INTEGRACE / INKLUZE Základy speciální pedagogiky SOCIALIZACE lSocializace = zespolečenštění, celoživotní proces lJe procesem maximálního rozvoje osobnosti a jeho začlenění do pracovního a společenského procesu. lLze ji chápat jako cíl speciálně-pedagogického působení. lJe podmíněna individuální schopností socializace = tzv. sociabilitou. l Stupně socializace I. lIntegrace – úspěšné bezproblémové začlenění jedince s postižením do pracovního a společenského prostředí bez potřeby dalších zvláštních opatření (individ. podpora, výhod, úlev,..) – nejvyšší stupeň socializace. l lAdaptace – poměrně úspěšné začlenění jedince s postižením do společnosti intaktních, která však musí být jeho potřebám přizpůsobena. Stupně socializace II. lUtilita – jde o sociální upotřebitelnost znevýhodněného jedince, která představuje jeho zařazení do společensky užitečné práce za předpokladu celoživotní společenské ochrany a podpory. l lInferiorita – vyjadřuje sociální nepoužitelnost, segregaci (opak integrace); není možné sociální začlenění do běžného společenského prostředí. INTEGRACE a INKLUZE lV běžném pedagogickém i spec. ped. kontextu se oba pojmy často překrývají. lIntegrace a inkluze jsou pojmy, s nimiž se v Evropě pracuje od 70., resp. 90. let minulého století, v České republice od 90. let 20. století. V dnešní době se kolem nich vedou ostré diskuze, jsou tématem mnoha debat, konferencí a inspirací pro různé výzkumy. lCíl: vytvořit v kontextu rovnosti šancí vzájemné porozumění a akceptaci mezi postiženými a nepostiženými. Definice integrace lSovák: integrace je vrcholný stupeň socializace, představující nejvyšší stupeň zapojení jedince do společnosti. lJesenský: stav soužití postižených a nepostižených při přijatelné míře konfliktovosti, jako stav vzájemné podmíněnosti vyjádřené slovy jeden pro druhého. lVágnerová: lze ji chápat jako začlenění jedince (z nějakého důvodu odlišného) do prostředí majoritní společnosti, kdy v ní dovede bez problémů žít, cítit se jí přijímán a sám se s ní identifikuje. l Školská integrace lPoskytnutí výchovy a vzdělávání žákům se SVP podle jejich potřeb v běžném typu školy. lMéně se vychází z kategorií postižení vztažených k jedinci a více se vychází ze speciálních vzdělávacích potřeb, ke kterým se má poskytnout individuální nabídka podpory. lTypy: úplná l částečná l obrácená l l l Školská integrace lFormy integrace podle vyhl. 73/2005 sb.: lIndividuální integrace lSkupinová integrace lKombinace forem lŽák se zdravotním postižením se přednostně vzdělává formou individuální integrace v běžné škole, pokud to odpovídá jeho potřebám a možnostem a podmínkám a možnostem školy. l l Inkluze lInkluze je principem a filozofií, která předznamenává, že školy by měly vytvořit unifikovaný systém vzdělávání všech žáků dohromady, a to při zachování stejné úrovně kvality. l lInkluze se dá chápat jako stav, kdy se člověk s postižením rodí do společnosti, která akceptuje jeho odlišnost a odlišnost každého svého člena, kdy je tedy normální být jiný. Inkluze = úplné splynutí lPojem inkluze je na rozdíl od integrace definován v odborné literatuře podstatně řidčeji. l l„Hnutí usilující o vytváření podmínek pro integrované vzdělávání žáků i těžce postižených. Klade velký důraz na proměnu atmosféry a práce celé třídy (školy) tak, aby byly respektovány individuální potřeby každého, nejen žáka s postižením.“ l lInkluzivní škola = v užším významu je to škola, umožňující integraci žáků se SVP; v širším významu – škola vytvářející prostor pro realizaci principu rovnosti. Vztah mezi pojmy integrace a inkluze ve vzdělávání: lZaměření na jedince s postižením lExpertizy specialistů lSpeciální intervence lProspěch pro integrovaného lDílčí změna prostředí lZaměření na integrovaného lSpeciální programy pro integrovaného lHodnocení studenta expertem lZaměření na potřeby všech lExpertizy běžných učitelů lDobrá výuka pro všechny lProspěch pro všechny lCelková změna školy lZaměření na skupinu a školu lCelková strategie učitele lHodnocení učitelem Faktory ovlivňující úspěšnost školské integrace lMezi základní faktory patří: lRodiče a rodina lŠkola lUčitelé lPoradenství a diagnostika lProstředky speciálněpedagogické podpory: lAsistent pedagoga lOsobní asistent lDoprava dítěte lRehabilitační, kompenzační a didaktické pomůcky lÚprava vzdělávacích podmínek Ÿ Faktory ovlivňující úspěšnost školské integrace lDalší faktory: lArchitektonické bariéry lSociálně psychologické mechanismy lOrganizace zdravotně postižených l lDo uvedené klasifikace není zařazen samotný žák, jelikož je hlavním aktérem, ale ne jeho faktorem. lPro úspěšnost školské integrace je významná jeho osobnost, charakter, vlastnosti, druh a stupeň postižení, přání, postoje, očekávání. Pokud je dítě starší mělo by jeho zařazení do běžné školy předcházet vyjádření jeho názoru.