1 Princip vůdcovství a řízeníPrincip vůdcovství a řízení lidských zdrojů.lidských zdrojů. Řízení a vedeníŘízení a vedení Každá organizace má své manažery, neKaždá organizace má své manažery, ne každý manažer je však vůdcem.každý manažer je však vůdcem. Totéž platí i naopakTotéž platí i naopak -- vůdce nemusí býtvůdce nemusí být nutně manažerem.nutně manažerem. Řízení a vedení má své společné, ale takéŘízení a vedení má své společné, ale také rozdílné prvky.rozdílné prvky. 2 Řízení a vedeníŘízení a vedení Od manažerů se v organizaci očekávají rychléOd manažerů se v organizaci očekávají rychlé výsledky.výsledky. Úspěšní manažeři jsou proto odborníky na to,Úspěšní manažeři jsou proto odborníky na to, jak optimalizovat fungování stávající organizacejak optimalizovat fungování stávající organizace a dosáhnout jejích cílů.a dosáhnout jejích cílů. Vedení je naproti tomu spojeno s tvorbou aVedení je naproti tomu spojeno s tvorbou a dosahováním něčeho nového.dosahováním něčeho nového. Ve většině organizací je tato schopnost touVe většině organizací je tato schopnost tou nejvzácnější.nejvzácnější. Řízení a vedeníŘízení a vedení Plánování Analýza Školení Monitorování Zhodnocení Organizace Kontrola RÍZENÍ (MANAGEMENT) VEDENÍ Inspirace Zplnomocnení Osobní síla a citlivost Uznání a podpora Budování týmu Vyjadrování vize a hodnot Inovacní výzvy Príklad Rozhodnost RO ZU M EM O CE Zdroj: Heller Robert: Manuál manažera, IKAR, Praha 2004 3 Kdo je vůdce/leader?Kdo je vůdce/leader? Nejjednodušeji vyjádřeno:Nejjednodušeji vyjádřeno: Vůdce je ten. Kdo dokáže přimět jiné, abyVůdce je ten. Kdo dokáže přimět jiné, aby ho následovali.ho následovali. Taková osobnost může být samozřejměTaková osobnost může být samozřejmě dobrá nebo špatná.dobrá nebo špatná. Kdo je vůdce/leader?Kdo je vůdce/leader? Vůdcem je ten, kdo formuje své lidi do týmu.Vůdcem je ten, kdo formuje své lidi do týmu. Svým příkladem zahajuje přeměnu skupinySvým příkladem zahajuje přeměnu skupiny jedinců v tým.jedinců v tým. Je schopen inspirovat své lidi k přijetí a sdíleníJe schopen inspirovat své lidi k přijetí a sdílení společné vizespolečné vize –– k pohybu celku.k pohybu celku. Vůdce si stanovuje pro sebe normy, které jsouVůdce si stanovuje pro sebe normy, které jsou nad schopnosti běžného člověka.nad schopnosti běžného člověka. Je vzorem pro normy, které si stanovují lidéJe vzorem pro normy, které si stanovují lidé kolem něj.kolem něj. Úkolem vůdce je získat od svých lidí to nejlepší,Úkolem vůdce je získat od svých lidí to nejlepší, aby mohl získat to nejlepší pro ně.aby mohl získat to nejlepší pro ně. 4 Co je úkolem personalistůCo je úkolem personalistů vv souvislosti s vůdcovstvím?souvislosti s vůdcovstvím? Úkolem oblasti řízení lidských zdrojů, vÚkolem oblasti řízení lidských zdrojů, v souvislostisouvislosti ss vůdcovstvím, je hledat a nalézat vůdce a poskytovatvůdcovstvím, je hledat a nalézat vůdce a poskytovat vůdcům servis vvůdcům servis v následujících oblastech:následujících oblastech: Naplňování vize vNaplňování vize v oblasti personálního zajištění,oblasti personálního zajištění, Hledání výkonných odborníků a nových vůdců a nástupců,Hledání výkonných odborníků a nových vůdců a nástupců, Budování organizace,Budování organizace, Budování efektivních pracovních týmů,Budování efektivních pracovních týmů, Motivování a stimulování lidí,Motivování a stimulování lidí, Zajišťování školení a tréninků,Zajišťování školení a tréninků, Podpora osobního růstu samotného vůdce stojícího vPodpora osobního růstu samotného vůdce stojícího v čelečele organizace.organizace. Řízení lidských zdrojů musí přijímat vůdcovský styl aŘízení lidských zdrojů musí přijímat vůdcovský styl a převádět ho různými opatřeními do organizační kultury.převádět ho různými opatřeními do organizační kultury. Užitek vyplývajícíUžitek vyplývající zz vedení lidívedení lidí Charakteristiky: Výsledky: Vzbuzuje nadšení. Lidé jsou cílevědomě činní a všichni mají základnu pro stanovení priorit. Žije podle svých hodnot, tvořících jeho integritu. Smysl pro vzrušení. Lidé jsou ochotni přijímat riziko. Jsou ochotni převzít větší pracovní zátěž. Pocit dosažení cíle. Vede příkladem. Konzistentnost-stálost. Členové znají hodnoty vedoucího. Z členů vytváří dobré vedoucí. Členové mu věří. Je si vědom vlastního chování a prostředí. Lidé se snaží jít za příkladem vedoucího. Intelektuálně stačí na potřeby svého pracovního zařazení. Je si vědom potřeb skupiny, kterou vede a potřeb jednotlivců. Vedení lidé začínají vést. Vedoucí je postradatelnější. Dává členům najevo důvěru. Deleguje pravomoc, radí, podporuje. Je schopen zastupovat organizaci vůči členům a členy vůči organizaci. Členové jsou si vědomi, že nějak přispívají k cílům, a cítí se těmito cíli zavázáni. (Zdroj: Adair, 1994, str.118) 5 Úrovně vůdcovstvíÚrovně vůdcovství John Maxwell definoval čtyři úrovně vůdcovství,John Maxwell definoval čtyři úrovně vůdcovství, které doplňují předcházející pohled Coveyho:které doplňují předcházející pohled Coveyho: 1.1. úroveňúroveň –– cílevědomostcílevědomost -- vůdcové vědí kamvůdcové vědí kam jdou, vědí, co chtějí.jdou, vědí, co chtějí. 2.2. úroveňúroveň –– důvěryhodnostdůvěryhodnost –– cíle sami dosáhli,cíle sami dosáhli, mají schopnost kmají schopnost k cíli dovést druhé lidi.cíli dovést druhé lidi. 3.3. úroveňúroveň -- přijetípřijetí -- mají následovníky, příznivcemají následovníky, příznivce (a to bývá obvykle konečný cíl vůdců),(a to bývá obvykle konečný cíl vůdců), 4.4. úroveňúroveň –– vychovávají další vůdcevychovávají další vůdce. Následují je. Následují je další potenciální vůdci, ovšem též idalší potenciální vůdci, ovšem též i následovníci. Na této úrovni jsou mimořádněnásledovníci. Na této úrovni jsou mimořádně silné emocionální vazby.silné emocionální vazby. Znaky vůdců 4. úrovně jsou:Znaky vůdců 4. úrovně jsou: vytváří příznivé klima,vytváří příznivé klima, koučují,koučují, učí se rychleji a povzbuzují kučí se rychleji a povzbuzují k učení i druhé,učení i druhé, zabývají se tím, kdo je nahradí.zabývají se tím, kdo je nahradí. 6 Vůdcové 4. úrovněVůdcové 4. úrovně Především u vůdců čtvrté úrovně jde zpravidla i o řízeníPředevším u vůdců čtvrté úrovně jde zpravidla i o řízení lidských zdrojů, kde klíčovými činnostmi jsou výběr alidských zdrojů, kde klíčovými činnostmi jsou výběr a výchova nových vedoucích pracovníků.výchova nových vedoucích pracovníků. Vůdci by se měli obklopovat lidmi, kteří se jim svýmiVůdci by se měli obklopovat lidmi, kteří se jim svými schopnostmi dokáží vyrovnat nebo je případně předčí.schopnostmi dokáží vyrovnat nebo je případně předčí. Pouze tak je zaručen rozvoj organizace.Pouze tak je zaručen rozvoj organizace. VV případech, kdy se vedoucí obklopují méně schopnýmipřípadech, kdy se vedoucí obklopují méně schopnými lidmi, dochází ke zpomalování rozvoje nebo dokonce velidmi, dochází ke zpomalování rozvoje nebo dokonce ve střednědobém pohledu kstřednědobém pohledu k poklesu výkonu.poklesu výkonu. Skuteční vůdcové uvažují za horizont svého působeníSkuteční vůdcové uvažují za horizont svého působení vv organizaci a připravují organizaci preventivně na krizovéorganizaci a připravují organizaci preventivně na krizové situace i na to, aby zůstala funkční po jejich odchodu.situace i na to, aby zůstala funkční po jejich odchodu. Role vůdce vRole vůdce v organizaciorganizaci Prvním nezbytným prvkem spojeným sPrvním nezbytným prvkem spojeným s vůdcovstvím jevůdcovstvím je vize, kterou vůdce propaguje.vize, kterou vůdce propaguje. Často nebývají tito lidé ani autory těchto vizí, ale jsouČasto nebývají tito lidé ani autory těchto vizí, ale jsou ss ní spojováni, zosobňují ji svým postavením a autoritouní spojováni, zosobňují ji svým postavením a autoritou a neustálou komunikací va neustálou komunikací v rámci organizace i směremrámci organizace i směrem kk veřejnosti.veřejnosti. Důležité je, aby takovouto vizí byli osloveni ti, kteří ji majíDůležité je, aby takovouto vizí byli osloveni ti, kteří ji mají naplňovatnaplňovat –– spolupracovníci všech stupňů.spolupracovníci všech stupňů. SS tím pak souvisí druhý důležitý momenttím pak souvisí druhý důležitý moment –– získat prozískat pro naplňování vize lidi.naplňování vize lidi. 7 Role vůdce vRole vůdce v organizaciorganizaci Vůdcovství je proces, je to něco, co seVůdcovství je proces, je to něco, co se neustále vyvíjí.neustále vyvíjí. Každý vůdce nebo vedoucí na nižšímKaždý vůdce nebo vedoucí na nižším stupni musí jít po vlastní cestě,stupni musí jít po vlastní cestě, pozorovat, naslouchat, sledovat, copozorovat, naslouchat, sledovat, co dělají jiní, a nakonec si vytvořit vlastnídělají jiní, a nakonec si vytvořit vlastní názor a způsob vedení.názor a způsob vedení. Být vůdcem to je činnost a ne funkceBýt vůdcem to je činnost a ne funkce nebo titul.nebo titul. Příprava následovníků:Příprava následovníků: Ode dne, kdy přijme svoji roli, začne opravdovýOde dne, kdy přijme svoji roli, začne opravdový vůdce s přípravou svých lidí na pokračování bezvůdce s přípravou svých lidí na pokračování bez jeho vedení.jeho vedení. Chápe, že se musí stát nahraditelným.Chápe, že se musí stát nahraditelným. Vytváří synergii.Vytváří synergii. „Nedává lidem ryby, ale učí je ryby chytat.“„Nedává lidem ryby, ale učí je ryby chytat.“ Vůdce svým vedením a příkladem aVůdce svým vedením a příkladem a usměrňováním zajišťuje, že po jeho odchoduusměrňováním zajišťuje, že po jeho odchodu bude jeho organizace dále fungovat.bude jeho organizace dále fungovat. 8 Pokud je v organizaci něcoPokud je v organizaci něco shnilého a nejde to ošetřit:shnilého a nejde to ošetřit: Musí být vůdce schopen a ochotenMusí být vůdce schopen a ochoten přijmout bolestná rozhodnutí a odstranitpřijmout bolestná rozhodnutí a odstranit zdroje nákazy.zdroje nákazy. Musí být rozhodný, aby se „nemocMusí být rozhodný, aby se „nemoc nešířila“.nešířila“. Velcí vůdci nikdy:Velcí vůdci nikdy: Nebrzdí osobní vývoj svýchNebrzdí osobní vývoj svých spolupracovníků, aspolupracovníků, a nevztahují na sebe chválu, která patřínevztahují na sebe chválu, která patří týmu nebo jeho některému členu.týmu nebo jeho některému členu. 9 ManažeřiManažeři--vůdcové by mělivůdcové by měli Vést příkladem;Vést příkladem; Vyhýbat se autokratickým přístupům;Vyhýbat se autokratickým přístupům; Učit a posilovat lidi pod sebou, pečovat oUčit a posilovat lidi pod sebou, pečovat o to, aby je jejich práce bavila!to, aby je jejich práce bavila! Mezi důležité kvality vůdce patří:Mezi důležité kvality vůdce patří: Vize,Vize, Disciplína, odhodlání,Disciplína, odhodlání, vytrvalost,vytrvalost, Pochopení pro lidi,Pochopení pro lidi, Péče, respekt aPéče, respekt a opravdováopravdová starostlivost o dobro astarostlivost o dobro a prosperitu svéhoprosperitu svého týmu,týmu, Touha po jednotě,Touha po jednotě, Loajálnost aLoajálnost a sebeobětavost,sebeobětavost, Trpělivost aTrpělivost a neústupnost,neústupnost, Vzdělává se aVzdělává se a rozšiřuje svérozšiřuje své schopnosti,schopnosti, Odvaha.Odvaha. 10 Pět konstant generála SunPět konstant generála Sun´´CuCu 1.1. Morální zákonMorální zákon –– společný duch.společný duch. 2.2. NebeNebe –– faktory vnějšího prostředí.faktory vnějšího prostředí. 3.3. VzduchVzduch –– terén na němž bojujeme.terén na němž bojujeme. 4.4. VůdceVůdce –– je strategickou špicí každéje strategickou špicí každé organizace.organizace. 5.5. Metodika a disciplína.Metodika a disciplína. Šest klíčových zodpovědnostíŠest klíčových zodpovědností 1.1. Výběr lidíVýběr lidí 2.2. UvedeníUvedení 3.3. VybaveníVybavení 4.4. Vzdělávání a školeníVzdělávání a školení 5.5. PovzbuzováníPovzbuzování 6.6. MotivováníMotivování 11 7 návyků7 návyků vysoce efektivních lidívysoce efektivních lidí 1.1. Návyk: Buďte proaktivníNávyk: Buďte proaktivní 2.2. Návyk: Začínejte s myšlenkou na konecNávyk: Začínejte s myšlenkou na konec 3.3. Návyk: Dejte přednost důležitým věcemNávyk: Dejte přednost důležitým věcem 4.4. Návyk: Myslete způsobem výhra/výhraNávyk: Myslete způsobem výhra/výhra 5.5. Návyk: Nejdříve se snažte pochopit potom býtNávyk: Nejdříve se snažte pochopit potom být pochopenipochopeni 6.6. Návyk: Vytvářejte synergiiNávyk: Vytvářejte synergii 7.7. Návyk: Ostření pilyNávyk: Ostření pily 12 ETIKA CHARAKTERU AETIKA CHARAKTERU A ETIKA OSOBNOSTIETIKA OSOBNOSTI ETIKA CHARAKTERUETIKA CHARAKTERU BezúhonnostBezúhonnost PokoraPokora VěrnostVěrnost UmírněnostUmírněnost OdvahaOdvaha SpravedlnostSpravedlnost TrpělivostTrpělivost PílePíle SkromnostSkromnost ETIKA OSOBNOSTI 1.Techniky mezilidských vztahů 2. Pozitivní mentální postoj Kromě platných pravidel obsahuje i falešná pravidla – metody předstírání zájmu nebo zastrašování a podobně. PRIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍPRIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ VELIKOSTVELIKOST To jací jsme o násTo jací jsme o nás vypovídá mnohemvypovídá mnohem výmluvněji, než to, covýmluvněji, než to, co říkáme nebo děláme.říkáme nebo děláme. Některým lidem absolutněNěkterým lidem absolutně věříme protože známevěříme protože známe jejich charakter.jejich charakter. Sekundární techniky nemají trvalou hodnotu vSekundární techniky nemají trvalou hodnotu v dlouhodobých vztazích.dlouhodobých vztazích. Pozitivní prvky etiky osobnosti: Růst osobnosti Výcvik komunikativních dovedností Pozitivní myšlení … Jsou to však sekundární rysy 13 Vůdcovství založené na principech Stephen Covey definoval klíčové principy fungování organizace na jednotlivých úrovních - od osobní až po celofiremní: Osobní úroveň - důvěryhodnost: základem dlouhodobého úspěchu fungování je budování autentické osobní důvěryhodnosti Mezilidská úroveň - důvěra: na základě osobní důvěryhodnosti lze začít budovat interpersonální vztahy založené na důvěře Vůdcovství založené na principech Manažerská úroveň - zmocňování: na základě vztahů založených na důvěře lze začít používat princip zmocňování (empowerment) Organizační úroveň - soulad: základním principem na této úrovni je jednotné směřování celé organizace za společným cílem 14 CHARAKTERISTIKY LÍDRŮ ZAMĚŘENÝCH NA PRINCIPY NEUSTÁLE SE UČÍ JSOU ORIENTOVANÍ NA SLUŽBU ŠÍŘÍ POZITIVNÍ ENERGII VĚŘÍ V DRUHÉ ŽIJÍ SVÉ ŽIVOTY USMĚRNĚNĚ BEROU ŽIVOT JAKO DOBRODRUŽSTVÍ JSOU SYNERGISTY PRACUJÍ NA SOBĚ