Vzdělávání jedinců s PAS Seminář k Základům spec. ped. Možnosti vzdělávání jedinců s PAS lMŠ – individuální či skupinová integrace (auti-třídy), běžná MŠ či MŠ speciální lZákladní škola: ¡jiný způsob plnění PŠD (individuální vzdělávání) ¡individuální či skupinová integrace (auti-třída – 4-6 žáků s PAS) lZŠ lZákladní škola praktická lZákladní škola speciální lSŠ – podmínky - splněná PŠD, splnit podmínky přijímacího řízení lIndividuální integrace lPro žáka s PAS se IVP vypracovává téměř vždy. Krajští koordinátoři l2003 – projekt MŠMT, odborný garant IPPP ČR: lPoradenská péče o tyto klienty byla nabízena spíše nahodile v některých SPC pro mentálně postižené a dalších zařízeních státních i nestátních. lRealizací projektu byla pověřena vybraná SPC, v každém kraji vždy jedno SPC s krajským koordinátorem poradenských služeb pro klienty s autismem a poruchami autistického spektra. TEACCH program lNázev TEACCH je zkratkou anglického Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped Children (Péče a vzdělávání dětí s autismem a dětí s problémy v komunikaci). lTento program byl vyvinutý v Severní Karolíně v USA roku 1966. lVznikl jako reakce na dosavadní psychoanalytický přístup k autismu. lJe systematickým vzdělávacím programem vytvořeným na základě výsledků výzkumu Erica Schoplera, Roberta J. Reichlera a Margaret Lansingové provedeného v letech 1966 – 1971. Cíl TEACCH programu lHlavním cílem TEACCH programu je dopomoci „klientům“ dosáhnout co největší samostatnosti, zvýšit jejich adaptaci prostřednictvím rozvoje dovedností a uspořádáním (strukturou) prostředí. Strukturované učení lStrukturované učení vychází z principů TEACCH programu. lSU je nejrozšířenější program pro lidi s PAS v České republice. lIntervence prováděná v ČR však nemůže být přímo jako TEACCH program označena, protože není prováděna certifikovanými TEACCH terapeuty, proto se u nás vžil název strukturované učení. l Strukturované učení lZÁKLADNÍ PRINCIPY l1) Individuální přístup l2) Strukturalizace l3) Vizualizace lSystém práce zleva doprava a shora dolů, od začátku do konce (vychází z kulturních tradic, je uplatňován ve všech oborech lidské činnosti) - Děti s autismem získají systémy a zvyky, pomocí nichž se člověk ve svém prostředí běžně orientuje a pomocí nichž si i sám své prostředí neuvědoměle strukturuje. Individualizace lPráce vychází z individuálního hodnocení dítěte – IVP, lIndividuální volba metod a postupů, lIndividuálně volené úlohy, lUmístění pracovního stolu, velikost fotografií, barevné či černobílé značení. l Strukturalizace lStruktura pracovního místa: lboxy (učitel ze zadu) lstoly (učitel naproti) lUčitel dítě usměrňuje, podává mu úkoly, …. l l l Strukturalizace lVizualizovaný denní režim (CO a KDY) - Pomocí rozvrhu se dítě orientuje v čase a dokáže předvídat, jaké aktivity ho během dne čekají a v jakém sledu budou následovat. lNástěnný denní režim - lišta s kobercem zavěšená na zeď vodorovně nebo svisle + suchý zip. lV horní části je fotografie žáka a jeho jméno, ve střední části symboly pro jednotlivé činnosti a v dolní části krabička na tranzitní karty. l P4090384 Jak to v praxi vypadá? l1) předání tranzitní karty (slouží k přechodu dítěte z činnosti k dennímu režimu) l2) dítě odloží kartu do košíku v dol. části režimu l3)Dítě vezme symbol z lišty (první shora nebo zleva) l4)Dojde na místo výkonu činnosti a tam na určené místo odloží kartu (košík) l5)Dítě dostane nebo si vezme tranzitní kartu a jde k režimu. lPři nácviku je nutná fyzická podpora!!! l Strukturalizace lStruktura činností (JAK a JAK DLOUHO?): ¡doba trvání je dána počtem jednotlivých úkolů ¡Jak – strukturovaným uspořádáním úkolu (shora dolů, z leva doprava) ¡Krabicové úlohy, ¡Úlohy v deskách (jeden úkol) ¡Úlohy v šanonech (více úloh) ¡Sešity a pracovní listy (nejvyšší stupeň) l Vizualizace lVizualizace prostoru – koberce, skříňky, stoly, police, paravány, závěsy lVizualizace času – forma podle vývojové úrovně žáka (reálné předměty, fotografie, piktogramy, piktogramy, nápisy, deníky) lVizualizace činnosti (procesuální schémata) – rozdělení činnosti na jednotlivé kroky l Procesuální schéma pro WC Son-Rise program lJe to alternativní domácí vzdělávací program, který je, a pravděpodobně vždy bude, v ČR i jinde ve světě menšinovou záležitostí. lSon-Rise program učí specifický terapeutický a výchovný systém určený pro rodiny a vychovatele, který umožňuje jejich dětem výrazné zlepšení všech oblastí učení, vývoje, komunikace a schopností. Nabízí vysoce efektivní výchovné techniky, strategie a principy pro tvorbu, realizaci a podporu stimulujícího, vysoce energetického, „jeden na jednoho“ domácího dětského programu. Son-Rise program lHlavním cílem programu je navázat a prohlubovat vztah s dítětem. Vztah je navazován prostřednictvím pochopení jeho chování a aktivního připojení se k tomuto chování. l Son-Rise program lZákladní principy SRP: ljoining (připojení se k aktivitám dítěte), lvyužívání přirozené motivace dítěte, l3E (nadšení, entuziasmus a energie), lučení pomocí interaktivní hry, lrodič jako hlavní terapeut, tým dobrovolníků lnesoudící a optimistický postoj, lvytvoření klidného a bezpečného prostředí pro dítě (herna) l VOKS (Výměnný obrázkový komunikační systém) PECS a VOKS lVOKS teoreticky vychází ze systému PECS (The Picture Exchange Communication System). lMetodiku VOKS vytvořila M.Knapcová l lPRINCIPY lvysoká motivace – konkrétní výběr odměn pro konkrétního klienta, lsmysluplná a účelná výměna obrázků za věc, kterou obrázek znázorňuje, lpodpora iniciativy klienta použitím fyzické asistence a potlačením verbálních výzev a pokynů. VOKS lCílem systému VOKS je rychlé nabytí funkčních komunikačních dovedností. Jde o způsob, jak učit klienty komunikovat, a především proč komunikovat, tedy význam a sílu komunikace – má vést k nezávislosti. Metodika VOKS lVznikala postupně ověřováním principů původního systému PECS v praxi v podmínkách českého spec. školství. Modifikováním PECS, se vyvinula metodika nová, odlišná, která se v mnohém ubírá svou vlastní cestou. lVOKS se liší od PECS zejména větší propracovaností jak jednotlivých lekcí, tak metodiky jako celku. l lStruktura metodiky VOKS - rozdělena na dvě části: lpřípravná práce (učitelé, pomůcky, výběr odměn) lVýukové a doplňkové lekce Struktura metodiky VOKS l lVýukové lekce – jsou metodicky odděleny, ale je možné a vhodné, aby se částečně překrývaly ¡hlavní struktura nácviku - klient se učí spontánně požádat o oblíbenou věc výměnou za obrázek, samostatně dojít k zásobníku obrázků a následně ke kom. partnerovi, vybrat z více obrázků správný symbol, aj. l lDoplňkové lekce – prostupují veškerým nácvikem, jejich úkolem je doplnit a dále rozvíjet komunikační dovednosti ve výukových lekcích. l Pomůcky ke komunikaci VOKS lA) komunikační symboly lB)nosiče obrázků – tzv. zásobníky: ¡komunikační tabulka, ¡komunikační kniha, ¡větný proužek, ¡tématické komunikační palety, ¡komunikační taška komunikační kniha a větný proužek Symboly VOKS - osoby l Babička VOKS Kamarád VOKS Doktor VOKS Táta VOKS Symboly PECS - osoby učitelka 4 mj babička mj táta mj kamarád mj Symboly VOKS - slovesa l Já chci VOKS Já vidím VOKS Nechci VOKS To je VOKS