Zpracovala: Katrin Monczková                   

                       

Volnočasové aktivity      

 

 

Důvody, proč by dítě mělo navštěvovat nějaké kroužky nebo sportovní oddíly:

1. Je zapotřebí podporovat všestranný rozvoj dítěte. Oproti škole, která se orientuje jednostranně na znalosti a informace poskytované dítěti v rámci procesu učení, mají volnočasové aktivity několik nesporných výhod navíc. Rozvíjejí totiž další složky osobnosti, jakými jsou talent, estetické cítění, pohybovou zdatnost atd.V neposlední řadě pak doplňují znalosti v oboru, který dítě zajímá a pro nějž má nejvyšší osobnostní přepoklady.

2. Volnočasové aktivity prohlubují sociální schopnosti dítěte:

Na rozdíl od škol a školských zařízení, v nichž je dětský kolektiv ustaven zcela náhodným způsobem a bez možnosti vlastní volby, jsou kolektivy vznikající v rámci volnočasových aktivit často menší, děti si je sami vybírají, jsou zde lepší předpoklady pro tvoření dobré party, děti sdílejí emoční zážitky, těží ze společného prožitky dobrodružství.

Všechny uvedené aspekty přispívají k prohloubení schopnosti navazovat nové sociální vztahy i rozvíjet ty stávající.

3. Volnočasové aktivity mají výrazně přispívají k prevenci nežádoucích jevů a výchovných problémů dětí:

Děti kolem desátého roku věku potřebují být v kontaktu se svojí vrstevnickou skupinou, která má vedle rodičů často velký vliv na utváření jejich osobnostních rysů a charakteru. Děti zkrátka hledají vzory chování, se kterými by se mohly ztotožnit. Potřeba party pak vzrůstá zejména v souvislosti s nastupující pubertou.

Dětské kolektivy s vedoucím právě tyto potřeby naplňují. Je prokázáno, že při aktivitách volného času, vedených zkušeným vedoucím, existuje výrazně menší riziko toho, že se dítě "chytne party". To znamená, že děti, které se pravidelně účastní různých zájmových aktivit, jsou členy kroužků a docházejí do klubů, nemají potřebu vyhledávat další kamarády potulováním po sídlišti. Pravděpodobnost toho, že se dítě bude pohybovat v rizikovém prostředí, se tímto snižuje.

Děti mají méně volného času, s jehož využitím si nevědí rady, takže nepotřebují zaplnit prázdné místo v jejich mimoškolním čase (častým důvodem, proč kupř. vyzkoušet drogu, je nuda)

Děti mají větší výběr aktivit a mohou si zvolit tu, která nejlépe odpovídá jejich osobním zájmů a schopnostem

Děti se prostřednictvím účasti na volnočasových aktivitách učí jak zacházet se svým časem a na jakou oblast se v životě orientovat

Dětem je dána možnost poznat, k jakým aktivitám mají výraznější předpoklady než ty ostatní, v čem vynikají (sporty, umělecké činnosti, kutilství, jednotlivé školní předměty apod.)

Chceme v některém směru rozvíjet jeho talent?

Chceme mu nabídnout smysluplnou náplň volného času?

Chceme, aby si posilovalo spíše své sociální dovednosti?

Chceme, aby vyniklo či se rozvíjelo v nějaké konkrétní oblasti nebo aby bylo spíše všestranně orientované?

Potřebuje se naše dítě fyzicky "vyřádit"?

Chceme mu nabídnout kolektiv zaměřený na pobyt v přírodě, zaměřený nábožensky, vědecky nebo jinak?

Budeme na to mít? Každá volnočasová aktivita dnes něco stojí a pro dítě je vždy velmi smutné, když musí později nechat něčeho, co ho baví a těší. Proto by si rodiče měli již na počátku zjistit, jaké jsou finanční nároky toho kterého koníčku, a do jaké míry mohou v průběhu roku ještě narůst.

aktivity zaměřené na vědu

kroužky, ve kterých se děti seznamují s těmi nejzajímavějšími podrobnostmi vyučovacích předmětů, na které ve školních hodinách nezbývá čas (počítačové programy a hry, osudy historických osobností, zeměpisné kvízy, chemické a fyzikální pokusy apod.)

přírodovědné aktivity - zpravidla jde o centra ekologické výchovy, seznamující děti s principy i ohroženími trvale udržitelného života (dítě se dozvídá např. o přednostech třídění odpadu, upřednostňování hromadných dopravních prostředků před osobními automobily, ochranou přírody i riziky jejího znečištění, globálními problémy atd.)

činnosti organizací, které spojují poznávání života v souladu s přírodou se společnými zážitky a dobrodružstvím při hrách, výletech, táborech apod. - Skaut, Pionýr

umělecké aktivity - kupř. rukodělné, taneční, divadelní, pěvecké, malba, kreslení, keramika apod. Tento typ činností je obsahem nabídky především tzv. domů dětí a mládeže (DDM)

sportovní aktivity

prakticky zaměřené činnosti - mladí kutilové, dívčí kluby (v nich se učí např. základy vaření, šití, vyšívání, batikování)

různé kurzy (fotografie a práce v temné komoře, šachový kroužek, atd.); zejména v tomto případě dochází k prolínání zájmového a informačně-vzdělávacího typu volnočasových činností.

3. Sportovní aktivity - v nich se dítě rozvíjí nejen po pohybové stránce, ale získává také znalosti správné životosprávy a tak rozvíjí ducha i tělo.

4. Všestranně zaměřené aktivity - spojují vždy dvě a více z výše uvedených činností a často kladou větší důraz na výchovu, soužití v kolektivu, sociální schopnosti a pobyt v přírodě. Na aktivity tohoto typu jsou experty vedoucí a organizátoři Junáka, turistických oddílů mládeže, křesťanské organizace a další...

Nespornou výhodou všestranně zaměřených aktivit je pořádání letních táborů, na které může dítě jezdit každoročně se "svou partou", tedy s lidmi, které zná a kterým věří (a kterým věří i rodiče).