie opatřit i žákům, •nenutit k hlasitému čtení nebo psaní na tabuli. dysgrafie1.jpg Reedukace dysortografie žRozlišování krátkých a dlouhých samohlásek: §Příčinou je nedostatečně rozvinuté sluchové vnímání a obtíže v reprodukci rytmu. §Je nutné, aby si žáci nahlas či polohlasně artikulovali délku hlásek. §Lepší je porušovat zásadu plynulého psaní slov a psát znaménka hned. §Pomůcky: bzučák, bzučák s žárovkou, zvonek, hudební nástroje, stavebnice dlouhými a krátkými prvky. ØCvičení: §Urči, zda jsou slova vymyšlená slova stejná (pis-pís). §Znázorňování slov pomocí stavebnice. §Grafické znázornění délky slabik (krátké ., dlouhé /). §Doplňování dlouhých a krátkých samohlásek do textu (kr-va). §Tvoření dvojice slov lišící se délkou samohlásek (dráha-drahá). §Podtrhávání dlouhých samohlásek v textu. Reedukace dysortografie žRozlišování slabik dy-di, ty-ti, ny-ni: §Příčinou je nedostatečně rozvinuté sluchové vnímání nebo snížená schopnost aplikovat učivo. §Pomůcky: tvrdé kostky se slabikami dy, ty, ny a měkké kostky se slabikami di, ti, ni. Mačkadlo (destička, na které jsou zvýrazněné tvrdé a měkké slabiky). ØCvičení: §Učitel předříkává dvojice slabik a žák je opakuje a ohmatává kostky. §Vyhledávání slov s danou slabikou a s pomocí kostek. §Doplňování slov do vět (Na stole tyká-tiká budík). §Použití tvrdých a měkkých kostek v diktátech a gramatických cvičeních. Reedukace dysortografie žRozlišování sykavek s, c, z, š, č, ž: §Příčinou je nedostatečně rozvinuté sluchové vnímání a špatná výslovnost. Patří mezi specifický logopedický nález. §Pomůcky: karty s písmeny, obrázky se slovy, které obsahují sykavky. Ø ØCvičení: §Učitel vyslovuje slabiky (slova), žáci zvedají karty se sykavkami. §Rozlišování sykavek ve slovech měnících význam (sem-zem). §Rozlišování více sykavek v jednom slově (rozcvička). ž ž Reedukace dysortografie žVynechávání, přidávání, přesmykování písmen, popř. slabik: §Příčinou je nedostatečně rozvinuté sluchové vnímání, poruchy pozornosti, GM, nesprávná výslovnost, problémy s PO, PLO. §Pomůcky: písmena, ze kterých dítě tvoří slova. Ø ØCvičení: §Písemná analýza a syntéza slov (učitel řekne: středa, žák opakuje a píše: s-t-ř-e-d-a, učitel řekne: s-t-r-o-m a žák opakuje a píše: strom). §Podtrhávání správně napsaných slov (dnes-dnes-dsne). ž Reedukace dysortografie žOsvojování gramatických pravidel: §Učitel musí na žáka klást takové požadavky, které je schopen zvládnout. Chybám se snažíme předcházet. Žáci pravopisné jevy nejprve zdůvodňují, pak píší. Práci po sobě kontrolují. Je nutné přizpůsobit tempo. §Pomůcky: karty s i, y, přehledy mluvnice, doplňovací cvičení. ØCvičení: §Vyhledávání příbuzných slov (myš – myška, myší). §Doplňování i-y ústně (učitel řekne slovo a žáci zvedají karty). §Zápis pouze procvičovaného jevu (učitel řekne mýdlo, žák píše y). §Doplňovací cvičení (Kam-l sl-šel houkání s-čka). §Zápis slov obsahujících procvičovaný jev (Cesta byla lemována lípami – lípami). §Barevné vyznačení, podtrhávání slov, ve kterých žák chybuje. Reedukace dyskalkulie 1.Předčíselné představy: § §Jejich osvojení a rozvoj probíhá již v předškolním věku. § §Úkoly: Øklasifikace, třídění (třídění předmětu podle jednoho nebo více znaků), Øpárové přiřazování (2 hrnky k sobě), Øpoužívání pojmů více-méně, stejně, nejvíce-nejméně, největší-nejmenší Øserializace - pokračování v řazení prvků (– o x…), Ørozlišení části a celku, doplnění části do celku. ž ž scan0001 scan0001 seriace a párové přiřazování ž ž Pomůcka – destička se čtyřmi otvory (větší-menší) Reedukace dyskalkulie 2.Číselné představy: § §Pojem číslo je základem provádění číselných operací. Při reedukace je nutné věnovat pojmu číslo dostatek času a využívat názorné pomůcky, aby nedošlo k pouhému mechanickému osvojení čísel. A. A.Utváření pojmu číslo B.Zápis čísel § ž Reedukace dyskalkulie A.Utváření pojmu číslo §Číselné představy vytváříme do 5, pak 10, 20, 100, 1000, dále v oboru kladných a záporných čísel, zlomků, desetinných čísel. ž §Postup: ØManipulace s předměty spolu s verbalizací (dítě bere předměty po jednom do ruky a počítá). ØPočítání s názornými pomůckami bez manipulace pouze se zrakovou kontrolou. ØPočítání zpaměti. Ø Reedukace A.Utváření pojmu číslo §Cvičení: Øvyhledávání čísel k danému množství prvků a naopak, ž 3 Ø Øglobální zvládnutí množství bez počítání po jedné (např. s použitím hrací kostky), ž ž Ø Ødoplňování čísel v číselné řadě (12, 13, -, 15), ž cc Reedukace dyskalkulie 2.Číselné představy: B.Zápis čísel § Øzápis čísel po přečtení z karet, Øzápis z diktátu, Ørozklad čísel na jednotky a desítky (402 = 400+2), Øznázorňování čísel na řadovém počítadle nebo na tabulce, kde jsou ve sloupcích vyznačeny stovky, desítky, jednotky, Øtabulky s čísly, Øčtverečkový papír pro zápis desetinných čísel. Reedukace dyskalkulie žPomůcky a hry: §konkrétní předměty – jablka… §symboly – vršky od PET lahví, hranoly, stovkové počitadlo, kostky, zlomkové počitadlo §příklady na zádech – hledají se děti se stejným výsledkem §Domino §Lotto §Bingo ž Reedukace dyskalkulie žPomůcky a hry: ØHra popletené obálky: ž §pomůckou je 5 obálek a kruhy z barevného papíru; §na obálkách jsou napsaná čísla; §v každé obálce je určité množství kroužků tak, aby neodpovídalo číslu na obálce; §dítě má za úkol zařadit kruhy do obálek tak, aby jejich počet souhlasil s číslem na obálce. § ž Reedukace dyskalkulie žPomůcky a hry: ØLotto: ž §rozstříháme obrázek na pravidelné čtverečky, na jejichž zadní stranu napíšeme čísla 1 až 6; §na arch papíru stejného formátu jako rozstříhaný obrázek nakreslíme puntíky od jednoho do šesti -- jako na hrací kostce; §dítě má přikládat číslici na rubu obrázku na správné místo -- na stejný počet puntíků -- na archu papíru; §po správném přiložení všech šesti čtverečků získá dítě obrázek. Kde hledat inspiraci: žwww.skolacek.tym.cz žwww.dyskalkulie.webgarden.cz žwww.alik.cz Literatura: •BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. a II. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5. •BLAŽKOVÁ, R., MATOUŠKOVÁ, K., VAŇUROVÁ, M., BLAŽEK, M. Poruchy učení v matematice a možnost jejich nápravy. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-89-3. •POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 1998. •SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-85282-70. •ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.