Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných OBECNÁ USTANOVENÍ nVzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami se uskutečňuje s pomocí podpůrných opatření, která jsou odlišná nebo jsou poskytována nad rámec individuálních pedagogických a organizačních opatření na běžné škole. > Podpůrná opatření nvyužití speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání, nkompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, nspeciálních učebnic a didaktických materiálů, nzařazení předmětů speciálně pedagogické péče (př. logopedická intervence, prostorová orientace), nposkytování pedagogicko-psychologických služeb, nasistent pedagoga, nsnížení počtu žáků ve třídě, núprava organizace vzdělávání zohledňující speciální vzdělávací potřeby žáka. > Zásady a cíle speciálního vzdělávání nCílem je dosažení nejvyššího možného stupně vzdělání a zvýšení kvality jejich života. nSpeciální vzdělávání se poskytuje žákům, u kterých byly speciální vzdělávací potřeby (SVP) zjištěny na základě speciálně pedagogického, popřípadě psychologického vyšetření školským poradenským zařízením a jejich rozsah a závažnost je důvodem k zařazení žáků do režimu speciálního vzdělávání. > Formy speciálního vzdělávání žáků se zdravotním postižením nSpeciální vzdělávání žáků se zdravotním postižením je zajišťováno na) formou individuální integrace, nb) formou skupinové integrace, nc) ve škole samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením (dále jen "speciální škola"), nnebo kombinací těchto forem. > nIndividuální integrací se rozumí vzdělávání žáka n a) v běžné škole, nebo n b) v případech hodných zvláštního zřetele ve speciální škole určené pro žáky s jiným druhem zdravotního postižení. nSkupinovou integrací se rozumí vzdělávání žáka ve třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené pro žáky se zdravotním postižením v běžné škole nebo ve speciální škole určené pro žáky s jiným druhem zdravotního postižení. > nŽák se zdravotním postižením se přednostně vzdělává formou individuální integrace v běžné škole, pokud to odpovídá jeho potřebám a možnostem a podmínkám a možnostem školy. n > § 6 Individuální vzdělávací plán nIVP se zpracovává zejména pro individuálně integrovaného žáka a žáka s HMP, případně skupin. integr. žáka. nVychází z ŠVP, závěrů spec. ped. vyšetření, vyjádření ZS nebo zletilého žáka. nJe součástí dokumentace žáka. nJe závazným dokumentem pro zajištění SVP žáka. > Tvorba IVP nIVP je vypracován zpravidla před nástupem žáka do školy (nejpozději 1 měsíc po nástupu do ZŠ). n IVP může být doplňován a upravován v průběhu celého školního roku podle potřeby. nZa zpracování IVP odpovídá ředitel školy. nIVP se vypracovává ve spolupráci se školským poradenským zařízením a ZZ žáka nebo zletilým žákem. nŘeditel školy seznámí s IVP ZZ žáka nebo zletilého žáka, který tuto skutečnost potvrdí svým podpisem. nŠkolské poradenské zařízení sleduje a dvakrát ročně vyhodnocuje dodržování IVP. n > Obsah IVP podle vyhl.73/2005 na) údaje o obsahu, rozsahu, průběhu a způsobu poskytování individuální speciálně pedagogické nebo psychologické péče žákovi včetně zdůvodnění, nb) údaje o cíli vzdělávání žáka, časové a obsahové rozvržení učiva, včetně případného prodloužení délky středního nebo vyššího odborného vzdělávání, volbu pedagogických postupů, způsob zadávání a plnění úkolů, způsob hodnocení, úpravu konání závěrečných zkoušek, maturitních zkoušek nebo absolutoria, nc) vyjádření potřeby dalšího pedagogického pracovníka, úprava organizace vzdělávání, > Obsah IVP podle vyhl.73/2005 nd) seznam kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, speciálních učebnic a didaktických materiálů nezbytných pro výuku žáka nebo pro konání příslušných zkoušek, ne) jmenovité určení pedagogického pracovníka školského poradenského zařízení, nf) návrh případného snížení počtu žáků ve třídě, ng) předpokládanou potřebu navýšení finančních prostředků nad rámec prostředků státního rozpočtu nh) závěry speciálně pedagogických, popřípadě psychologických vyšetření. > Asistent pedagoga nHlavními činnostmi asistenta pedagoga jsou: nindividuální pomoc žákům při začleňování se a přizpůsobení se školnímu prostředí, nindividuální pomoc žákům při zprostředkování učební látky, npomoc pedagogickým pracovníkům školy při výchovné a vzdělávací činnosti, npomoc při vzájemné komunikaci pedagogů se žáky a žáků mezi sebou, npomoc při spolupráci se zákonnými zástupci žáka. > Organizace speciálního vzdělávání nForma a obsah speciálního vzdělávání žáka a míra podpůrných opatření se stanoví podle rozsahu speciálních vzdělávacích potřeb žáka. nSpeciální vzdělávání a podpůrná opatření doporučená školským poradenským zařízením zabezpečuje škola ve spolupráci se školským poradenským zařízením. >