Postižení hybnosti Základy speciální pedagogiky 1 Typy speciálních škol §Mateřská škola pro tělesně postižené §Základní škola pro tělesně postižené §Střední škola pro tělesně postižené (SOU pro TP, OU pro TP, gymnázium pro TP, praktická škola pro TP, SOŠ pro TP) § §Školy při zdravotnických zařízeních Heterogenní skupina §Žáci se zdravotním postižením §Žáci se zdravotním znevýhodněním Zvláštnosti v učení žáků s TP: §Kognitivní výkony změněny v různém rozsahu §Poškození procesů zpracování a ukládání informací §Všeobecné zpomalení všech funkcí §Vliv rozsahu a stupně poškození mozku §Poruchy komunikace a malá řečová aktivita §Hrubá motorika, jemná motorika §Grafomotorika Specifika vzdělávání TP: §Snížený počet žáků ve třídě §Úprava prostředí §Individuální přístup §Kompenzační pomůcky §Úprava obsahu vyučování (výchovy) §Speciální metodiky (reedukace, kompenzace, rehabilitace) Předmět dorozumívací dovednosti §Pro žáky, kteří mají v důsledku TP obtíže v řečovém nebo písemném projevu §Rozsah: 1-2 hod. týdně – v kompetenci ŠVP školy §1. stupeň: rozšiřování mateřského jazyka §2. stupeň: zaměřen na zvládnutí naukových předmětů §Náplň: §Logopedická péče §Speciální výuka psaní §Výuka psaní na stroji, PC § §Formy výuky: §Individuální §skupinová Metodika rozvíjení hybnosti a řeči u dětí s DMO §Probíhá současně / zaměření pouze na jednu složku §1. rozcvičení §2. nácvik pohybových a mluvních dovedností §3. nácvik koordinovaného a plynulého pohybového a mluvního projevu Logopedická péče: §U žáků s řečovými obtížemi se procvičuje: §aritkulace §fonace, respirace §intonace §uvolnění artikulačních orgánů §oromotorika Speciální výuka psaní §U žáků s narušenou funkcí dominantní HK, popř. obou HK §Psaní nohou §Psaní ústy §Psaní pahýly §Psaní protézou §Psaní ramenem a bradou §Psaní na stroji, PC Didaktické pomůcky §Běžné didaktické pomůcky §Pomůcky pro rozvoj motoriky (hrubé, jemné) §Pomůcky k rozvoji komunikace (logopedické pomůcky, piktogramy, komunik. tabulky, PC) §Pomůcky k rozvoji psaní (držáky, objímky, nástavce na tužku nebo protézu, sklopné desky, stojany, ústní tyčinky,…) §PC (ovládání, vzdělávací programy) Specifika vzdělávání v nemoc. a ozdravovnách: §Lékařská složka převažuje/je na stejné úrovni se složkou vzdělávací §Aktuální zdravotní stav dítěte rozhodující §Výuka ve třídě, pokoji, na lůžku §IVP, individuální přístup §Hodnocení motivující §Speciální metody a formy práce §Kompenzační pomůcky §Psychologický efekt vzdělávání – hlavní! Herní specialista §Profese - Pečuje o dobrý psychický stav dětí a jejich rodiče v nemocnici. §Cílem je citlivě a laskavě provázet dítě úskalími hospitalizace. §Kompetence: podle zájmů vytváří plán herních aktivit pro dítě, pomáhá dítěti porozumět nemoci a léčbě, pomáhá přizpůsobit se nemocničnímu prostředí, je kontaktní osobou, doprovází dítě a rodiče na vyšetření a zákroky, odvádí pozornost dítěte, … § §